Vegaaninen häämenu, kuulostaako toimivalta?
Häät ovat ensi kesänä ja olemme miettineet tarjoiluja. Vegaaneina haluaisimme, että ainakin suurin osa ruuasta olisi vegaanista. Nyt tuo toinen vegaanihääkeskusteli sai kuitenkin pelkäämään, sillä toki haluaisin, että vieraatkin olisivat tyytyväisiä. Voitteko kertoa sekasyöjän näkokulmaa seuraavaan alustavasti kaavailtuun menuun? Pitopalvelu on serkkuni omistama, joten muokkaukset onnistuvat varmasti joustavasti. Näitä ruokalajeja emme ole vielä maistaneet mutta tämän pitopalvelun vegaaniruoka on yleisesti äärimmäisen maukasta, tiedän, että moni sekasyöjä on tykännyt kovasti.
mansikka-melonisalaatti
couscoussalaatti
marinoidut herkkusienet
porkkalatahnanapit
seesammarinoitu bataatti
foccaccia
seitanpaisti punaviinikastikkeessa
valkosipulikermaperunat (kaurakermasta)
uunipaahdetut porkkanat
Kahvin kanssa ajattelin tarjota kauramaidon lisäksi tavallista maitoa. Pitäisikö kuitenkin menuunkin lisätä jotakin? Esim. lämminsavulohi eettisesti kasvatetusta kalasta voisi olla mahdollinen.
Kommentit (414)
Ei, pointti on se että Putin on täysin sokea ja suuruudenhullu. Eli sikäli hassua että arvostelee Hitleriä mutta on ihan yhtä hullu. Ainakin melkein...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää keskustelut herättää niin paljon mielipahaa et jättäkööt jonnekin muualle keskusteltavaks :DD huhhuh, sanon minä
Näissä tähdentyy se, ettei ymmärretä toista.. Mennään aina äärimmiksi ja troallasin sitten itsekin!
Kasvisruokaa saa vaikka mitä ja maistuvaa! Kasvisruoassa on kuitenkin tärkeää se maku.. Älä tarjoile outoa.. Jos et itsekään tiedä, mitä mieltä olet, älä tarjoa. (Sama toisin päin!) Kannattaa pysyä kasvisruoan osalta tutuissa ja turvallisissa eikä tarjota eksoottista, josta et edes itse tiedä pidätkö tai jos tiedät jo etukäteen, että ruoka jakaa mielipiteet.
Oliko tässä menussa jotain eksoottista?
Sukujen vanhimmat ei välttämättä edes tiiä mitä on seitan. Joku Reino 89v tuskin kuullutkaan...
Mä ottaisin menussa kyllä enemmän huomioon myös vanhemmat ihmiset, he ovat tottuneet perinteisempään tarjoiluun. Heille voi olla tärkeää että pöydässä olisi myös niitä "tylsiä sekavaihtoehtoja."
Porkkala? Ei juma, onpas kekseliästä, hahhhahaa xD
en oo pitkään aikaan kuullu mitään noin älytöntä 🙄
Lapseni ja hänen puolisonsa häämenu oli vegaaninen buffet. En muista enää, mitä siinä oli, koska ei häihin mennä syömään vaan juhlimaan hääparia. Hyvää se oli eikä korviini ole tullut, että kukaan olisi kaivannut siihen lisukkeeksi kalaa.
Itse en ole seitanin suuri ystävä ja "paisti + kermaperunat" kuulostaa muutenkin tunkkaiselta, mutta kuten sanottu, tuskin niitä kukaan jälkeen päin muistelee.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan se on oikeasti maukasta. Just oli ylppäreissä kyläpaikassa, jossa on yleensä todella hyvät tarjoilut ja nytkin olivat komean näköisiä, eivät vaan maistuneet mikään miltään. ihmettelin itsekseni että mikähän tässä nyt on, kunnes selvisi että kaikki on vegaanista päivänsankarin toiveesta. Ja tämä ihan OK, ne ruuat ei vaan oikeasti maistuneet yhtään miltään. Kieltääkö vegaanius suolankin käytön?
Samaa mieltä!
Olen vegan curious eli kasvispainotteisena sekasyöjänä kokeilen vegaaniruokia usein ravintoloissa ja missä niitä nyt on tarjolla. Toistuvasti ihmettelen, minne suola jäi. Jopa hernekeitosta, jota otan työmaaruokalassa lihaversiona vain siksi, että se vegaaninen soppa ei maistu miltään.
Mitä teillä on keliaakikoille? Seitan ei käy, ja kaurakermakin on joillekin siinä ja siinä.
En ymmärrä mitä ihmettä sinulla on liharuokia vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen kommentteja täällä on, että vegaanin tulisi tarjoilla vieraille lihaa ja muita eläinperäisiä ruokia?
Ymmärrättekö, että "ihan vain vähän lihaa" on sama kuin pyytäisitte "ihan vain vähän" rääkkäämään eläimiä.
Vegaani ei ole itsekäs vaan päin vastoin. Olen itse vegaani nimenomaan epäitsekkäistä syistä. Minä en tue eläintuotantoa enkä ala sitä tukemaan yhdenkään ihmisen vuoksi
Suksi nyt kuuseen!
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ja hänen puolisonsa häämenu oli vegaaninen buffet. En muista enää, mitä siinä oli, koska ei häihin mennä syömään vaan juhlimaan hääparia. Hyvää se oli eikä korviini ole tullut, että kukaan olisi kaivannut siihen lisukkeeksi kalaa.
Itse en ole seitanin suuri ystävä ja "paisti + kermaperunat" kuulostaa muutenkin tunkkaiselta, mutta kuten sanottu, tuskin niitä kukaan jälkeen päin muistelee.
Ruualla on merkitystä, jos aikoo olla häissä myöhään.
Olen kokki ja lihan korvikkeet ovat yleensä suuhuni pahoja.
Itse olen mm kerran häistä lähtenyt hetkeksi pois. Ruokaloppui lesken. Mentiin pizzalle ja tultiin takas. Jäätiin kiinni ja aiheutimme paheennusta. Ei lapsia voi pitää nälässä
Vierailija kirjoitti:
Ihan paskalta kuulostaa. Et ole ottanut huomioon muita, kuin vegaanit. Itsekästä touhua, mutta samaa on luvassa teillekin jatkossa. Mitäpä sitä muita huomioimaan.
Porkkala...anna mun nauraa.
Tässä ei ole mikään muu itsekäs kuin häävieras, joka ei kunnioita hääparin arvoja heidän elämänsä tärkeimpänä päivänä.
Tosi huono vaihtoehto. Ei muuta kuin häistä suoraan mäkkärille syömään.
Vierailija kirjoitti:
Tosi huono vaihtoehto. Ei muuta kuin häistä suoraan mäkkärille syömään.
WAAAAHHHH MUN LIHA RUOKA WAAAAHHHH ÄITI MISSÄ ON TUTTI?
Häät meni jo, joko olette eronneet?
Seuraavaa kierrosta varten tiedoksi: Kermaperunat on aina pahoja, ja seitanpaisti kuulostaa yksinkertaisesti kammottavalta. Salaatit kelpaisivat, teen itsekin usein vegaanisia salaatteja, joissa voi olla linssejä, papuja, pähkinöitä mukana.
Miksi pitäisi olla joku paistia jäljittelevä tylsä köntsä? En tykkää edes lihapaisteista. Joku itäaasialainen hyvin maustettu kasviskeitto tai tulinen curry kyllä maittaisi. Ja potut pottuina, tai vaikka paahdettuina. Lohkoperunat on hyviä.
Sinne vaan paali heinää ja saavi vettä.
Ei kukaan mene häihin syömään, mutta itse jättäisin menemättä kokonaan jos joku vihervasemmistolainen yrittää pakottaa elämään omien mielihalujensa mukaan.
Haluaisiko ap, että joku pakottaisi sinut syömään pelkkää lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan mene häihin syömään, mutta itse jättäisin menemättä kokonaan jos joku vihervasemmistolainen yrittää pakottaa elämään omien mielihalujensa mukaan.
Haluaisiko ap, että joku pakottaisi sinut syömään pelkkää lihaa?
Eivät nuo asiat ole vertailukelpoisia. Jos häämenuu olisi lihaa syövän menu, se voisi olla ihan sama, vain seitan korvattaisiin lihalla. En siis tajua, miten se herkullinen menu menee kokonaan pilalle, jos sen lihan tilalta on jotain muuta syötävää. En jaksa uskoa, että kukaan sekasyöjä ei koskaan söisi kasvisaterioita, aamupuuroonkin tai lettuihin tai jätskiannokseen on pakko saada lihaa, muuten jää syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Häät meni jo, joko olette eronneet?
Seuraavaa kierrosta varten tiedoksi: Kermaperunat on aina pahoja, ja seitanpaisti kuulostaa yksinkertaisesti kammottavalta. Salaatit kelpaisivat, teen itsekin usein vegaanisia salaatteja, joissa voi olla linssejä, papuja, pähkinöitä mukana.
Miksi pitäisi olla joku paistia jäljittelevä tylsä köntsä? En tykkää edes lihapaisteista. Joku itäaasialainen hyvin maustettu kasviskeitto tai tulinen curry kyllä maittaisi. Ja potut pottuina, tai vaikka paahdettuina. Lohkoperunat on hyviä.
Kermaperunat ovat yksi suosituimpia vaihtoehtoja juhliin, vaikka sinä et niistä pitäisikään.
Mitä ihmeen kommentteja täällä on, että vegaanin tulisi tarjoilla vieraille lihaa ja muita eläinperäisiä ruokia?
Ymmärrättekö, että "ihan vain vähän lihaa" on sama kuin pyytäisitte "ihan vain vähän" rääkkäämään eläimiä.
Vegaani ei ole itsekäs vaan päin vastoin. Olen itse vegaani nimenomaan epäitsekkäistä syistä. Minä en tue eläintuotantoa enkä ala sitä tukemaan yhdenkään ihmisen vuoksi