Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.

Vierailija
30.06.2021 |

Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.

Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.

Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.

Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?

En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev

https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/

Kommentit (1996)

Vierailija
721/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komea vuori, parasta katella vaan telkkarista👍

Eikä kukaan niistä kuolleista ole uskonut itse todella kuolevansa, eihän ne muuten olisi lähteneet sinne.

Ja se että vaan jatkaa eikä käänny takaisin vaikkei oikeasti enää pysty jatkamaan on merkki hapenpuutteesta. Aivot ei toimi enää kunnolla eikä järki sano mitään, seurauksena kuolema.

Tyhmää tunkea koko vuorelle, jonossa marssitaan huipulle ja siihenkin pitää joku vuoro varata. Parempi kiipeillä rauhassa itekseen jossain muualla jos on pakko kiipeillä.

Kiipeilijät vaan nauraa sulle ja buukaavat seuraavan vuoren. Tälläkin hetkellä treenaavat jossain rinneportailla hiki helteessä tirskuen kun sinä treenaat vain takapuolen homekasvua. Nyt just taitaa olla K2:lla porukkaa.

Vierailija
722/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä kukaan niistä kuolleista ole uskonut itse todella kuolevansa, eihän ne muuten olisi lähteneet sinne.

Ja se että vaan jatkaa eikä käänny takaisin vaikkei oikeasti enää pysty jatkamaan on merkki hapenpuutteesta. Aivot ei toimi enää kunnolla eikä järki sano mitään, seurauksena kuolema.

Tyhmää tunkea koko vuorelle, jonossa marssitaan huipulle ja siihenkin pitää joku vuoro varata. Parempi kiipeillä rauhassa itekseen jossain muualla jos on pakko kiipeillä.

niin, eiv

ät varmasti uskoneet kuolevansa, mutta ymmärsivät, että niin voi käydä. Kokivat varmaankin, että onnistunut huiputus olisi sen arvoinen.  EIhän tupakoitsijakaan usko kuolevansa tupakointinsa tuloksena, ymmärryksestään en tiedä, mutta tiedosta huolimatta ottavat riskin. Ehkä hekin kokevat, että se on sen arvoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiipeilijät vaan nauraa sulle ja buukaavat seuraavan vuoren. Tälläkin hetkellä treenaavat jossain rinneportailla hiki helteessä tirskuen kun sinä treenaat vain takapuolen homekasvua. Nyt just taitaa olla K2:lla porukkaa.

Olen kyllä tässä samalla polkenut kohta 20 km raskaalla vaihteella 7-8.

Vierailija
724/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin, eiv

ät varmasti uskoneet kuolevansa, mutta ymmärsivät, että niin voi käydä. Kokivat varmaankin, että onnistunut huiputus olisi sen arvoinen.  EIhän tupakoitsijakaan usko kuolevansa tupakointinsa tuloksena, ymmärryksestään en tiedä, mutta tiedosta huolimatta ottavat riskin. Ehkä hekin kokevat, että se on sen arvoista.

Ei tuo ihan riitä pitäisi vielä järjestellä se ruumiinsakin pois, pelkät bileet ei riitä vaan pitää se raivaustyökin liittyä lystiin. Törkeä asenne.

Vierailija
725/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, valitte elämä. Elä mäne sinne!

Vierailija
726/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nicopetteri se olikin aika poika kun kuolikin maailman korkeimmalla vuorella sellanen teräsmies ! -Miten niin pois hakea? -Meidän Nicopetteri se valitsi kuolla missä huvittaa, oli sillä niin lystiä loppuun saakka! -Mikä luonto ja maisema? -Kyllä meidän Nicopetteriä kelpaa siellä katsella oli se niin komia poika.

Vierailija
727/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku vieläkö Himex vie porukkaa vuorelle? Onko se Russell(koseoli) vielä hengissä ja menossa mukana?

Vierailija
728/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, valitte elämä. Elä mäne sinne!

En mene, valitse elämän, kyllä tee sinäkin niin, kaikenperässä ei kannata juosta. Et tule hullua hurskaammaksi ruumiitten yli menemällä. Opiskele ihmisyyttä sen sijaan.

Vierailija
729/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmaan olet. Ja mietipäs sitä että ei mene kauan kun aletaan buukata ensi vuoden Everest-retkikuntia 💗. Porukat alkaa treenailla ja keräillä kokoon varusteita. Jos niille joku kertoisi että Suomessa mielisairas on istunut koko päivän koneella hokemassa että ei hyväksy, nauraisivat vain makeasti ja tilaisivat itselleen uuden toppahaalarin.

Oletko sinä ihan hunnigolla? Hyyii miten rumasti puhut ihmisistä. Häpeä.

Vierailija
730/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useamman ruumiin Everestillä nähnyt, yhden intialaisen kiipeilijän ruumiin yli astunut n. 8500 metrin korkeudessa. Monia tuttuja kuollut, yksi mm. viereiseen telttaan perusleirissä, kun olimme tulleet vuorelta alas.

Kerro lisää fiiliksistä!

Ap

Ylävuoren ruumiit jätetään yhteisestä sopimuksesta sijoilleen. Kukaan järkevä kiipeilijä ei halua, että jotkut vaarantavat henkensä tuodessaan hänen ruumistaan alas. Kiipeilijät hyväksyvät ylävuoren viimeiseksi leposijakseen ja mikäpäs sen kauniimpi paikka. Linnut ei noki, bakteerit ei jyllää, syväjäädytettynä siellä muistuttamassa ihmiselon rajallisuudesta. Ruumiit muistuttavat siellä kasvoiltaan kuivuneita mallinukkeja. Ei kuitenkaan täysin kuivaneilta, koska umpijäätyminen tapahtuu suht nopeasti. Aina on herättänyt ruumiin näkeminen rinteellä kunnioitusta ja saanut ajattelemaan elämää laajemmin. Mikä on tuon henkilön tarina, miksi kuoli, miten voisin toimia itse paremmin.

Kiitos kun jaat tämän, tosi mielenkiintoista!

Oletko koskaan ajatellut miten suhtautuisit jos joutuisit jättämään apua pyytävän ihmisen huipun tuntumaan kuolemaan? Pohdin itse sitä, että tilanteessa varmaan itsesuojeluvaisto jyrää kaiken yli, mutta mahtaisikohan illalla uni tulla silmään.

Ap

En ole joutunut tilanteeseen, missä joudutaan jättämään apua tarvitseva. Päässyt jopa auttamaan heitä pulassa, vaikka jo lääkäreidenkin toimesta yksi kiipeilijä "tuomittu kuolemaan". Eipä kuollut kun pantiin hösseliksi.

Olen kyllä joutunut perusleirin teltassa kuulemaan radiopuhelimella kuolevan kiipeilijän ääntä pari tuntia, äänen viimein vaietessa. Kyllä siinä kyyneliä tuli paljon ja pitkään, kun viimeisiä sanoja kuunteli ja pitkiä taukoja niiden välillä.

Joku satutäti nyt taas elämysmatkalla AVlla.

Tämä on se sama kaveri, joka väittelee itsensä kanssa sähköautojen fiksuudesta (muistanette vaipat jalassa-ajon Lappiin?)  tai fysiikasta ja rinnakkaistodellisuuksista. Viimeisimmän hoitojakson aikana hän on kiinnostunut jotain kautta vuorikiipeilystä ja nyt, kun laitettiin kotilomalle, onkin kivaa tekemistä taas tiedossa, kun voi "viihdyttää" vauvapalstaa.

Vierailija
731/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei se, että kiipeilijöitä ei tippaakaan haittaa kalmot jonon varrella ole mikään syy meidän sohvataviksien tätä toimintaa hyväksyä, saati siihen jotakuta tsempata. Sanoisinpa, päinvastoin."

Minä, joka en ole edes haltille kiivennyt, ajattelen tämän asian niin, että noille korkeille vuorille kiipeäjät ymmärtävät, että siellä voi kuolla ja ymmärtävät, että pahimmassa tapauksessa heidän ruumistaan ei löydy koskaan/heidän ruumistaan ei saada alas. He hyväksyvät tuon riskin ja koska siellä on ruumiita pitkin kiipeilyreittiä, niin he myös ymmärtävät, että voi käydä niinkin, että he itse ovat sitten joskus siellä ruumiina reitin varrella ja heidän yli kävellään kuten aikaisempienki ruumiiden. He siis ymmärtävät tämän, he tietävät tämän ja he menevät yrittämään huiputtamista kaikesta tuosta tiedosta huolimatta: he siis ovat hyväksyneet sen mahdollisuuden, että heille käy samalla lailla.

Minä en lähtisi huiputtamaan, ei vaan kiinnosta (olen nähnyt valokuvista miltä näyttää ja se riittää minulle). Vuorikiipeily ei ole minun juttuni,   olen kyllä  käynyt norjassa vuoristovaelluksella ja oli aivan mahtava reissu puhumattakaan järjettömän kauniista maisemista. Sielläkin oli muuten vaaroja, tiesin  lähtiessä, että kivivyöryjä voi sattua ja se on sitten henki pois, jos on tosi huono tuuri ja hyväksyin sen. Tuollainen on minun juttuni, ei extremehuiputukset, mutta siitäkin huolimatta kykenen tajuamaan ihmisiä ja tuota ruumiiden yliloikkimislogiikkaa; se on huiputuksen arkipäivää. Sinne ei pidä mennä jos ei asiaa kykene käsittelemään. Ja jos menet, ymmärrät, että sinä voit joku päivä olla ruumis, joka siellä makaa. Jos et sitä hyväksy, sitten et mene.

Jos he kerran ymmärtävät ehkä kuolevansa vuorelle niin eivät kuitenkaan ymmärrä noudattaa ruumistaan pilaamasta poiskin? Ei mitään selityksiä. Murhetta murheen perään ja vain koska ego. Ja jos ego niin eikö se ego voisi ottaa edes muut huomioon?

niin, ehdotin tuolla alussa, että suuri panttimaksu jokaiselle kiipeilijälle. Sen saa takaisin, kun elossa saapuu alas.  Jokainen kiipeilijä tekee itse sen päätöksen, että mahdollisen kuoleman sattuessa jätetäänkö ruumis vuorelle vai haetaanko alas. Ei se päätös meidän ole. Se on kiipeilijän ja sitten myös valtion, joka sen sallii. Ei auta vauvapalstalla vaahtoamiset.

Niin no, jotkut nyt vaan sattuvat kuolemaan sellaisiin paikkoihin, että pois ei voida hakea vaikka olisi millaiset panttimaksut sitä varten kanissa. Minkäs teet.

Ei pidä mennä paikkoihin jonne jää paskomaan luontoa ja  muuta, itse ne tuonne kävelevät. Järjestäkööt poiskin ruumiinsa.

Olemme kyllä ymmärtäneet sanomasi. Olet ilmaissut tämän mielipiteesi ainakin 4 kertaa. Ei tarvitse jankuttaa samaa asiaa.

Heh. Kaksi kertaa joka sivulla vähintään 40 sivun ajan.

Niin olet sinäkin. Osallistut aivan samalla tavalla ketjun pilaamiseen jatkamalla tätä keskustelua. On tullut selväksi sinunkin pointtisi.

-eri-

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta meitä on kyllä täällä useampi, jotka ovat kiinnostuneita pikemminkin näistä Everestin tarinoista kuin tuon yhden agendasta. Eli yksi pilaa muiden ilon, eikä edes pyynnöstä suostu lopettamaan. Ei se nyt ihan reilua ole.

- toinen eri

No jaahas. vai vielä ilo pilaantuu kun pitäisi jäljetkin raivata sen ilon jälkeen. Jaahas. Tyypillinen asenne oikein, mulle kaikki eikä vastuita.

Ai nyt se vastuu kiinnostaakin, kun on ensin puoli ketjua jankannut, että joku muu on vastuussa sinusta ja sinun selviämisestäsi, kun sua vain viedään paikkoihin niin kuin jotain lapasta?

Eri

PS. Tuo sun vastaus ei edes käy mitenkään järkeen, jos lukee tuon viestin johon vastasit.

Et osaa vaan lukea mitä kirjoitin, kirjoitin niin että en antaisi kenenkään ystäväni joutua vaaraan jonka näen, koska meilla on vastuu toisistamme. En voi mitään sille että kieroilet asian nurinpäin. Minä kannan vastuuni ja loppuun saakka ystävistänikin. Olet paha ihminen.

Hyvä on lupailla asioista etukäteen kun todellisuus iskee vuorilla ja ainoana vaihtoehtona on joko elämä tai kuolema. Suurin osa valitsee elämän.

Olet edelleen paha ihminen, sillä minä taas kirjoitin etten veisi vuorelle ketään kaveriani juuri siksi että haluan suojella ihmisiäni. Jos siitä huolimatta menisi en voisi asille enää mitään.

Ymmärrätkö, että sä kommentoit nyt kahdelle eri ihmiselle? Ja aika kevyesti heittelet tuollaisia mielipiteitä ihmisistä. Sinä sitten olet t e k o p y h ä j e e s u s t e l i j a, jonka mielestä ihmisiä vaan viedään tahdonvastaisesti surmanloukkuihin niin kuin ne olis jotain i d i o o t t e j a.

Vierailija
732/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten näitä markkinoidaan aina hienoilla kirkkaalla auringonpaisteessa. Eikös vuoristossa yleensä ole pilvistä sateista ja tuulista?

Everestille kiivetään vain keväisin hyvien kelien aikaan (maalis-huhtikuussa perusleiri, huipulle toukokuun lopussa). Patkoitsijat käytännössä vain loka-marraskuu ja maaliskuusta toukokuun puoliväliin, koska silloin on todennäköisimmin kirkkaimmat kelit. Keskitalvella olisi vielä parempi näkyvyys, mutta normivaeltajalle liian kylmää, suomalaiselle talviretkeilijälle ihan ok. Ne jotka menevät monsuuniaikaan kesä-syyskuu eivätkä näe mitään, eivät myöskään postaa komeita maisemakuvia...

________

Vanha Jeti

Sinulta saa kyllä mielenkiintoista tietoa, kiitos siitä! Kuinka monta kertaa olet käynyt tuolla?

Nepalissa ylimalkaan 11 kertaa, niistä 10 vaellusreissuja. Everestin alueella viidesti, 1985 42 päivää, -98 25 päivää, 2000 noin 40 päivää, 2009 12 päivää ja 2018 28 päivää. Sivulaaksoja myös käytynä ja lukuisia solia ylitettynä. Lienen (aivan varmasti) ainoa vaeltaja joka on ikinä käynyt Lho La:n solassa perusleirin takana 6000 metrin korkeudessa, se oli vuonna -85.

Vanha Jeti

Vierailija
733/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Green Boots on legenda.

Vierailija
734/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei se, että kiipeilijöitä ei tippaakaan haittaa kalmot jonon varrella ole mikään syy meidän sohvataviksien tätä toimintaa hyväksyä, saati siihen jotakuta tsempata. Sanoisinpa, päinvastoin."

Minä, joka en ole edes haltille kiivennyt, ajattelen tämän asian niin, että noille korkeille vuorille kiipeäjät ymmärtävät, että siellä voi kuolla ja ymmärtävät, että pahimmassa tapauksessa heidän ruumistaan ei löydy koskaan/heidän ruumistaan ei saada alas. He hyväksyvät tuon riskin ja koska siellä on ruumiita pitkin kiipeilyreittiä, niin he myös ymmärtävät, että voi käydä niinkin, että he itse ovat sitten joskus siellä ruumiina reitin varrella ja heidän yli kävellään kuten aikaisempienki ruumiiden. He siis ymmärtävät tämän, he tietävät tämän ja he menevät yrittämään huiputtamista kaikesta tuosta tiedosta huolimatta: he siis ovat hyväksyneet sen mahdollisuuden, että heille käy samalla lailla.

Minä en lähtisi huiputtamaan, ei vaan kiinnosta (olen nähnyt valokuvista miltä näyttää ja se riittää minulle). Vuorikiipeily ei ole minun juttuni,   olen kyllä  käynyt norjassa vuoristovaelluksella ja oli aivan mahtava reissu puhumattakaan järjettömän kauniista maisemista. Sielläkin oli muuten vaaroja, tiesin  lähtiessä, että kivivyöryjä voi sattua ja se on sitten henki pois, jos on tosi huono tuuri ja hyväksyin sen. Tuollainen on minun juttuni, ei extremehuiputukset, mutta siitäkin huolimatta kykenen tajuamaan ihmisiä ja tuota ruumiiden yliloikkimislogiikkaa; se on huiputuksen arkipäivää. Sinne ei pidä mennä jos ei asiaa kykene käsittelemään. Ja jos menet, ymmärrät, että sinä voit joku päivä olla ruumis, joka siellä makaa. Jos et sitä hyväksy, sitten et mene.

Jos he kerran ymmärtävät ehkä kuolevansa vuorelle niin eivät kuitenkaan ymmärrä noudattaa ruumistaan pilaamasta poiskin? Ei mitään selityksiä. Murhetta murheen perään ja vain koska ego. Ja jos ego niin eikö se ego voisi ottaa edes muut huomioon?

niin, ehdotin tuolla alussa, että suuri panttimaksu jokaiselle kiipeilijälle. Sen saa takaisin, kun elossa saapuu alas.  Jokainen kiipeilijä tekee itse sen päätöksen, että mahdollisen kuoleman sattuessa jätetäänkö ruumis vuorelle vai haetaanko alas. Ei se päätös meidän ole. Se on kiipeilijän ja sitten myös valtion, joka sen sallii. Ei auta vauvapalstalla vaahtoamiset.

Niin no, jotkut nyt vaan sattuvat kuolemaan sellaisiin paikkoihin, että pois ei voida hakea vaikka olisi millaiset panttimaksut sitä varten kanissa. Minkäs teet.

Ei pidä mennä paikkoihin jonne jää paskomaan luontoa ja  muuta, itse ne tuonne kävelevät. Järjestäkööt poiskin ruumiinsa.

Olemme kyllä ymmärtäneet sanomasi. Olet ilmaissut tämän mielipiteesi ainakin 4 kertaa. Ei tarvitse jankuttaa samaa asiaa.

Niin olet sinäkin. Osallistut aivan samalla tavalla ketjun pilaamiseen jatkamalla tätä keskustelua. On tullut selväksi sinunkin pointtisi.

-eri-

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta meitä on kyllä täällä useampi, jotka ovat kiinnostuneita pikemminkin näistä Everestin tarinoista kuin tuon yhden agendasta. Eli yksi pilaa muiden ilon, eikä edes pyynnöstä suostu lopettamaan. Ei se nyt ihan reilua ole.

- toinen eri

No jaahas. vai vielä ilo pilaantuu kun pitäisi jäljetkin raivata sen ilon jälkeen. Jaahas. Tyypillinen asenne oikein, mulle kaikki eikä vastuita.

Ai nyt se vastuu kiinnostaakin, kun on ensin puoli ketjua jankannut, että joku muu on vastuussa sinusta ja sinun selviämisestäsi, kun sua vain viedään paikkoihin niin kuin jotain lapasta?

Eri

PS. Tuo sun vastaus ei edes käy mitenkään järkeen, jos lukee tuon viestin johon vastasit.

Et osaa vaan lukea mitä kirjoitin, kirjoitin niin että en antaisi kenenkään ystäväni joutua vaaraan jonka näen, koska meilla on vastuu toisistamme. En voi mitään sille että kieroilet asian nurinpäin. Minä kannan vastuuni ja loppuun saakka ystävistänikin. Olet paha ihminen.

Hyvä on lupailla asioista etukäteen kun todellisuus iskee vuorilla ja ainoana vaihtoehtona on joko elämä tai kuolema. Suurin osa valitsee elämän.

Olet edelleen paha ihminen, sillä minä taas kirjoitin etten veisi vuorelle ketään kaveriani juuri siksi että haluan suojella ihmisiäni. Jos siitä huolimatta menisi en voisi asille enää mitään.

Ymmärrätkö, että sä kommentoit nyt kahdelle eri ihmiselle? Ja aika kevyesti heittelet tuollaisia mielipiteitä ihmisistä. Sinä sitten olet t e k o p y h ä j e e s u s t e l i j a, jonka mielestä ihmisiä vaan viedään tahdonvastaisesti surmanloukkuihin niin kuin ne olis jotain i d i o o t t e j a.

Meillä on vastuu suojella toisiamme typeryydeltä jossa voi mennä henki ja olla kaikille suruksi ja riesaksi päälle. Näin minä toimin toimi sinä tykönäsi vastuuttomasti. Oma valintasi. Olen sanonut ja sanon edelleen älkää menkö tuolle vuorelle siellä on maanjäristyskausi ja lunta jne.

Ai sinulla on vastuu olla kaikille suruksi ja riesaksi? Sen kyllä huomaa.

Vierailija
735/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo huiput ovat ego placeboa, oman itsensä huiputtajille, elleivät opi raivaamaan jälkiään eritoten silloin.

Vierailija
736/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten näitä markkinoidaan aina hienoilla kirkkaalla auringonpaisteessa. Eikös vuoristossa yleensä ole pilvistä sateista ja tuulista?

Everestille kiivetään vain keväisin hyvien kelien aikaan (maalis-huhtikuussa perusleiri, huipulle toukokuun lopussa). Patkoitsijat käytännössä vain loka-marraskuu ja maaliskuusta toukokuun puoliväliin, koska silloin on todennäköisimmin kirkkaimmat kelit. Keskitalvella olisi vielä parempi näkyvyys, mutta normivaeltajalle liian kylmää, suomalaiselle talviretkeilijälle ihan ok. Ne jotka menevät monsuuniaikaan kesä-syyskuu eivätkä näe mitään, eivät myöskään postaa komeita maisemakuvia...

________

Vanha Jeti

Sinulta saa kyllä mielenkiintoista tietoa, kiitos siitä! Kuinka monta kertaa olet käynyt tuolla?

Kuvitelmissaan sata. Oikeasti on haastetta kivuta tietokonetuolista ylös. Juuri ja juuri jääkaapille onnistuu hilautumaan.

Tämä vain veikkaus. Saattaahan hän olla Veikka Gustaffsonkin, en minä sillä.

Veikka G kävi meillä katsomassa Everestin dioja kun suunnitteli ensimmäistä Nepalin reissuaan vuonna -87 tai jotain. Kuvitelmissani olen käynyt Nepalissa ehkä 4600 kertaa, oikeasti 11 kertaa, Everestin alueella viidesti, viimeksi 2018.

_________

Vanha Jeti

Vierailija
737/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri-

- toinen eri

Eri

Meillä on vastuu suojella toisiamme typeryydeltä jossa voi mennä henki ja olla kaikille suruksi ja riesaksi päälle. Näin minä toimin toimi sinä tykönäsi vastuuttomasti. Oma valintasi. Olen sanonut ja sanon edelleen älkää menkö tuolle vuorelle siellä on maanjäristyskausi ja lunta jne.

Ymmärrätkö, ettei aikuiset ihmiset kaipaa suojelua itseltään ja omilta valinnoillaan? Ei sinne vuorelle vahingossa mennä, vaan sitä varten treenataan kuukausia ja valmistaudutaan hyvin. Ei siinä vaiheessa auta, että sä roikut lahkeessa ja uliset vuorten vaaroista.

Vierailija
738/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha Jeti, laita kuva missä osoitat Himalajan huipulla kädellä kohti Suomea. Niinhän siellä on suomalaisilla huiputtajilla tapana tehdä :) 

Minä olen sen verran vanhan liiton mies, että en ota selfieitä. Aikoinaan kierreltiin 7 kuukautta Aasiaa ml. Nepal ja Tiibet ja 270 rullassa KodaChromea olen itse vissiin kuudessa ruudussa tai jotain.

______

Vanha Jeti

Vierailija
739/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmaan olet. Ja mietipäs sitä että ei mene kauan kun aletaan buukata ensi vuoden Everest-retkikuntia 💗. Porukat alkaa treenailla ja keräillä kokoon varusteita. Jos niille joku kertoisi että Suomessa mielisairas on istunut koko päivän koneella hokemassa että ei hyväksy, nauraisivat vain makeasti ja tilaisivat itselleen uuden toppahaalarin.

Oletko sinä ihan hunnigolla? Hyyii miten rumasti puhut ihmisistä. Häpeä.

Etkö sinä olekaan suuri totuuden ystävä. Kyllä jämpti on näin. Mielisairas mikä mielisairas, mitä sitä kaunistelemaan.

Olet paha ihminen kun haukut toisia noin, se joka kutsuu toista jne. Sormesi osoittavatkin sinuun, Hyi hyi. Ja olen pyytänyt sinua jättämään rauhaan , joten pysyttelehän asioissa.

ja me muut olemme pyytäneet sinua jättämään meidät ja tämän ketjun rauhaan. parempi olisi jos jättäisit iäksi. - kolmas tai ties kuinka mones eri

Vierailija
740/1996 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Green Boots on legenda.

Hyvä mainos vihreälle liikkeelle ja hyvin tuotteistettu kalmo. Sillätavalla sitä pojat ollaan huipulla. Tai ainakin pönötetään jäissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi