Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi apteekeissa ei saa ikinä asioida rauhassa??

Vierailija
27.06.2014 |

Heti tullaan kyselemään, tarvitseeko apua. Kun kieltäytyy, niin sitten jäädään kuitenkin metrin päähän hengittelemään niskaan. Lopuksi neuvotaan isoon ääneen lääkkeiden käyttöä kassalla, vaikka en ole asiasta edes kysynyt.

Reseptilääkkeet asia erikseen toki, mutta nyt kyse ihan perus käsikauppa lääkkeistä. Argh!!

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asioin isossa apteekissa, jokainen myyjä tulee vuorollaan kysymään tarvitsenko apua. Joskus vielä moneen kertaan, kun eivät ilmeisesti muista että ovat jo kysyneet. Koitan vaan hymyillä ja "kiitos, katselen vaan" :)

Vierailija
122/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 19:40"]

Hain kerran apteekista lääkettä hiivatulehdukseen, niin farmaseutti aloittikin tenttaamisen, että olenko käynyt näyttämässä alapäätäni lääkärille jne jne. No tyhmänä myönsin että en ole eikä nainen suostunut myymään valmistetta minulle. Ei muuta kuin toiseen apteekkiin parin sadan metrin päähän ja vahingosta viisastuneena valehtelin farmaseutille samoihin tenttauksiin. Vaiva parani kyllä ilman mitään pillutohtoreita.

[/quote]

Se on siksi, että siinä, että ne saavat olla itsehoidossa on sellaisia seikkoja, että niitä ei pidä myydä, jos asiakkaalla on esimerkiksi elämänsä ensimmäinen hiivatulehdus. Sillä varmistetaan se, etteivät ihmiset diagnosoi hiivatulehduksiksi sellaisia vaivoja, jotka vaatisivatkin muun hoidon. Ei kai apteekki voi vain antaa kokeiluun erilaisa mömmöjä ja sanoa, että no, kokeile tosta, ehkä se auttaa?

[/quote]
Minä kun soitin ekaa kertaa tk:hon hiivan takia, pyydettiin vaan kuvailemaan oireita ja apteekkiin. Muistan lukeneeni, että pitää käydä eka lääkärillä ja siksi siis soitin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, sitä aina koittaa hirveän määrätietoisen näköisesti kulkea sen särkylääkehyllyn luo, että näyttäis siltä että mä kyllä tiiän että nää on täällä ja tosiaan näitä tulin vaan hakemaan :D ahdisti kans kun yritin salavitiä ettiä jotain vatsan toimimattomuuteen,ni joku tuli avuksi, vaikka ite hoitajana siis tiiän, mitä siihen vaivaan tarvii syyä :P Kai se on niin, että apteekkarin ammattihan on yksi, joka todnäk katoaa tulevaisuudessa koska nykyaika ja tietokoneet, niin pitää näyttää oikeen että kuinka me osataan ja palvellaan ja meitä tarvitaan ;D

Vierailija
124/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä huvittavin apteekkireissu oli, kun hain särkylääkettä. Eli talssin buranahyllylle ja jäin katsomaan, mikä vastaavista tuotteista on halvin. No tätihän tallusti siihen kysymään, tarvitsenko apua. Kerroin, etten tarvitse, katson vain halvimman. Tädillä kai oli itsetuntokriisi päällä sinä päivänä, kun kiihkeästi alkoi selittämään, että kyllä sitä pitää olla neuvomassa, kun moni ei tiedä, että ibusal on sama, kuin burana. Minä siihen, että asian tiedän, en tarvitse apua. Täti jatkoi selittämistään, että silti sitä apua pitää antaa, kun ei sitä kuule niin moni tiedä näistä lääkkeistä ja buranoista, että tässä on nyt tämä panadol, joka on eri lääke, kuin burana.

Nappasin lääkkeet ja jätin tädin paasaamaan hyllylle. Kyseinen apteekki sai melkoisen palautevyöryn lukijapalstallekin juuri siitä tyrkyttämisestä ja tuputtamisesta. Muutaman kuukauden ryöpytyksen jälkeen kyseisessä apteekissa palvelu palasi asialliseksi ja uskoivat kerralla, kun sanoi, että kiitos vain, en tarvitse apua.

