Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka ärsyyntyvät teitittelystä?

Vierailija
29.06.2021 |

Miksihän triggeröidyn siitä niin paljon? Jossain asiakaspalvelussa vaikka. En näytä tietenkään tätä mutta aina jää paha maku suuhun.

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaani järjestään suuttuvat teitittelystä. Saattaa hyvinkin olla, että tulevaisuudessa myös itse kilahdan, jos joku teitittelee.

Miksi ihmeessä sitten teitittelet heitä? Ei kuulu Suomessa tapoihin enää 60-luvun jälkeen.

Vierailija
22/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ratkaissut tämän puhutteluongelman sanomalla naisille aina esim. haes tyttö kaffet. Tai kun olin kaupassa kesätöissä niin esim. pistäs tyttö pakaten samaan aikaan kun piippaan näitä loppuja, että saadaan tämä menemään jouhevasti. 

Osa hihittelee, mutta osa katsoi hieman karsaasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittely on ok jos se tehdään oikein. Harva tekee. Rouvittelu taas on huono tapa, ei mun siviilisääty kuulu kenellekään.

Eikös rouva ole siviilisäädyn lisäksi yleinen "arvonimi" naiselle. 

Armeijassakin jos on naisaliupseeri, niin sanotaan vaikka "rouva kokelas". Vaikka tuskin moni 19-vuotiaana naimisissa kai on. 

Eli vastaa miesten "herraa". 

Näin on. Neidin voisi poistaakin käytöstä kokonaan, jolloin jäljelle jää miehestä herra, ja naisesta rouva.

Vierailija
24/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljastan, että mikäkin olen ollut myyjänä töissä. Jouduin ihan opettelemalla opettelemaan "hei":hin sellaisen nuotin, että se kuulostaisi vähän ei-pönöttävämmältä.

Ap

"Hei" on pönötystä??!? Mitä hittoa nyt taas?

Vierailija
25/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 33 vee ja kyllä särähtää jos rupeaa joku nulikka teitittelee. Jotain vanhuksia voi vielä teititellä mutta muuten sais kuolla tapa pois.

Vanha ämmä märisee ;)

Vierailija
26/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin että palveluammateissa toimivat teitittelisivät minua. "Ja mitäs sulle?" -aika epäkohteliasta!

Mäkin odotan teitittelyä. "Mitäs sulle" on tosiaan suorastaan loukkaavaa ja vähättelevää. Enkä ihan tykkää siitäkään jos mulle sanontaan, että moi. Se on liian tuttavallista. Hei on parempi.

No eipä tuo nyt muutenkaan ole kovin kohtelias kysymys vai tekeekö teitittely siitä jotenkin paremman: "Ja mitäs teille?"

Ei. "Hyvää päivää, mitä teille saisi olla?" , on kohtelias kysymys.

Vierailija
27/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Rouva" sanan käyttöä en ole ikinä tajunnut. Eihän miehistäkään sanota "aviomies" vaikka ikänsä puolesta voisi sellainen ollakkin. Kohtelias voi olla teitittelemättäkin.

Vierailija
28/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksikäs sitä sitten kutsutaan,jos ei rouva,neiti,herra.Tuntuvathan ne vähän vanhanaiksilta,mutta miten muuten.

Etelä-afrikassa ja Amerikassa kutsuttiinrotuerotelun aikaan mustia tyttö tai poika,vaikka olisi ollut ysikymppinen tai kirurgi tai proffa(no harvemp oli).

Selainen käytäntökö meillekin...

Vierailija
29/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Rouva" sanan käyttöä en ole ikinä tajunnut. Eihän miehistäkään sanota "aviomies" vaikka ikänsä puolesta voisi sellainen ollakkin. Kohtelias voi olla teitittelemättäkin.

Ehkä, mutta teitittely on siltikin kohteliaisuus ihmistä kohtaan. Älkää nyt keksikö niille sanoille omia merkityksiä. Jos sinulle sanotaan, että ”otatteko kahvinne sokerilla vai ilman?”, niin sinua kohtaan ei ole epäkohteliaita. Se ei ole muoto näyttää halveksuntaa. Yrittäkää nyt vain hyväksyä se, vaikka kuinka tuntuisi ikinuorelta tai naimattomalta tai pikkulapselta.

Vierailija
30/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin että palveluammateissa toimivat teitittelisivät minua. "Ja mitäs sulle?" -aika epäkohteliasta!

Mäkin odotan teitittelyä. "Mitäs sulle" on tosiaan suorastaan loukkaavaa ja vähättelevää. Enkä ihan tykkää siitäkään jos mulle sanontaan, että moi. Se on liian tuttavallista. Hei on parempi.

No eipä tuo nyt muutenkaan ole kovin kohtelias kysymys vai tekeekö teitittely siitä jotenkin paremman: "Ja mitäs teille?"

"Mitä saisi olla?" Tällöin ei tarvitse teititellä eikä sinutella.

Vierailija
31/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän teitittelyssä sinänsä ole mitään vikaa, mutta se ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Ennen vuotta 2010 kukaan ei teititellyt. Jostain vain nuoret saivat päähänsä, että se kuuluu ja on kohteliasta. Mutta ikävä kyllä oikean muodon osaamattomuus paljastaa tavan päälle liimatun luonteen.

Vierailija
32/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksikäs sitä sitten kutsutaan,jos ei rouva,neiti,herra.Tuntuvathan ne vähän vanhanaiksilta,mutta miten muuten.

Etelä-afrikassa ja Amerikassa kutsuttiinrotuerotelun aikaan mustia tyttö tai poika,vaikka olisi ollut ysikymppinen tai kirurgi tai proffa(no harvemp oli).

Selainen käytäntökö meillekin...

Ei tarvitse kutsua miksikään. "Mitä saisi olla?" "Voinko auttaa?" Ei siinä sen kummempaa tarvitse.

Vierailija
33/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouvittelua/neidittelyä olen kuullut joskus, sekä töissä että asiakkaana vierestä. Mutta jostain syystä nämä samat supliikkimestarit eivät herroittele. Mistähän johtuu? Sivistyskielissä ihan normaalitapa. Teitittely on se ehdoton minimi, koska siinä ei ole kysymyksessä tuttavuuden tekeminen, vaan asiakas/edustaja kohtaaminen. "Mitä sä täällä teet" -tyypit kuuluu varaston puolelle.

Vierailija
34/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mulle sinutellaanko vai teititellään, mutta ärsyttävää on kun saman tilanteen aikana sekä että! ☹

Silloin sorrun kyllä joskus huomauttamaan, että koita nyt päättää...

Vierailija
35/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitetty jo aiemmin. Rouva = herra. 

Vierailija
36/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, voi olla myös aivan hiljaa ja mulkoilla vaan. Ehkä se tuntuisi vielä kodikkaammalta ja turvallisemmalta asiakkaista?

Vierailija
37/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun menen liikkeeseen niin ilmoitan heti, että minä olen nyt herra talossa. Jotta henkilökunta osaa puhutella oikein. 

Vierailija
38/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 33 vee ja kyllä särähtää jos rupeaa joku nulikka teitittelee. Jotain vanhuksia voi vielä teititellä mutta muuten sais kuolla tapa pois.

Kaltaisillesi oikea puhuttelumuoto onkin joku "Mitäs jonnelle?" ym.

Vierailija
39/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, voi olla myös aivan hiljaa ja mulkoilla vaan. Ehkä se tuntuisi vielä kodikkaammalta ja turvallisemmalta asiakkaista?

No eipä tuo niin harvinaista ole. 

Tässä on aika paikkansapitävä kuvaus suomalaisesta kaupankäynnistä:

Vierailija
40/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksi esittää jotenkin hienompaa kuin onkaan? Sinulla ne tavat tuntuvat olevan kateissa oikein kunnolla. Sekä kielen että käytöksen suhteen. On se kummallista, että jos suurin osa asiakkaista ei pidä jostakin tavasta, niin sitä tyrkytetään näille kohteliaisuuden nimissä. Miten se on kohteliasta, jos se loukkaa asiakasta? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi