Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.
Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.
Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.
Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.
Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?
En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev
https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/
Kommentit (1996)
Kyllä suomalaisten nyt pitäs käydä saunomassa Everestillä siinäpä kalpenisi kaikki tärkeily kaikilta muilta samointein. Ja vielä piehtaroida munasillaan huipulla lumessa :D! Ja laskeutua coolisti alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okeeeei?
No, kysytään nyt sitten. Kaikkihan tätä ovat miettineet, mutta minä kysyn sen kysymyksen nyt ääneen:
Paneeko ne siellä teltoissa ennen nousua?
Kellä vain kaveria moiseen on. Tosin paikalliset paheksuvat koska se vetää kirouksen pyhän vuoren ylle.
Ranskalaisten naisten Annapurnan retkikunta jokunen vuosikymmen sitten meinasi ratketa liitoksistaan, kun yksi kiipeilijätär ryhtyi suhteeseen kantajan kanssa. Ei vain siksi, että sitä pidettiin sopimattomana noin yleensä, vaan erityisesti siksi, että rikas ulkomaalainen valitsi hierarkiassa pohjimmaisen, eikä sirdaria tai edes High Altitude Sherpaa, että kantajan!
Minua aina yli 4500m korkeudessa naitattanut kovasti, onneksi on löytynyt sopivia kohtalotovereita kanssa.
Hetkinen "valitsi hierarkiassa alimmaisen" -OHO, mikä asenne ja puhetta. Ihminen on vaan ihminen ja miehen on kestettävä jos jää misu saamatta. Ikävästi puhut tuosta naisen valitsemasta ihmisestä.
Kerroin vain sen, mitä sinä ajanhetkenä paikalla olleet paikalliset asiasta ajattelivat. En omaa mielipidettäni. Jos kerron, että Intiassa on vallalla kastilaitos ja -ajattelu, ei minua kannata syyttää siitä. että kastit ovat olemassa. Nepalissa kastilaitosta esiintyy hindujen keskuudessa, mutta eivät sinänsä tasa-arvoiset buddhalaisetkaan ole ihan puhtaina ajatuksissaan pysyneet.
Vierailija kirjoitti:
Minua aina yli 4500m korkeudessa naitattanut kovasti, onneksi on löytynyt sopivia kohtalotovereita kanssa.
Sama havainto itsellä, liekö olosuhteitten takia testosteronitasot korkealla nekin? Henk. koht ennätykset 4800m (pakkasta -18C) ja 4300m aidosti, sitä ylempänä sitten vain oma teltta todistajana, tai "tiedustelumatka" lähikukkuloitten kivenjärkäleitten taakse...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaisten nyt pitäs käydä saunomassa Everestillä siinäpä kalpenisi kaikki tärkeily kaikilta muilta samointein. Ja vielä piehtaroida munasillaan huipulla lumessa :D! Ja laskeutua coolisti alas.
Teltan alle tarvitaan jokin eristävä levy ettei sula alta paljoa. Lämpösuoja sellainen kiiltävä joita pelastuksessa laitetaan päälle kun sammuu esim Liukuportaat ja asiakkaat jävät jumiin ostoskeskuksen liukuportaisiin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okeeeei?
No, kysytään nyt sitten. Kaikkihan tätä ovat miettineet, mutta minä kysyn sen kysymyksen nyt ääneen:
Kellä vain kaveria moiseen on. Tosin paikalliset paheksuvat koska se vetää kirouksen pyhän vuoren ylle.
Ranskalaisten naisten Annapurnan retkikunta jokunen vuosikymmen sitten meinasi ratketa liitoksistaan, kun yksi kiipeilijätär ryhtyi suhteeseen kantajan kanssa. Ei vain siksi, että sitä pidettiin sopimattomana noin yleensä, vaan erityisesti siksi, että rikas ulkomaalainen valitsi hierarkiassa pohjimmaisen, eikä sirdaria tai edes High Altitude Sherpaa, että kantajan!
Hetkinen "valitsi hierarkiassa alimmaisen" -OHO, mikä asenne ja puhetta. Ihminen on vaan ihminen ja miehen on kestettävä jos jää misu saamatta. Ikävästi puhut tuosta naisen valitsemasta ihmisestä.
Voi itku. Ymmärsitkö lukemaasi lainkaan? Ymmärrätkö, että maailma Suomen ulkopuolella on kovin erilainen. Etkö tajua, että kyseessä oli ranskalaisten naisten asenne, eikä suinkaan kirjoittajan asenne.
-eri
Btw. Millä perusteella oletat kirjoittajan olevan mies?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä muut aika litteitä olisivat :D! Victoryyy!
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaisella toisella vuorella välähtäisi äkäisesti kiikarinlinssit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muilla vuorilla on muuten isompia kuolleisuuksia satakertaisesti jopa kuin Mount everestillä, joka ei ole se pahin. On vuoria joissa jopa 1000 menehtynyt.
https://gearjunkie.com/climbing/mountaineering/worlds-10-most-dangerous…
Ihan mielenkiinnoista, laitahan tieto tuosta tuhannen tappaneesta vuoresta esiin. Pikagoogletus antaa systemaattisesti Annapurnan vaarallisimmaksi 33% kuolleisuudella.
Siis häh? Kuolleisuus 1/3, mitä se tarkoittaa? Onko tosiaan niin, että kolmasosa kuolee? Ja siihen vielä ei kuolleet, mutta vammautuneet päälle? Huhhuh...
Joo joka kolmas on sinne yrittäneestä on kuollut matkalle, mutta yrittäneitä on kait vain noin 200 yhteensä.
Ja jos oikein ymmärsin, 43 noista 63:sta kuolleesta sai surmansa yhden lumivyöryn takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okeeeei?
Voi itku. Ymmärsitkö lukemaasi lainkaan? Ymmärrätkö, että maailma Suomen ulkopuolella on kovin erilainen. Etkö tajua, että kyseessä oli ranskalaisten naisten asenne, eikä suinkaan kirjoittajan asenne.
-eri
Btw. Millä perusteella oletat kirjoittajan olevan mies?
Kyllä paheksujat olivat sherpoja, ei toiset ranskalaiset.
Muistaakseni joku tanskalainen fillaristi katoi erään vuoren huipulle polkupyöränsä n neljään km ja poseerasi se selässä siellä.
Everest's deadliest season...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okeeeei?
Kerroin vain sen, mitä sinä ajanhetkenä paikalla olleet paikalliset asiasta ajattelivat. En omaa mielipidettäni. Jos kerron, että Intiassa on vallalla kastilaitos ja -ajattelu, ei minua kannata syyttää siitä. että kastit ovat olemassa. Nepalissa kastilaitosta esiintyy hindujen keskuudessa, mutta eivät sinänsä tasa-arvoiset buddhalaisetkaan ole ihan puhtaina ajatuksissaan pysyneet.
Kun se olisikin vaan siellä mutta kun silläkin anisella joka hoti Mars projektia livessä oli kastimerkki otsassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksellisena keinona kiipeily on mainio laji koska on opittava turvaamaan toisiinkin ja luottamaan. Siten se on puolustettavissa. Ehkä kunnon sauna olisi sitte jossain Everestillä lopuksi :?
Onkohan kukaan saunonut Everestillä siinäp olisi keino saada Suomi kartalle kunnolla. Pikapystytys ja pikalöylyt ja pukeutuminen - veisi tunnin huipulla .D!
Sellainen itsepongahtava teltta jossa aukko katossa ja minikiuas vaan, Ja pari koroketta peffan alle. Onnistuisihan tuo.
Siihen kun talsisi sitten huipulle North Routelaisia ja ne huomaisi sen telttasainan teltassa vaan sanottaisiin ja hirmu hiljaa vielä ja ulos ponkaisisi nelja possunpunaista suomimiestä kelleineen piehtaroimaan lumessa niin olisipa se mukavaa kerrassaan, nähdä se ilme. Kallis reissu niillä ja ei saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okeeeei?
Kun se olisikin vaan siellä mutta kun silläkin anisella joka hoti Mars projektia livessä oli kastimerkki otsassa...
se otsassa oleva värillinen pilkku ei ole kastimerkki. Sillä voidaan vaikka ilmaista, että on naimisissa, tai sen voi saada vaikka osallistumalla johonkin juhlaa tai rituaaliin. Tarkistakaa ne väitteet, joita esitätte netissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okeeeei?
se otsassa oleva värillinen pilkku ei ole kastimerkki. Sillä voidaan vaikka ilmaista, että on naimisissa, tai sen voi saada vaikka osallistumalla johonkin juhlaa tai rituaaliin. Tarkistakaa ne väitteet, joita esitätte netissä!
Rituaaleista puheenollen onhan Everestillekin raahattu se Olympialaisten Torch?
Saakos parialuokkaan kuuluvakin sen merkin otsaan juhlissa?
Kiehtova aihe. Ja just luin kahdesta nepalilaisesta äijästä, jotka kiipesi everestille ja paraglaidasi sieltä vartissa alas. Ja se oli vasta alkuosa niiden extreme-reissua, johon kuului vaarallista koskenlaskua siellä täällä. Ei rahaa, ei tukea, ei riittäviä varusteita. Ne kiipes sinne vuorellekin jotenkin "pimeästi" maksamatta ja pummasi ruokaa ja telttamajoitusta muilta.
Lakpa ja Badu nepalista. Videomateriaalia on vaikka kuinka, käsittämätön stoori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useamman ruumiin Everestillä nähnyt, yhden intialaisen kiipeilijän ruumiin yli astunut n. 8500 metrin korkeudessa. Monia tuttuja kuollut, yksi mm. viereiseen telttaan perusleirissä, kun olimme tulleet vuorelta alas.
Kerro lisää fiiliksistä!
Ap
Ylävuoren ruumiit jätetään yhteisestä sopimuksesta sijoilleen. Kukaan järkevä kiipeilijä ei halua, että jotkut vaarantavat henkensä tuodessaan hänen ruumistaan alas. Kiipeilijät hyväksyvät ylävuoren viimeiseksi leposijakseen ja mikäpäs sen kauniimpi paikka. Linnut ei noki, bakteerit ei jyllää, syväjäädytettynä siellä muistuttamassa ihmiselon rajallisuudesta. Ruumiit muistuttavat siellä kasvoiltaan kuivuneita mallinukkeja. Ei kuitenkaan täysin kuivaneilta, koska umpijäätyminen tapahtuu suht nopeasti. Aina on herättänyt ruumiin näkeminen rinteellä kunnioitusta ja saanut ajattelemaan elämää laajemmin. Mikä on tuon henkilön tarina, miksi kuoli, miten voisin toimia itse paremmin.
Kiitos kun jaat tämän, tosi mielenkiintoista!
Oletko koskaan ajatellut miten suhtautuisit jos joutuisit jättämään apua pyytävän ihmisen huipun tuntumaan kuolemaan? Pohdin itse sitä, että tilanteessa varmaan itsesuojeluvaisto jyrää kaiken yli, mutta mahtaisikohan illalla uni tulla silmään.
Ap
En ole joutunut tilanteeseen, missä joudutaan jättämään apua tarvitseva. Päässyt jopa auttamaan heitä pulassa, vaikka jo lääkäreidenkin toimesta yksi kiipeilijä "tuomittu kuolemaan". Eipä kuollut kun pantiin hösseliksi.
Olen kyllä joutunut perusleirin teltassa kuulemaan radiopuhelimella kuolevan kiipeilijän ääntä pari tuntia, äänen viimein vaietessa. Kyllä siinä kyyneliä tuli paljon ja pitkään, kun viimeisiä sanoja kuunteli ja pitkiä taukoja niiden välillä.
Mihin siellä vuorella siis yleensä kuollaan? Happivajaukseen tai kylmään? Mietin vaan mitä tämän esimerkin kuolevalle siis varsinaisesti tapahtui ettei häntä voinut enää auttaa. Vuoret kuulostavat hyvin pelottavilta.
Happivajaus, vuoristotauti,aivoödeema, hukkuminen vesikeuhkoisuuteen, psyyke pettää,jumittuu, Jumittuu jonossa, kaveri pettää, putoaminen, Kulmyys ja hypotermian tuoma harha riisuutua. Varusteet rikkonntuu, lumisokeutuu jos aurinkolasit katoaa, köysi katkeaa, jalka vammautuu, liian löysä muodostelma josta yksi putoaa kuiluun, tikkaat romahtaa, tikkaitten päätyjäät pettävät,
syitä on monia.
Ja vielkin yksi: kaverit jättää elossa. Vievät kamppeetkin eli itsekkyys. Varsinkin jos eivät lähetä tarkistajia.
Kuolema tulee tuolla myös jos putoo kivi tai jäätä päälle, lumivyöryn lisäksi erillisenä satsina eikä ole harvinaista varmaan.
Mitä muita kuolinsyitä, lääkkeet unohtuu jos on sairaus,esim tai unohtaa jotain muuta vaikka happipullot. Jne. Känny kannattaa ladata ja lisäpatterita ja paikannus päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useamman ruumiin Everestillä nähnyt, yhden intialaisen kiipeilijän ruumiin yli astunut n. 8500 metrin korkeudessa. Monia tuttuja kuollut, yksi mm. viereiseen telttaan perusleirissä, kun olimme tulleet vuorelta alas.
Kerro lisää fiiliksistä!
Ap
Ylävuoren ruumiit jätetään yhteisestä sopimuksesta sijoilleen. Kukaan järkevä kiipeilijä ei halua, että jotkut vaarantavat henkensä tuodessaan hänen ruumistaan alas. Kiipeilijät hyväksyvät ylävuoren viimeiseksi leposijakseen ja mikäpäs sen kauniimpi paikka. Linnut ei noki, bakteerit ei jyllää, syväjäädytettynä siellä muistuttamassa ihmiselon rajallisuudesta. Ruumiit muistuttavat siellä kasvoiltaan kuivuneita mallinukkeja. Ei kuitenkaan täysin kuivaneilta, koska umpijäätyminen tapahtuu suht nopeasti. Aina on herättänyt ruumiin näkeminen rinteellä kunnioitusta ja saanut ajattelemaan elämää laajemmin. Mikä on tuon henkilön tarina, miksi kuoli, miten voisin toimia itse paremmin.
Kiitos kun jaat tämän, tosi mielenkiintoista!
Oletko koskaan ajatellut miten suhtautuisit jos joutuisit jättämään apua pyytävän ihmisen huipun tuntumaan kuolemaan? Pohdin itse sitä, että tilanteessa varmaan itsesuojeluvaisto jyrää kaiken yli, mutta mahtaisikohan illalla uni tulla silmään.
Ap
En ole joutunut tilanteeseen, missä joudutaan jättämään apua tarvitseva. Päässyt jopa auttamaan heitä pulassa, vaikka jo lääkäreidenkin toimesta yksi kiipeilijä "tuomittu kuolemaan". Eipä kuollut kun pantiin hösseliksi.
Olen kyllä joutunut perusleirin teltassa kuulemaan radiopuhelimella kuolevan kiipeilijän ääntä pari tuntia, äänen viimein vaietessa. Kyllä siinä kyyneliä tuli paljon ja pitkään, kun viimeisiä sanoja kuunteli ja pitkiä taukoja niiden välillä.
Mihin siellä vuorella siis yleensä kuollaan? Happivajaukseen tai kylmään? Mietin vaan mitä tämän esimerkin kuolevalle siis varsinaisesti tapahtui ettei häntä voinut enää auttaa. Vuoret kuulostavat hyvin pelottavilta.
Happivajaus, vuoristotauti,aivoödeema, hukkuminen vesikeuhkoisuuteen, psyyke pettää,jumittuu, Jumittuu jonossa, kaveri pettää, putoaminen, Kulmyys ja hypotermian tuoma harha riisuutua. Varusteet rikkonntuu, lumisokeutuu jos aurinkolasit katoaa, köysi katkeaa, jalka vammautuu, liian löysä muodostelma josta yksi putoaa kuiluun, tikkaat romahtaa, tikkaitten päätyjäät pettävät,
syitä on monia.
Ja vielkin yksi: kaverit jättää elossa. Vievät kamppeetkin eli itsekkyys. Varsinkin jos eivät lähetä tarkistajia.
Kuolema tulee tuolla myös jos putoo kivi tai jäätä päälle, lumivyöryn lisäksi erillisenä satsina eikä ole harvinaista varmaan.
Mitä muita kuolinsyitä, lääkkeet unohtuu jos on sairaus,esim tai unohtaa jotain muuta vaikka happipullot. Jne. Känny kannattaa ladata ja lisäpatterita ja paikannus päälle.
Ja tulevia onnettomuuskenaarioita: känny livahtaa käsistä ja omistaja menee hakemaan ja kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Ja tulevia onnettomuuskenaarioita: känny livahtaa käsistä ja omistaja menee hakemaan ja kuolee.
Joku esitti, että vuorelta pääsisi joutuisasti ja turvallisesti alas liukumalla persmäkeä sadetakilla. Muuan korealainen piipahti yöllä pissalle kolmosleirissä eikä vaivautunut laittamaan ylävuoristokenkien päällisosaa jäärautoineen jalkaan, meni pelkillä liukaspohjaisilla sisäkengillä. Yksi luiskaus vaan ja kaveria ei koskaan löydetty kilometriä alempaa jäätikön railoista.
hei saunareissu nimeltä HOT! Kuka sponsoroisi?