Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi apteekeissa ei saa ikinä asioida rauhassa??

Vierailija
27.06.2014 |

Heti tullaan kyselemään, tarvitseeko apua. Kun kieltäytyy, niin sitten jäädään kuitenkin metrin päähän hengittelemään niskaan. Lopuksi neuvotaan isoon ääneen lääkkeiden käyttöä kassalla, vaikka en ole asiasta edes kysynyt.

Reseptilääkkeet asia erikseen toki, mutta nyt kyse ihan perus käsikauppa lääkkeistä. Argh!!

Kommentit (145)

Vierailija
61/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran olen toivonut, että reseptilääkkeiden kohdalla tädit puhuisivat vähän hiljempaa. "Onko tämä EHKÄISYRENGAS sinulle tuttu?" 

Jumalauta on, katso sieltä koneelta ja puhu hiljempaa! 

Kerran hiippailin etsimään raskaustestiä. Hetki olisi ollut äärimmäisen huono uudelle raskaudelle ja pelotti ja itketti. Sain kantapäilleni tädin, joka ei uskonut "kiitos, en tarvitse apua" - kommenttiani, vaan alkoi selittää raskaustesteistä minulle kuin idiootille. Olen yli 30-vuotias ja osaan kyllä pissata tikkuun, eikä sen tikun tarvitse kertoa minulle että "ei raskaana", pelkkä olematon viiva riitti. 

Vierailija
62/145 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös apteekissa jos jossain pitäisi olla tarkkana! Varsinkin jos itse pakkomyy jotain helvetin kallista louis widmeriä erioilin sijaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/145 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekit taitaa olla harvoja paikkoja missä vielä on varaa pitää ylimääräistä henkilökuntaa! Katteet on sen verran korkeat ettei haittaa vaikka muutama ylimääräinen tyyppi siellä häiriköi asiakkaista "voinko auttaa"-kysymyksillä ja niskaan hengittämisellä.

Ja ne harvat kerrat kun oikeasti kaipaa apua niin ne ei edes osaa auttaa. Katselin taannoin triple dry-deodoranttia liikaan hikoiluun ja kun kysyin siitä jotain lisätietoja niin farmaseutti totesi ylimielisellä äänellä, että "en ole itse tuollaista tuotetta tarvinnut koskaan". Tulipa tyhmä olo, minkäs minä liikahikoilulleni voin. Ja ei kai nyt omakohtaiseen kokemukseen se tietämys voikaan perustua vaan osaamiseen ja koulutukseen!

Erityisen noloa on ostella jotain intiimi- tai esim. ummetuslääkkeitä. Yritän nopeasti napata paketin ja häipyä kassalle. Silti joku ehtii tulla viereen toljottamaan, että minkähän paketin se nyt nappaakaan. :(

Vierailija
64/145 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:37"]

Toi on nuorten ongelma. Siinä 30+ iässä palvelua osaa jo ottaa vastaan tai sanoa että katselen vain. Apteekkien velvollisuus on antaa lääkeneuvontaa. Asiakas, joka pääsee kassan läpi saamatta sitä tai edes "tarjousta" avulle on merkki siitä, ettei tätä velvollisuutta ole hoidettu.

[/quote]

No, minä olen 43 ja hermostuin täysin apteekissa, koska sen 5 minuutin aikana jonka siellä viivyin vitamiineja katsastamassa, kävi 5 myyjää kysymässä tarvitsenko apua. Sanoin jokaiselle kohteliaasti, että "kiitos ei, tiedän mitä tarvitsen". Ja silti edellinen jäi hengittämään niskaan kunnes seuraava tuli kysymään. Todella raivostuttavaa.

Ymmärrän kyllä, että kysytään kerran, vahingossa kaksi, mutta sen jälkeen kaikki on tungettelua ja ihan liikaa.

Vierailija
65/145 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olette te kyllä ihme tossukoita.

Kyllä mullekin sitä apua tyrkytetään, mutta otan tiukan katsekontaktin, hymyilen ja sanon olevani heräteostoksilla. Kysyn sitten, jos tulee jotain mieleen. Jos siihen farmaseutti silti jää viereen hönkimään, niin en ole huomaavinanikaan.

Palveluinto johtuu siitä, että aiemmin apteekkien liikevaihto on saatu reseptilääkkeistä. Nyt kun kuluttajille tarjotaan lain mukaan aina se edullisin lääke, on ollut pakko alkaa todella myymään käsikauppatavaraa. Ja apteekkarit seuraavat palvelualttiutta tarkasti ja farmaseutit, nuo kympin tytöt ottavat kaiken kirjaimellisesti ja vakavasti. Usein farmaseutit eivät ole sinänsä myyntityön tai asiakaspalvelun ammattilaisia, joten tilanne saattaa tuntua tungettelevalta. Toisaalta farmaseutit palavat halusta jakaa sitä kaikkea tietoa, jota heillä päässään on.

Mikä mielestäni on aika uskomatonta, niin apteekin henkilökunta ei saa myyntityöstään minkäänlaista provisiota.

Vierailija
66/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä farmaseutti hei. En tosin ole ollut apteekissa töissä kuin pari vuotta valmistumisen jälkeen. Olen tehnyt töitä sairaalassa käytännössä koko työurani. Muistan kun eräs nainen kysyi raskaustestiä ostaessaan, että miten syvälle testi on työnnettävä, että tulos on luotettava. Eikä se ollut vitsi. Ihmiset kyselevät ihan uskomattomia juttuja. Se mikä itselle tuntuu päivänselvältä, ei välttämättä ole sitä kaikille. Apteekin asiakkaina on koko yhteiskunnan kirjo, joten mikään inhimillinen ei jää vieraaksi. Lääkäreiden virheistä (väärä lääke, annos tms.) joutui soittelemaan lääkäreille perään päivittäin. Osa lääkäreistä kiitti, osa haukkui pystyyn. Narkkarit hakivat ruiskuja ja neuloja, ne tuntuivat joskus pelottavilta. Parasta oli, kun tuli tunne, että pystyi olemaan jollekin avuksi jollain tavalla. Yleensä nämä liittyivät reseptiasiakkaisiin ja reseptilääkkeisiin. Eräs masentunut valitti, että lääke ei auta entiseen tapaan. Huomasin, että hänelle oli kirjoitettu vahingossa lyhytvaikutteista lääkettä, kun hän oli vuosia käyttänyt pitkävaikutteista. Asiakas tuli jälkeenpäin kiittämään, että elämä kirkastui kummasti, kun sai oikeat lääkkeet.

Tämä oli aikaa, kun yhteiskunta ei ollut vielä kiristänyt reseptilääkkeiden hintoja viitehintajärjestelmään. Lääkkeiden pienentyneet katteet ajavat apteekit myymään kaikkea oheiskrääsää, jotta kannattavuus säilyy edes jonkinlaisena. Minä en tähän pystyisi, enkä tästä johtuen tule ikinä palaamaan apteekin tiskin taa. Mielestäni minut on koulutettu johonkin ihan muuhun kuin pakkomyymään ihmisille kosmetiikkaa tai ravintolisiä.

Kun asioin itse apteekissa, teen sen ihan samalla tavalla kuin niin monet muutkin täällä. Mietin valmiiksi mitä tarvitsen, suunnistan oikealle hyllylle, välttelen katsekontaktia henkilökunnan kanssa ja rynnistän kassalle. Silmäkulmasta saatan vilkuilla pesuneiteitä tai rasvoja. Sitä en nimittäin oikeasti tajua, että mitä apua joku voi jonkun huulirasvan valinnassa tarvita.

Vierailija
67/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seisoin tänään 5minuuttia apteekin ovella ja pälyilin sisälle jotta saisin napattua tuotteet pysähtymättä. Tällä keinolla saattaa välttää myyjien hyökkäyksen.

Vierailija
68/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran sattui myös melko kolmosesti kun myyjä ei uskonut kun sanoin etten tarvitse apua ja että kysyn jos tulee jotain vaan jäi sitten viereen käyttämään ja kyselemään. No ajattelin sitten että annetaan nyt farmaseutin kerrankin nauttia siitä että joku haluaa sitä apua ja farmaseutti voi näyttää osaavansa lukea paketin kyljestä. Kysyin sitten saako tuotetta käyttää raskauden ja imetyksen aikana ja lopulta saamani Vastaus oli tyyliin "en ole kyllä ihan varma mutta kyllä sitä ehkä voi käyttää ". Jepsistä joo, kiitos avusta.

Vierailija
69/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua kertomaa. Olen kyllä sen verran karski tyyppi (opettaja), että pystyn sanomaan yli-innokkaalle asiakaspalvelijalle "ei kiitos" edes katsomatta kohti. Jos jää siihen hönkimään (yleensä ei jää), niin ignooraan sen täydellisesti. Toimii. Ei katsekontaktia, niin ei myöskään tyrkyttämistä.

Muuten postissa aivan sama juttu. Armoton tyrkytys. Torjun sen kylmästi. 

Vierailija
70/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:21"]

Heti tullaan kyselemään, tarvitseeko apua. Kun kieltäytyy, niin sitten jäädään kuitenkin metrin päähän hengittelemään niskaan. Lopuksi neuvotaan isoon ääneen lääkkeiden käyttöä kassalla, vaikka en ole asiasta edes kysynyt.

Reseptilääkkeet asia erikseen toki, mutta nyt kyse ihan perus käsikauppa lääkkeistä. Argh!!

[/quote]

Ehkä se on apteekki-ihmisten käsitys hyvästä asiakaspalvelusta.Itse kyllä tykkään,että tullaan tarjoamaan apua - omassa lähiapteekissani on niin vähän tai niin kiireistä henkilökuntaa,että kun sinne menee saa melkein varata kirjan ja eväät mukaan,ei ihan äkkiä saa asioita hoidettua. Voihan sitä aina sanoa että ei tarvitse apua/neuvoja lääkkeen kanssa.

Vierailija
71/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin  ostamassa raskaustestin ja otin hyllystä tavallisen apteekin testin. Siinä sitten joku hyvä asiakaspalvelija kassalla kommentoi, että sinuna ostaisin kyllä tuon testin viikkonäytöllä..

Vierailija
72/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle tuo on tuttua muista kaupoista. joita vältän.

apteekissa kerran myyjä n mielestä ei olisi saanut lukea pakkausselosteita(tähänkin ongelmaan tuo ratkaisua netti kyllä) kun ne on teipattu haitarina siiihen purkin kylkeen ja se purkki ei sitte ehkä oo ihan yhtä nätti kuin ennen kun se haitari on luettu.olen allerginen ja tuoteseloste on minulle tähdellinen.

lisämyynnistä offtopicia. suomesta ei saa ostettua kuin yhtä b 12 vitamiini l ä ä k e t t ä , behepanin ja betolvidonin joutuu hakemaan ruotsista. allergisia on 10% ihmisistä.helsingin kokoisesta kaupungista pitäisi löytyä allergisille erikoistunut farmaseutti.ja tulehtuneen päänahan puhdistamiseen  tuote olisi tervetullut kun tietäisi mitä voisi lääkeshampoon sijaan ostaa kohtuuhintaan.mäntysuovan jolla voi pestä ph on 9 eli ei oikeen käy jokap käyttöön. tuputtamisen sijaan voisitte oikeasti myydä sellasta mille ihmisellä on oikea tarve kilpailukykyiseen hintaan.lv n allergiashampoota saa 3 e 250 ml. ja kyllähän kaikenlaiset hammaslangat voisi ostaa apteekista samalla reissulla jos ne ois samanhintasia kuin kaupassa.inci listojen pitäisi olla selkeämpiä.mä kyllä suhtaudun siihen positiivisesti että kerrankin on myyjä joka oikeasti tietää jotakin myymästään tuotteesta, ainakin lääkkeistä.

mä taas annan kerrankin jonkun myyjän hakea tuotteen puolestani kun niiden löytäminen on niin vaikeaa.

mä käyn lähiapteekissa ja vältän ya ta koska en jaksa sitä luukutusta. tältä luukulta saat lääkkeet ja tuonne joudut jonottamaan kassalle. pienessä apteekissa saa samalta myyjältä kaikki ostoksesti

Vierailija
73/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sanoisi näille innokkaille ei kiitos, jäävät kuitenkin seisomaan olan taakse hiljaa ja kyttäävät jokaista liikettä. Nykyisin katselen valmiiksi apteekkien nettisivuilta tuotteita. Siten tiedän heti kun astun sisään mitä haen.

Vierailija
74/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ihan pakko laittaa tänne yksi omista kokemuksistani yli innokkaista apteekin tädeistä. Olin omilla asioillani apteekissa ja olin lähtiessäni ohimennen maininnut naapurille meneväni apteekkiin. No, hän kysyi toisinko hänelle pari pulloa lasten nuhatippoja, kun kersat olivat hirveässä räkätaudissa ja mies työmatkalla. Tietenkin lupasin ja kun kysäisin vielä merkinkin, oli kaikki ok. Paitsi ei apteekin tädin mielestä, hänen mukaansa olisi parempi ottaa nuhasuihke ja toista merkkiä. Sain vääntää hänelle pitkään ja hartaasti olevani naapurin asialla näiden tippojen suhteen ja että ostan vain ja ainoastaan sitä, mitä on pyydetty. Täti alkoi vielä tivaamaan minkä ikäisille lapsille ne tulevat ja kyllä se nuhasuihke olisi parempi valinta...Oliko hänellä käsityskyvyssä ja/tai kuulossa jotain vikaa. Aivan uskomatonta. Nykyisin käyn naapuritaajaman isommassa apteekissa ja jos sattuu olemaan vapaapäivä, asioin mieluiten aamupäivisin. Silloin apteekki on täynnä mummoja ja omat käsikauppaostot on helpointa hoitaa silloin. Kaikki farmaseutit ovat kiinni niiden mummojen palvelemisessa ja selviän itse nopeasti kassan kautta ulos. Isot särkylääkeostot hoidankin nykyisin Tallinnassa, ostamalla pari sadan kappalen parasetamolipurkkia selviämme miehen kanssa aina koko vuoden. Ostan sieltä myös kipugeelit, Tallinnasta saa sellaisia tuotteita, joita ei Suomen apteekeissa ole. Eikä kukaan kysele ja tuputa mitään.

Vierailija
75/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään traumaa tommoisesta tuppautuvasta palvelusta mutta siitä kylläkin, että tiskillä rikotaan vaitiolovelvollisuutta. Esim. kovaan ääneen puhutaan, että "tämä Zolpidem on siis nukahtamislääke eli juuri ennen nukkumaanmenoa otetaan".

Mannerheimintien Yliopiston apteekissa (terveisiä vaan) joskus 2v. sitten nuori tyttö oli hakemassa jälkiehkäisyä. Mistäkö tiedän? No siitä, että farmaseutti huusi toiselle, että "mihinkäs ne jälkiehkäisyn ohjevihot on tältä hyllyltä kadonneet". Tosi diskreettiä! Häpeäisitte edes!

Vierailija
76/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alko huvittaa nää kuvaukset siitä, miten ihmiset kattoo oven ulkopuolella oikeat hyllyt ja syöksähtää sitten apteekkiin ku poliisit rynnäkköön. Mietin, että jonkun pitäisi tehdä kännykkäsovellus, mistä löytyis apteekkien tuotteiden sijainnit, ni pääsis helpommalla. Siellä vois myös lukea, löytyykö peräpuikot myymälän puolelta, vai tarviiko ne pyytää myyjältä. Inhoan meinaan niiden pyytämistä ja sitä, miten myyjät kailottaa käyttöohjeita.

Vierailija
77/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä menee liian hyvin. On rahaa millä mällätä ja ylipalvella vaikkei asiakkaat edes haluaisi.

Vierailija
78/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihmetellyt tätä samaa, JOKA KERTA. Vaikka sanot siinä Buranahyllyllä, ei kiitos en tarvitse apua. Niin jumaliste jäävät siihen torrottamaan ja kommentoi valitsemaani tuotetta. Mä oon luullut et oon jonku myymälävarkaan näköinen et pitää jäädä vahtimaan, mut samaa näköjään on muillakin.

Vierailija
79/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseuteille/proviisoreilla on velvollisuus antaa lääkeneuvontaa ja varmistaa, että asiakas ostaa oikea lääkettä oikeaan vaivaan ja osaa vielä käyttää sitä oikealla tavalla. Tämä velvollisuus on kirjattu Lääkelakiin ja sen toteutumista valvoo Fimea. Se, että teistä tuntuu kiusalliselta kun farmaseutti kertoo kuinka peräpukamavoidetta käytetään on toki ikävää ja voitte sanoa hänelle tilanteessa ystävällisesti, että ette tarvitse neuvoja. Hän kuitenkin tekee vain työtään. Fakta on kuitenkin se , että apteekissa asioi päivttäin sellaisia ihmisiä jotka oikeasti tarvitsevat neuvontaa lääkkeen käytöstä melkeinpä kädestä pitäen. Ei ole urbaania legendaa, että vanha mies teippasi buranan polveen lääkärin määrättyä hänelle tulheduskipulääkettä polvisärkyyn. Ja näitä höppäniä näkee päivittäin apteekissa. Apteekeissa ollaan myös tiedostettu tämä intimeettisuoja ongelma ja asiaan ollaan monissa apteekeissa tehty parannuksia esim. hyllyjen sijoittelulla jne. Jos koet, että saamasi palvelu on ollut huonoa tai siinä olisi parantamisen varaa niin parasta olisi ottaa yhteys apteekkiin antaa asiasta palautetta. Täällä av:lla purnaaminen ei paljoa auta.

t: farmaseutti

Ps. ei meitä farmaseutteja oikeesti kiinnosta kuka osti raskaustestin ja kuka kävi hakemassa liukuvoidetta, meidän apteekissa asioi päivittäin parhaimmillaan satoja lähemmäs tuhat asiakasta..

Vierailija
80/145 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 18:33"]Farmaseuteille/proviisoreilla on velvollisuus antaa lääkeneuvontaa ja varmistaa, että asiakas ostaa oikea lääkettä oikeaan vaivaan ja osaa vielä käyttää sitä oikealla tavalla. Tämä velvollisuus on kirjattu Lääkelakiin ja sen toteutumista valvoo Fimea. Se, että teistä tuntuu kiusalliselta kun farmaseutti kertoo kuinka peräpukamavoidetta käytetään on toki ikävää ja voitte sanoa hänelle tilanteessa ystävällisesti, että ette tarvitse neuvoja. Hän kuitenkin tekee vain työtään. Fakta on kuitenkin se , että apteekissa asioi päivttäin sellaisia ihmisiä jotka oikeasti tarvitsevat neuvontaa lääkkeen käytöstä melkeinpä kädestä pitäen. Ei ole urbaania legendaa, että vanha mies teippasi buranan polveen lääkärin määrättyä hänelle tulheduskipulääkettä polvisärkyyn. Ja näitä höppäniä näkee päivittäin apteekissa. Apteekeissa ollaan myös tiedostettu tämä intimeettisuoja ongelma ja asiaan ollaan monissa apteekeissa tehty parannuksia esim. hyllyjen sijoittelulla jne. Jos koet, että saamasi palvelu on ollut huonoa tai siinä olisi parantamisen varaa niin parasta olisi ottaa yhteys apteekkiin antaa asiasta palautetta. Täällä av:lla purnaaminen ei paljoa auta.

t: farmaseutti

Ps. ei meitä farmaseutteja oikeesti kiinnosta kuka osti raskaustestin ja kuka kävi hakemassa liukuvoidetta, meidän apteekissa asioi päivittäin parhaimmillaan satoja lähemmäs tuhat asiakasta..

[/quote]

Joo ja ne tuhat uteliasta asiakasta kyllä kuuntelee kun kailotatte kovaan ääneen ohjeitanne. Mm. Äitini soitti olenko tehnyt raskaustestin kun Pirkko kuuli kylällä et olen semmosen ostanut. Sitä paotsi se on vähän eriasia tarvitseeko neuvoa 80 vuotiasta panadolin käytössä vai 30vuotiasta raskaustestin tekemisessä. Joka osaa a) lukea ohjeet ja b) on ehkä tehnyt niitä ennenkin.

Joten rouva farmaseutin selitykset ei nyt ihan vakuuta.