Helsinkiläisillä on ihan ihme kuvitelmia Suomen muista kaupungeista
Muutin kolme vuotta sitten Helsinkiin ja täytyy sanoa, että suuresti yllätyn aina uudelleen ja uudelleen siitä, kuinka omituisia mielikuvia helsinkiläisillä on muista Suomen kaupungeista. Kerätään tähän kokemuksia.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on syntyperäisenä hesalaisena kyllä vaan kiinnostusta muuta Suomea kohtaan. Ja ainakin itse koen esim. Tampereen ja Turun tosi kivoina kaupunkeina. Tykkään myös matkustaa kotimaassa ja ei tulisi mieleenkään ruveta missään ”pätemään”. Toki varmasti sellaisiakin on. Kyllä tiedän joitain, jotka on oikeesti sitä mieltä että kehien ulkopuolella ei oo mitään ja että enemmin pitää päästä ulkomaille. Heidän oma häviönsä.
Pohjanmaan pikkukylän R-kioskilla kuulin, että kaikki hesalaiset on homoja.
Itse olen vasta aikuisena tajunnut, että jopa aikuiset helsinkiläiset luulevat, että kaikki muualla asuvat mietiskelevät heitä ja kaupunkiaan jotenkin erityisesti. Oikein leuhkasti on minulle jopa todettu, ettei Helsingissä kuule kiinnosta tietty kaupunki. Ei varmaan, mutta tuskin sitä tiettyä kaupunkiakaan Helsinki sen enempää kiinnostaa. Eipä sitä provinsseissa sen kummemmin helsinkiläiset mielessä pyöri kuin mitä päinvastoin. Aivan outo kuvitelmakin, että nämä jotenkin eroavat toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan toisin päin.
Kaikilla suomalaisilla on sukulaisia ja kavereita Helsingissä, kaikki ovat käyneet Helsingissä monta kertaa. Moni helsinkiläinen ei ole poistunut pääkaupunkiseudulta ja kuvitelmat ovat todella ihmeellisiä. Esim. eräs pääkaupunkiseudulta pois uskaltautunut entinen opiskelukaveri sanoi luulleensa että vain Helsingissä on liikennevaloja.
Pienellä paikkakunnalla asuessa eräs Helsingistä muuttanut rastatukkainen hippipoika, jota Helsingissä ei olisi erottanut toisista samannäköisistä, valitti, että häntä tuijotetaan. Mieli teki sanoa että ootko katsonut paikallista nuorisoa. Siellä vasta erikoisia tyyppejä näki. Nuoret selvästi yrittivät erottautua joukosta. Helsingissä mukamas erilaiset hukkuvat toisten samanlaisten joukkoon. Nää pikkupaikkakunnan erilaiset ovat niitä todellisia rohkeita.
Joo just näin ja heill myös sitä aitoa ”sydämen sivistystä” mitä ei kyllä hesalaisilta löydy!
Noin en sanonut. En tiedä kenenkään sydämen sivistyksestä. Näillä pienen paikkakunnan nuorilla oli tarve ilmaista itseään ja ilmaista erottuvansa maalaisjunteista, jollaisina helsinkiläiset heitä pitävätm Se on paljon rohkeampaa kuin näyttää stereotyyppiseltä hipiltä.
Se vielä, että myös muualta Suomesta matkustetaan ulkomaille ja osataan suhteuttaa Helsinki ja helsinkiläinen ylimielisyys muuhun maailmaan.
Nevö stop the määdness ja taas mennään!
Helsinkiläisistä monet luulee, että pieneltä paikkakunnalta muuttanut on nyt muuttanut suureen kaupunkiin. Kun muutin pienestä suomalaisesta kaupungista työn perässä Helsinkiin, sain vastata uusien työkavereiden hyväntahtoisiin kysymyksiin siitä, miten olen sopeutunut uuden ympäristön vilkkauteen.
Kiitos hyvin, ei ollut elämäni ensimmäinen muutto, olen suurempiakin ympäristö muutoksia kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla suomalaisilla on sukulaisia ja kavereita Helsingissä, kaikki ovat käyneet Helsingissä monta kertaa.
Kävin Helsingissä ensimmäisen kerran 8. luokalla, seuraavan kerran heti lukion tokalla. Minulla ei ole yhtään sukulaista Helsingissä, ei edes pääkaupunkiseudulla. Ensimmäinen Helsingissä asuva kaverini oli lapsuuden ystäväni, joka vastavalmistuneena 24 vuotiaana muutti opiskelujen jälkeen Helsinkiin.
Helsinkiläiset kuulemma pitävät nolona sitä, jos puhut ystäväsi kanssa julkisissa liikennevälineissä.
Näin totesi Helsinkiin muuttanut, entinen ystäväni minulle suureen ääneen ratikassa, kouluttaakseen vähän maalaistolloa.
Tiedä häntä, pitääkö tämä sitten oikeasti paikkansa.
Suur-Helsinkiin kuuluvat Kauniainen, Espoo, Vantaa ja Helsinki. Itse asun Vantaalla. Sanon sen ilman muuta kaikille, jotka kysyvät. En ymmärrä, miksi asuin- tai syntymäpaikka ovat joillekkin arvon mittoja. Itse olen junan tuoma. En olisi koskaan tullut, jos se maatalouspitäjä olisi tarjonnut elinmahdollisuuksia. Lähdin ensin opiskelemaan ja sitten sain Helsingistä töitä. Tänne jäin . Asuminen on täällä hintavaa, mutta koulutus- ja työmahdollisuudet hyvät. Täällä on myös paremmat palvelut. Maalaisten jatkuva kateuden sävyttämä narina helsinkiläisistä alkaa ärsyttää. Eläkää siellä älkääkä puuttuko muiden asioihin
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kaupungeista vaan myös ihmisistä. Taisipa viimeksi eilen olla avaus, jossa väitettiin, että muualla tuijotetaan, mutta ei Helsingissä😁
En ole Helsingistä, mutta tämä on kyllä totta. Kaikilla pienillä paikkakunnilla tuijotetaan ihmistä, joka ei ennestään vaikuta tutulta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nuori pissis töissä kertoi käyneensä Kuopiossa jonkun sinne muuttaneen kaverinsa luona. Kuopiossa ei kuulemma ollut mitään muuta kuin ”joku Prisma”, koko kaupunki oli ihan hirveä takapajula jossa ei ollut mitään tekemistä. Sanoi että kaikki kuopiolaiset viettää aikaa vaan Prismassa.
Oli hieman hankalaa pitää naama peruslukemilla. Ei tiennyt toki niin sanoessaan, että olen myös sieltä kotoisin. Hassua vaan että itse olen kyllä löytänyt sieltä paljon tekemistä ja näkemistä vaikken siellä ole moneen vuoteen asunutkaan. Toki voihan sen viikonlopun prismassakin viettää, onhan se aika iso Prisma.. mutta olisi kaveri voinut ehkä näyttää muitakin paikkoja 😂
Tarinan kertoja asui itse Keravalla eli sepä onkin varsinainen sivistyksen kultainen kehto. Mutta pääseehän sieltä K-junalla Helsinkiin alle tunnissa.
Sulla taisi osua hermoon. 😄👍🏼
Mua ei pahemmin kiinnosta, jos joku mollaa kotipaikkakuntaani - ei nykyistä, eikä alkuperäistä. Makuasioita.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nuori pissis töissä kertoi käyneensä Kuopiossa jonkun sinne muuttaneen kaverinsa luona. Kuopiossa ei kuulemma ollut mitään muuta kuin ”joku Prisma”, koko kaupunki oli ihan hirveä takapajula jossa ei ollut mitään tekemistä. Sanoi että kaikki kuopiolaiset viettää aikaa vaan Prismassa.
Oli hieman hankalaa pitää naama peruslukemilla. Ei tiennyt toki niin sanoessaan, että olen myös sieltä kotoisin. Hassua vaan että itse olen kyllä löytänyt sieltä paljon tekemistä ja näkemistä vaikken siellä ole moneen vuoteen asunutkaan. Toki voihan sen viikonlopun prismassakin viettää, onhan se aika iso Prisma.. mutta olisi kaveri voinut ehkä näyttää muitakin paikkoja 😂
Tarinan kertoja asui itse Keravalla eli sepä onkin varsinainen sivistyksen kultainen kehto. Mutta pääseehän sieltä K-junalla Helsinkiin alle tunnissa.
Tarinan kertoja asui Keravalla. No miten tarina sitten liittyy aloitukseen helsinkiläisistä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan toisin päin.
Kaikilla suomalaisilla on sukulaisia ja kavereita Helsingissä, kaikki ovat käyneet Helsingissä monta kertaa. Moni helsinkiläinen ei ole poistunut pääkaupunkiseudulta ja kuvitelmat ovat todella ihmeellisiä. Esim. eräs pääkaupunkiseudulta pois uskaltautunut entinen opiskelukaveri sanoi luulleensa että vain Helsingissä on liikennevaloja.
Pienellä paikkakunnalla asuessa eräs Helsingistä muuttanut rastatukkainen hippipoika, jota Helsingissä ei olisi erottanut toisista samannäköisistä, valitti, että häntä tuijotetaan. Mieli teki sanoa että ootko katsonut paikallista nuorisoa. Siellä vasta erikoisia tyyppejä näki. Nuoret selvästi yrittivät erottautua joukosta. Helsingissä mukamas erilaiset hukkuvat toisten samanlaisten joukkoon. Nää pikkupaikkakunnan erilaiset ovat niitä todellisia rohkeita.
Joo just näin ja heill myös sitä aitoa ”sydämen sivistystä” mitä ei kyllä hesalaisilta löydy!
Noin en sanonut. En tiedä kenenkään sydämen sivistyksestä. Näillä pienen paikkakunnan nuorilla oli tarve ilmaista itseään ja ilmaista erottuvansa maalaisjunteista, jollaisina helsinkiläiset heitä pitävätm Se on paljon rohkeampaa kuin näyttää stereotyyppiseltä hipiltä.
Se vielä, että myös muualta Suomesta matkustetaan ulkomaille ja osataan suhteuttaa Helsinki ja helsinkiläinen ylimielisyys muuhun maailmaan.
Helsingissähän ei ole nuoria, joilla on tarvetta ilmaista itseään. Eikä varsinkaan rohkeita nuoria...eikä ainaskas OIKIASTI rohkeita nuoria!
Niitä on vain sydämem_siwistysmailla kuten ala-janakkalassa! Nih
Vierailija kirjoitti:
Tässä totuus:
Maalaiset = helvetin tyhmiä paskahousuja. Vois hyvin kemiallisesti hajottaa nämä esim ravinteiksi kaupunginpuutarhan substralisammioon.
Haistakaa paska.
-Helsinki_Official
100% totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarinan kertoja asui Keravalla. No miten tarina sitten liittyy aloitukseen helsinkiläisistä?!
Tiedän monia paljasjalkaisia helsinkiläisiä, jotka asuvat Keravalla. Koti nyt siellä. Ei siinä ole mitään nauramista.
Olen asunut puolet elämästäni Pohjois-Pohjanmaalla ja puolet pääkaupunkiseudulla. Se Helsinki-viha, johon lapsena kasvoin, oli aivan älytöntä. Kaikki Helsingissä oli kuulemma perseellään, ihmiset kummallisia ateisteja ja sosialisteja ja ties mitä. Jos joku oli kotoisin "sieltä" niin sitä kohdeltiin huonosti. Kun muutin Helsinkiin, minut otettiin tosi hienosti vastaan ja sain heti paljon uusia ystäviä eikä minua koskaan kohdeltu landepaukkuna. Arvatkaapa vaan, saanko kuulla olevani nykyään "ylimielinen hesalainen" jos käyn kotikonnuillani. Onneksi tuli muutettua sieltä ahdasmielisestä perslävestä pois ennen kuin oli liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisistä monet luulee, että pieneltä paikkakunnalta muuttanut on nyt muuttanut suureen kaupunkiin. Kun muutin pienestä suomalaisesta kaupungista työn perässä Helsinkiin, sain vastata uusien työkavereiden hyväntahtoisiin kysymyksiin siitä, miten olen sopeutunut uuden ympäristön vilkkauteen.
Kiitos hyvin, ei ollut elämäni ensimmäinen muutto, olen suurempiakin ympäristö muutoksia kokenut.
Ehkä se kertoo noiden ihmisten omasta elämästä. On muutettu Pihtiputaalta Helsinkiin ja tunnettu, miten piirit laajeni.
Tuo on ehkä kuitenkin tyypillisempi elämänkaari kuin se, että muuttaa Joensuusta Shanghaihin, Shanghaista Pihtiputaalle ja Pihtiputaalta Helsinkiin. Tällainen muuttaja ei ehkä oo se peruspihtiputaalainen eikä perushelsinkiinmuuttaja.
Enne aikaan lappilaisilla auton rekkareilla varustetut henkilöautot rusikoitiin suunnilleen liikkeellä ollessakin koska "huonompia ihmisiä".
Uudistuksen jälkeen ei maakuntatunnuksia. Ja alkaapa se pääkaupungin hulluus kääntyä pahana olona kaupungin sisäiseksi ongelmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Suuri kosmopoliitti tuli kertomaan sen tarpeellisen tiedon, että Helsinki on pieni hänen kokemuksiinsanähden.
On se ihme, että Suomen kansasta ei ole kehittämään 10-miljoonaista metropolia!
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut puolet elämästäni Pohjois-Pohjanmaalla ja puolet pääkaupunkiseudulla. Se Helsinki-viha, johon lapsena kasvoin, oli aivan älytöntä. Kaikki Helsingissä oli kuulemma perseellään, ihmiset kummallisia ateisteja ja sosialisteja ja ties mitä. Jos joku oli kotoisin "sieltä" niin sitä kohdeltiin huonosti. Kun muutin Helsinkiin, minut otettiin tosi hienosti vastaan ja sain heti paljon uusia ystäviä eikä minua koskaan kohdeltu landepaukkuna. Arvatkaapa vaan, saanko kuulla olevani nykyään "ylimielinen hesalainen" jos käyn kotikonnuillani. Onneksi tuli muutettua sieltä ahdasmielisestä perslävestä pois ennen kuin oli liian myöhäistä.
Itse olen turkulainen, ja vaikka rakastan kotikaupunkini luontoa ja eritoten historiaa, on minulla täysin sama kokemus kuin sinulla.
Helsingissä nyt 13. vuosi.
Mulla on syntyperäisenä hesalaisena kyllä vaan kiinnostusta muuta Suomea kohtaan. Ja ainakin itse koen esim. Tampereen ja Turun tosi kivoina kaupunkeina. Tykkään myös matkustaa kotimaassa ja ei tulisi mieleenkään ruveta missään ”pätemään”. Toki varmasti sellaisiakin on. Kyllä tiedän joitain, jotka on oikeesti sitä mieltä että kehien ulkopuolella ei oo mitään ja että enemmin pitää päästä ulkomaille. Heidän oma häviönsä.