Miksi apteekeissa ei saa ikinä asioida rauhassa??
Heti tullaan kyselemään, tarvitseeko apua. Kun kieltäytyy, niin sitten jäädään kuitenkin metrin päähän hengittelemään niskaan. Lopuksi neuvotaan isoon ääneen lääkkeiden käyttöä kassalla, vaikka en ole asiasta edes kysynyt.
Reseptilääkkeet asia erikseen toki, mutta nyt kyse ihan perus käsikauppa lääkkeistä. Argh!!
Kommentit (145)
Tämä sama tuntuu pätevän myös lääkäreihin. Vaikka vaiva olisi vanha tuttu toistuvaan vaivaan ei uuden reseptin saaminen voisi olla vaikeampaa. Ja en tarkoita nyt mitään opiodeja vaan ihan peruslääkkeitä verenpaineeseen yms. argh!
Sama juttu, yritän aina päästä valonnopeudella oikealle hyllylle ja sieltä nopeasti kassalle, jottei farmaseutit pääsisi ahdistelemaan
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 19:05"]
Kun siellä apteekissa sitten sen yhden kerran kysyy neuvoja, niin sitten ei niitä neuvoja osata edes antaa. MInulle kävi tässä ihan tänä kesänä näin: Olin ostamassa vitamiineja, siihen tulee henkilökunnan edustaja ja pyysin neuvoa. Sen neuvot rajoittuivat lähinnä siihen, että se osasi kertoa, että niitä vitamiineja on eri makuisia ja ne on eri valmistajilla eri hintaisia ja eri kokoisiakin purkkeja löytyy.. aha, kiitos, tuon olisin osannut itsekin paketeista ja hyllyn reunasta lukea. Siirryin siitä sitten kosmetiikka hyllylle, koska tarvitsin tyttärelleni finneihin jotain peitevoidetta, taas sama juttu, ei varsinaista apua, kaiken myyjän kertoman olisin samassa ajassa itse lukenut paketeista ja siitä hyllyn reunalta. No, sitten keksin hakea koiralle matokuuria, koska meillä on rokotusaika tuloillaan. Jälleen kerran vastaukset kysymyksiin olisin saanut itse lukemalla.
Ainoa missä myyjästä oli edes jotain hyötyä oli se, että kun pyysin sitruunahappoa pyykkikoneen pesuun, niin sen ojensi sieltä tiskin takaa.
Miksi siellä apteekissa ei sitten saa sitä palvelua, kun sitä joskus tarvitsee?!?
[/quote]
Sitä sitruunahappoakin saa näköjään muualtakin kuin apteekista. Huomasin työpaikallani Maustetukun pakkauksessa sitruunahappoa, ja se oli hommattu juuri pyykkikoneen jne puhdistusta varten. Nyt alan tutkimaan kauppojen maustehyllyjä, josko löytäisin sellaisen ison purkin sitruunahappoa sieltä. Luulen, että hintakin on edullisempi kuin apteekin ylihinnoitellulla tuotteella.
Jatkoa kommenttiini 108. Sitruunahappoa myy ainakin Urjalan makeistukku. 750 grammaa painava purkki maksaa 5 euroa. Noin 100 gr painava pussi maksaa ainakin täällä meillä päin jotain 7-8 euroa. Siellä nettisivuilla on muuten liikaa ihania houkutuksia. Älkää katsoko niitä erikoistarjouksia tai poistotarjouksia!!!!
Toinen yhtä ahdistava paikka on Life-myymälät. Mielelläni katselisin siellä eri juttuja ja ostaisin vaikka mitä, mutta myyjä ei anna hetken rauhaa. Vaikka sanon, että kiitos, katselen vain, niin silti se myyjä jää aina siihen viereen seisomaan. Ahdistaa!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:13"]
Miksi apteekit on ylipäänsä muutettu sellaisiksi valintamyymälätyyppisiksi jos siellä ei kuitenkaan saa katsella mitään tuotteita?
[/quote]
Minusta on hyvä kun neuvotaan, eikö se nopeuta asiointia, onhan muitakin kuin nuoria ja viriilejä asiakkaita.
TUo on muuten totta. Useammankin kerran kun olen kysynyt jostain tuotteesta jotain, niin ne kaivaa pakkausselosteen esiin ja lukee sieltä. Kiitos vain, osaan kyllä itsekin lukea.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 19:40"]
Hain kerran apteekista lääkettä hiivatulehdukseen, niin farmaseutti aloittikin tenttaamisen, että olenko käynyt näyttämässä alapäätäni lääkärille jne jne. No tyhmänä myönsin että en ole eikä nainen suostunut myymään valmistetta minulle. Ei muuta kuin toiseen apteekkiin parin sadan metrin päähän ja vahingosta viisastuneena valehtelin farmaseutille samoihin tenttauksiin. Vaiva parani kyllä ilman mitään pillutohtoreita.
[/quote]
Se on siksi, että siinä, että ne saavat olla itsehoidossa on sellaisia seikkoja, että niitä ei pidä myydä, jos asiakkaalla on esimerkiksi elämänsä ensimmäinen hiivatulehdus. Sillä varmistetaan se, etteivät ihmiset diagnosoi hiivatulehduksiksi sellaisia vaivoja, jotka vaatisivatkin muun hoidon. Ei kai apteekki voi vain antaa kokeiluun erilaisa mömmöjä ja sanoa, että no, kokeile tosta, ehkä se auttaa?
[/quote]
Käsikauppatuotteita myydään taatusti vaikka ei olisi käynyt näyttämässä (piip) lääkärille, että en ihan usko.
Olen itse käyttänyt hiivasienilääkettä vaikka ei ollut se vaiva, eikä ole vaarallista.
Lääkelaki velvoittaa apteekin henkilökuntaa - farmaseutteja ja proviisoreja - antamaan lääkeneuvontaa ja varmistamaan, että asiakas on perillä lääkkeen oikeasta ja turvallisesta käytöstä. Laki koskee sekä resepti- että itsehoitolääkkeitä. Itsehoitolääkkeet saavat olla palveluvalinnassa sillä edellytyksellä, että farmaseuttinen henkilökunta on antamassa lääkeneuvontaa. Lisäksi on itsehoitolääkkeitä, jotka on vapautettu reseptiltä sillä ehdolla, että asikas saa ostohetkellä tietyt neuvot.
Ei meitä itseäkään huvita olla yli-innokkaita ja jankata asiakkaille päivästä toiseen samoja asioita, mutta kun ei tosiaan voi arvata, kuka tietää mitäkin ennestään. Jos Fimean tarkastaja tulee ns. haamuasiakkaana eli tavalliseksi asiakkaaksi naamioituneena apteekkiin eikä saa lääkeneuvontaa, apteekkari on lirissä - lääkelakia ei ole noudatettu. On tosissaan vaikea tietää, miten palvella "oikein" kutakin asiakasta. Toisaalta välillä tulee vihaisia puheluita mitä ihmeellisimmistä asioista, joissa asiakas valittaa, miksei apteekissa neuvottu riittävästi (esim. meidän olisi pitänyt muistaa ulkoa asiakkaan laktoosi-intoleranssi hänen ostaessaan itsehoitotuotetta) . Huh! Palveluvalinnassa innokkaana kökkiminen on meillekin tuskaa.
farmaseutti
Mua vituttaa se kun olen itse kosmetologi (tosin en harjoita sitä ammattia), ja sitten ne farmaseutut tyrkyttävät niitä kosmetiikkatuotteita aivan kuin olisivat mullistamassa ihonhoitoa. Ihan täsmälleen samaa paskaa ne on mitä Anttilassakin, raaka-aineet samoja. Lumenakin myydään nykyisin apteekeissa.
Sitten niiden imago on vaan muka parempaa, koska apteekki myy. Kuuntelin ihan huvikseni erään myyjättären palopuhetta jostain ihmevoiteesta mikä on parempaa kun marketissa, ja tarkastelin sitten tuoteselostetta. Sanoin että jos tämä on niin hyvää mitä sanot, niin miksi tuoteselosteessa on täsmälleen samat aineet kuin Erioilin voiteessa joka maksaa 25 e vähemmän?
Nainen ei edes yrittänyt enää myydä, sanoi vaan että ai jaa. Sanoin että olen kosmetologi ja incit on kiinnostaneet aina. Myyjä siihen töksäytti että ai no sittenhän sä tiedätkin (ja häipyi). Ärsyttävää. Apteekeista on tullut kemppareita joissa pakkomyydään ja markkinoidaan.
Osta nuorentava kasvovesi, kaupan päälle "RYPYT PIILOON"-peräpukamalaastari!!
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 10:58"]
Ymmärtääkseni niillä on joku neuvontavelvoite. Ei kai niillä turhaan ole niin paljon myyjiä töissä. Sitten luulen, että ne pelkäävät käsikauppalääkkeiden siirtymistä ruokakauppoihin ja haluavat osoittaa, miten oleellista on, että ne myydään apteekeissä, kun samalla saa asiantuntevaa neuvontaa. Ovat siis varmaan myös keskenään sopineet tuosta, että on tärkeää palvella ja neuvoa.
Ja samaan aikaan ihmiset alkavat ostamaan itsehoitolääkkeitä yhä enemmän netistä. Kaikki eivät todellakaan kaipaa sitä neuvomista ja "palvelua".
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:07"]Minä kävin eilen hakemassa itselleni reseptilääkettä ja mies pyysi ostamaan Voltaren kipugeeliä, sitä vahvaa. No, pääsin sujuvasti kassalle asti, mutta siellä alkoikin paasaaminen. Miksi ostat Voltarenia, etkö tiedä ettei se sovin yhteen tämän Marevanin kanssa? Jne, jne, jne. Lopulta täräytin, että eikö rouvalle tullut mieleen, että se kipugeeli voi olla vaikka miehelleni ja että minua ärsyttää tämä tällainen ihmisten yksityisasioihin puuttuminen ja kovaääninen meuhkaaminen apteekkiostoksista. Olen yrittänyt suosia tätä kylän pikkuapteekkia, mutta nyt se loppui. Käyn vastaisuudessa kuntamme keskustaajaman apteekissa, siellä ei puututa ihmisten ostoihin, kun siellä tiedetään, että samalla kerralla voi ostaa käsikauppalääkkeitä koko perheellekin. Ja siitä Voltarenista vielä, sitä on määrännyt ihan lääkäri minullekin. On todennut vain, ettei tämä oikein Marevanin kanssa natsaa yhteen, mutta pieninä annoksina ja pienelle alueelle käytettynä (minulla polvi), ei lyhytaikaisesta käytöstä ole todettu olleen mitään haittaa. [/quote] Ei se farmaseutti voi ajatuksistasi lukea, kelle sitä voltarenia olet ostamassa. Työtään sekin vain teki huomauttaessaan, että voltaren ja marevan eivät sovi yhteen. Luultavasti jos olisit vastannut ihan nätistikkin kipugeelin tulevan miehellesi niin farmaseutti olisi jättänyt sinut kysymyksiltään rauhaan.
[/quote]
Ei siellä apteekin kassalla yleensä farmaseutteja ole, vaan taitavat olla nimikkeellä apteekkiapulainen tms. Ja heille eivät ihmisten lääkeostot kuulu pätkääkään.
Heti tullaan kyselemään, tarvitseeko apua.
.
.
No eipä ole meidän apteekissa näkynyt. Vaikka kuinka kuikuilet, ketään ei kiinnosta. Että tervemenoa vaan Palokan apteekkiin, saat asioida ihan rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:07"]Minä kävin eilen hakemassa itselleni reseptilääkettä ja mies pyysi ostamaan Voltaren kipugeeliä, sitä vahvaa. No, pääsin sujuvasti kassalle asti, mutta siellä alkoikin paasaaminen. Miksi ostat Voltarenia, etkö tiedä ettei se sovin yhteen tämän Marevanin kanssa? Jne, jne, jne. Lopulta täräytin, että eikö rouvalle tullut mieleen, että se kipugeeli voi olla vaikka miehelleni ja että minua ärsyttää tämä tällainen ihmisten yksityisasioihin puuttuminen ja kovaääninen meuhkaaminen apteekkiostoksista. Olen yrittänyt suosia tätä kylän pikkuapteekkia, mutta nyt se loppui. Käyn vastaisuudessa kuntamme keskustaajaman apteekissa, siellä ei puututa ihmisten ostoihin, kun siellä tiedetään, että samalla kerralla voi ostaa käsikauppalääkkeitä koko perheellekin. Ja siitä Voltarenista vielä, sitä on määrännyt ihan lääkäri minullekin. On todennut vain, ettei tämä oikein Marevanin kanssa natsaa yhteen, mutta pieninä annoksina ja pienelle alueelle käytettynä (minulla polvi), ei lyhytaikaisesta käytöstä ole todettu olleen mitään haittaa. [/quote] Ei se farmaseutti voi ajatuksistasi lukea, kelle sitä voltarenia olet ostamassa. Työtään sekin vain teki huomauttaessaan, että voltaren ja marevan eivät sovi yhteen. Luultavasti jos olisit vastannut ihan nätistikkin kipugeelin tulevan miehellesi niin farmaseutti olisi jättänyt sinut kysymyksiltään rauhaan.
[/quote]
Asia ei kuulu sille apteekin akalle mitä kukakin ostaa.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 11:12"]
Hävetti kerran niin helvetisti kun ehkäisy(kondomi) oli mennyt rikki ja kävin mielenrauhan vuoksi hakemassa je-pillerin.. Siitä kassalta hiljakseen kysyin että tarvitsisin jälkiehkäisypillerin.. Niin tää muija sen hakee ja sen jälkeen oikeasti kovaan ääneen "oletko ennen ottanu jälkiehkäisypillerin, ne eivät ole ehkäisy ja otetaan vain ääritapauksissa. Tämä toimii näin plääplää jonkan jälkeen hedelmöitys keskeytyy..." tms Ahhh okei enpä tiennytkään..
[/quote]
Tv-sarjassa Klikkaa mua oli just tämä kohtaus. Ella (Minttu Mustakallio) meni hakemaan jälkiehkäisypilleriä apteekista ja myyjä alkoi kovalla äänellä kysyä, KUINKA KAUAN TILANTEESTA ON, KUN SE PITÄISI OTTAA 7 TUNTIA YHDYNNÄSTÄ ja ONKO TÄMÄ TUTTU TUOTE jne. Ella yritti ihan vaikeana hiljaisella äänellä vastailla ja sanoa, että jospa mentäisi jo kassalle... :D
Pitäisi käydä huomenna apteekissa ja etukäteen jo hermostuttaa se avun tyrkyttely ja niskaan hönkiminen.
Voisiko muuten joku apteekin työntekijä valottaa. Kun apteekissa on yleensä monta myyjää pyörimässä hyllyjen välissä. Niin onko teille kenties jaettu omat vastuualueet, tyyliin 2 hyllyä per lärvi ja tärkeimpiin työtehtäviin kuuluu lähinnä purkkien kolistelu koska pelkkä seisominen näyttää tyhmältä ja teenäiseltä? Olen monta kertaa huomannut että apteekin hyllynvieren stalkkeri on vaan tekevinään siellä jotain. Niin ja kun siirryn sektorilta toiselle, seuraava myyjä on haukkana kimpussa vaikka 7 sekuntia sitten aivan varmasti kuuli kun sanoin neljän askeleen päässä että "Ei kiitos, en tarvitse apua tällä kertaa (hymy)".
Ja vähän pienemmällä volyymillä jos saisi ostamani hiivapuikon tuoteselosteem ja käyttötarkoituksen, jota en kylläkään edes kysynyt. Ihan vittuillessanneko te kailotatte niin että joka juoruämmä varmasti kuulee?
Miettikääpä sitä, että suomalaiset käyttää väestöön suhteutettuna kaikkein eniten käsitavaraksi luokiteltuja särkylääkkeitä. Joka ikinen vuosi noin 300 ihmistä kuolee siihen, että särkylääkkeitä käytetään OHJEEN MUKAAN! Ja reseptilääkkeisiin kuolee noin 5000 ihmistä, kun ne otetaan OHJEEN MUKAAN... Että ei se vaan ole niin, että haetaan sitä buranaa ja syödään sitä kuin karkkia. Apteekit toki myy tuotteita myös voittomielessä, mutta niiden myös pitää ottaa huomioon nämä tutkimustulokset ja pitää ihmisiä hengissä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:29"]
Ainakin Louis Widmerin tuotteissa on niin pienellä se ero präntätty hajusteettoman ja hajusteellisen välillä, että eroa ei melkein huomaa, jos ei ole tosi tarkkana, vaikka haluaakin antaa asiakkaalle hajusteettoman version.
[/quote]
Ei muuten huomaakaan! Käytän sitä kuorintavoidetta ja kerran mulle myytiin se hajusteettomana, vaikka olin vailla hajustettua nimenomaan ja heillä ei sitä sitten mukamas ollut. Kotiin kun pääsin ja testasin tuotetta, hajustettuahan se! Paketin kyljestä en erottanut mitään, eikä se apteekin tätikään.
Apteekit ovat yksityisiä firmoja kuten ryysymyymälät. Tuputtaminen kuuluu kuvioon koska se on muka asiakaspalvelua. Monessa paikassa asiakaspalvelu on tosin luokatonta kouluttamattomien ja en mää tästä tiedä-asenteen vuoksi.
Itsekin muistan, kun olin kerran eräässä Imatrankosken apteekissa ostamassa itselleni särkylääkettä, niin joku vanhempi mieshenkilö oli samaan aikaan ostamassa itselleen peräpukamavoidetta. En olisi muuten tiennyt miehen ostoaikomuksista ( enkä todellakaan olisi ollut kiinnostunut niistä), mutta joku farmaseutti tmv. esitteli tälle vanhemmallle miehelle todella kovalla äänellä eri peräpukamavoidevaihtoehdot. Siinä oli kyllä hienotunteisuus kaukana.