Kellään kokemuksia aivokasvaimesta?
Kellään kokemuksia hyvänlaatuisesta aivokasvaimesta? Miten on todettu ja hoidettu? Minkälaisia oireita?
Kommentit (57)
Etenkin olet alle 50, aivokasvaimen (hyvä- tai pahalaatuisen) riski on kohdallasi tosi pieni. Kasvaimet eroavat toisistaan todella paljon, joten ei hyödytä mitään kysellä täällä. Jos oireet ovat vaikeita, sinun täytyy hakeutua joka tapauksessa pään tietokone- tai magneettikuvaan ja sitten voidaankin jo poissulkea monta juttua pois, esim. kallonsisäiset kasvaimet. Ja vasta jos sinulla sellainen todetaan, voit liittyä suljetulle vertaistukipalstalle keskustelemaan asioista ja aloittaa aivokasvaimesta stressaamisen. Keskity nyt omaan vointiisi ja diagnoosin löytämiseen. Ei ole sellaisia oireita, jotka viittaisivat yksiselitteisesti aivokasvaimeen. T. 38, jolta siis leikattu meningeooma
Olen jo menossa pään magneettikuvaukseen. Riski se on pienikin riski ja minä käsittelen tunteitani puhumalla niistä sekä ottamalla selvää asioista, joita mahdollisesti pelkään. Muuten mielikuvitukseni saattaa kasvattaa pelot ihan naurettaviin mittasuhteisiin. Joten kyllä asiasta täällä kyseleminen ihan aidosti hyödyttää minua, vaikka se sinun mielestäsi saattaa vaikuttaa turhalta.
Mikä sinulla johti kasvaimen toteamiseen jos se kerta todettiin jo teini-iässä?
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 16:28"]
Olen jo menossa pään magneettikuvaukseen. Riski se on pienikin riski ja minä käsittelen tunteitani puhumalla niistä sekä ottamalla selvää asioista, joita mahdollisesti pelkään. Muuten mielikuvitukseni saattaa kasvattaa pelot ihan naurettaviin mittasuhteisiin. Joten kyllä asiasta täällä kyseleminen ihan aidosti hyödyttää minua, vaikka se sinun mielestäsi saattaa vaikuttaa turhalta.
Mikä sinulla johti kasvaimen toteamiseen jos se kerta todettiin jo teini-iässä?
Ap
[/quote]
Minulla (38) kasvain todettiin ollessani 30. Olen erilainen aivokasvainpotilas, koska minulla on perinnöllinen oireyhtymä, joka aiheuttaa kasvaimia. Sain epilepsiakohtauksen, jonka jälkeen osasin jo aavistaa, mistä on kyse ja magneettikuva vahvisti asian. Oman ja perheenjäsenteni sekä mahd. tulevien lasteni mahd. geenivirheen takia olen oppinut, että on aivan turha stressata asioita ennenkuin ne ovat varmoja, Aivokasvaimet ovat harvinaisia. Jos sellainen todetaan, ihminen voi kuolla siihen parissa viikossa. Tai elää sen kanssa loppuikänsä tarvitsematta mitään leikkausta, hoitoa tai lääkitystä. Ihan kasvaimesta riippuen. Joten aika laaja käsite.
Anteeksi, sekoitin 37. kanssa, kun molemmilla oli saman niminen kasvain.
Järjellä kyllä ymmärrän, että on turha stressata, mutta stressaannun vain enemmän jos yritän tietoisesti olla stressaamatta ja työntää ajatukseni taka-alalle. Se on vain osa luonnettani, enkä ole ainakaan vielä päässyt siitä eroon.
Ap
Semmoista vielä, että saako silloin kuvauspäivänä jo tietää jos kuvissa näkyy jotain epänormaalia?
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 18:57"]
Semmoista vielä, että saako silloin kuvauspäivänä jo tietää jos kuvissa näkyy jotain epänormaalia?
Ap
[/quote]
Minulla ainakin sai. Pääni kuvattiin ekan kerran sairaalan ensiavussa ja heti päivystää lääkäri näytti että tuossa on ylimääräinen möllykkä.
t.11
Mulla on kuvaus tulossa piakkoin, mutta neurologille aika vasta heinä- elokuun vaihteessa. Olisi todella helpottavaa tietää heti jos on ns. lisää ongelmia tiedossa.
Ap
Itse olen menossa magneettikuvauksiin yksityisen kautta. Aamupahoinvointia on jatkunut monta viikkoa, samoin sormien nykimistä, käsien yhtäkkistä puutumista ja maidoneritystä. Arvauskeskuksen lääkäri totesi maidoneritykseen, että synnyttäneellä naisella voi herua maitoa rinnoista lopun elämänsä. Really? No, kohtahan se nähdään kun pääsem tutkimuksiin.
Ehkä voikin, mutta muihin oireisiin yhdistäessä pitäisi kyllä hälytyskellojen soida! Tsemppiä sinullekin! Itse varmaan palaan kertomaan kuinka kävi :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 19:15"]
Mulla on kuvaus tulossa piakkoin, mutta neurologille aika vasta heinä- elokuun vaihteessa. Olisi todella helpottavaa tietää heti jos on ns. lisää ongelmia tiedossa.
Ap
[/quote]
Kannattaa heti kysyä. Minä olen aina tilannut paperit sairaalan arkistosta samana päivänä, kun käyn kuvauksissa. Yleensä lääkäriaika on myöhemmin, eikä ne ainakaan kysymättä ole kertoneet tuloksia. Hoitajat eivät kerrokaan kasvaimista mitään ennen kuin lääkäri on kertonut, mutta jos hoitajakin lukee tietojasi, voit pyytää tulostamaan omat tietosi. Hän joutuu tulostamaan, vaikka saattaa joutua kysymään lääkäriltä "luvan".
Yhdeltä sukulaiselta leikattiin ja leikkauksen jälkeen persoonallisuus muuttui täysin, ei tullut enään kotiin vaan lepareissa laitoshoitoon, jossa eli alle vuoden kunnes kuoli pois. Alkoi pahoilla päänsäryillä yms. Diagnoosista kuolemaan alle 2 vuotta.
Up