Miksi naisvaltaisilla aloilla on niin huono työilmapiiri?
Useampi kollega kärkkyy haukan lailla jotta pääsisi todistamaan jotain epäkohtaa ja kielimään esimiehille. Johdetaan tahallaan uusia työntekijöitä harhaan, ja sit mennään voitonriemuisena kielimään esimiehille. Heti kun taloon tulee uusi ihminen, yritetään se savustaa ulos. Miksi naiset tekee tätä?
Kommentit (92)
Ihan tavallisessa kanalassa on sama juttu. Jos kukkoa ei ole, kanat tappelevat keskenään. Kun kukko hankitaan, kanat rauhoittuvat.
Ihmisten täytyy itse luoda se hyvä työilmapiiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut monessakin miesvaltaisessa työpaikassa? Minä olen ja ihan samanlaista siellä on, ehkä haukutaan hiukan enemmän päin naamaa mutta muuten same same.
No mä olen ollut, ja ei todellakaan ole sellaista mitä esim hoitajat kertovat omista työpaikoistaan. Kokemusta niin raksoilta, tehtaista ja inssitoimistosta.
Olisikohan yleisellä älykkyysosamäärällä vaikutusta vrt. Hoitaja ja inssi………?
Tämän palstan ihmiset ovat kuin tunkkainen tuulahdus 40-luvulta.
Omallani ei ole. Ei pidä yleistää.
Samaa koettu viimiset 10v työpaikalla ja se on se suurin syy miksi vaihdan kokonaan alaa ja työpaikkaa. Ei riitä, että hoidat työsi ja asiakkaat on tyytyväisiä, koko ajan on sähköpostissa odottamassa joku nokitteluketju, tietysti esimies cc:nä. Jatkuvasti joku kollega kyttää kuka tekee vähiten, valittaa ja kerää todisteita esimiehelle ihan kuin hän omistaisi firmasta osakkeita. Kahvitauoilla juorutaan ja supatellaan. Aletaan levittää huhuja toisista jossa kyseenalaisteteaan mm. osaaminen tai mielenterveys, tätä tehdään myös asiakkaalle asti. Joulujuhlissa annetaan tulla suoraa palautetta ja maanantaina joo sori hei olin niin kännissä..
En jaksa enää, haluan palkan tehdystä työstä. En muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten täytyy itse luoda se hyvä työilmapiiri.
Itsekseen se on mahdotonta. Nykyiseen työpaikkaan kun tulin päätin etten täällä ole millään tavalla mukana missään pahan puhumisessa ja olen vaikka sitten yksin. No niinpä sitten olen kun muiden mielestä olen olevinani heitä parempi ja ylimielinen kun en sano kenestäkään mitään pahaa enkä lähde siihen kaakatukseen mukaan missä arvostellaan toisten tapaa tehdä työtään. Teet niin tai näin niin näköjään menee pieleen silti. Kiusaajat pärjää ja muut jää jalkoihin.
Harmittaa kun kiinnostaisi esim hoitoala mutta en uskalla koska pelkään just sitä huonoa ilmapiiriä mistä aina puhutaan :/
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisessa kanalassa on sama juttu. Jos kukkoa ei ole, kanat tappelevat keskenään. Kun kukko hankitaan, kanat rauhoittuvat.
Nauratti tosi paljon tämä vertaus 😂😂. En ole mikään sovinisti, mutta jotenkin niin hauska. Meidän työpaikalla on todellakin tappelevia kanoja.
Minun kokemukseni mukaan naisia ja miehiä sekaisin on ollut aina jotenkin elävämpi eikä silloin ole esiintynyt lieveilmiöitä tai ryhmäilmiöitä niissä paikoissa. Minusta kummankin sukupuolen läsnäolo tasapainottaa toinen toistaan ja saa jengin hengittämään yhdessä paremmin ja sellaisessa molempien hyvät puolet pääsevät esiin.
Persoonista ja siitä, ovatko työntekijät innostuneita, onko heillä hyvä itsetunto ja osaavatko käsitellä tunteitaan, tunteeko itsensä onnistuneeksi, ja riittääkö itselleen, on minusta paljon kiinni. Jos riittää itselleen, ei kylvä vihaa ympärilleen eikä lähde peitetyn kateuden vuoksi rakentamaan klikkejä tai kertomaan huhuja toisista, ei pyri saattamaan toisia huonoon valoon.
Jos työpaikalle sattuu paljon ihmisiä, jotka keskittyvät työhön ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen muutenkin, silloin työpaikan keskustelukulttuuri pysyy hyvänä.
Toisaalta taas parikin ' sosiaalista hämmentämistä' harrastavaa ihmistä voi saada koko joukon hämmentymään, ja pelaamaan toisia vastaan. Vaikka pitäisi puhaltaa samaan hiileen. Asiat myös vääristyvät helposti ja monesti esim. huhuihin uskotaan liikaa. Se on jokaisen omalla vastuulla, että lähteekö tukemaan tällaista, vai pyrkiikö luomaan tapaa, jossa asiat puhutaan suoruuden ja empatian kautta ja osataan kunnioittaa ihmistä sekä jättää myös asiat taakse, katsoa aina eteenpäin.
Uskon, että tämä on työn johtajuudesta ja paikasta riippuvaa enemmän kuin sukupuolesta.
Naisilla ja miehillä on keskimäärin vähän erilaisia tapoja olla epäreiluja toisilleen.
Molemmat hyötyvät toistensa hyvistä puolista.
Eivät ole. Vain nainen on juoruämmä ja selkäänpuukottaja.