Tytöt, joilla alkaa kuukautiset ALLE 14-vuotiaana, jäävät lyhyiksi.
Ei niiden kuulu alkaa vielä 11-13-vuotiaana. Onneksi kuitenkin ne tytöt joilla alkaa jo noin aikaisin, ovat vähemmistöä.
Kommentit (146)
Itse ehdin juuri täyttää 14, kun menkat alkoi. Pituutta tulikin sitten 180 cm. Oliskohan musta tullu taskuvenus, jos olis muutamaa kuukautta aikasemmin alkanu ;)?
Hah et lyhyeksi olen 177cm ja kuukautiset alkoivat 12v. Oletko nukkunu biologian tunnit?
Mulla alkoi 11 -vuotiaana, ja pituutta nyt 170cm
Mulla alko 13-vuotiaana ja 180cm olen pitkä. Kuinkahan pitkä tämän perusteella minusta olisi tullut mikäli menkat olisi alkanu vasta myöhemmin :D
Aika yksilöllistähän tuo on, mutta eiköhän maailman sivu ole tytöillä eri ikäisinä kuukautiset alkaneet. Itsellä alkoi 13-vuotiaana, joka on kai mediaani, mutta en usko, että olisin kauheasti geenieni sallimia rajoja pidemmäksi hujahtanut, vaikka ne olisivatkin viivästyneet.
Hyi mitä menkkahoroja täältä löytyy
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 01:00"]Hyi mitä menkkahoroja täältä löytyy
[/quote]
Menepä takaisin sinne ylilaudalle.. ;)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 19:12"]
Ei niiden kuulu alkaa vielä 11-13-vuotiaana. Onneksi kuitenkin ne tytöt joilla alkaa jo noin aikaisin, ovat vähemmistöä.
[/quote]
menkat alkoivat 12 vuotiaana, pituutta löytyy tarkasti kerrottuna 171,5cm.
ja mainittakoon, että olen 26 vuotias tällä hetkellä.
jokainen on erilainen, ei voi yleistää.
kyllä se pituus tulee pääosin geeneistä, siis olettaen että lapsi saa normaalia ravintoa yms.
pienten vanhempien lapsista ei voi kovin isoja tulla ja
minun lapsistani tuskin tulee pieniä ja hentoja, kun isäkin on kaksimetrinen.
Hah mulla alkoi 14 vuotiaana ja jäin 158cm tapiksi vaikka pituusennuste oli yli 170cm.
12,5-vuotiaana alkoi, nyt olen 173 cm.
Kuukautisten alkaessa olin 167 cm, eli olen kasvanut vielä viisi senttiä menkkojen alettua.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2014 klo 01:35"]12,5-vuotiaana alkoi, nyt olen 173 cm.
Kuukautisten alkaessa olin 167 cm, eli olen kasvanut vielä viisi senttiä menkkojen alettua.
[/quote] Kuusi senttiäpäs. 167 + 6 = 173
mulla alkoi vasta vajaa 17-vuotiaana ja olen 159 cm. Joteeeeen...
Se on niin yksityistä kaikilla :)
Toisilla alkaa menkat ennemmin ja toisilla myöhemmin.
Oho lueskelin tätä nyt enemmän ja olenkin näköjään ollut hyvin myöhäinen menkkojeni suhteen. Siis oikeesti ainoa jolla alkoi vasta 16 ikävuoden loppukimaralla? Tais olla viikkoa ennen kun 17 tuli plakkariin.
-122
11-vuotiaana alkoi ja lukioiässä vasta loppui pituuskasvu. Olen 165 cm, mikä on Suomen naisilla aikalailla keskimääräinen pituus.
alkaessa tasan 13v., tuolloin mittaa 160cm ja joku sentti päälle. Venyin vielä monta vuotta, ensin nopeammin ja sitten hitaammin. Lukiossa vasta on mitattu aikuispituuteni 177cm. Olen neljä cm äitiä pidempi ja viisi cm isää lyhyempi, että eiköhän ne geenit ole mitkä vaikuttaa.
11v alkoi. Olen 166cm ja äitini on 10cm lyhempi kuin mä :D
Jaa, mulla alkoi 13,5-vuotiaana ja olen 170cm ja tuntuu että vieläkin kasvan vaan lisää. :D ikää on 21-v.
Mihin tutkimukseen toi nyt perustuu? Mulla alkoi 9v ja oon 177cm. Kaverilla alkoi saman ikäisenä ja on 163cm. Eiköhän geenit määrää enemmän... Pituuskasvu loppui joskus 16v.