Perheiden tasapuolisuus kaikkia isovanhempia kohtaan
Kun täällä on usein ollut keskustelua isovanhempien tasapuolisuudesta lastenlapsia kohtaan, niin entä sitten toisin päin: miksi jotkut perheet suosivat selvästi toisia isovanhempia, ja ovat heidän kanssaan selvästi enemmän tekemisissä, vaikka toisetkin asuvat kutakuinkin yhtä lähellä, eikä minkäänlaista estettä läheisempään kanssakäymiseen olisi? Onko tämä sitten reilua ja tasapuolista? Välttämättä kyse ei ole aina isovanhempien harjoittamasta suosimisesta, vaan voi olla myös, että toiset perheet pitävät enemmän yhteyttä toisen puolen isovanhempiin.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat ovat vaan niin paljon läheisempiä, avuliaampia ja helpommin lähestyttäviä, että siihen tämä on mennyt. Jo ennen lapsia oltiin heidän kanssaan enemmän tekemisissä.
Kaikilla anopeilla ja isoäideillä ja sellaisiksi aikovilla kannattaa jo hyvissä ajoin valmistautua läheisiin suhteisiin pojan puolison kanssa. Ihan riittää, että on sille tyttöystävälle kiltti ja kiva. Minun anoppini suhtautui minuun jo seurusteluaikana hyvin nihkeästi, sittemmin on suopunut, mutta kyllähän sen nihkeyden muistaa. Ajoi poikansakin kotoa pois, kun ei saanut tyttöystävää kotona pitää yökylässä. Minun kotonani poikaystävää passattiin kuin piispaa pappilassa.
Kovasti auttaa jos miniäkokelaskin on kiltti ja kuva eikä ole naama norsunemättimellä koko aikaa.
Vanhempasi halusvat sinusta eroon, siksi vävyn kohdeltiin hyvin.
Todella loukkaavasti kirjoitettu. Todellakaan en ollut naama millään kurtulla, kun eka kertaa poikaystävän kotiin menin. Tavallinen, kiltti perhetyttö, juuri yo:ksi kirjoittanut ja yo:ssa opiskelut aloittanut 19v olin (kuten poikansa, siis molemmat oltiin kilttejä ja samalla tasolla), mutta nuiva oli suhtautuminen tulevalla anopilla. Koskaan, ikinä, ei ennen eikä jälkeen, ole kukaan minuun niin varauksellisesti ja tylysti suhtautunut. Ihmettelin ja nielin kaiken kylmyyden. Sittemmin 25 v aikana on suopunut, kun opin olemaan mieltäni pahoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat ovat vaan niin paljon läheisempiä, avuliaampia ja helpommin lähestyttäviä, että siihen tämä on mennyt. Jo ennen lapsia oltiin heidän kanssaan enemmän tekemisissä.
Omista vanhemmista tässä onkin kyse eikä jostain random-isovanhemmista. Vai eikö sun lasten isän vanhemmat olekaan puolisosi oikeat vanhemmat?
Onko sinulla kaikki hyvin? Kuulostaa kovin sekavalta tuo tekstisi.
Tähän asti olen kuvitellut, että perheessä molemmilla vanhemmilla on vanhemmat. Viestiketjussa selvisi, että suositaan vain omia vanhempia eli perheissä omituisesti miehen vanhemmilla ei olekaan mitään sijaa. He eivät ole omia vanhempia kummallekaan.
Et siis osaa lukea. No se selittääkin paljon.
Rautalankaosuus:
Ap kysyy: "miksi jotkut perheet suosivat selvästi toisia isovanhempia..."
Hänelle vastataan: "Omat vanhemmat ovat vaan niin paljon läheisempiä".
Looginen kummastus: Jos perhe on isä, äiti ja lapset, niin miksi vain toisella vanhemmalla perheessä on omat vanhemmat.
Ap ei kysynyt, miksi perheen äiti suosii toisia isovanhempia, mutta nähtävästi isällä ei ole merkitystä, jos perheen mielipide on sama kuin äidin mielipide.
Eli et siis ymmärrä lukemaasi. No autetaanpa vähän:
Vastaaja on yksi ihminen, hän kertoo oman näkemyksensä. Totta kai hän silloin myös puhuu omista vanhemmistaan oli sitten mies tai nainen. Jos minä sanon "omat vanhempani ovat lapsille läheisiä", ei se tarkoita, että miehelläni ei olisi vanhempia. Ne mieheni vanhemmat vaan eivät ole minun vanhempani enkä ole täällä puhumassa mieheni suulla. Siksi käytä ilmaisua "omat vanhemmat" tarkoittamaan myös miehen vanhempia.
Alkaako valjeta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla anopeilla ja isoäideillä ja sellaisiksi aikovilla kannattaa jo hyvissä ajoin valmistautua läheisiin suhteisiin pojan puolison kanssa. Ihan riittää, että on sille tyttöystävälle kiltti ja kiva. Minun anoppini suhtautui minuun jo seurusteluaikana hyvin nihkeästi, sittemmin on suopunut, mutta kyllähän sen nihkeyden muistaa. Ajoi poikansakin kotoa pois, kun ei saanut tyttöystävää kotona pitää yökylässä. Minun kotonani poikaystävää passattiin kuin piispaa pappilassa.
Kovasti auttaa jos miniäkokelaskin on kiltti ja kuva eikä ole naama norsunemättimellä koko aikaa.
Vanhempasi halusvat sinusta eroon, siksi vävyn kohdeltiin hyvin.En tiedä oletko anoppi ja mummo itse, mutta en henkilökohtaisesti kyllä tukisi omien lasten suhdetta tuolla tavalla ajattelevaan ja kirjoittavaan ihmiseen.
Meillä onneksi kaikki isovanhemmat mukavia ja fiksuja. Itsekin autamme heitä paljon.
Ohesta sanon, että se on vanha keino, kun tyttö halutaan maailmalle vävykokelasta kohdellaan hyvin. Nirpistele vaan, mutta kyllä se totta on. Poika halutaan pitää lähempänä, vanhusten mielestä mies tuo turvan ja tuen ja tytöstä on kuluja pitemmän ja sille on hyvä löytää ottaja.
Kovasti taisi kalikka kalahtaa. 🤔😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omista vanhemmista tässä onkin kyse eikä jostain random-isovanhemmista. Vai eikö sun lasten isän vanhemmat olekaan puolisosi oikeat vanhemmat?
Tähän asti olen kuvitellut, että perheessä molemmilla vanhemmilla on vanhemmat. Viestiketjussa selvisi, että suositaan vain omia vanhempia eli perheissä omituisesti miehen vanhemmilla ei olekaan mitään sijaa. He eivät ole omia vanhempia kummallekaan.
Rautalankaosuus:
Looginen kummastus: Jos perhe on isä, äiti ja lapset, niin miksi vain toisella vanhemmalla perheessä on omat vanhemmat.
Ap ei kysynyt, miksi perheen äiti suosii toisia isovanhempia, mutta nähtävästi isällä ei ole merkitystä, jos perheen mielipide on sama kuin äidin mielipide.
Vastaaja on yksi ihminen, hän kertoo oman näkemyksensä. Totta kai hän silloin myös puhuu omista vanhemmistaan oli sitten mies tai nainen. Jos minä sanon "omat vanhempani ovat lapsille läheisiä", ei se tarkoita, että miehelläni ei olisi vanhempia. Ne mieheni vanhemmat vaan eivät ole minun vanhempani enkä ole täällä puhumassa mieheni suulla. Siksi käytä ilmaisua "omat vanhemmat" tarkoittamaan myös miehen vanhempia.
Alkaako valjeta?
Voi hyvänen aika, sinä vouhotat nyt etkä itse ymmärrä, ole jo hiljaa.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi halusvat sinusta eroon, siksi vävyn kohdeltiin hyvin.En tiedä oletko anoppi ja mummo itse, mutta en henkilökohtaisesti kyllä tukisi omien lasten suhdetta tuolla tavalla ajattelevaan ja kirjoittavaan ihmiseen.
Meillä onneksi kaikki isovanhemmat mukavia ja fiksuja. Itsekin autamme heitä paljon.
Ohesta sanon, että se on vanha keino, kun tyttö halutaan maailmalle vävykokelasta kohdellaan hyvin. Nirpistele vaan, mutta kyllä se totta on. Poika halutaan pitää lähempänä, vanhusten mielestä mies tuo turvan ja tuen ja tytöstä on kuluja pitemmän ja sille on hyvä löytää ottaja.
Kovasti taisi kalikka kalahtaa. 🤔😊
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalankaosuus:
Mistä sinulle syntyi käsitys, että vain toisella olisi omat vanhemmat? Eihän täällä kukaan puhu kuin OMASTA puolestaan. Siksi ei myöskään ratakiskosta väännetä, että "Omat vanhemmat ovat läheisempiä, mutta tietysti myös miehelläni on omat vanhempansa". Se, että minulla on omat vanhemmat, kun ei missään todellisuudessa poista miehen vanhempien olemassa oloa tai ole merkki siitä, että isällä ei ole merkitystä. Minä vain en puhu sen isän suulla, vaan omallani.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini loputon ruikutuksen aihe.
Hän mieluiten pilkkoisi lapsemme että varmaati saa yhtä paljon kuin muut sukulaiset.
Me emme vain pidä hänestä eikä hän osaa hoitaa lapsia. Ja vihaan sitä miten hän lörpöttää asiamme joka puolelle.
Kuten lapsi ei pidä äidistään, myöskään äiti ei välttämättä pidä lapsestaan. Jos ei luonteet ja arvomaailma sovi yhteen.
Ikuinen huonon omantunnon lähde.
Rakastaa voi, mutta raskasta on läheisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalankaosuus:
Alkaako valjeta?
Voi hyvänen aika, sinä vouhotat nyt etkä itse ymmärrä, ole jo hiljaa.
eri
No en vouhota, vaan yritän auttaa tuota lukutaidotonta tajuamaan, mitä "omat vanhemmat" tarkoittaa. Jos et kestä, älä lue. Sinä et täällä päätä, kuka saa olla äänessä ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat ovat tyypillisesti jotain 60+ vuotiaita aikuisia. Lapset ovat lapsia. Huomaatko mitään eroa?
Siis tosissasiko sinulle noin 30v pikkulasten vanhemmat on itsekin lapsia? No ei ihme, että töitä ei saa, jos identifioi itsensä lapseksi.
No heheh, tuota juuri tarkoitinkin.
Et oikeasti ymmärrä miksi alaikäisten lasten tasapuolinen kohtelu on tärkeämpää? Ja mitä vaikutuksia sillä voi olla lapsen psyykkeelle, kun huomaa, että (esim) omat isovanhemmat selkeästi suosivat sisaruksia tai serkkuja?
Meillä kaikilla lasten lähipiirissä on velvollisuus pyrkiä turvaamaan lapsille hyvä elämä.
Herranisä mitä soopaa sinä uliset, kaikkien ihmisten tasapuolinen kohtelu on tärkeää. Kuvitteletko sinä taliaivo, että jos sinä vaikkapa anoppiasi kohtelet huonosti, niin hän siitä kiitoksena kohtelee sinua ja lapsiasi hyvin. Kasva aikuiseksi talipää.
Kirjoituksestasi näkee nykyäitien suunnattoman itsekkyyden, minä, minä, minä, kaikki minulle heti, minun ei tarvitse tehdä mitään.
Nyt on jollakulla ollut todella huono päivä. Rauhaa, sisko.
Jos mies ei itse pidä yhteyttä sukuunsa ja sovi kyläilyjä, niin en minä niitä ala järjestää. Mulla on oma suku, omat kaverit, lapsen asiat, kodin ylläpito, ostokset ja työ hoidettavana. Ihan hyvä jos ei siihen ympätä liikaa vierailuja.
Oman lapseni isä lähti pari kertaa vuodessa taaperon-esikouluikäisen kanssa papan luo pitkäksi viikonlopuksi. Se oli varmaan luksusta kaikille osallisille, minulle ainakin :). Mutta pappa sitten paukautti vuoden leskenä oltuaan naimisiin ja vaihtoi kaupunkia, ei meillä siinä kaupungissa ole muuta tekemistä ja matka on hankala....joten on jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin hoidan yhteydenpidon vain omiin vanhempiini ja sisaruksiini. Mies olkoon yhteydessä omiinsa ihan niin paljon kuin itse haluaa.
Oikeasti? 😳
Tietenkin. Kumpikn hoitaa oman sukunsa. Miten muuten sen voisi tehdä?!
Eri
Vaikkapa sillä tavalla kuin me teemme, vaikkei meillä ole lapsia. Esimerkiksi, puolisollani on isäni kanssa "miesten asioita", joita minä en edes ymmärrä. Sopikoot niistä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin hoidan yhteydenpidon vain omiin vanhempiini ja sisaruksiini. Mies olkoon yhteydessä omiinsa ihan niin paljon kuin itse haluaa.
Oikeasti? 😳
Niin teen minäkin ja mieheni. Toimii erinomaisen hyvin.
Tämä kuvaa niin hyvin tätä aikaa. Minä-minä-minä. Ollaan itsekkäitä yksilöitä, jotka vain asuvat yhdessä, ei olla ME, eli PERHE. Perhe on yksikkö, joka elää yhteistä elämää ja suhteet isovanhempiin ja sukulaisiin ovat tärkeä koko perheen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? 😳
Tämä kuvaa niin hyvin tätä aikaa. Minä-minä-minä. Ollaan itsekkäitä yksilöitä, jotka vain asuvat yhdessä, ei olla ME, eli PERHE. Perhe on yksikkö, joka elää yhteistä elämää ja suhteet isovanhempiin ja sukulaisiin ovat tärkeä koko perheen asia.
Ohis: Sama asenne näkyy monissa uusperhekeskusteluissa. "Minä en osallistu miehen lasten tekemisiin, koska ne ovat miehen lapsia. En, vaikka asun niiden lasten kanssa saman katon alla. Ihan vaan periaatteessa en osallistu, koska eivät ole minun lapsiani. Silti kuitenkin tungin niiden lasten elämään, koska mä voin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? 😳
Miten tuo vuodatus liittyy siihen kuka sen yhteydenpidon hoitaa?
Tietenkin kumpikin hoitaa oman sukunsa. Pitää yhteyttä, hankkii lahjat jne.
Miksi sen pitäisi just vaimon olla joka kaiken hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat ovat tyypillisesti jotain 60+ vuotiaita aikuisia. Lapset ovat lapsia. Huomaatko mitään eroa?
Täällä +40 isovanhempi. On meitä nuoria isovanhempia myös olemassa.
Joo, mutta aikuisia olette silti. Lähtökohtaisesti kyllä olen sitä mieltä, että ihmisiä pitää kohdella tasapuolisesti riippumatta heidän iästään. Eli kaikkia lapsia tasapuolisesti, myös kaikkia lapsenlapsia sekä kaikkia isovanhempia. Jos aikuinen kuitenkin on hankala tai ärsyttävä, voi hänelle "antaa takaisin" eri tavalla kuin lapselle, joka on vielä kasvatettava.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai omat vanhemmat ovat läheisempiä, mutta oletko antanut puolisosi vanhemmille mahdollisuuden tulla myös läheisiksi. Miehethän ovat tunnetusti huonoja yhteydenpidossa muihin kuin omiin kavereihinsa. Ehkä miehesi vanhemmat eivät vain uskalla tarjota apuaan pelätessään olevansa liian tungettelevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai omat vanhemmat ovat läheisempiä, mutta oletko antanut puolisosi vanhemmille mahdollisuuden tulla myös läheisiksi. Miehethän ovat tunnetusti huonoja yhteydenpidossa muihin kuin omiin kavereihinsa. Ehkä miehesi vanhemmat eivät vain uskalla tarjota apuaan pelätessään olevansa liian tungettelevia.
Jos mies ei itse osaa pitää yhteyttä vanhempiinsa, en rupea häntä siinä asiassa passaamaankaan. Onneksi ei tarvitsekaan, koska valikoin aikuisen miehen, joka osaa monta muutakin asiaa ilman, että minä holhoan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on täysin miehen asia. Ja kukas hänet on kasvattanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoiset piirit sinulla, jos oikein tunnettu tosiasia, että miehet ovat avuttomia lapsia, jotka eivät osaa ilman naisia edes vanhempiinsa yhteyttä pitää. Onneksi en ole samoissa piireissä kanssasi.
Meillä saa vielä 10-vuotiaskin välillä mitä älyttömämpiä päähänpistoja. Ja ihan normaali, terve ja ikätasollaan oleva lapsi on.