Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: lapsuuden TV-ohjelmatraumat

Vierailija
28.06.2014 |

En ole nähnyt aiheesta keskustelua pitkään aikaan, joten laitetaan galluppi:

Mitkä ohjelmat pelottivat/rasittivat/ärsyttivät sinua kun olit lapsi?

Yksi omistani: Tohtori Sykerössä minua ahdisti ko. sarjan kökkö 'dubbaus', eli pitkäpiimäinen kertojaääni molotti suomeksi päällä ja alkuperäiset äänet kuuluivat alta hiljaisina. Vaikka tykkäsin sarjasta aivan mahdottoman paljon, en sulattanut tuota ratkaisua ja se jotenkin pilasi koko katselun joka kerta.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle on jäänyt 70-luvulta mieleen Avaruusasema alfa ja siinä kohtaus jossa nainen muuttuu kiveksi ja toinen kivi yrittää syödä sen. Muistan vieläkin vaikka olen ollut todennäköisesti 6- tai 8-vuotias silloin.

En kyllä tiennyt että sarjan esittäminen keskeytettiin tuolloin...

"Sarja esitettiin Suomessa MTV:llä vuosina 1976 (ensimmäinen tuotantokausi) ja 1978 (toinen tuotantokausi). Molemmilla esityskerroilla sarjan esittäminen Suomessa lopetettiin kesken television ohjelmaneuvoston vaatimuksesta. Muun muassa Suomen lastentarhanopettajat esittivät lopettamista sillä perusteella, että sarja aiheutti lapsissa voimakkaita kauhureaktioita"

http://fi.wikipedia.org/wiki/Avaruusasema_Alfa

Vierailija
22/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumien mörkö oli pelottava, ja etenkin se kun siinä taustalla soi se hyytävä musiikki. Samoin Rölli oli pelottava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumien jäärouva ja mörkö. Myöskin se vedenneito (jonka joku muukin mainitsi) ja siihen liittyvä Muumipeikon uni, jossa yhtäkkiä pamahtaa se pelottava musiikki! Muumeja tosin rakastan edelleen <3

Tohtori Sykeröä pelkään edelleen.

Broadcastersin naurava nainen on pelottanut minuakin, eikä se nykyäänkään kiva ole.

Suurimmat traumat ovat jääneet Morsosta, vaikken muista katsoneeni ohjelmaa kuin joskus vahingossa.

Ehkä eniten mua pelotti semmonen piirretty, jossa oli joku räkäpeikko. Oon sulkenut muistoistani pois tarkemmat yksityiskohdat, mutta jotenkin siinä varoiteltiin nenän kaivamisesta ja sitten se räkäpeikko tuli ja vei nenää kaivaneen lapsen pois vanhempien luolta eikä ikinä tuonut takaisin. Annettiin ymmärtää, että peikko tappoi lapsen. Äiti katsoi kauhuissaan piirretyn loppua ja taisi lähettää palautettakin Ylelle. Hyi helkkari, siitähän ne isoimmat traumat ovatkin jääneet!!!!

Nykyäänkin tuntuu, että lastenohjelmat ovat jotenkin tosi pelottavia :/ N20

Vierailija
24/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei toi Morso pitää googlettaa.. Nevö höörd. vm 1988

Vierailija
26/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muumien aikamatka-jakso jossa ne rakensi aikakoneen ja sitten ne näkivät itsensä menneisyydessä O_O

Ja se aavekartano!

Vierailija
27/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Safiiri ja Teräs oli aika pelottava. Olen katsonut sitä nyt aikuisena DVD:ltä oman tyttäreni kanssa, ja vieläkin ne jotkut jaksot on hyytäviä.

Vierailija
28/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 18:20"]En ole nähnyt aiheesta keskustelua pitkään aikaan, joten laitetaan galluppi:

Mitkä ohjelmat pelottivat/rasittivat/ärsyttivät sinua kun olit lapsi?

Yksi omistani: Tohtori Sykerössä minua ahdisti ko. sarjan kökkö 'dubbaus', eli pitkäpiimäinen kertojaääni molotti suomeksi päällä ja alkuperäiset äänet kuuluivat alta hiljaisina. Vaikka tykkäsin sarjasta aivan mahdottoman paljon, en sulattanut tuota ratkaisua ja se jotenkin pilasi koko katselun joka kerta.

