Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö teillä lapsen syödä lautanen tyhjäksi?

Vierailija
28.06.2014 |

Meillä lapsuuskodissa piti.

Itse en halua opettaa omalle lapselle samaa tapaa, saa syödä sen verran kun on nälkä.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 18:01"]Heitättekö te oikeasti pois kaiken sen ruoan, mitä lapsenne eivät syö? Ei sillä maailman nälänhätää pelasteta, mutta miettimään se kai laittaa...

[/quote]

Vierailla ollessa syön toki suurimman osan lasten jättämästä ruuasta itse, mutta kotona ollessani heitän surutta ylijääneet ruuat roskiin.

Kotona kukaan ei ole valittamassa ruuan haaskauksesta. ;-P

Ap

Vierailija
2/64 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse syödä tyhjäksi, on omasta elämästä sen verran karmeita kokemuksia pakkosyötöstä. Toki rohkaistaan syömään kaikki jos on itse ottanut, mutta jonkun muun annostellessa en sano mitään. Vanhempani olivat sitä koulukuntaa, että ruoka syötiin loppuun aina. Ongelmaksi tämä muodostui sen takia, että en saanut ottaa teininäkään itse ruokaa. Ruoka kotona ei maittanut vaikka äiti olisikin välillä laittanut ruokaa sopivasti, koska oli niin hirveät paineet ja pakko syödä. Olen myös luonnostani hoikka, joten äiti halusi lihottaa laittamalla minulle enemmän ruokaa kuin hän tai isäni söi! Lapsena minulla saattoi olla KAKSI ruokalautasta, niin paljon sitä ruokaa haluttiin lapata. Ja sitten huudettiin, kun en jaksanut kaikkea.

Yllättäen koulussa en jättänyt ikinä ruokaa. Edelleen ahdistaa syödä vanhempien luona. En todellakaan halua lapsilleni samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pidä syödä. Riittää kun vie lautasensa ruokailun jälkeen tiskipöydälle. Syödään vain nälkään on prinsiippi. Kyllä oppii itse ottamaan sen mitä syö.

Vierailija
4/64 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, minäkään en syö aina lautasta tyhjäksi, yritän kyllä ottaa aina vain vähän.

Minä en taas syö mitään mitä ei tee mieli, en siis syö mitään pahaa ruokaa, vaikka olisi nälkäkin. Ja inhoan ähkyä oloa, kun maha on täysi lopetan syömisen. Ja joo, olen sairaaloisen lihava bmi 44.

Vierailija
5/64 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää syödä lautanenkin.

Vierailija
6/64 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen lautaselle täytyy pistää sen verran kuin Se syö. Tai jaksaa syödä. Ei voi pakottaa syömään kaikkea ellei ole ihan pakko.

Vierailija
7/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 19:53"]

Ei tarvitse syödä. Vaikka olisi itse ottanut. Ei tarvinnut lapsuudenkodissanikaan.

Tokaluokalla on bimbo ope, joka pakotti syömään lautasen tyhjäksi vaikka keittäjä oli lappanut sen ruoka-annoksen lautaselle. Monesti jäin yksin luokkaan syömään muiden mennessä välitunnille. Opettaja tuli kädet puskassa viereen paasamaan Afrikan nälkää näkevistä lapsista. Jos olisin uskaltanut, olisin sanonut, että saa ilomielin lähettää sen kaalikeittolautaseni Afrikkaan. Afrikan nälänhätä ei helpota vaikka me kuinka lapioitaisiin lautaset tyhjäksi viimeistä murusta myöten.

Tuo tapahtui v.71-72 ja siitä on jäänyt elinikäinen trauma. Olen pitänyt huolen,e ttei pk:ssä eikä koulussa omia lapsiani ole pakotettu syömään.

[/quote]

Kuulostaa hirveältä,tuo trauma. 

Vierailija
8/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, en syö itsekään lautasta tyhjäksi, jos on jo maha täynnä. Yleensä näin käy minulle vain ravintolassa, kun sitä annoskokoa ei voi siellä valita. Lapsuudenkodissakaan ei ollut pakko syödä lautasta tyhjäksi, meillä oli koira, jolle voitiin antaa useimmat ruoanloput.

Vierailija
9/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. Maistaa pitää, aina. En myöskään anna mitään ylimääräistä, vaan seuraavaksi saa syötävää, kun on sen aika.

Vierailija
10/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta lapsi aina haluaa syödä tyhjäksi. Laitan aika pieniä annoksia sen takia.

Vierailija
11/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran syö kuin ottaa. Roskiin ei ruokaa heitetä! Ensin maistaa vaikka vähän ja sit ottaa lisää...

Vierailija
12/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan nalkuttaa että söisivät kaiken. Usein mäkätän kun huomaan että lautaselle on jäänyt, tosin usein mäkätän että voisivat sitten ainakin siivota lautasen rippeistä itse.

Laitan aluksi ruokaa hyvin pienen määrän, koska tiedän että muuten sitä jää paljon.

Esimerkiksi nyt jos vaikkapa tiedän että toinen lapseni syö kokonaisen possun ulkofileepihvin koska rakastaa lihaa, laitan sellaisen, ehkä yhden perunan ja pari lusikallista salaattia.

Toinen syö puolikkaan pihvin, yhden perunan ja sitä salaattia.

Itse ottaisivat aivan olemattomia annoksia.

Usein ruokaa on esim. 2 dl, mielestäni 11- ja 13-vuotiaiden on kyllä sen verran syötävä, olen nähnyt taaperoiden syövän huomattavasti isompia annoksia.

Omani ovat hoikkia, aina olleet pieniruokaisia, mutta herkut maistuisivat. Usein kysellään että milloin se ruoka on kun on nälkä, pari tuntia ennen ruoka-aikaa. Mutta jos antaa vaikka leivän välipalaksi, niin sitten aterialla ei ruoka menekään.

Ja hyvin harvoin ottavat mitään lisää, sen saamarin 2 desinkin syömisessä niillä menee tunti, siksi en yleensä itse enää ole pöydässä istumassakaan kun olen itse ehtinyt syödä jo 45 minuuttia aiemmin.

Saan varmaan hirveästi paskaa niskaan, mutta meillä vain on pakko mennä näin.

Jos saavat vapaasti jättää niin 9 kertaa kymmenestä siellä on siitä parista desistä ruokaa jätetty puolet lautaselle.

Vierailija
13/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään tapauksessa. Yksi ylipainon syistä on juuri se, että lapsi ei opi lopettamaan syömistä silloin, kun on kylläinen juuri siksi, että häntä vaaditaan syömään lautanen tyhjäksi. Kun sitä ei opi lapsena, syö aikuisenakin helposti liikaa ja silloin on selvä ylipainon vaara, vaikka lapsena olisikin suuremman energiankulutuksen takia pysynyt hoikkana.

Sen sijaan meillä kyllä opastetaan lapsia ottamaan ruokaa lautaselle vain sen verran, kun jaksaa syödä. Tarvittaessa voi sitten ottaa lisää.

En todellakaan ymmärrä sitä, miksi joku annostelee 11-vuotiaalle ruuan valmiiksi lautaselle. Minusta viimeistään 4-vuotias on kypsä ottamaan ruuan itse.

Vierailija
14/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 17:25"]

Taidan nalkuttaa että söisivät kaiken. Usein mäkätän kun huomaan että lautaselle on jäänyt, tosin usein mäkätän että voisivat sitten ainakin siivota lautasen rippeistä itse.

Laitan aluksi ruokaa hyvin pienen määrän, koska tiedän että muuten sitä jää paljon.

Esimerkiksi nyt jos vaikkapa tiedän että toinen lapseni syö kokonaisen possun ulkofileepihvin koska rakastaa lihaa, laitan sellaisen, ehkä yhden perunan ja pari lusikallista salaattia.

Toinen syö puolikkaan pihvin, yhden perunan ja sitä salaattia.

Itse ottaisivat aivan olemattomia annoksia.

Usein ruokaa on esim. 2 dl, mielestäni 11- ja 13-vuotiaiden on kyllä sen verran syötävä, olen nähnyt taaperoiden syövän huomattavasti isompia annoksia.

Omani ovat hoikkia, aina olleet pieniruokaisia, mutta herkut maistuisivat. Usein kysellään että milloin se ruoka on kun on nälkä, pari tuntia ennen ruoka-aikaa. Mutta jos antaa vaikka leivän välipalaksi, niin sitten aterialla ei ruoka menekään.

Ja hyvin harvoin ottavat mitään lisää, sen saamarin 2 desinkin syömisessä niillä menee tunti, siksi en yleensä itse enää ole pöydässä istumassakaan kun olen itse ehtinyt syödä jo 45 minuuttia aiemmin.

Saan varmaan hirveästi paskaa niskaan, mutta meillä vain on pakko mennä näin.

Jos saavat vapaasti jättää niin 9 kertaa kymmenestä siellä on siitä parista desistä ruokaa jätetty puolet lautaselle.

[/quote]

Mutta mitä tapahtuisi, jos vain antaisit niiden lasten ottaa sen kokoisia annoksia kun tahtovat ja syödä ne? Ei mitään välipaloja ruoka-aikojen välillä. En vaan jaksa uskoa, että terveet tuon ikäiset lapset nääntyisivät nälkään nalkuttamatta...

Vierailija
15/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä, lapsi lopettaa syömisen kun haluaa. Joskus syö enemmän, joskus vähemmän. Vaikka ei söisi lautastaan tyhjäksi, meillä voi saada silti jälkiruokaa riippuen siitä mitä se kulloinkin on. Jos on kakkua, jätskiä tms niin ei saa, jos on vaikka tuoreita mansikoita tai hedelmäsalaattia, niin saa. Enimmäkseen ruoka maistuu ja kasvu sujuu niin hyvin, että en jaksa nipottaa.

Vierailija
16/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ja kiukuttaa, kun miehen vanhemmat natkuttavat aina sitä lautasen tyhjäksi syömistä. Vaihtoehtoruokia meillä ei ole, eli jos ruoka ei maistu, niin voi voi, sit pitää odottaa seuraavaa ruoka-aikaa, tosin voin sitä vähän aikaistaa, jos lapset vaikuttaa nälkäisiltä.

Vierailija
17/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ja kiukuttaa, kun miehen vanhemmat natkuttavat aina sitä lautasen tyhjäksi syömistä. Vaihtoehtoruokia meillä ei ole, eli jos ruoka ei maistu, niin voi voi, sit pitää odottaa seuraavaa ruoka-aikaa, tosin voin sitä vähän aikaistaa, jos lapset vaikuttaa nälkäisiltä.

Vierailija
18/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa jättää, herkkujakin. Tiedän, että ärsytän tällä kovasti esim. vanhempiani ja sisaruksiani. Meillä lapsuudenkodissa ei saanut mitään jättää. Sama juttu anoppilassa. Siellä siis käskytetäänkin aina, että kaikki pitää syödä, vaikka aikuinen olisi sen ruoan annostellut.

Minulla on ongelmallinen suhtautuminen ruokaan. Syön pahaakin ruokaa ja paljon, en tiedä miksi. Olen tajunnut tämän kuitenkin ja olettanut, että se johtuu lapsuuteni ruokatavoista (mitään ei saanut jättää ja kaikkea oli otettava lautaselle). Itse yritän olla kiinnittämättä oikeastaan mitään huomiota ruokaan ja syömistilanteeseen, kun lapset ovat läsnä. Toki sanon, että ei voi olla maistamatta ja välillä pienemmän suhteen houkuttelen, että ei saa jälkiruokaa, jos ei syö esim. viittä lusikallista, koska tämä lapsi on huomattavan alipainoinen. Vältän kyllä tätäkin niin paljon kuin mahdollista.

Myönnän, että kyläillessä on välillä noloa, kun lapset ottavat ruokaa lautaselle ja sitten eivät syökään. Olen kuitenkin sitä mieltä, että aikuisten pitää kyetä kestämään se ennemmin kuin että lapsille muodostetaan ongelmallinen suhtautuminen ruokaan. Kylässä saatan kyllä pari kertaa komentaa, että pitää syödä enemmän, kun on lautaselle otettukin, mutta en edelleenkään pakota.

Vierailija
19/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opetetaan, että jos itse ei laita ruokaa lautaselle niin sitä ei myöskään tarvitse syödä. Esim. Aikoinaan koulussa yrittivät pakottaa syömään niin meidän äiti nosti siitä niin suuren metelin ettei tarvinnut syödä. Siis sellaista ruokaa minkä se keittiön täti lätkäisi lautaselle.

Omille opetan myös ,että ruokaa pitää ottaa sen verran kun jaksaa syödä, eikä nälissään pidä ahnehtia vaikka silloin tutnuukin, että jaksaa vaikka mitä. Mielummin ottaa sitten lisää.

Vierailija
20/64 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä piti kans syödä aina lautanen tyhjäks. Istuin pienenä monesti montakin tuntia kun en suostunut syömään kalaa. Nyt 23-vuotiaana todettiin kala-allergia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan