Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mt. Everestin vainajat pyörivät mielessäni.

Vierailija
30.06.2021 |

Olen palstalla näkemäni kommentin johdosta kehittänyt itselleni kummallisen kiinnostuksen Mount Everestillä lepääviin kiipeilijöihin. Olin kuullut niistä aiemminkin, mutta luulin että on legendaa ettei ruumiita saada alas vuorelta.

Osa vainajista säilyy näkyvissä ja verrattain hyvässä kunnossa vuosiakin sääolosuhteiden vuoksi. Lämpötila ei koskaan laske alle nollan.

Niin sanotulla death zonella (lähellä huippua) on ollut nähtävissä useita ihmisiä jotka eivät koskaan selvinneet alas. Kiipeilijät siis kulkevat vainajien ohi pyrkiessään maailman korkeimmalle huipulle.

Ajatus on samaan aikaan tosi karmaiseva ja kiehtova. Miltä tuntuisi nähdä hautaamaton, vuorella vuosia levännyt ihminen? Miltä omaisista tuntuu kun läheistä ei koskaan saa haudata, vaikka ruumiin koordinaatit ovat tiedossa ja netti täynnä valokuvia? Miten nukkuvat yönsä ne kiipeilijät, jotka aikanaan ovat joutuneet hylkäämään vielä elossa olevan ihmisen mahdottomien pelastusolosuhteiden vuoksi?

En tiedä miksi tämä aihe nyt pälkähtää mieleeni säännöllisesti.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Green_Boots

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Francys_Arsentiev

https://sometimes-interesting.com/mount-everest-dead-bodies/

Kommentit (1996)

Vierailija
61/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa Llullaillacon lapset. Lasten muumiot ovat kuin he nukkuisivat, ruumiit ei ole hajonneet, vaikka ne on 1500-luvulta. Löydetty 2007 vuorilta. Tämä jäi kammottamaan minua. Vaatteetkin on säilyneet. Heidät on ilmeisesti uhrattu.

Tämä siis Etelä-Amerikassa ja muumiot kai inkoja.

Vierailija
62/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, siitä vaan sitten kopteritrolli perustamaan Everestin huipulle Starbucks ja turisteja kuskaamaan. Tai mitä jos yrittäisit keksiä tälle päivää jotain järkevää tekemistä.

Itse olet pelleassburger joka ei kykene myöntämään olevansa väärässä.

https://aerocorner.com/blog/how-high-can-helicopter-fly/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos dramatisoidut Everest-kiipeämiset kiinnostaa niin mielestäni viimeisin Everest-leffa oli hyvin toteutettu. Paljon faktaa mukana senkertaisesta turmasta: jonot, äkillinen myrsky, köysien puuttuminen jne.

Olen itsekin Annapurnalla kiipeillyt ja kunnioitan vuoria, tuo Everest on paikallisille tietääkseni pyhä vuori mutta saavat siitä valtavat tulot. Silti sääli miten kiipeilijäturistit vaan roskaavat ja likaavat vuorta. :(

Onkohan statsit yhä että yksi seitsemästä kiipeilijästä ei ikinä palaa? Vähän aikaa sitten ainakin oli.

Kiitos vinkistä! Täytyy varmaan kattoa kaikki mahdolliset leffat ja dokkarit mitä vaan löydän.

1 seitsemästä kuulostaa niin paljolta että tuntuu entistä käsittämättömämmältä miksi ihmiset haluavat huipulle.

Ap

Vierailija
64/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en voi ollenkaan tajuta, että joku haluaa ottaa niin ison riskin kuolemiselle, että haluaa kiivetä Everestille. Eikö heillä ole itsesuojeluvaistoa tai käsitystä faktoista? Vai olenko mä itse vaan niin turvallisuushakuinen, että yläkoululaisten opettaminen ja hölkkääminen täyttävät jännityksenetsintäkiintiöni.

Luin joskus jostain, että varsinkin moni länsimaalainen harrastaa extremely urheilua siksi, että meidän arkielämästä puuttuu jännitys. Ruuan saa helposti kaupasta, lähes kaikilla on katto pään päällä ja perusflunssa ei ole tappava meille.

Siksi sitä adrenaliinia haetaan juuri tälläiaillä tempauksilla.

Niinpä. Ja ajattelu on tästä kaukana. Suuri osa kokee olevansa kuolematon, kun se arkielämä on niin helppoa ja turvallista. Eivät he ole etukäteen ajatelleet ja ottaneet tietoista riskiä kuolemasta.

Muut kuolevat, ne heikommat, eivät he.

Nykyään suunnilleen jokainen auton omistajakin kuvittelee olevansa jotain erikoista, kun omassa lapsuudessa autot olivat merkittävästi harvinaisempia.

Vierailija
65/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt. Everestillä pulaan joutuminen on hyvä business. Vakuutusyhtiöt maksavat pelastettujen länkkärien helikopterikuljetukset. Oppaat saavat bonusta lennätysfirmoilta, kun saavat heille kuljetuksen hoidettua. Puhutaan isoista summista, tuhansia dollareita per kujetettu kiipeilijä, jee! Win-win :)

Onhan se sitäpaitsi komeempaa maatua Everestillä kuin Honkanummen hautausmaalla.

Vierailija
66/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas en voi ollenkaan tajuta, että joku haluaa ottaa niin ison riskin kuolemiselle, että haluaa kiivetä Everestille. Eikö heillä ole itsesuojeluvaistoa tai käsitystä faktoista? Vai olenko mä itse vaan niin turvallisuushakuinen, että yläkoululaisten opettaminen ja hölkkääminen täyttävät jännityksenetsintäkiintiöni.

Valtaosa kiipeilijöistä kuitenkin selviää, joten ei sinne kukaan ole menossa kuolemaan vaan luottaa omiin taitoihinsa.

Vierailija
67/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, siitä vaan sitten kopteritrolli perustamaan Everestin huipulle Starbucks ja turisteja kuskaamaan. Tai mitä jos yrittäisit keksiä tälle päivää jotain järkevää tekemistä.

Mitäpä luulet olisko Everestin huipulle charter-kopterilennot jos sinne pääsisi edes jollain lailla turvallisesti. Vähintään muutama sata sheikkiä ja oligarkia roudattaisiin sinne aamupalalle joka vuosi. Mitäköhän kertoo siitä että siellä on käynyt yksi kopteri?

Missä kohtaa on väitetty että se olisi niin turvallista että sitä voisi tehdä rutiininomaisesti? Et pysy kontekstissa.

Se että siellä on käynyt yksi helikoteri kertoo juuri siitä että sinne meneminen on kallista. Myöskään Nepal ei varmastikaan tahdo että huipulla lennätetään päivittäin jotain sheikkejä. Jo nykyisellään vuoren ympärillä pörrää niin paljon hekoja että pelätään niiden aiheuttamia lumivyöryjä. 

Huippu pitää myös olla vapaana kiipeilijöistä jos sinne hekolla mennään. Se on tulonmenetys Nepalille, koska itse huipulle "kiivenneelta" (lue: sherpa-armeijan sinne raahaamalta) voidaan nyhtää enemmän rahaa kuin helikopterilla lennätetyltä.

Vierailija
68/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tyypeistä joka yritti Everestille muistaakseni 1924 löytyi jossain vaiheessa, oliko 80- tai 90-luvulla. Kuva äijän selästä löytyy netistä, on väriltään valkoinen mutta muuten aivan kuin juuri kuollut.

Vierailija
69/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä kiinnostava aihe kaikkine kauheuksineen.

Mutta pistää silmään tuo ‘lepäävät’ ihmiset. Kuolleista puhuessa lepääminen kuulostaa kornilta.

Rest in peace taitaa olla useimmin käytetty ilmaisu vainajalle.

Ap

Vierailija
70/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa Llullaillacon lapset. Lasten muumiot ovat kuin he nukkuisivat, ruumiit ei ole hajonneet, vaikka ne on 1500-luvulta. Löydetty 2007 vuorilta. Tämä jäi kammottamaan minua. Vaatteetkin on säilyneet. Heidät on ilmeisesti uhrattu.

Apua. Täytyy jossain vaiheessa uskaltaa, kiitos vinkistä.

Ap

Vierailija
71/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen tyypeistä joka yritti Everestille muistaakseni 1924 löytyi jossain vaiheessa, oliko 80- tai 90-luvulla. Kuva äijän selästä löytyy netistä, on väriltään valkoinen mutta muuten aivan kuin juuri kuollut.

Korkealla on pysyvästi sellaiset olot että ruumit pakastekuivaantuvat mätänemisen sijaan.

Vierailija
72/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkkaat jutun jonka lopussa todetaan että Everestin huipulle on lennetty helikopterilla?

Vierailija
73/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mt. Everestillä pulaan joutuminen on hyvä business. Vakuutusyhtiöt maksavat pelastettujen länkkärien helikopterikuljetukset. Oppaat saavat bonusta lennätysfirmoilta, kun saavat heille kuljetuksen hoidettua. Puhutaan isoista summista, tuhansia dollareita per kujetettu kiipeilijä, jee! Win-win :)

Onhan se sitäpaitsi komeempaa maatua Everestillä kuin Honkanummen hautausmaalla.

Jossain oli, että tuo kiipeämisreissu maksaisi 25000-75000 dollaria. Nepalin valtion myymä lupa jonkun 11000 dollaria.

Vierailija
74/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea samaistua minunkin. En tosin ole kiinnostunut muistakaan extremelajeista.

Tuntuisi absurdilta lähteä harrastuksen vuoksi ottamaan riski tuskallisesta ja pitkästä kuolemasta. Pelottavinta olisi se, että vaikka pyydät apua, muut joutuvat lähtemään. Siinä vaiheessa tiedät ettei kukaan voi auttaa vaan odottelet siellä kuolemaasi yksin.

Kylmäävää.

Ap

Tätä just tarkoitan: ovatko kaikki lähtijät oikeasti tajunneet, mikä riski kiipeämiseen liittyy? T. Se, jolle vastasit

Uskon että harvat tajuavat sen oikeasti. Ihmisellä on kumma taito luottaa omaan kuolemattomuuteensa. Se luotto saa meidät liikkeelle ylipäätään. Monethan ajavat päivittäin autolla ja kulkevat muutenkin liikenteessä, vaikka siellä päivittäin kuolee ihmisiä maailmanlaajuisesti.

Enhän minä kuole, ne on ne muut joille onnettomuuksia sattuu.

Ap

Vierailija
75/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä luulet olisko Everestin huipulle charter-kopterilennot jos sinne pääsisi edes jollain lailla turvallisesti. Vähintään muutama sata sheikkiä ja oligarkia roudattaisiin sinne aamupalalle joka vuosi. Mitäköhän kertoo siitä että siellä on käynyt yksi kopteri?

Missä kohtaa on väitetty että se olisi niin turvallista että sitä voisi tehdä rutiininomaisesti? Et pysy kontekstissa.

Se että siellä on käynyt yksi helikoteri kertoo juuri siitä että sinne meneminen on kallista. Myöskään Nepal ei varmastikaan tahdo että huipulla lennätetään päivittäin jotain sheikkejä. Jo nykyisellään vuoren ympärillä pörrää niin paljon hekoja että pelätään niiden aiheuttamia lumivyöryjä. 

Huippu pitää myös olla vapaana kiipeilijöistä jos sinne hekolla mennään. Se on tulonmenetys Nepalille, koska itse huipulle "kiivenneelta" (lue: sherpa-armeijan sinne raahaamalta) voidaan nyhtää enemmän rahaa kuin helikopterilla lennätetyltä.

Heh, nyt et ole itsekään enää tosissasi. Nepal saa tuloja vuorikiipeilystä kyllä, mutta yksi kunnon sheikki tai oligarki pystyisi maksamaan yhdestä lennosta yhtä paljon kuin koko Everestin kiipeilykauden lisenssit kustantaa. Se ettei näin tapahdu, tai ettei ole edes mitään kisailua Everestille lentämisestä kertoo että touhu on käytännössä mahdotonta ja kuolemanloukku joka kerta.

Vierailija
76/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin Everest -leffan netflixiltä, oli hyytävä tosikertomus. Googletin asiaa sen jälkeen, kaameita nuo ruumiit mutta olisi kyllä upeaa nähdä Everest omin silmin. Kiipeäminen huipulle tuntuu järjettömältä eli pelkkä vuoren näkeminen riittää. Ruumiit ovat varmasti järkky näky, toisaalta ehkä muistutus miten voi käydä. Vanhin Everestille ja alas elossa päässyt tyyppi on muuten ollut yli 70-vuotias, mieletön juttu papparaiselta!

Vierailija
77/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyy vielä sekin, että tuon löytyneen tyypin kiipeilykaverilla oli matkassaan kamera. Sitä tai toista ruumista ei ole löydetty.

Kodak on sanonut että jos filmi löytyy, kuvat saataisiin vielä kehitettyä. Silloin saataisiin tietää, ovatko kyseinen parivaljakko ensimmäisiä Everestin huiputtaneita ihmisiä.

Ap

Vierailija
78/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain oli, että tuo kiipeämisreissu maksaisi 25000-75000 dollaria. Nepalin valtion myymä lupa jonkun 11000 dollaria.

Tuo on pelkkä kiipeämismaksu, se ei sisällä mahdollisia pelastustoimenpiteitä. Niitä varten pitää olla oma vakuutus.

Vierailija
79/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkkaat jutun jonka lopussa todetaan että Everestin huipulle on lennetty helikopterilla?

Linkkaan jutun, jossa kerrotaan ,että ohuessa ilmassa helikopterin roottorin noste on pienempi kuin normaalissa toimuntakorkeudessa. Tästä seuraa se, että suurissa korkeuksissa on turbulenssia ja kopteri käyttäytyy epävakaasti. Esim. Paikoillaan leijuminen käy mahdottomaksi. Kerrotaan myös miten käy kun ilma käy liian ohueksi. Lisäksi kerrotaan, että ennätyslentoa varten työskenneltiin useampia vuosia. Näillä faktoilla ruumiiden nouto kopterilla on kuolleena syntynyt idea.

Vierailija
80/1996 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän ne on odottamassa tulevaisuuden tutkijoita kuin Ötzi konsanaan. Ihmettelevät varmaan, että kuka oli niin pöljä että lähti tuommoisiin olosuhteisiin. Keppeet mullat eikun jäät näille.