[/quote]

Tohtori Sykerö oli äijä!

Vierailija
29/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 18:40"]Ainoa mikä tulee mieleen niin muumien muurahaisleijona! :D Ääni kammottaa edelleen

[/quote]

Eikä! Se oli ahdistava olento, hyi kamala.

Vierailija
30/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista suurin kauhu oli Hello, hello, hello. Hardwickin trillerisarja. Ihan sikapelottavaa. Mä en vieläkään tiedä, oliko se tarkoituksella vai vahingossa niin kamala. Joka tapauksessa keittiöstä tai sohvan takaa sitä katselin (katsella kuitenkin piti jostain syystä).

Vierailija
32/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilomaan pikku aasi.

Vierailija
33/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

91 on oikeassa. Hello Hello Hello oli kamala. Siina oli se poliisipari (Hardwick ja toinen mies) ja sitten semmonen ilkea mies ja nainen mustissa vaatteissa. Ne oli kaameet. Vanhat Komissaario Palmut missa Joel Rinne pelotti. Varsinkin se yksi, missa vanha nainen oli se murhaaja ja sateenvarjon peralla kolkkasi miehen joka putosi uima-altaaseen ja kuoli. Yolla nain kun se vanha nainen kurkisteli ovenraosta minua!!

Vierailija
34/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ala-asteella ku katoin Araknofobian, kesti pitkään, että uskalsin käydä suihkussa niin etten koko aikaa tuijottanu viemäriin, et näkyykö hämähäkkejä.

Vierailija
35/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 02:11"]

Olin ala-asteella ku katoin Araknofobian, kesti pitkään, että uskalsin käydä suihkussa niin etten koko aikaa tuijottanu viemäriin, et näkyykö hämähäkkejä.

[/quote]

se ruotsalainen Varustamo sarja, jonka yksi jakso aiheutti pahan laivakammon. Nainen heitettiin muistaakseni yli laidan ja sitä kuvattiin kellumassa meressä kasvot alaspäin hiukset lilluen. Nainen nostettiin kuolleena vaaleansinisenä kalmana laivaan ja sitä pitemmälle en uskaltanut katsella kun musiikkikin oli niin karmiva Ja pahaenteinen. Sarjan tunnusmusiikkia olen pelännyt siitä asti, aina tulee kylmät väreet, kuten myös x-filesin ja twin peaksin tunnareistakin.

Vierailija
36/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä katsoin 10-tuumaisesta mustavalkotelkkarista elokuvan Käsi, joss näyttelee Michael Caine. Hän työntää käden auton ikkunasta, joku törmää siihen ja käsi katkeaa. Ja alkaa elää omaa elämäänsä murhaten ihmisiä... Olin ehkä 10 ja sinä iltana en tosiaankaan mennyt pissalle huussiin.

Vierailija
37/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 18:41"]Kamalinta oli Se Broadcasters videopätkä joidenkin ohjelmien jälkeen, jossa naisääni nauraa ja valokeilat menee ristiin! Itkin lapsena kun pelkäsin sitä niin paljon :D

[/quote]

Mä ajattelin pienenä että siinä on kaksi kananmunaa ja savua. :D

Vierailija
38/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne itäblokissa tehdyt piirretyt sun muut animaatiot joita kekkoslovakian tv:stä tuli aiheuttivat jo silloin traumoja. SItten joskus vanhempana kun suomenkin telkkarista tuli amerikkalaisia parempia piirrettyjä (tex avery, etc) niin vitutti vielä enemmän kaikki se tuhlattu lapsuus.

Vierailija
39/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 21:35"]Joku ufo-sarja, joka tuli tv:stä kun olin ala-asteella. Siinä ihmiset kertoivat kokemuksistaan, kuinka olivat kohdanneet ufoja, monia oli kaapattu jne. Näin sen jälkeen painajaisia varmaan parin vuoden ajan ufoista, ja pelkäsin iltaisin että tulevat kaappaamaan sängystä...

[/quote]

Mulla sama! Ja Poliisi-TV oli pelottava. Ja vielä pienempänä pelkäsin Pelle Hermannissa Taikuri Maxin kepukkaa :D

Vierailija
40/104 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeanuolen Akakabooto (akakapuutto). Vieläkin vaivaa eräänlainen karhukammo, vaikken ole kertaakaan karhua luonnossa nähnyt. Ja asun kuitenkin maalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän