Tupakoitsijat, miksi tupakointi on teille niin tärkeää?
Tupakointi näyttää tyhmältä, haisee kamalalta, on epäterveellistä ja vie rahaa. Siitä ei ole mitään hyötyä muille kuin tupakkatehtaille. Ihminen, joka polttaa tupakkaa, antaa itsestään aika typerän kuvan - itsestään ja muista piittaamaton.
Koska tupakoinnista ei siis synny mitään positiivista, miksi se on sinulle niin tärkeää? Etkö häpeä riippuvuuttasi? Ihanko periaatteesta ja tasa-arvon nimissä puolustat oikeuttasi tupakoida bussipysäkeillä ja parvekkeilla?
Kommentit (172)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 12:42"]
En polta nikotiinin takia. Voin hyvin olla polttamatta, eikä tee edes tiukkaa, mutta haluan polttaa. Ja kyllä, olen ollut kaksi kertaa 9kk tupakkalakossa, eli raskauksien ajan.
Tupakointi rentouttaa ja rytmittää päivää mukavasti. Päivä alkaa ja loppuu tupakalla. Tupakka on hyvää kahvin kanssa ja ruuan jälkeen. Se on kivaa!
[/quote]
Eli poltat nimenomaan nikotiinin takia, ja siksi että olet koukussa. Nikotiini on juuri se joka aiheuttaa tuon rentoutuneen tunteen, tai tarkemmin sanottuna se, että aivosi saavat nikotiiniannostuksen jota ovat odottaneet. Et polta koska se olisi kivaa, poltat koska olet riippuvainen nikotiinista.
[/quote]
Luitko koko viestini? ;)
[/quote]
Jotkut vaan eivät osaa lukea saati, että edes ymmärtäisivät mitä lukevat. Annettakoon tämä heille anteeksi.
Viha sumentanu aivot jo niin pahasti, että kirjoittipa tupakoiva mitä haluaa niin tupakasta kiihkoileva lukee tasan sen mitä haluaa, tajuamatta yhtään mitä edes lukee.
Ainoa veljeni on röökannut 35 vuotta ja hänelle on kehittynyt astma ja on muutenkin aika huonokuntoinen. Olen surullinen ettei hän edes halua lopettaa tupakointia vaikka meillä on suvussa vanhempia tupakoitsijoita kuollut syöpiin, yksi myös sairastunut keuhkolaajentumaan. Nyt kun ollaan jo keski-ikäisiä niin väistämättä on tullut mieleen että ei tässä loputtomiin eletä, haluaisin että hän saisi olla terveempi. Tunnustan että olen itsekäs kun haluan pitää hänet hengissä :) mutta siis, pääasiassa hänen itsensä ja hänen teini-ikäisten lastensakin takia olisi hienoa jos...
Mutta eihän se mulle kuulu, joten en edes ota puheeksi.
tupakassa on huumeisiin verrattavia addiktiivisia kemikaaleja.
t. mies, en ole koskaan polttanut yhtään
Nikotiinikoukku on yhtä vahva kuin heroiinikoukku. Vaikka vaikutukset ja vieroitusoireet eivät ole samat, niin riippuvuuden vaikeusaste on samaa luokkaa. Eli ei mikään ihme jos ei huvita lopettaa.
Se on irtiotto arjesta, mun salainen oma hetki kahvikupposen nera.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 14:45"] Ainoa veljeni on röökannut 35 vuotta ja hänelle on kehittynyt astma ja on muutenkin aika huonokuntoinen. Olen surullinen ettei hän edes halua lopettaa tupakointia vaikka meillä on suvussa vanhempia tupakoitsijoita kuollut syöpiin, yksi myös sairastunut keuhkolaajentumaan. Nyt kun ollaan jo keski-ikäisiä niin väistämättä on tullut mieleen että ei tässä loputtomiin eletä, haluaisin että hän saisi olla terveempi. Tunnustan että olen itsekäs kun haluan pitää hänet hengissä :) mutta siis, pääasiassa hänen itsensä ja hänen teini-ikäisten lastensakin takia olisi hienoa jos...
[/quote]
Ihan tiedoksesi, vaikka et tupakoi niin kuolema se sinutkin tulee korjaamaan. Ja mitäs sitten jos sairastutkin vaikkapa haimasyöpään ja kuolet ennen velipoikaasi.
Se on vain elämää, jokainen meistä kuolee aikanaan ja se on vaan kestettävä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 14:50"]
Nikotiinikoukku on yhtä vahva kuin heroiinikoukku. Vaikka vaikutukset ja vieroitusoireet eivät ole samat, niin riippuvuuden vaikeusaste on samaa luokkaa. Eli ei mikään ihme jos ei huvita lopettaa.
[/quote]
Jännää, voisin siis kerran kuukaudessa vetää heroiinia jäämättä koukkuun.
T. Kerran kuussa tupakan polttava.
Tupakointi oli mulle nautinnollista ja ihanaa, koska se poisti vieroitusoireet aina tunniksi kerrallaan. Poltin 15 vuotta ja nyt olen ollut kiinni savuttomassa elämässä viisi kuukautta. Arkielämän laatu parani hurjasti, kun ei enää tartte polttaa. Viihteellä käyminen ilman tupakkaa on vielä vaikeaa, eikä rehellisesti sanottuna yhtä hauskaa kuin tupakoidessa.
Mielenkiinnosta kysyn. Miksi mun on tehnyt raskauden aikana useamman kerran mieli alkoholia (ei, en ole juonut yhtään, raskaus loppusuoralla), mutta ei yhtään tupakkaa (en ole siis polttanut)? Normaalisti olen juonut viiniä pari lasia kuussa ja polttanut n. 2 tupakkaa kuussa. Olenko alkoholiriippuvainen, jota tupakka ei koukuta? Kokoukuttaako alkoholi pahemmin?
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 14:45"] Ainoa veljeni on röökannut 35 vuotta ja hänelle on kehittynyt astma ja on muutenkin aika huonokuntoinen. Olen surullinen ettei hän edes halua lopettaa tupakointia vaikka meillä on suvussa vanhempia tupakoitsijoita kuollut syöpiin, yksi myös sairastunut keuhkolaajentumaan. Nyt kun ollaan jo keski-ikäisiä niin väistämättä on tullut mieleen että ei tässä loputtomiin eletä, haluaisin että hän saisi olla terveempi. Tunnustan että olen itsekäs kun haluan pitää hänet hengissä :) mutta siis, pääasiassa hänen itsensä ja hänen teini-ikäisten lastensakin takia olisi hienoa jos...
[/quote]
Ihan tiedoksesi, vaikka et tupakoi niin kuolema se sinutkin tulee korjaamaan. Ja mitäs sitten jos sairastutkin vaikkapa haimasyöpään ja kuolet ennen velipoikaasi.
[/quote]Jaa, no en itseäni ole luullutkaan kuolemattomaksi ja tiedän senkin että minullekin syöpä voi tulla riippumatta elintavoistani. Meidän suvussa vaan on ennenaikaiseen kuolemaan johtaneet sairaudet osuneet tupakoiville, sattumaa tai ei.
Se nyt vain on niin että ihmisen tupakointi aiheuttaa läheiselle huolen tämän terveydestä. Sinun vastauksesi nyt osoitti sen miksen viitsi veljelle natkuttaa asiasta enkä edes aloittaa. Kun jo ventovieras ärtyy niin velikään tuskin pystyisi ottamaan asiaa neutraalisti :). Ei siitäkään huolimatta että hän itse ei ollenkaan tykännyt kun oma vanhin lapsi alkoi polttaa, koska jokainenhan lapsensa terveydestä huolta kantaa vaikka itsellä olisi sama tapa. Ihan samalla lailla veljen, siskon, puolison tai vanhemman terveydestä voi olla huolissaan.
Edelleen odottelen tulkintaa viestilleni! :)
Olisi kiva saada tietoja joihin ei kovinkaan moni ole osannut minulle vastata vielä tähän päivään mennessä. Josko palstan fiksuin ja tietävin ihminen nyt kertoisi! :)
-142
Hienonnäköisen kuoleman tekee tupakoitsijat. Loppuvaiheessa COPDn kourissa korisevat haooiviikset nenässä, eivät pääse edes rappusia ylös, mutta hivuttautuvat kyllä tupakkapaikalle puristamaan nikotiininkeltaisilla kourillaan sätkää kuin viimeista oljenkortta. Kunnolla kävelemään eivät ole päässeet moneen vuoteen, ikenet ja hampaat hirveässä kunnossa, vuotavat verta, iho ryppyinen kuin pergamenttia. Astmapiiput uteivät enää auta. Kuolema tulee hitaasti hivuttamalla, keuhkot pettävät ja kudosneste pääsee tihkumaan hengitysteihin. Lopulta ihminen hukkuu hitaasti omiin kudosnesteisiinsä.
Eikä puhuta mistään 90 v, vaan jo 50-vuotiaasta eteen päin voi nähdä näitä "elämästä nautiskelijoita".
T ammattinsa ja henkkoht taystansa vuoksi botain asioista tietävä
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 14:57"]
[/quote]
[/quote]Jaa, no en itseäni ole luullutkaan kuolemattomaksi ja tiedän senkin että minullekin syöpä voi tulla riippumatta elintavoistani. Meidän suvussa vaan on ennenaikaiseen kuolemaan johtaneet sairaudet osuneet tupakoiville, sattumaa tai ei.
Se nyt vain on niin että ihmisen tupakointi aiheuttaa läheiselle huolen tämän terveydestä. Sinun vastauksesi nyt osoitti sen miksen viitsi veljelle natkuttaa asiasta enkä edes aloittaa. Kun jo ventovieras ärtyy niin velikään tuskin pystyisi ottamaan asiaa neutraalisti :). Ei siitäkään huolimatta että hän itse ei ollenkaan tykännyt kun oma vanhin lapsi alkoi polttaa, koska jokainenhan lapsensa terveydestä huolta kantaa vaikka itsellä olisi sama tapa. Ihan samalla lailla veljen, siskon, puolison tai vanhemman terveydestä voi olla huolissaan.
[/quote]
En suinkaan ärtynyt, ajattelin vain kertoa sinulle pienen ikävän faktan mikä tuntuu moneltakin tupakoimattomalta olevan pimennossa.
Voithan aina mennä puhumaan veljellesi tupakoinnin vaaroista ja muusta, mutta älä ihmettele jos veljesi suuttuu. Itsekin tupakoivana tiedän kyllä riskit ja silti tupakoin. Ei mun elämäni muille kuulu. Ja olen myös saanut kuunnella valistuksia ja valituksia tupakoinnistani, mutta mun elämä ja mun päätös.
Itse henk koht vihaan eniten ihmisiä jotka alkaa naputtaa mulle röökistä ja sen haitoista. Luulevat ilmeisesti, etten entisenä keuhko-osaston hoitajan niitä haittoja tietäisi?! Olen nähnyt mitä tupakka pahimmillaan ihmiselle aiheuttaa, mutta olen myös nähnyt ihmisiä joilta lääkäri on ehdottoman jyrkästi kieltänyt tupakoinnin lopettamisen tai he kuolisivat muutamassa päivässä. Tätähän harva tupakoimaton edes tietää, mutta yllättävän paljon löytyy vanhempia ihmisiä joita kehoitetaan lääkärin toimesta tupakoimaan. Olen jopa itse kuullut lääkärin näin potilaalle sanovan. ;)
Olen pahoillani jos sait viestistäni kuvan, että olisin suuttunut tai jotain. En suinkaan. :)
Tapoihini kun ei kuulu ottaa liian henkilökohtaisesti ja liian vakavasti tämän törkylaarin keskusteluita. Mukavaa ajanvietettä tämä on, ei muuta. :)
Toki jos uskallusta ja halua sinulla riittää niin ainahan voit veljellesi viedä esim nikotiini purkkaa tms kokeiltavaksi. Sanot vaikka, että ilmaisiksi kaveriltasi sait tms. Itse monesti jauhan nikotiini purkkaa ihan sen takia, et ne on hyvän makuisia. Tosin niiden tarkoitus menee kohdallani hukkaan kun menen tupakalle jopa purkka suussa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 14:57"]
[/quote]
[/quote]
En suinkaan ärtynyt, ajattelin vain kertoa sinulle pienen ikävän faktan mikä tuntuu moneltakin tupakoimattomalta olevan pimennossa.
Voithan aina mennä puhumaan veljellesi tupakoinnin vaaroista ja muusta, mutta älä ihmettele jos veljesi suuttuu. Itsekin tupakoivana tiedän kyllä riskit ja silti tupakoin. Ei mun elämäni muille kuulu. Ja olen myös saanut kuunnella valistuksia ja valituksia tupakoinnistani, mutta mun elämä ja mun päätös.
Itse henk koht vihaan eniten ihmisiä jotka alkaa naputtaa mulle röökistä ja sen haitoista. Luulevat ilmeisesti, etten entisenä keuhko-osaston hoitajan niitä haittoja tietäisi?! Olen nähnyt mitä tupakka pahimmillaan ihmiselle aiheuttaa, mutta olen myös nähnyt ihmisiä joilta lääkäri on ehdottoman jyrkästi kieltänyt tupakoinnin lopettamisen tai he kuolisivat muutamassa päivässä. Tätähän harva tupakoimaton edes tietää, mutta yllättävän paljon löytyy vanhempia ihmisiä joita kehoitetaan lääkärin toimesta tupakoimaan. Olen jopa itse kuullut lääkärin näin potilaalle sanovan. ;)
Olen pahoillani jos sait viestistäni kuvan, että olisin suuttunut tai jotain. En suinkaan. :)
Tapoihini kun ei kuulu ottaa liian henkilökohtaisesti ja liian vakavasti tämän törkylaarin keskusteluita. Mukavaa ajanvietettä tämä on, ei muuta. :)
Toki jos uskallusta ja halua sinulla riittää niin ainahan voit veljellesi viedä esim nikotiini purkkaa tms kokeiltavaksi. Sanot vaikka, että ilmaisiksi kaveriltasi sait tms. Itse monesti jauhan nikotiini purkkaa ihan sen takia, et ne on hyvän makuisia. Tosin niiden tarkoitus menee kohdallani hukkaan kun menen tupakalle jopa purkka suussa.
[/quote]
Maksatko itse tupakoinnista aiheutuvat kulusi kuten sairaalahoitosi? Eli yksityisellä hoidatat?
Anteeksi, ylempänä tuli väärä laina. Kysynys osoitettu kaikille tupakoitsijoille. T 156
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 14:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Maksatko itse tupakoinnista aiheutuvat kulusi kuten sairaalahoitosi? Eli yksityisellä hoidatat?
[/quote]
Kyllä minä röökini ostan ihan kaupasta.
Ja JOS sairaalan joudun niin kyllä mulla on oikeus ihan julkiselle puolelle mennä ja nauttia hoidoista Sinun verorahoillasi! ;)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:03"]
[/quote]
[/quote]Kyllä voisit, mutta riski on tietysti olemassa että saisit heposta jotain sellaista erityisen miellyttävää säväystä jota tupakka ei anna sinulle. Tosin ensimmäinen heroiinin käyttökerta on harvoin kovinkaan miellyttävä. Heroiini on myös kallista, laitonta ja vaikeasti saatavaa. Puhtaita heroinisteja tuskin Suomestakaan löytyy nykyään vaan se on yksi päihde muiden ohessa huumeiden sekakäyttäjille, joten siinäkin mielessä nikotiinikoukkuun on kai käytännössä helpompi jäädä, on vertaisryhmää jne. :)
Heroiinin ja nikotiinin koukuttavuus on vertailtu tieteellisesti ja uutinen jäänyt jostain mieleen. Sitä en tiedä minkä vuoksi jotkut muodostavat riippuvuuden nopeasti ja toiset eivät, ja miksi itse olen onnistunut lopettamaan tupakoinnin kahdesti suhteellisen vaivatta vain päätöksellä säännöllisen muutaman vuoden käytön jälkeen, viimeksi yli 20 v. sitten. Aski kuitenkin meni päivässä, mutta muutaman päivän väsymys ja jonkin aikaa kestäneet "menenpäs tupakalle, ai enpäs menekään" impulssit sekä tekemisen puute olivat ainoat viekkarit.
Vaikka kemiallisesta aineista on kyse, riippuvuuden katkaisemisen vaikeuden eroissa kyseessä voivat olla myös eroavuudet alttiudessa toiminnalliseen riippuvuuteen. Jotkut ovat koukussa itse käyttöön liittyviin rituaaleihin ja toiminnan toistamiseen. Jotkut polttavat ketjussa, toiset käyttävät heroiinia tyylillä joka mahdollistaa tuntikausien yhtäjaksoisen pitkitetyn piikittelyn. Mielenkiintoinen aihe kuitenkin.
Noh minulla oli kuitenkin kessuttelun lopetukseen korkea motivaatio molemmilla kerroilla ja arvelen sen olevan ratkaiseva tekijä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:40"]Anteeksi, ylempänä tuli väärä laina. Kysynys osoitettu kaikille tupakoitsijoille. T 156
[/quote]
156? Siis sinäkö kirjoitit minun viestini?
-142/156
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 15:03"]
[/quote]
[/quote]Kyllä voisit, mutta riski on tietysti olemassa että saisit heposta jotain sellaista erityisen miellyttävää säväystä jota tupakka ei anna sinulle. Tosin ensimmäinen heroiinin käyttökerta on harvoin kovinkaan miellyttävä. Heroiini on myös kallista, laitonta ja vaikeasti saatavaa. Puhtaita heroinisteja tuskin Suomestakaan löytyy nykyään vaan se on yksi päihde muiden ohessa huumeiden sekakäyttäjille, joten siinäkin mielessä nikotiinikoukkuun on kai käytännössä helpompi jäädä, on vertaisryhmää jne. :)
Heroiinin ja nikotiinin koukuttavuus on vertailtu tieteellisesti ja uutinen jäänyt jostain mieleen. Sitä en tiedä minkä vuoksi jotkut muodostavat riippuvuuden nopeasti ja toiset eivät, ja miksi itse olen onnistunut lopettamaan tupakoinnin kahdesti suhteellisen vaivatta vain päätöksellä säännöllisen muutaman vuoden käytön jälkeen, viimeksi yli 20 v. sitten. Aski kuitenkin meni päivässä, mutta muutaman päivän väsymys ja jonkin aikaa kestäneet "menenpäs tupakalle, ai enpäs menekään" impulssit sekä tekemisen puute olivat ainoat viekkarit.
Vaikka kemiallisesta aineista on kyse, riippuvuuden katkaisemisen vaikeuden eroissa kyseessä voivat olla myös eroavuudet alttiudessa toiminnalliseen riippuvuuteen. Jotkut ovat koukussa itse käyttöön liittyviin rituaaleihin ja toiminnan toistamiseen. Jotkut polttavat ketjussa, toiset käyttävät heroiinia tyylillä joka mahdollistaa tuntikausien yhtäjaksoisen pitkitetyn piikittelyn. Mielenkiintoinen aihe kuitenkin.
Noh minulla oli kuitenkin kessuttelun lopetukseen korkea motivaatio molemmilla kerroilla ja arvelen sen olevan ratkaiseva tekijä.
[/quote]
Mihin unohtui sokerin koukuttava vaikutus?
Sokeririippuvuus on verrattavissa myös hepoon, vaikea irrottautua.
Vertaan itseäni alkoholistiin ja narkkariin, himo tupakkaan (nikotiiniin) on valtava. Ei yhtään kivaa.