Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka ärsyyntyvät teitittelystä?

Vierailija
29.06.2021 |

Miksihän triggeröidyn siitä niin paljon? Jossain asiakaspalvelussa vaikka. En näytä tietenkään tätä mutta aina jää paha maku suuhun.

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkytyin kun minua teititeltiin eka kerran alle viiskymppisenä, ensin en tajunnut että mullekko se puhuu ja sitten kun ei siinä muitakaan ollut niin tajusin. Näytän niiin vanhalta😂

Kyseessä oli nuori myyjätyttö vaatekaupassa. Kohteliashan tuo vain oli👍. Mieheni äiti aikoinaan teititteli jopa vanhempiaan, se oli silloin tapana (kauan sitten). Kyllä teitittely on oikeasti kohteliasta mutta vaatii harjoittelua että osaa tehdä sen oikein.

Vierailija
82/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin luulin ennen inttiin menoa, että teitittely on kohteliasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on yhden kerran, yhden ainoan kerran myymäläapulainen täällä Ranskassa vieraassa kaupassa sinutellut. Häkellyin sen verran, että en hetkeen muistanut mitä olin kaupasta mennyt hakemaan.

Vierailija
84/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on yhden kerran, yhden ainoan kerran myymäläapulainen täällä Ranskassa vieraassa kaupassa sinutellut. Häkellyin sen verran, että en hetkeen muistanut mitä olin kaupasta mennyt hakemaan.

Oli varmaan joku suomalainen au-pair tms kesätöissä?

Vierailija
85/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ärsyttää "Moi! Sulle tulee paketti"-tyyliset viestit Postilta ja muilta tahoilta joiden odottaisi kirjoittavan edes jollain tavalla sivistyneen neutraalisti.

Vierailija
86/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua teititeltiin ekan kerran kenkäkaupassa kun olin noin 18v. 80-luvulla.  Olin ostamassa kenkiä jossakin Töölön pikkuputiikissa ja iäkäs miesmyyjä, liekö omistaja itse, oli häkellyttävän kohtelias. Ei se ollut kiusallista. Epätavallista mutta äärettömän pikanttia ja kohteliasta. 

Siitä asti olen kyennyt suhtautumaan teitittelyyn myönteisesti ja asiakaspalvelutehtävissä ilman muuta teitittelyä käyttänyt.

Vierailija
87/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittelystä en ärsyynny vaikka se kyllä kuulostaa jotenkin teennäiseltä, mutta jos kutsutaan rouvaksi niin se ärsyttää rankasti.

Sama. Teitittely vielä menee vaikken sitäkään tosiaan kaipaa/odota, mutta rouvittelu on jotenkin vanhanaikaista/vittuilua/loukkaavaa ja tekee tuon "tittelin"  käyttäjästä ainoastaan täyden muinaisjäänteisen ääliön.

Ja itse en ole edes mikään voimaantunut feministi tai muu nyky-mielensäpahoittaja vaan olen ollut tätä mieltä oikeastaan aina ja jo reilusti yli pari vuosikymmentä. 

Vierailija
88/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan, että minua ei teititellä, vaan kutsutaan tittelillä. Se on teitittelyä kohteliaampaa. Ei siis ”otatteko kahvia”, vaan ”ottaako tohtori kahvia”.

Vierailija
89/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa se on ratkaistu. You käy kummassakin tilanteessa.

Englannin kielen muoto "you" on alunperin teitittelymuoto. Thou oli se sinuttelumuoto, jota ei enää käytetä muualla kuin runoissa ja Raamatussa. Eli teitittelystä tuli yleinen normi siellä.

Vierailija
90/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittelystä en ärsyynny vaikka se kyllä kuulostaa jotenkin teennäiseltä, mutta jos kutsutaan rouvaksi niin se ärsyttää rankasti.

Ennen koronaa oli suurta hupia bussissa antaa paikka noin 50-vuotiaille naisille saatesanoilla "voi hyvä rouva, voitte istua tähän" :D

Mikä siinä sitä hupia oli?

Ilmeisesti osoittaa näille, että nainen on jo aivan liian vanha, mutta tavalla josta kohde ei voi osoittaa suuttumusta koska siinähän ei _sanottu_ mitään pahaa.

Voin vain kuvitella sen miehisen tyytyväisyyden kun on keksinyt näin nokkelan tavan loukata meitä vanhoja kurppia. No, hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaiset.

Itse en julkisia käytä, mutta kaupan pihalla toivon, että yli 30v naisen kauppakassista putoaisi jotain ja voisin ojentaa sen hänelle ja sanoa, että anteeksi rouva teiltä tippui tämä.

Oikein toivot, että nuorelta naiselta putoaa jotain, jotta pääset kutsumaan rouvaksi? 

Joo, tosi "kohtelias" olet. Avopotilas ennemminkin. 

Nuorelta?:D Yli 30v ei ole nuori vaan täti-ihminen. Nuoria naisia eli alle 25 katselen ihan muista syistä;)

Vierailija
91/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, en ollut tietoinen siviilisäädystänne, arvon neiti!

Vierailija
92/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittely on ok jos se tehdään oikein. Harva tekee. Rouvittelu taas on huono tapa, ei mun siviilisääty kuulu kenellekään.

Pitäisikö siis yli 30v "sinkku"naista kutsua vanhaksi piiaksi. On kohteliasta puhutella vanhempaa naishenkilöä eli yli 30v naista rouvaksi. 

Tai 30v naimatonta miestä vanhaksi pojaksi?

30v miestä voi kutsua vain pojaksi. Kloppihan tuon ikäinen mies vielä on. Sen sijaan samanikäinen nainen on jo rouvashenkilö.

Vierailija
93/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko puolella kuulee nykyään sinuttelu ja muutenkin hyvin rahvasta puhetyyli. Sinä: päivää. Kassa: hei, mitäs sulle? Kuulostaa siltä kuin oikea vastaus olisi : ei paskempaa, puol kiloo makkaraa!

Oletteko huomanneet, kuinka tekstitetyt ohjelmatkin on nykyään suomennettu sinuttelumuotoon vaikka ohjelmassa hahmot olisivat teititelleet?

Teitittely on piristävää ja ilahduttavaa.

Vierailija
94/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohteliasta se on, että vanhempia ihmisiä teititellään ja itseasiassa nuorempiakin. Minä ainakin otan mielelläni himpun verran etäisyyttä vieraisiin ihmisiin, edes sen etäisemmän puhuttelutavan muodossa. En halua, että kukaan tunkee iholleni sanallisessakaan muodossa.

Juuri tästä on kyse. Yleensä suomalainen ei pidä "iholle tunkemisesta" eli esim. jos basaarikauppias väkisin yrittää myydä itämaista mattoa j.n.e. mutta omassa maassa sitten tungetaan toisen iholle sinuttelemalla täysin vieraita ihmisiä heti, oli sitten nuori tai iäkkäämpi kyseessä. Miksi kaikkinainen kohteliaisuus muita ihmisiä kohtaan on ikäänkuin hävettävää ja jotkut jopa sanovat sen olevan hienostelua? 

Vierailija
95/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ole ollut myyjän työssä koskaan ongelma noudattaa asiakkaan toiveita. Jos asiakas vaikkapa sanoo, että sinuttele > sinuttelen. Jos asiakas sanoo, ettei hänelle saa tarjota kuittia > en tarjoa. Jos ei vastaa tervehdyksiin > en tervehdi. Ei ole vaikeaa.

Minun ei tarvitse myyjänä olla tähtiroolissa toteuttamassa missioita sivistyksestä ja kouluttamassa asiakkaita. 

Ok. Minua puhutellaan sitten Herra Kapteeniksi. Myös "Kapteeni Heiskanen" käy. Tuskin tuottaa ongelmaa fiksulle myyjälle.

Vierailija
96/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pyydän teitittelijää lopettamaan teitittelyn, mutta näitä tilanteita tulee nykyään vastaan melko vähän. Hyvin on lopettaminen yleensä onnistunut.

Vierailija
97/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittely on ok jos se tehdään oikein. Harva tekee. Rouvittelu taas on huono tapa, ei mun siviilisääty kuulu kenellekään.

Pitäisikö siis yli 30v "sinkku"naista kutsua vanhaksi piiaksi. On kohteliasta puhutella vanhempaa naishenkilöä eli yli 30v naista rouvaksi. 

Tai 30v naimatonta miestä vanhaksi pojaksi?

30v miestä voi kutsua vain pojaksi. Kloppihan tuon ikäinen mies vielä on. Sen sijaan samanikäinen nainen on jo rouvashenkilö.

Päinvastoin. Naisethan elävät miehiä pidempään. :)

Vierailija
98/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä loukkaantuisin teitittelystä? Ei minua yleensä teititellä koska olen vasta 30 ja näytän ikäistäni nuoremmalta, mutta sehän on vain kohteliasta. En oikeasti käsitä kuinka siitä voi raivostua? Ennen vanhaan tuo oli tapana aina teititellä vanhempia ihmisiä ja monissa maissa tapa on yhä elossa. Loukkaako se kun joku ajattelee että olet vanha? Vai ajatteletko että "en minä mikään hieno ihminen ole, ei tarvi teititellä, prkl".  Vai ahdistaako kun ei tiedä miten teitittelijöitä itse kuuluu puhutella. Mikä tässä on takana?

Olet jo 30, etkä näytä päivääkään ikäistäsi nuoremmalta :D

Vierailija
99/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijassa oli hyvä käytäntö: puhuttelu, esittely, asia.

- Herra luutnantti, alokas Miettinen, saanko puhutella?

Vierailija
100/123 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mulle sinutellaanko vai teititellään, mutta ärsyttävää on kun saman tilanteen aikana sekä että! ☹

Silloin sorrun kyllä joskus huomauttamaan, että koita nyt päättää...

Tuntuu myös tyylillisesti ontuvalta, jos teitittelyn yhteydessä käytetään tuttavallista puhuttelua "hei" ja - varsinkin sähköposteissa - sen lisäksi vielä puhutellaan vastaanottajaa etunimellä. Teitittely sinänsä on selvästi palannut yleisemmäksi verrattuna siihen, mitä se oli 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa, mutta sen kanssa on johdonmukaisempaa käyttää tyylirekisteriä "päivää", "arvoisa...".

Myös keskieurooppalaisilla keskustelufoorumeilla väännetään tämän tästä siitä, kuinka ehdoton käytäntö teitittely tuntemattomien aikuisten kesken on tai kuinka ehdoton sen pitäisi olla. Mielipiteitä on laidasta laitaan, vallitseva käsitys on toki teitittelyssä pitäytyminen ainakin aluksi ja nyanssierot koskevat sitä, kuinka helposti teitittelystä voidaan tai pitäisi siirtyä sinutteluun. Keskustelijat ovat kuitenkin lähes yksimielisiä siitä, että ystävällinen sinuttelu tuntuu paljon kohteliaammalta kuin töksäyttävä teitittely.

Menepä sitten sinuttelemaan vaikka saksalaista tai itävaltalaista poliisia. Kun mielestäsi on töksäyttävää teititellä. Saat julmat sakot poliisin sinuttelusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi