Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaninen häämenu, kuulostaako toimivalta?

Vierailija
30.06.2021 |

Häät ovat ensi kesänä ja olemme miettineet tarjoiluja. Vegaaneina haluaisimme, että ainakin suurin osa ruuasta olisi vegaanista. Nyt tuo toinen vegaanihääkeskusteli sai kuitenkin pelkäämään, sillä toki haluaisin, että vieraatkin olisivat tyytyväisiä. Voitteko kertoa sekasyöjän näkokulmaa seuraavaan alustavasti kaavailtuun menuun? Pitopalvelu on serkkuni omistama, joten muokkaukset onnistuvat varmasti joustavasti. Näitä ruokalajeja emme ole vielä maistaneet mutta tämän pitopalvelun vegaaniruoka on yleisesti äärimmäisen maukasta, tiedän, että moni sekasyöjä on tykännyt kovasti.

mansikka-melonisalaatti
couscoussalaatti
marinoidut herkkusienet
porkkalatahnanapit
seesammarinoitu bataatti
foccaccia
seitanpaisti punaviinikastikkeessa
valkosipulikermaperunat (kaurakermasta)
uunipaahdetut porkkanat

Kahvin kanssa ajattelin tarjota kauramaidon lisäksi tavallista maitoa. Pitäisikö kuitenkin menuunkin lisätä jotakin? Esim. lämminsavulohi eettisesti kasvatetusta kalasta voisi olla mahdollinen.

Kommentit (414)

Vierailija
121/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te tyrkytätte omaa vegaaniuttanne muille? Kuvottavaa itsekkyyttä. En tulisi paikalle enkä muistaisi lahjalla. Pilaatte tahallaan häänne vierailta.

Miksi sinä tyrkytät omaa lihansyöntiäsi muille tarjoamalla liharuokia?

Nyt rakentelit soman olkiukon.

Minä tunnen omat vieraani ja tarjolla on heille sopivaa hyvää ruokaa. Heille. Tajuatko?

Ja ruokajuhlissa on ollut aina se juhlava kasvisvaihtoehto. Sitä yhtä varten käytännössä.

Myös lapset huomioin aina erikseen. Koska minä en järjestä juhlia itselleni vaan toisille. Meissä on se iso ero.

Kuvottavaa omakehua. Et ole oikeasti ihan niin sairaan loistava ihminen, kuin mitä kuvittelet.

Vierailija
122/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seitanista ei hyvää saa vaikka voissa tai ounaviinissä paistaisi… Joku muu vaihtoehto niille, jotka ei tuosta välitä.

Ja focaccio jakaa mielipiteet.. Jotkut tykkää, toiset pitää mauttomana, missä yrttisotkua. Vaikka ihan vaan tavallista patonkia vaihtoehdoksi.

Menu on kokonaisuudessaan hiukan outo, miksi kaikki pitää olla jotain kummallista sotkua? Löhestulkoon jokaisesta vaihtoehdosta löytyi aines, josta joko pitää tai ei. Laita vaikka perus cesarcalaattia ja lisäkkeitä voi jokainen ahmia halunsa mukaan.. Jo pelkästään kesällä uudet potut persiljalla menee vaikka yksinäänkin - ennemmin kuin jotkut kaurassa uitetut perunaviipaleet.… Se, että nimi kuulostaa hienolta, ei tee ruoasta hyvää.

Montako kertaa olet seitania maistanut ja missä?

Aika makuasioita kyllä. Miksi sitten persiljassa uitetut perunat olisi sen parempia kuin kaurassakaan uitetut?

Ja... se niistä kummallisista sotkuista:

"Caesarsalaatti on yksinkertainen salaatti, joka sisältää romainesalaatin lehtiä, paahdettuja tai valkosipuli-öljy-sekoituksessa paistettuja leipäkuutioita eli krutonkeja ja parmesaanijuustoa kastikkeessa, joka valmistetaan kananmunankeltuaisesta, oliiviöljystä, sitruunamehusta, worcesterkastikkeesta tai sardelleista, valkosipulista, sinapista ja mustapippurista. Salaatista tehdään usein täyteläisempi lisäämällä siihen esimerkiksi kypsennettyä kanaa, rapeaa pekonia tai katkarapuja."

Ero on siinä, että en tavannut ihmistä joka ei pitäisi cesar-salaatista, mutta olen tavannut mm. ihmisiä, jotka ei välitä kuskusista sen suutuntuman ja maun takia. Kuskus on vaatii kylkiäisekseen voimakkaan mausteista ruokaa - siksi yleensä (aina) kuskus-salaatit onkin lähinnä maultaan sama kuin pahvia söisi tai siitä voisi muotoilla vaikka lumipallon. En ole maistanut vielä yhtäkään sellaista kuskus-salaattia, jota voisi enemmän kuin lusikallisen syödä johtuen ihan siitä, että suomalaiset eivät osaa maistaa sitä muuta osaa riittävästi vaan yhdistelevät mauttomia raaka-ainaieta keskenään.

Minä en pidä cesar-salaatista. Hauska tavata. Sen sijaan kuskus-salaatti maistuu. Toki huonosti tehtynä sekin on huonosti tehtyä ja kuivaa mutta harvoinpa ruokalajia teilataan sen huonon version pohjalta.

Cesar-salaatti on ei ole edes kunnollinen salaatti ja ihan kamalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlaiset kasvispyörykät olisi kiva lisä. Itselleni riittäisi seitan pääruoalla, mutta erilaiset pyörykät ovat "turvallinen" ja monelle kasvisruokaan tottumattomalle maistuva vaihtoehto. Tuttu lihapullamainen ulkonäkö kannustaa maistamaan :)

Kahvimaito on pyhä asia ja kannattaa olla eri vaihtoehtoja. Itse vannon kaurabarista-juomien nimeen, mutta moni haluaa sitä tavallista juhlamokkaa kevytmaidolla. Kasvismaitojenkin käyttäjillä on paljon eri makuja. Tiedän jopa maustaan niin tarkan tyypin, että hän sekoittaa itselleen kahvimaidon kahdesta eri kasvimaidosta 2/3 suhteessa :) Kauramaito on soijamaitoa parempi vaihtoehto, sillä se käy useammalle.

Vierailija
124/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä vegaanihääkeskustelusta kannata pelästyä. Tarjotkaa vain monipuolinen setti herkullista vegaaniruokaa. Vieraille ei tarvitse kertoa, että kaikki on vegaanista, jos eivät kysy. Seitanpaistista sellaisenaan varmaan moni tunnistaa, ettei ole lihaa, mutta jos olisi myös joku kastike tai höystö, jossa on jotain sopivaa lihankorviketta, voisi moni luulla syövänsä lihaa.

Vierailija
125/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seitanista ei hyvää saa vaikka voissa tai ounaviinissä paistaisi… Joku muu vaihtoehto niille, jotka ei tuosta välitä.

Ja focaccio jakaa mielipiteet.. Jotkut tykkää, toiset pitää mauttomana, missä yrttisotkua. Vaikka ihan vaan tavallista patonkia vaihtoehdoksi.

Menu on kokonaisuudessaan hiukan outo, miksi kaikki pitää olla jotain kummallista sotkua? Löhestulkoon jokaisesta vaihtoehdosta löytyi aines, josta joko pitää tai ei. Laita vaikka perus cesarcalaattia ja lisäkkeitä voi jokainen ahmia halunsa mukaan.. Jo pelkästään kesällä uudet potut persiljalla menee vaikka yksinäänkin - ennemmin kuin jotkut kaurassa uitetut perunaviipaleet.… Se, että nimi kuulostaa hienolta, ei tee ruoasta hyvää.

Aika makuasioita kyllä. Miksi sitten persiljassa uitetut perunat olisi sen parempia kuin kaurassakaan uitetut?

"Caesarsalaatti on yksinkertainen salaatti, joka sisältää romainesalaatin lehtiä, paahdettuja tai valkosipuli-öljy-sekoituksessa paistettuja leipäkuutioita eli krutonkeja ja parmesaanijuustoa kastikkeessa, joka valmistetaan kananmunankeltuaisesta, oliiviöljystä, sitruunamehusta, worcesterkastikkeesta tai sardelleista, valkosipulista, sinapista ja mustapippurista. Salaatista tehdään usein täyteläisempi lisäämällä siihen esimerkiksi kypsennettyä kanaa, rapeaa pekonia tai katkarapuja."

Ero on siinä, että en tavannut ihmistä joka ei pitäisi cesar-salaatista, mutta olen tavannut mm. ihmisiä, jotka ei välitä kuskusista sen suutuntuman ja maun takia. Kuskus on vaatii kylkiäisekseen voimakkaan mausteista ruokaa - siksi yleensä (aina) kuskus-salaatit onkin lähinnä maultaan sama kuin pahvia söisi tai siitä voisi muotoilla vaikka lumipallon. En ole maistanut vielä yhtäkään sellaista kuskus-salaattia, jota voisi enemmän kuin lusikallisen syödä johtuen ihan siitä, että suomalaiset eivät osaa maistaa sitä muuta osaa riittävästi vaan yhdistelevät mauttomia raaka-ainaieta keskenään.

Minä en pidä cesar-salaatista. Hauska tavata. Sen sijaan kuskus-salaatti maistuu. Toki huonosti tehtynä sekin on huonosti tehtyä ja kuivaa mutta harvoinpa ruokalajia teilataan sen huonon version pohjalta.

No ole syömättä sitä sitten.

Vierailija
126/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä siitä ettei sekasyöjille ole vaihtoehtoja, koska vaadimmehan me vegaanitkin vaihtoehtoja. Mielestäni on tuo on itsekästä, koska häissä on kuitenkin. Vanhempia ihmisiä jotka ovat esim 70 vuotta olleet sekasyöjiä kai sinä tahdot että hekin nauttivat? Miltä sinusta tuntuisi jos häissä ei olis iyhtään kasvisvaihtoehtoa?

En ymmärrä tätä vertailua. Sekasyöjä syö kaikkea, vegaaniruoka sopii siis heille. Vegaani taas ei syö eläinperäistä, joten liha ei sovi heille.

Vegaanius ei ole mikään ruoka-aineallergia eikä voi sanoa, että liha "ei sovi" heille. Se on vegaanipellejen oma valinta olla syömättä ruoka-aineita, jotka kyllä sinänsä sopisivat heille. Ei yhtään sen kummempi eikä yhtään sen parempi perustelu kuin se, että mutkun minä en vain tykkää tuosta ruuasta. 

Kertoo kyllä järjen köyhyydestä jos ei erota "mutkun mä en tykkää" -perustelua siitä, ettei halua tukea julmaa ja eläimille kärsimystä aiheuttavaa lihateollisuutta.

Samankaltainen perustelu on esim "olen parempi ihminen kuin sinä, koska omistan metsää ja se sitoo hiiltä." Tai vaikka "en meikkaa, enkä sisusta, koska ne lisäävät hiilen määrää ilmakehässä" Nyt kerro minulle mikä estää käyttämästä eettisesti tuotettua lihaa?

Se, että eettisesti tuotettua lihaa ei ole olemassa. Ja miten niin oli samankaltainen perustelu, kuin nuo mainitsemasi? En tajua ajatuksenjuoksuasi yhtään.

Et varmaankaan autoile, etkä kulje muillakaan kulkuvälineillä, koska ne tappavat eläimiä. "Eettisesti tuotettua lihaa ei ole olemassa" mitä epäeettiistä on vaikka laboratoriossa kasvatetussa pihvissä? Lihaa voi syödä kestävällä tavalla ja hääjuhlien järjestys kuormittaa enemmän kuin siellä syötävä esim riista.

Vierailija
127/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuossa selvästi on yritystä enemmän kuin toisessa ketjussa olleessa aamupala henkisessä tarjoilussa.

Vierailija
128/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok eli kuulostaa hyvältä ja vieraat huomioon ottavalta myös sekasyöjän kannalta.

Siis, jos nimenomaan lisää sen savulohen mukaan.  (Miten olisi pieni makaronipohjainen eli ruokaisampi salaatti mukana?  En yleensä makaronisalaateista piittaa, mutta tuossa voisin ottaa mielelläni. Ei mtään kummallista, joten ei olisi kallislisä. Mutta hyvä tuo menu on ilman sitäkin.)

Kakkupuoli kuulostaa tosi hyvältä.

Vierailija
129/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomana toivoisin, että olisin ottanut omat eväät.

Ilmoita keliakiastasi äläkä uhriudu. Järjestyy varmaan ei-seitanpihvi sinulle.

Ilmoitan, jos kutsutaan. Tuossa nyt vain on leipää, kuskusta ja seitania. Jos lisänä on lohi ja kuskusin tilallekin saisi jotain, selviäisin jo ihan hyvin.

Häissä ollaan yleensä koko päivä. Uuvuttavaa puuhaa, vaikka joskus olisikin hauskaa.

Teen itse aina kunnon vegaanivaohtoehdot juhliiini. Monesti olen vegaanibileissä ollut perunalastujen varassa, vaikka olen kertonut ruokavalioni.

Vierailija
130/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostavat kyllä hyvältä, mutta listaltasi puuttuu se ns. pääruoka, eli esim. tuo mainitsemasi kala. Nyt tarjolla on ainakin omasta näkökulmastani pelkkiä lisukkeita. Ilman muuta kannattaa lisätä kalaa tarjolle :)

Ja kauramaidon kaveriksi ehdottomasti tavallista maitoa, ettei kahvittelu mene osalta vieraista pilalle.

Vierailija
131/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lue ketjua vaan totean vain, että kai se toimii vastavuoroisesti eli kun kasvissyöjät huomioidaan nykyisin ihan säännönmukaisesti kaikissa ruoka-asioissa niin kai sitten myös lihansyöjät?

Eli molempiin suuntiin huomiointi.

Ei tietenkään, koska eettisyys. Sekasyöjien terveydellä, jopa hengellä on ihan ok leikitellä, kun onhan tofu ihan kuin kanaa söisi, tai seitan menee naudasta, eikä kukaan huomaa mitään -> ei aihetta ilmoittaa allergeeneistä.

Vierailija
132/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä siitä ettei sekasyöjille ole vaihtoehtoja, koska vaadimmehan me vegaanitkin vaihtoehtoja. Mielestäni on tuo on itsekästä, koska häissä on kuitenkin. Vanhempia ihmisiä jotka ovat esim 70 vuotta olleet sekasyöjiä kai sinä tahdot että hekin nauttivat? Miltä sinusta tuntuisi jos häissä ei olis iyhtään kasvisvaihtoehtoa?

En ymmärrä tätä vertailua. Sekasyöjä syö kaikkea, vegaaniruoka sopii siis heille. Vegaani taas ei syö eläinperäistä, joten liha ei sovi heille.

Vegaanius ei ole mikään ruoka-aineallergia eikä voi sanoa, että liha "ei sovi" heille. Se on vegaanipellejen oma valinta olla syömättä ruoka-aineita, jotka kyllä sinänsä sopisivat heille. Ei yhtään sen kummempi eikä yhtään sen parempi perustelu kuin se, että mutkun minä en vain tykkää tuosta ruuasta. 

Kertoo kyllä järjen köyhyydestä jos ei erota "mutkun mä en tykkää" -perustelua siitä, ettei halua tukea julmaa ja eläimille kärsimystä aiheuttavaa lihateollisuutta.

Niin, tulit juuri todistaneeksi, että kyse on tosiaan vain ja ainoastaan ihan samalaisesta mutkunmutkun minä en halua tukea sitä sun tätä -perustelusta, jota sinä arvostat. Minä en arvosta ja minusta nuo vegaanit on umpityperiä pellejä. Jotka vielä yleensä tavallasi koittavat väkisin tuputtaa vähä-älyistä moraaliaan muillekin enemmän tai vähemmän väkisin. 

Vierailija
133/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa minusta hyvältä. Jos asiaa ei erikseen mainosta, ei sakki edes tiedä syövänsä vegaania valkosipuliperunaa jne. Ok, kaurakermavaahto on aika mautonta ja sen maistaa, mutta lämpimässä ruuassa kaurakerma on ihan ok (olemme sekasyöjäperhe, mutta vältämme maitoa toisen lapsen maitoallergian takia).

Se kauran läpitunkeva maku pilaa minusta ihan kaiken ruoan. En ole sellaiseen kauratuotteeseen törmännyt, jossa et sitä kauraa maistaisi. Maidonkorvikkeista mantelipohjainen menettelee, koska maultaan niin mieto, ettei juurikaan erota.

Vierailija
134/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samankaltainen perustelu on esim "olen parempi ihminen kuin sinä, koska omistan metsää ja se sitoo hiiltä." Tai vaikka "en meikkaa, enkä sisusta, koska ne lisäävät hiilen määrää ilmakehässä" Nyt kerro minulle mikä estää käyttämästä eettisesti tuotettua lihaa?

Se, että eettisesti tuotettua lihaa ei ole olemassa. Ja miten niin oli samankaltainen perustelu, kuin nuo mainitsemasi? En tajua ajatuksenjuoksuasi yhtään.

Et varmaankaan autoile, etkä kulje muillakaan kulkuvälineillä, koska ne tappavat eläimiä. "Eettisesti tuotettua lihaa ei ole olemassa" mitä epäeettiistä on vaikka laboratoriossa kasvatetussa pihvissä? Lihaa voi syödä kestävällä tavalla ja hääjuhlien järjestys kuormittaa enemmän kuin siellä syötävä esim riista.

Syötkö useinkin laboratorio-kasvatettua pihviä? Ei se ole toistaiseksi mikään vaihtoehto. Enkä edelleenkään ymmärrä ajatuksensuoasi, miten minun autoiluni tai oletettu autoilemattomuuteni ja yrityksesi osoittaa, että olen tekopyhä, jos autoilen, liittyy aiheeseen? Riista ei sitten ole tuotettua lihaa, jos sen oli tarjoitus olla esimerkki siitä eettisesti tuotetusta lihasta.

Vierailija
135/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella hyvältä ainakin minusta! 😋 Itse syön ehkä 50 % vegaanisesti, 45 % lakto-ovo ja 5 % liharuokia. Kuulostaa juhlavalta ja monipuoliselta. Tulisin mielelläni häihinne 😄

Vierailija
136/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ettei näin ala-arvoisesti kirjoittavalle edes kannata vastata, mutta sanonpa kuitenkin. Jos on ollut pitkään vegaanina niin eläinperäiset eivät vaan enää sovi keholle. Suoliston bakteerikanta muuttuu hyvinkin nopeasti.  Itselläni menee vatsa totaalisen sekaisin pienestäkin määrästä maitoa ja pienikin määrä lihaa saa aikaan vatsakipuja ja pahoinvointia. Mutta kaipa sinä tiedät paremmin.

Niin, mikään tuossa uikutuksessasi ei muuta sitä faktaa, että pelle on tehnyt valinnan ihan itse. Ei se liha ole sinulle ollut alun perin sopimatonta, joten kyse on ihan täysin omasta valinnasta. 

Vierailija
137/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lue ketjua vaan totean vain, että kai se toimii vastavuoroisesti eli kun kasvissyöjät huomioidaan nykyisin ihan säännönmukaisesti kaikissa ruoka-asioissa niin kai sitten myös lihansyöjät?

Eli molempiin suuntiin huomiointi.

Tottakai sinut huomioidaan kultamussukka! Saat sisäelimiä läskikastikkeella, "salaatiksi" silputtua pekonia ja perunoiden virkaa toimittaa lihapullat. Juomaksi tietenkin lihalientä! Jälkkäriksi saat kulhollisen kermavaahtoa. 

Vierailija
138/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni siihen kuuluisi vielä 200 grammaa vegaanista makaronilaatikkoa.

Vierailija
139/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tulit juuri todistaneeksi, että kyse on tosiaan vain ja ainoastaan ihan samalaisesta mutkunmutkun minä en halua tukea sitä sun tätä -perustelusta, jota sinä arvostat. Minä en arvosta ja minusta nuo vegaanit on umpityperiä pellejä. Jotka vielä yleensä tavallasi koittavat väkisin tuputtaa vähä-älyistä moraaliaan muillekin enemmän tai vähemmän väkisin. 

Minusta sinä olet kyllä se umpityperä pelle.

-Eri

Vierailija
140/414 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä löhtien ympäri maapalloa pidetty salaattia ei ole edes kunnollista salaattia? Sehän on nii. yksinkertainen ja perusvihersalaattia. Patongin ja krutonkien kanssa uppoaa varmasti kaikille ja allergiaystvällinen salaatti, kunhan valmistaa salaattikastikkeen mahdolliset allergiat huomioiden. Aika harva ihminen ei välitä perusvihersalaatista… Kai se varmaan uppois sulle, jos sen nimeäis vaikka ”vihersalaattia kikherneillä ja seesamöljyssä paahdetuilla leipäkuutioilla”? Olisikin mielenkiintoista tietää, mikä ainesosa cesar-salaatista on sellainen, josta et välitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme