Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viikko sähköttömällä mökillä lasten ja koiran kanssa. Selviytymisvinkkejä?

Vierailija
01.07.2014 |

Ja jotta kauhuskenaario olisi täydellinen, pikkukauppa ja muu sivistys on kilometrin venematkan päässä. Toki siitä vielä autolla kymmenisen minuutin ajomatka.

Miten siellä selviää pimeät illat? Ja mitä pitää ottaa mukaan? Petivaatteet, vaihtovaatteet ym. osaan kyllä pakata, mutta antakaa vinkkejä miten toimitaan ympäristössä jossa ei ole juoksevaa vettä eikä sähköjä, eikä MITÄÄN muuta ohjelmaa lapsille kuin luonto. Ja lukeminen jos on valoisaa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, mun isä teki meille "suunnistusleikin": se kierteli metsässä ja pihapiirissä laittamassa rasteja. Ne ei ollut aina ihan helppoja, mutta me tunnettiin paikat. Esim. lapussa luki "metsän isoin kuusi"... me juostiin kuuselle, tiedettiin suunilleen mikä oli Se Suuri Kuusi. Sitten siellä oli seurava lappu, jossa saattoi lukea "nyt äkkiä laiturille"... laiturilla oli lappu jossa luki "Mistä löydät sahan, jos sellaista tarvitset?"... piti mennä puuliiteriin, jne. Viimeisessä rastissa oli sitten joku karamelli meille kummallekin etsijälle. Rasteja oli yleensä kymmenkunta. Ihan parasta!! Me oikeen manguttiin aina isää tekemään suunnistusta =). Tässä mahtavaa tekemistä lapsille eikä tarvitse sähköä. Ja vanhemmat pääsee hetkeksi rauhaan lapsilta. Illat ei vielä muuten ole kamalan pimeitä. Joku valopiilo-rastijuttu voisi olla kehittämisen arvoinen.

Vierailija
22/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt edes ole pimeät illat..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertakäyttöastiat, led-otsalamppu ja kaasulyhty

Vierailija
24/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsidesi ja vauvan pepunpesulaput auttavat puhtaanapesussa, jos juoksevaa vettä ei ole. Sähköähän ei kesällä paljon tarvi, yötkin valoisia. Ulkoleikit ja uiminen ihan ykkösiä. Lapsena vietin kaikki kesät mökillä, jossa ei ollut sähköä ja juomavesi kannettiin mummulasta, pesuvesi järvestä. Koskaan ei ollut ongelmia ajankäytön kanssa, metsä ihan paras leikkipaikka ja ranta kuumina päivinä. Sateeseen sadevaatteet päällä tai lämpimään sateeseen uikkareissa.

Vierailija
25/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintukirjan lisäksi kannattaa ottaa mukaan kasvikirja, ja vaikka vielä isompi eläinkirja ja kivikirja. Viikko ei riitä koko ympäristön selvittämiseen.

Eikö siinä mökissä ole ikkunoita? Voitte mennä nukkumaan iltaisin aikaisemmin, kun tulee pimeä ja nousta aamulla aikaisemmin, niin ette tarvitse paljonkaan valoa.

Oletko todella ensimmäistä kertaa elämässäsi menossa sähköttömään paikkaan? Moni meistä on elänyt semmoisessa paikassa vuosia, useat lapsena tai muuten 'mummolassa' tai mökillä. Niissä mökeissä on yleensä sellainen varustus, että lämmitys, valaistus, ruuan säilytys ja valmistus ilman sähköä onnistuu.

Vierailija
26/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommahan on niin, että lapsi ei kovin helpolla tylsisty, kun antaa sen vaan olla ja tehdä ja itse keksiä sitä tekemistä. Jos mutsi on koko ajan kehittämässä jotain tekemistä, on lapsi sitä myös koko ajan vaatimassa. Tai jos mutsi on koko ajan kieltämässä kaiken ja neuvomassa kaikessa, lapsi passivoituu myöskin. Metsä ja luonto on täynnä kaikkea jännää, kun vaan laitat lapsen sinne ja annat sen itse kokeilla, testata ja tehdä. Harva lapsi istuu luonnon ääressä tuntitolkulla vaan paikallaan ja kiukuttelee, että on tylsää. Kun antaa hetken aikaa kiukutella ja tylsistyä, niin kyllä se pian alkaa kehittää itselleen jotain tekemistä.

Jotenkin vaan tosi surullista ja käsittämätöntä, miten vieraantuneita ihmiset ovat luonnosta. Ei ihme, että meidän yhteiskunta on tällainen ja maapallo ei ole enää asumiskelpoinen parin sukupolven päästä, kun ei yhtään ymmärretä miten tässä elinympäristössä pitäisi toimia tasapainossa ja sopusoinnussa.

Vierailija
27/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telee ihan hyvää olla 1 viikko pois puhelimen, netin ja mukavuuksien ääreltä. Yhtäkkiä perheellä onkin paljon tekemistä yhdessä ja leikit alkavat löytyä.

Silloin kun itse vietin lasten kanssa noita mökkiviikkoja 90-luvun alussa, en edes omaistanut mitään kännykkää :D Jos olis hätä häätänyt, olisin kävellyt 1,5km päähän kaupalle soittamaan lankapuhelimesta. Kaupalta hain vedenkin maitokärryillä. Vietin viikot lasten kanssa mökilä, kun mies kävi työkeikoilla mökkikunnassa.

Vierailija
28/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä lähtis ehkä tonne lainkaan, mutta onko pakko kököttää saaressa koko viikko! Entä jos sataa aamusta iltaan?! En minä ainakaan ole koko viikkoa mökissä koskaan vaikka on hyvien yhteyksien päässä. Siis: retkiä lähiseuduille jos auto mantereen puolella. Paikalliset kioskit, ravintolat, kaupat, museot, torit jne. Lisäksi jos sää suosii tietysti, veneily ja kalastus. Moottoriveneellä mukava käydä retkillä, miksei soutuveneelläkin.

Vierailija
29/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 11:11"]

Enpä lähtis ehkä tonne lainkaan, mutta onko pakko kököttää saaressa koko viikko! Entä jos sataa aamusta iltaan?! En minä ainakaan ole koko viikkoa mökissä koskaan vaikka on hyvien yhteyksien päässä. Siis: retkiä lähiseuduille jos auto mantereen puolella. Paikalliset kioskit, ravintolat, kaupat, museot, torit jne. Lisäksi jos sää suosii tietysti, veneily ja kalastus. Moottoriveneellä mukava käydä retkillä, miksei soutuveneelläkin.

[/quote]

Toki me käydään "kylälläkin" mutta kyllä ideana on olla mökillä koko viikko. Toivottavasti lapsetkin viihtyy, vaikka vanhin on jo teini-iässä, pienin vasta aloitti koulun. Ja ei, en ole ennen ollut sähköttömässä ympäristössä. Enkä koe itseäni mitenkään huonommaksi sen takia. Parempi myöhään kun ei milloinkaan vai mitä? ;) Onhan kesäillat valoisia joo, mutta aika hämärää kuitenkin. Ihanaa olisi kun voisi olla koko viikon vilkuilematta kelloa, vaan pysähtyä. Istua laiturin nokassa ja katsella kun lapset kalastaa ja ui, lukea, pelailla lautapelejä. Pysähtyä.

ap

Vierailija
30/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 11:09"]

Hommahan on niin, että lapsi ei kovin helpolla tylsisty, kun antaa sen vaan olla ja tehdä ja itse keksiä sitä tekemistä. Jos mutsi on koko ajan kehittämässä jotain tekemistä, on lapsi sitä myös koko ajan vaatimassa. Tai jos mutsi on koko ajan kieltämässä kaiken ja neuvomassa kaikessa, lapsi passivoituu myöskin. Metsä ja luonto on täynnä kaikkea jännää, kun vaan laitat lapsen sinne ja annat sen itse kokeilla, testata ja tehdä. Harva lapsi istuu luonnon ääressä tuntitolkulla vaan paikallaan ja kiukuttelee, että on tylsää. Kun antaa hetken aikaa kiukutella ja tylsistyä, niin kyllä se pian alkaa kehittää itselleen jotain tekemistä.

Jotenkin vaan tosi surullista ja käsittämätöntä, miten vieraantuneita ihmiset ovat luonnosta. Ei ihme, että meidän yhteiskunta on tällainen ja maapallo ei ole enää asumiskelpoinen parin sukupolven päästä, kun ei yhtään ymmärretä miten tässä elinympäristössä pitäisi toimia tasapainossa ja sopusoinnussa.

[/quote]

täsmälleen samaa mieltä. Surullisinta tuossa aloituksessa oli ajatus, ettei lapsille ole mitään muuta tekemistä kuin se ympäröivä luonto :( Hei haloo, lapsilla on mielikuvitus, jota käyttää!

Olen viettänyt lapsuuteni kesät ulkosaaristossa, ilman sähköä ja muita mukavuuksia. Saareen oli pitkä venematka, joten kaupassa käytiin harvoin. Olimme saarella viikkoja putkeen eikä aika käynyt tylsäksi. Iltaisin pelattiin kynttilän tai myrskylyhdyn ääressä lautapelejä ja luettiin. Ihania lapsuusmuistoja :)

Vierailija
31/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 11:11"]

[/quote]

Toki me käydään "kylälläkin" mutta kyllä ideana on olla mökillä koko viikko. Toivottavasti lapsetkin viihtyy, vaikka vanhin on jo teini-iässä, pienin vasta aloitti koulun. Ja ei, en ole ennen ollut sähköttömässä ympäristössä. Enkä koe itseäni mitenkään huonommaksi sen takia. Parempi myöhään kun ei milloinkaan vai mitä? ;) Onhan kesäillat valoisia joo, mutta aika hämärää kuitenkin. Ihanaa olisi kun voisi olla koko viikon vilkuilematta kelloa, vaan pysähtyä. Istua laiturin nokassa ja katsella kun lapset kalastaa ja ui, lukea, pelailla lautapelejä. Pysähtyä.

ap

[/quote]Onnea matkaa, en tosiaan jaksaisi kököttää 7 pv jossain saaressa. Sittenpähän näätte millaista se on.

Vierailija
32/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista hommata, koiralle punkkipanta.

Vierailija
33/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, enhän minä väheksynyt sitä luontoa, tarkoitin että sen lisäksi ei ole muuta. Ehkä ilmaisin itseäni huonosti, mutta tarkoitin että siinä on paljon ohjelmaa, mutta jotain muutakin viikon ajaksi kaivataan.

Kuinka moni 7, 9, 11 ja 13- vuotias teidän perheessä viihtyy seitsemän päivää ilman mitään ohjelmaa sen luonnon lisäksi? Varmaan moni, mutta tuskin ihan kaikki kuitenkaan.

Pääseehän sieltä saaresta halutessaan pois. Ihannetilanne kuitenkin olisi, ettei kukaan haluaisi.

ap

Vierailija
34/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä se saattaa iltaisin jo sen verran täällä päin hämärtyä että lukemiseen tarvitaan jo lisävaloa.

Vaikea on nykyajan tekniikkaan tottuneita lapsia saada innostumaan ajatuksesta ettei mitään kerta kaikkiaan ole käytössä, lisäksi vielä jos kelit ovat kylmät eikä tarkene uida, sääskiä riittää jne.

Meillä on jopa pieni tv-käytössä, kun on ladatut akut/ huonotehoinen aurinkokenno jonka toiminnasta ei ole varmuutta. Kattovaloihin ei tuokaan riitä.

Itse juuri mietin jotain varavirtalähdettä jotta edes kännykällä teini voisi välillä pelailla.

Ja paristoilla toimiva pieni käsikonsolipelikin voisi olla kiva.

Kynät ja paperia, laivanupotukset sun muut muistilokeroista esille.

Vierailija
35/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja nämä "kyllä minäkin lapsuudessa ja silloin kun ei ollut edes kännyköitä". Niin minäkin, kyllä sitä lapsuudessa keksittiin kaikkea ja ei osattu muusta haaveillakaan. Mutta maailma muuttuu, alkaa melko kypsää olla tuo täysin sähkötön mökkeily jo meikäläisellekin, vaikka luonnostakin olen jonkin verran kiinnostunut.

Mutta kun tänäkin kesänä olen jo oleillut kuukauden siellä mökillä, ja televisio (josta ei muutenkaan montaa kanavaa näy) lakkasi kokonaan näkymästä ja digita ilmoitti että alueella tehdään jotain huoltotöitä viikkojen ajan, meinasi siinä itku kyllä päästä. Ja kylläpä olo oli helpottunut kun muutaman päivän päästä työt keskeytettiin valitusten vuoksi ja alkoi taas telkkarista näkyä edes pari kanavaa.

Vierailija
36/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tulimme pari päivää sitten vajaa viikon mökkireissulta, ei sähköä ei vettä. Lapset saman ikäisiä kuin ap:lla. En olisi uskonut kuinka hyvin nuo lapset, jotka kotona ovat nenä kiinni läppärillä/puhelimella viihtyivätkään.

Kumpikaan ei kaivannut puhelimia,läppäreitä tai mitään elektroniikkaa, kalastivat, uivat, heitettiin tikkaa, ruokaa laitettiin yhdessä koko perheen voimin, lapset olivat innoissaan kun saivat itse kalastettuja kaloja valmistaa ja syödä.

Eikä kertaakaan kuulunut lausetta: Äiti, mulla on tylsää!!

Meille sattui onneksi hienot mökkeilyilmat, joten ulkona oltiin aamusta iltaan.

Vierailija
37/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut vuosia talossa, jossa ei ollut juoksevaa vettä. Sähköt oli, mutta piti olla kekseliäs syysmyrskyjen ja talvisten sähkökatkojen aikaan.

Ainakin vanhat kannettavat radiot toimii pattereilla, uudemmista vehkeistä en tiedä. Mutta sellaisen ottaisin mukaani, voi kuunnella uutisia. Otsalamppuja mukaan ja varapattereita niihin. Kännyä varten on olemassa ladattavia varavirtoja, jotka toimii n. 2 tunnin edestä. Eli jos tulee hätä. Voi siis ladata kotona. Myrskylyhty ja lamppuöljyä.

Muuripadassa kannattaa lämmittää vettä heti aamusta, niin on pesuvettä ja tiskivettä päiväksi. Airamin tms. termari pitää myös litran vettä jonkun tunnin kuumana, jos tulee tarvetta. Ruuanlaitto kaasulla. Maito hyla-iskukuumennettua, niin ei tarvitse olla säilyvyydestä huolissaan.

(Jos mökki on oma, kannattaisi hommata sinne aggregaatti ja aurinkopaneelit. Paneeleiden hinnat on laskeneet siedettäviksi, ja niillä saa kännyt ja tabletit ladattua. Ei vissiin ole oma mökki?)

Semmoinen sivusto kuin vapaa-ajan tarviketalo, sieltä voi löytyä mökkiläisen elämään helpotusta, ja muitakin on.

Miten tehdään pesusuihku mökille? Ostetaan 20 litran vesiastia, ja kierrätyskeskuksesta tai halpahallista käsisuihku letkuineen. Tehdään vesiastian alaosaan sopivan kokoinen reikä ja liitetään käsisuihkun letku siihen. Täytetään astia sopivan lämpöisellä vedellä ja laitetaan sopivalle korkeudelle saunassa. Helpottaa esim. koiran pesemistä.

Vierailija
38/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä pihapelejä kannattaa sitten katsella sillä silmällä, twist-narut, sulkapallovehkeet, ja vaikkapa parinkympin kuulapyssy pilkan ampumiseen saattavat vähän aikaa kiinnostaa.

Meilläkin toinen esiteini viihtyy vallan mainiosti, vaikka nenä kirjassa jos ei muuta ole eikä säät salli ulkoilla, mutta pari vuotta vanhemmalla siskolla onkin sitten vaikeaa, ei kestä muurahaisia, ei kestä sääskiä, ei halua uida, ei halua lukea, siinä tosiaan saa miettiä jättääkö pois reissusta kokonaan ettei pilaa muidenkin mökkireissua. Aiempina vuosina meni ihan kevyesti hänelläkin jokin viikko, mutta viime kesänä olikin sitten jo sotatila.

27/28

Vierailija
39/39 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumorintajua ja pitkää pinnaa. Nauttikaa lomastanne.