Vierailija
125/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 01:25"]Miksi kukaan ei saa suutaan auki ja sano jotain siella apteekissa? Vaikka apteekkarille etta jos viela joku tulee hairitsemaan niin kavelen ovesta ulos.
[/quote]

Olen myös huomannut tämän valtakulttuurista poikkeavan palveluasenteella apteekeissa asioidessani ja ymmärrän tiettyyn pisteeseen asti jos häiritsee. Itse olen ratkaissut asian niin että kerron reippaasti millä asioilla olen ja joskus saan ihan hyödyllistä lisätietoa ja joskus taas farmaseutti vertailee puolestani kalsiumin hinnat. Ei ole suurempi kriisi ollut tuo. Kerran jopa tuntui että farmaseutti oli ymmärtäväisempi vaivojani kohtaan kun lääkärit keskimäärin, muistan sen vieläkin ja tuo suositeltu tuote kulkee mukana edelleen tarvittaessa. Täytyy myös sanoa asiakaspalvelukokemuksella muualta että ollaan me suomalaiset aika tuppisuuta kansaa mitä tuo lainaamanikin ihmettelee. Omassa työssä lähestymme ajoittain asiakkaita heidän omaksi parhaaksi ennakoivan käytännön infon tiimoilta jonka asiakas oikeasti tarvitsee (eikä maksa mitään). On aika moneen kertaan nähty hukassa olevia asiakkaita jotka ensimmäisessä tilanteessa luikkivat karkuun pelkkää tervehdystä, vastasivat joo kuuntelenatta kysymystä tai teeskentelivät kuuntelevansa ja sitä rataa. Voin kuvitella sen perusteella kuinka vaikeaa se apteekissa asiointikin on jos tosiaan yrittää juosta niitä farmaseutteja siellä karkuun.

Vierailija
126/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua alettiin kouluttaa viimeksi apteekissa että näitä e-pillereitä pitää sitten ottaa kerran päivässä! Olenkin tähän asti luullut että niitä otetaan tarvittaessa. En sanonut mitään vaikka teki mieli tiuskaista että katso saatana sitä reseptiä, olen käyttänyt niitä jo vuosia!!!

Vierailija
127/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun linnanapteekissa ei saa IKINÄ palvelua! Mua ottaa enemmän aivoon se ettei palvella. Palvelutyötähän ne tekee. Ja kaikissa apteekeissa kassatyöntekijä ei ees saa antaa neuvoja. Riippuu koulutuksesta.

Vierailija
128/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:05"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:53"]

Minuakin ärsyttää tuo ihan suunnattomasti. Tottakai on suositeltavaa kysästä tarvitseeko apua jne, mutta apteekkityöntekijät vetää asiakaspalvelun ihan uudelle tasolle :DD Jos sanoo, ettei tarvitse apua ja alkaa esimerkiksi vertailemaan jotain kasvorasvojen inci-listoja (ymmärrän niistä ainesosista jos vaikka minkämoista niin vertailen minkälaatuisia ne tuotteet ovat ainesosien perusteella), niin eiköhän joka kerta sieltä joku tytsykkä hyökkää pitämään myyntipuhetta ja kuinka tää on nyt just ihan must sun ihotyypille, vaikkei sillä ole mun ihotyypistä mitään hajua.

Ne myyntipuheet on sellasia ulkoa opeteltuja lätinöitä, ehkä vähän katseltu pakkausta että minkälaiselle iholle se sopii. Esimerkiksi yksi suositteli todella herkälle iholleni kasvovettä, jossa oli ainesosista eniten alkoholia. Olin vielä sanonut, että alkoholia ei saa olla ollenkaan :::D

[/quote]

Äitini on päälle 80v ja niin vain saavat äidilleni myytyä jotain helvetin kalliita ryppyvoiteita, jotka kuulemma poistavat kaikki rypyt. Kotona äiti niitä siunailee, kun käyttää kuitenkin vain erioilia kasvoihinsa. Mutta kun kuulemma ei voi olla ostamatta, kun se apteekkari niin sitä tyrkyttää ja sanoo, että se on hyvä. Äidillä on astma, eikä kestä hajustettuja tuotteita, niin nyt niitä purkkeja on siellä vessan hyllyllä useampi. Äiti on kyllä yrittänyt sanoa, että erioil riittää, mutta ei vanha ihminen osaa sanoa vastaan, kun apteekkari painostaa ja painostaa ja selittää, että tämä on nyt kuule ihan sun iholle ja hyvä ja poistaa punaiset läikät ja ei, ei todellakaan siinä ole hajustetta, vaan kallista sen olla pitää.

[/quote]

Sano äidillesi, että pyytää ihan Erioilin nimellä tai ottaa vanhan purkin mukaan ja että tätä. Eikä sano, että tarvitsen kasvovoidetta.

[/quote]

erioilia saa halvemmalla marktin hyllystä.

Vierailija
129/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ostin ehkäisyvaahtoa. Kotona huomasimme, että meille oli myyty liukuvoidetta. Eli se siitä farmaseuttien tietämyksestä. Minusta tämä oli aika iso moka.

Vierailija
130/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti sille joka on arvosteli pakkausselosteen lukemista: Apteekeissa on n.10 000 myyntinimikettä. Kaikkia ei voi osata ulkoa, mutta pointti onkin se, että a) tietää mistä hakee tiedon asiakkaalle ja b)ymmärtää lukemaansa vähän syvällisemmin kuin se perusJamppa.

Vierailija
131/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni niillä on joku neuvontavelvoite. Ei kai niillä turhaan ole niin paljon myyjiä töissä. Sitten luulen, että ne pelkäävät käsikauppalääkkeiden siirtymistä ruokakauppoihin ja haluavat osoittaa, miten oleellista on, että ne myydään apteekeissä, kun samalla saa asiantuntevaa neuvontaa. Ovat siis varmaan myös keskenään sopineet tuosta, että on tärkeää palvella ja neuvoa.

Vierailija
132/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvonta on ainoa lisäarvo, minkä voi lääkkeelle antaa apteekissa. Mä ainakin toivon, että mulla on työpaikka vielä muutaman vuoden päästäkin...

Vierailija
133/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin apteekkiin ja pyysin erästä tuotetta sellaisena, jossa ei ole liivatetta. Kauhea tuhahdus ja ärsyyntyminen siitä, että joutui ottamaan selvää. (Tosin sitten Stockmannin meikkiosastolla Tampereella sama kysymys sai vastauksen: katso netistä! Vaikka olisin siis heti halunnut ostaa mukaan liivatteetonta meikkivoidetta.)

Vierailija
134/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:37"]Toi on nuorten ongelma. Siinä 30+ iässä palvelua osaa jo ottaa vastaan tai sanoa että katselen vain. Apteekkien velvollisuus on antaa lääkeneuvontaa. Asiakas, joka pääsee kassan läpi saamatta sitä tai edes "tarjousta" avulle on merkki siitä, ettei tätä velvollisuutta ole hoidettu.
[/quote]

Älä yleistä, mä olen aina osannut ottaa asiakaspalvelun vastaan, olin sitten apteekissa tai farkkuostoksilla.
T.N23

Vierailija
135/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jo ihan lakikin velvoittaa, että apteekkien on tarjottava lääkeneuvontaa.

Vierailija
136/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin eilen hakemassa itselleni reseptilääkettä ja mies pyysi ostamaan Voltaren kipugeeliä, sitä vahvaa. No, pääsin sujuvasti kassalle asti, mutta siellä alkoikin paasaaminen. Miksi ostat Voltarenia, etkö tiedä ettei se sovin yhteen tämän Marevanin kanssa? Jne, jne, jne. Lopulta täräytin, että eikö rouvalle tullut mieleen, että se kipugeeli voi olla vaikka miehelleni ja että minua ärsyttää tämä tällainen ihmisten yksityisasioihin puuttuminen ja kovaääninen meuhkaaminen apteekkiostoksista. Olen yrittänyt suosia tätä kylän pikkuapteekkia, mutta nyt se loppui. Käyn vastaisuudessa kuntamme keskustaajaman apteekissa, siellä ei puututa ihmisten ostoihin, kun siellä tiedetään, että samalla kerralla voi ostaa käsikauppalääkkeitä koko perheellekin. Ja siitä Voltarenista vielä, sitä on määrännyt ihan lääkäri minullekin. On todennut vain, ettei tämä oikein Marevanin kanssa natsaa yhteen, mutta pieninä annoksina ja pienelle alueelle käytettynä (minulla polvi), ei lyhytaikaisesta käytöstä ole todettu olleen mitään haittaa.

Vierailija
137/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävetti kerran niin helvetisti kun ehkäisy(kondomi) oli mennyt rikki ja kävin mielenrauhan vuoksi hakemassa je-pillerin.. Siitä kassalta hiljakseen kysyin että tarvitsisin jälkiehkäisypillerin.. Niin tää muija sen hakee ja sen jälkeen oikeasti kovaan ääneen "oletko ennen ottanu jälkiehkäisypillerin, ne eivät ole ehkäisy ja otetaan vain ääritapauksissa. Tämä toimii näin plääplää jonkan jälkeen hedelmöitys keskeytyy..." tms
Ahhh okei enpä tiennytkään..

Vierailija
138/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka teitä ärsyttäisi se, että farmaseutit kyselevät ns normiostostenkin kohdalla, sille on ihan syynsä. Itsekin on saanut esim pysäytettyä monta "tätä vahvaa buranaa olen aina ostanut 85v äidilleni"-asiakasta, jotka seuraavassa lauseessa ovat kertoneet, että äidillä on vakava munuaisten vajaatoiminta tms. Jolloin burana on siis ehdottomasti kiellettyä, vaikka sitä reseptittä saakin. Ihan teidän terveytenne takia me kyselemme ja tuppaannumme, emme pysty näkemään ulospäin kuka esim tietää yhteisvaikutukset ja kuka varmasti tietää miten tuotetta käytetään, ellemme kysy. Moni on ottanut niistä selvää esimerkiksi lääkäriltä, mikä on hieno juttu, mutta väliin mahtuu noita kuvaamianikin asiakkaita, jotka lääkeneuvonnasta hyötyvät suuresti.

Vierailija
139/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:12"]Hävetti kerran niin helvetisti kun ehkäisy(kondomi) oli mennyt rikki ja kävin mielenrauhan vuoksi hakemassa je-pillerin.. Siitä kassalta hiljakseen kysyin että tarvitsisin jälkiehkäisypillerin.. Niin tää muija sen hakee ja sen jälkeen oikeasti kovaan ääneen "oletko ennen ottanu jälkiehkäisypillerin, ne eivät ole ehkäisy ja otetaan vain ääritapauksissa. Tämä toimii näin plääplää jonkan jälkeen hedelmöitys keskeytyy..." tms
Ahhh okei enpä tiennytkään..
[/quote]

Jälkiehkäisyn kohdalla apteekeilla on velvoite, että heidän tulee antaa lääkeneuvonta oston yhteydessä. Tällä tavalla jälkiehkäisy on saatu reseptivapaaksi, kun on ajateltu apteekin hoitavan tuo neuvonta lääkärin sijaan. Mutta tuollainen keskustelu tulisi kyllä hoitaa mahdollisimman rauhallisessa nurkassa ihan yksityisyydenkin takia.

Vierailija
140/145 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on peräpukamat. En halua käydä apteekissa, kun pelottaa, et sieltä pyyhältää joku yliavulias mamma esittelemään suureen ääneen eri vaihtoehtoja näistä PERÄPUKAMAVOITEISTA! Kiitos ei, kärsin sitte mielummin!