Miksi apteekeissa ei saa ikinä asioida rauhassa??
Heti tullaan kyselemään, tarvitseeko apua. Kun kieltäytyy, niin sitten jäädään kuitenkin metrin päähän hengittelemään niskaan. Lopuksi neuvotaan isoon ääneen lääkkeiden käyttöä kassalla, vaikka en ole asiasta edes kysynyt.
Reseptilääkkeet asia erikseen toki, mutta nyt kyse ihan perus käsikauppa lääkkeistä. Argh!!
Kommentit (145)
Miksi apteekit on ylipäänsä muutettu sellaisiksi valintamyymälätyyppisiksi jos siellä ei kuitenkaan saa katsella mitään tuotteita?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:05"]
No, mua taas ei tule koskaan kukaan apteekissa auttamaan. Jännä.
[/quote]
Henkilökunnan määräkin vaikuttaa tässä. Myös pomon asenne, kyttääkö asiakaspalvelualttiutta.
Täällä apteekkari (mies) kommentoi kerran e-pillereitä hakiessani, että eikös se ole sama, jos hieroo aspiriiniä otsaan kuin että näitä syö.
Toisella kertaa hain lapselleni hänen elämänsä ensimmäisen antibioottikuurin, kun tämä sama herrasmies totesi, et täähän on teille jo niin tuttu lääke, ettei tarvii erikseen käydä läpi käyttöohjetta.
Mä katson voiteet yms etukäteen netistä. Apteekissa ryntään määrätietoisesti hyllylle, otan voiteen ja kipitän äkkiä kassalle. Ei kannata jäädä vertailemaan mitään kasvovoiteita kun joku hengittää niskaan koko ajan.
Koen tuon kyyläilyn todella kiusalliseksi intiimiosastolla. Sanon usein heti, että en tarvitse apua. Silti jäädään kyttäämään siihen viereen kun vertaan joidenkin emätinpuikkojen tai liukkareiden hintoja :(. Pyrin nämäkin tutkimaan yleensä etukäteen netistä. Kaikissa apteekeissa ei kuitenkaan ole sama valikoima...
Olen 56v ja olen elänyt aikaa, jolloin apteekit olivat tiukasti tiskipalvelupaikkoja. Sitten kun tulivat nämä "valintamyymälät", oli ensin aivan ihanaa, kun sai katsella kaikkia tuotteita rauhassa. Sekin oli aivan ihanaa, kun joku neiti kävi kohteliaasti kysymässä avuntarvetta. Alussa se palvelu oli vielä asiallista, että jos sanoin, että kiitos, mä vain katselen, mitä kaikkea täällä on, niin uskoivat laakista, eivätkä jääneet epähienosti kommentoimaan ostoksia.
En tiedä milloin apteekkien asiakaspalvelu meni ylilyönniksi. Miksi pitää hyökätä kimppuun, jos näkee, että asiakas todellakin hakee vain kiireissään buranaa ja rennietä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 22:53"]
Minuakin ärsyttää tuo ihan suunnattomasti. Tottakai on suositeltavaa kysästä tarvitseeko apua jne, mutta apteekkityöntekijät vetää asiakaspalvelun ihan uudelle tasolle :DD Jos sanoo, ettei tarvitse apua ja alkaa esimerkiksi vertailemaan jotain kasvorasvojen inci-listoja (ymmärrän niistä ainesosista jos vaikka minkämoista niin vertailen minkälaatuisia ne tuotteet ovat ainesosien perusteella), niin eiköhän joka kerta sieltä joku tytsykkä hyökkää pitämään myyntipuhetta ja kuinka tää on nyt just ihan must sun ihotyypille, vaikkei sillä ole mun ihotyypistä mitään hajua.
Ne myyntipuheet on sellasia ulkoa opeteltuja lätinöitä, ehkä vähän katseltu pakkausta että minkälaiselle iholle se sopii. Esimerkiksi yksi suositteli todella herkälle iholleni kasvovettä, jossa oli ainesosista eniten alkoholia. Olin vielä sanonut, että alkoholia ei saa olla ollenkaan :::D
[/quote]
Äitini on päälle 80v ja niin vain saavat äidilleni myytyä jotain helvetin kalliita ryppyvoiteita, jotka kuulemma poistavat kaikki rypyt. Kotona äiti niitä siunailee, kun käyttää kuitenkin vain erioilia kasvoihinsa. Mutta kun kuulemma ei voi olla ostamatta, kun se apteekkari niin sitä tyrkyttää ja sanoo, että se on hyvä. Äidillä on astma, eikä kestä hajustettuja tuotteita, niin nyt niitä purkkeja on siellä vessan hyllyllä useampi. Äiti on kyllä yrittänyt sanoa, että erioil riittää, mutta ei vanha ihminen osaa sanoa vastaan, kun apteekkari painostaa ja painostaa ja selittää, että tämä on nyt kuule ihan sun iholle ja hyvä ja poistaa punaiset läikät ja ei, ei todellakaan siinä ole hajustetta, vaan kallista sen olla pitää.
[/quote]
Sano äidillesi, että pyytää ihan Erioilin nimellä tai ottaa vanhan purkin mukaan ja että tätä. Eikä sano, että tarvitsen kasvovoidetta.
[/quote]
Vanha ihminen hämmentyy siitä tyrkyttämisestä ja jonkinlainen auktoriteettiusko on myös valkotakkista kohtaan. Kun on sota-ajat eletty nöyränä, niin ei yhtäkkiä osaa vanhana panna vastaan, kun isketään rasvapurkkia kouraan ja tietenkin sitä kalleinta.
[/quote]
No jos on auktoriteettiuskos, niin kannattaisi sitten myös käyttää ne ostamansa paremmat voiteet, eikä pitää niitä hyllyssä samalla kun vetää Erioilia naamaansa. Koska kyllä niissä eroja on. Varsinkin mainitsemaasi punoitukseen. Jos on hajusteallergia, eikä osaa sitä ääneen sanoa, niin ei apteekissa voida sitä tietää. Usein juuri iäkkäät ihmiset tykkäävät kun on hajusteita.
Lisäksi 80-vuotias ei ole yleensä niin höppänä, että ostaa mitä vain kun sanotaan, eihän äidilläsi ole alkavaa alzheimeria? Eli henkilökunnan voi olla vaikea arvata, ettei asiakas oikeasti halua nyt sitä voidetta, jos tämä ei sano ei. Todella ikävää, jos äidillesi on oikeasti väkisin myyty jotain, mutta rohkenen hiukan epäillä.
Mä ostaisin kosmetiikkaa, shampoita yms. apteekista paljon enemmän, jos saisin rauhassa katsoa ja esim. hintoja vertailla. Tulee ihan sellainen olo, että varkaaksiko epäilevät, kun haluavat vieressä seisoa "esittelemässä" koko ajan. Niinpä tulee usein vaan ostettua nopeasti se perusvoide tai särkylääke ja haikeana kassajonossa tuijoteltua Vichy-hyllyille, jonne ei kehtaa mennä katselemaan.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:15"]
Olen 56v ja olen elänyt aikaa, jolloin apteekit olivat tiukasti tiskipalvelupaikkoja. Sitten kun tulivat nämä "valintamyymälät", oli ensin aivan ihanaa, kun sai katsella kaikkia tuotteita rauhassa. Sekin oli aivan ihanaa, kun joku neiti kävi kohteliaasti kysymässä avuntarvetta. Alussa se palvelu oli vielä asiallista, että jos sanoin, että kiitos, mä vain katselen, mitä kaikkea täällä on, niin uskoivat laakista, eivätkä jääneet epähienosti kommentoimaan ostoksia.
En tiedä milloin apteekkien asiakaspalvelu meni ylilyönniksi. Miksi pitää hyökätä kimppuun, jos näkee, että asiakas todellakin hakee vain kiireissään buranaa ja rennietä.
[/quote]
Apteekin asiakkaissa ei saisi olla ns. "koukkaajia", jotka saamatta lääkeneuvontaa tai edes jonkinlaista muuta lyhyttä kontaktia lääkealan ammattilaiseen ottavat tuotteen, jonka maksavat kassalle. Älä kysy miksi tai miten se palvelee jokaista asiakasta.
[/quote]
Kerro heti, missä asioit?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:19"]
Minuakin ärsyttää tuo ihan suunnattomasti. Tottakai on suositeltavaa kysästä tarvitseeko apua jne, mutta apteekkityöntekijät vetää asiakaspalvelun ihan uudelle tasolle :DD Jos sanoo, ettei tarvitse apua ja alkaa esimerkiksi vertailemaan jotain kasvorasvojen inci-listoja (ymmärrän niistä ainesosista jos vaikka minkämoista niin vertailen minkälaatuisia ne tuotteet ovat ainesosien perusteella), niin eiköhän joka kerta sieltä joku tytsykkä hyökkää pitämään myyntipuhetta ja kuinka tää on nyt just ihan must sun ihotyypille, vaikkei sillä ole mun ihotyypistä mitään hajua.
Ne myyntipuheet on sellasia ulkoa opeteltuja lätinöitä, ehkä vähän katseltu pakkausta että minkälaiselle iholle se sopii. Esimerkiksi yksi suositteli todella herkälle iholleni kasvovettä, jossa oli ainesosista eniten alkoholia. Olin vielä sanonut, että alkoholia ei saa olla ollenkaan :::D
[/quote]
Äitini on päälle 80v ja niin vain saavat äidilleni myytyä jotain helvetin kalliita ryppyvoiteita, jotka kuulemma poistavat kaikki rypyt. Kotona äiti niitä siunailee, kun käyttää kuitenkin vain erioilia kasvoihinsa. Mutta kun kuulemma ei voi olla ostamatta, kun se apteekkari niin sitä tyrkyttää ja sanoo, että se on hyvä. Äidillä on astma, eikä kestä hajustettuja tuotteita, niin nyt niitä purkkeja on siellä vessan hyllyllä useampi. Äiti on kyllä yrittänyt sanoa, että erioil riittää, mutta ei vanha ihminen osaa sanoa vastaan, kun apteekkari painostaa ja painostaa ja selittää, että tämä on nyt kuule ihan sun iholle ja hyvä ja poistaa punaiset läikät ja ei, ei todellakaan siinä ole hajustetta, vaan kallista sen olla pitää.
[/quote]
Sano äidillesi, että pyytää ihan Erioilin nimellä tai ottaa vanhan purkin mukaan ja että tätä. Eikä sano, että tarvitsen kasvovoidetta.
[/quote]
Vanha ihminen hämmentyy siitä tyrkyttämisestä ja jonkinlainen auktoriteettiusko on myös valkotakkista kohtaan. Kun on sota-ajat eletty nöyränä, niin ei yhtäkkiä osaa vanhana panna vastaan, kun isketään rasvapurkkia kouraan ja tietenkin sitä kalleinta.
[/quote]
No jos on auktoriteettiuskos, niin kannattaisi sitten myös käyttää ne ostamansa paremmat voiteet, eikä pitää niitä hyllyssä samalla kun vetää Erioilia naamaansa. Koska kyllä niissä eroja on. Varsinkin mainitsemaasi punoitukseen. Jos on hajusteallergia, eikä osaa sitä ääneen sanoa, niin ei apteekissa voida sitä tietää. Usein juuri iäkkäät ihmiset tykkäävät kun on hajusteita.
Lisäksi 80-vuotias ei ole yleensä niin höppänä, että ostaa mitä vain kun sanotaan, eihän äidilläsi ole alkavaa alzheimeria? Eli henkilökunnan voi olla vaikea arvata, ettei asiakas oikeasti halua nyt sitä voidetta, jos tämä ei sano ei. Todella ikävää, jos äidillesi on oikeasti väkisin myyty jotain, mutta rohkenen hiukan epäillä.
[/quote]
Siellä joku tuputtava proviisori yrittää syyllistää arempaa asiakasta. Juuri tämän takia inhoan niitä apteekkeja, joissa ei saa edes sananvuoroa, kun ollaan heti pämpättämässä, että tätä sinä tarvitset ja oletko varma, että tuota toista muka tarvitset.
Jos kertoo, että ei voi käyttää hajusteellisia ja kotona selviää, että kas, tämähän on oikein parfymoitu, niin vanha ihminenhän siinä toki on väärässä, kun uskoo apteekkarin myyntipuhetta
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:13"]
Miksi apteekit on ylipäänsä muutettu sellaisiksi valintamyymälätyyppisiksi jos siellä ei kuitenkaan saa katsella mitään tuotteita?
[/quote]
Saahan siellä toki katsella. Ei se, että tullaan kysymään tarvitsetko apua tarkoita, että ei saa katsella. Ikävää tietenkin on, jos sata kertaa tullaan sitä kysymään, mutta ei se silti tarkoita, ettei saa katsella.
Pyysin ehkäisyvaahtoa ja minulle myytiin liukuvoidetta putkilo. Onneksi ennen seksiä huomasin lukea tarkemmin, mitä putkilossa lukee. Tuollaista mokaa ei minun mielestä saisi ikinä sattua.
Samoja kokemuksia, tästä syystä välttelen tiettyjä apteekkeja. Ostan melkein aina samat tuotteet, tiedän mistä löytyvät. Onneksi netistä saa tilattua tuotteita halvemmalla. Apteekintuotteet ovat minulle enemmän kokeiluja, suuremmat erät ulkomailta.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 23:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siellä joku tuputtava proviisori yrittää syyllistää arempaa asiakasta. Juuri tämän takia inhoan niitä apteekkeja, joissa ei saa edes sananvuoroa, kun ollaan heti pämpättämässä, että tätä sinä tarvitset ja oletko varma, että tuota toista muka tarvitset.
Jos kertoo, että ei voi käyttää hajusteellisia ja kotona selviää, että kas, tämähän on oikein parfymoitu, niin vanha ihminenhän siinä toki on väärässä, kun uskoo apteekkarin myyntipuhetta
[/quote]
Jos kertoo, että ei voi käyttää hajusteita ja kotona selviää, että tuote on parfymoitu, niin olisi syytä mennä takaisin siihen apteekkin kuitin ja tuotteen kanssa ja sanoa, että tämän ei pitänyt olla parfymoitu. Asiaa voidaan selvittää tuotteen myyneen henkilön kanssa (selviää kuitista jos sama jolle maksoi).
Ainakin Louis Widmerin tuotteissa on niin pienellä se ero präntätty hajusteettoman ja hajusteellisen välillä, että eroa ei melkein huomaa, jos ei ole tosi tarkkana, vaikka haluaakin antaa asiakkaalle hajusteettoman version.
Ei ole koskaan ollut ongelmia apteekin palveluluiden suhteen. Aina kysytään iloisesti tarvitseeko apua ja jos olen tarvinnut niin olen saanut. Kerran eräs apteekkityöntekijä avasi jokaisen purkin ulkopuolelta tuoteselostelapun auki ja luki hyllyn jokaisen kalkkivalmisteen läpi, kun etsin makeutusaineetonta kalkkia.
Jos en ole apua tarvinnut olen saanut katsella rauhassa.
Onkohan tämä jotenkin paikkakuntakohtaista vai ihan apteekkikohtaista?
Minusta Turussa on ainakin loistava palvelu apteekissa.
[/quote]
Kerro heti, missä asioit?
Olin kaverini oli apteekissa kerran katselemassa jotain kosmetiikkatuotteita ja meiltä tultiin monta kertaa kysymään tarvitaanko apua..Kieltäydyttiin ensin kohteliaasti mutta lopulta kaverilla meni hermot ja sanavalmiina tiuskaisi "Nyt saa riittää, meiltä on tultu koko ajan tultu kyselemään tätä samaa asiaa eikä mene perille. Voitteko sanoa tämän myös muille työntekijöillenne. Emme ole varastamassa mitään tuotteita, halutaan vaan katsoa ja vertailla niitä rauhassa!" Noin niille juuri pitäisi sanoa jos ahdistelu jatkuu ja jatkuu!
Niiin samaa mieltä apteekkikäynneistä! Koitan aina muistella/pälyillä ulkopuolelta että missähän esim. se särkylääkehylly sijaitsee ja singahdan sitten suoraan ko hyllylle. Yritän nopeesti vertailla hintoja mutta EI, sekunnin sadasosassa farmaseutti tarjoaa siinä "apuaan" ja tyrkyttää tuotteita niinku missäkin basaarilla. Eli toisin sanoen sitä kalleinta vaihtoehtoa. Prkl! Sitten"oisikko jotain muuta tarvinnu?". Joo en.
Kaikista inhottavinta on jos on pitäny käydä ostamassa esim. raskaustesti, peräpukamavoidetta tms. Silloin todellakin halusi vähin äänin hipsutella hyllylle hakemaan itse tuotteen eikä myyjälle kuuluttaa asiaansa (ja samalla koko apteekille). Mulla nimittäin kokemusta pukamavoiteen ostosta. Myyjä johdatti hyllylle ja jäi siihen vielä selvittään että Joo tää on kortisoni ja tehokkaampi ja tätä laitetaan siis peräaukkoon ja sen ympärille niin usein ja niin pitkään... JOO kiitos, osaan lukea käyttöohjeet!
Apteekin sedät ja tädit eivät halua olla mitä tahansa kaupantätejä, vaan valistusihmisiä ja tietopankkeja, siksi asiakkaitakin on niin ihanaa neuvoa. Mä kävin hakemassa hiertymiin jotain rasvaa, niin enkö ollut kohta näyttämässä myyjän neuvosta käsiäni toisellekin asiantuntijalle kuin lääkärissä ikään, kun rouva ei tiennyt, uskaltaako mulle nyt myydä jotain sibicorttia vai ei.