Oletko saanut LDL-kolesterolia laskemaan ruokavaliolla?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipsit vaihtuivat itse tehtyyn popcorniin ja leivän sijaan välipalaksi omena tai muu hedelmä. Siinä oikeastaan isoimmat muutokset ruokavaliossa. Dramaattisin muutos oli tuo hedelmien lisääminen ruokavalioon. Aiemmin ei tullut syötyä yhtään nyt menee pari omenaa päivässä.
Lisäsit siis ravintoosi sokeria?
Höpsön pöpsöä.
Rasva on paljon vaarallisempi kuin sokeri.
Ja hedelmissä on myös vitamiineja ja kuitua. Omena on hyvä välipala.
Aivosi on tehty rasvasta. Sokeri nostaa insuliinitasoja, ja insuliini on kehossa myrkkyä. Kerro lisää tästä teoriasta, että sokeri on terveellistä?. Sipsien vaihtaminen hedelmiin, tai mihin tahansa vaikka koiranruokaan tuo muutosta. Ei sitä hedelmäsokeria kannata älyttömiä syödä, juurikin tuon insuliinin takia.
Olen diabeetikko. Diabeteslääkäri sanoi, että rasva kaikkein pahin juttu.
Diabeetikko saa syödä tietyn määrän sokeria, eikä niitä hedelmiä kukaan vedä kilokaupalla päivittäin.
Hiilihydraattien kanssa on oltava tarkkana, mutta niitäkin tarvitaan välttämättä tietty määrä.
Mutta kommentoija varmaan tietää nämä asiat paremmin kuin erikoislääkäri.
Kehottaisin vaihtamaan tuollaisen lääkärin joka väittää rasvaa pahaksi. Solukalvot on pääasiassa rasvaa. Aivosin on rasvaa. Miehen testosteroiini tulee kolesterolista. Loputon lista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sukuvika on suuri tekijä. Niin minullakin. Olen hoikka ja kolestroli korkeella. Ei oikein lääkityskään tehoa.
Kaikilla sisaruksilla sama juttu ja vanhemmilla.
Onko ns familiaarinen kolesterolitauti? Onko sukujuuret Kontiolahden Pusosta? Jos on, pelkkä ruokavalio ei auta, lähes aina tarvitaan lääkitys. Jos on saanut tuon tautityypin vaivoikseen, kolesteroli nousee jo lapsuusiällä halusit tai et.
Kyllä. Olen vähentänyt punaisen lihan määrää ja lisännyt kasviksia, sekä kuitupitoisia aineksia ruokavalioon. LDL on nyt viitearvoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipsit vaihtuivat itse tehtyyn popcorniin ja leivän sijaan välipalaksi omena tai muu hedelmä. Siinä oikeastaan isoimmat muutokset ruokavaliossa. Dramaattisin muutos oli tuo hedelmien lisääminen ruokavalioon. Aiemmin ei tullut syötyä yhtään nyt menee pari omenaa päivässä.
Höpsön pöpsöä.
Aivosi on tehty rasvasta. Sokeri nostaa insuliinitasoja, ja insuliini on kehossa myrkkyä. Kerro lisää tästä teoriasta, että sokeri on terveellistä?. Sipsien vaihtaminen hedelmiin, tai mihin tahansa vaikka koiranruokaan tuo muutosta. Ei sitä hedelmäsokeria kannata älyttömiä syödä, juurikin tuon insuliinin takia.
Diabeetikko saa syödä tietyn määrän sokeria, eikä niitä hedelmiä kukaan vedä kilokaupalla päivittäin.
Hiilihydraattien kanssa on oltava tarkkana, mutta niitäkin tarvitaan välttämättä tietty määrä.
Ihan turhaan yrität v...ttuilla. Suomessa lääkäreitä ohjeistetaan hoitamaan diabetesta hiilihydraateilla, margariineilla ja siemenöljyillä. Heillä ei ole Suomessa muuta vaihtoehtoa.
Kyse ei ole lääkärin tiedoista, vaan heille annetuista ohjeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsön pöpsöä.
Suomi on varmaan ainoa länsimaa, joka ei opasta diabeetikkojaan tervehtymään tai voimaan paremmin, vaan pitää kiinni jo kymmenen vuotta sitten vanhentuneesta ravitsemusneuvonnasta. Toki lääkeyhtiöille hyvä juttu.
Hiilihydraatti on sokeria, ja elimistö osaa tehdä sitä itsekin omiin tarpeisiinsa.
Todellakin tiedän paremmin, peruutin vhh:lla D2: sen.
Vierailija kirjoitti:
No oma LDL-kolesteroliarvoni on 1,8. Erittäin hiilihydraattipitoinen ja melko rasvainen kasvisruokavalio, proteiinia vähänlaisesti. Ei ole ylipainoa.
Aika huonosti on asiat sellaisilla, jotka täällä meuhkaa hedelmien syömisestä kun ”nIisSä On nIiN PaLjOn sOkEriA!!!1”. Siihen hedelmien sokeriin ei kukaan kuole. Mulla on kaikki veriarvot ihan täydelliset, ja pidän joskus kokonaisia päiviä jolloin syön vain hedelmiä.
Hedelmäsokeri aiheuttaa rasvamaksaa. Ei siihen sokeriin itsessään kuolekaan.
Rasvamaksa ei näy verikokeissa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran sydänlääkäri sanoi, ettei öljyn käytölle ole rajaa. Tiedä sitten.
Maissiöljy taannoisessa tutkimuksessa laski kolesterolia mutta nosti sydänkohtauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut vaikka syön terveellisesti. Sukuvika.
Sukuahan on hyvä syyttää, kun ruokavalio on pielessä.
Niin. En syö punaista lihaa, käytän kasvisöljyjä, syön pähkinöitä ja kasviksia. En tiedä miten parantaa enää.
Et syö punaista lihaa ja käytät kasviSöljyjä. Etkä tiedä, miten parantaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oikeat rasvat kehiin, margariinit ja siemenöljyt pois.
Jepjep, anonyymit sometrollithan tämänkin tietää aivan päinvastoin kuin THL ja lukuisat kv-tutkimukset, jotka on yksiselitteisesti todenneet eläinrasvan nostavan kolesteroliarvoja ja varsinkin LDL:ää.
Ravinto ei kuitenkaan vaikuta kovin paljon ldl-tasoon ja kuten sanottu antioksidanttien saanti vaikuttaa riskiin paljon enemmän kuin itse kolesterolitaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen on ainoa tapa onnistua. Muut jutut ei toimi.
Höpöhöpö. Hoikillakin voi olla korkea kolesteroli.
Voi, mutta liikunnallisilla harvemmin vain on poislukien perintötekijöistä johtuva kolesteroli.
Liikunnallisuus taas on ihan eri asia kuin hoikkuus.
Se mitä suuhunsa panee, on se asia, mikä vaikuttaa. Näin pääsääntöisesti.
Sen vuoksi sanavalinta. Ja on paljon tutkimuksia, missä todetaan LDL-kolesterolin alenevan liikkumalla. Dieettimuutokset auttavat osaa, monia ei olettaen tietysti, että ruokailu on kutakuinkin normaalia, eikä mitään jatkuvaa rasvaorgiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmiä ja kasviksia, ei sokeria.
Hedelmät on pelkkää sokeria.
Kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa sitten kolesteroliarvoja. Eli kilpirauhasarvot kannattaa tutkituttaa.
Vegaaninen ruokavalio, jossa minimaalisesti kovaa rasvaa. En siis käyttänyt paljon kookosrasvaa sisältäviä tuotteitakaan. Eli käytännössä kaikki eläinrasva pois samoin kuin kookos. LDL putosi jo kuukaudessa huomattavasti.
Kalaa olisi varmasti voinut syödä, mutta jätin sen muista syistä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta liikunnallisilla harvemmin vain on poislukien perintötekijöistä johtuva kolesteroli.
Sen vuoksi sanavalinta. Ja on paljon tutkimuksia, missä todetaan LDL-kolesterolin alenevan liikkumalla. Dieettimuutokset auttavat osaa, monia ei olettaen tietysti, että ruokailu on kutakuinkin normaalia, eikä mitään jatkuvaa rasvaorgiaa.
Mikähän mahtaa olla se "normaali"?
Ruokavalio ei vaikuttanut merkittävästi, mutta kova liikunta vaikutti. Aloitin tavoitteellisen treenaamisen puolimaratonille, niin kolesteroli putosi kahdeksasta neljään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsön pöpsöä.
Suomi on varmaan ainoa länsimaa, joka ei opasta diabeetikkojaan tervehtymään tai voimaan paremmin, vaan pitää kiinni jo kymmenen vuotta sitten vanhentuneesta ravitsemusneuvonnasta. Toki lääkeyhtiöille hyvä juttu.
Hiilihydraatti on sokeria, ja elimistö osaa tehdä sitä itsekin omiin tarpeisiinsa.Todellakin tiedän paremmin, peruutin vhh:lla D2: sen.
Maidon juonti on varmasti osa suomalaisten diabetes onglemaa.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa sitten kolesteroliarvoja. Eli kilpirauhasarvot kannattaa tutkituttaa.
Mä olen hoikka, liikun paljon ja syön terveellisesti. Silti kolesteroli oli korkealla. Mulle tehtiin jopa geenitestit, kun lääkäri ihmetteli, miten nuorella ja hoikalla voi olla niin korkeat kolesterolit. Ei löytynyt vikaa geeneistä. Mulla siis kolesteroliarvojen nousu johtui kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Kilpirauhasongelmat ovat nykyisin aika yleisiä, koska saimme vuonna 1986 sen ydinlaskeuman niskaamme.
Kova rasva täytyy vaihtaa monityydyttyneisiin rasvahappoihin eli: Voi ja maitorava minimiin. Myös punaisen lihan rasva lasketaan tähän kastiin eli myös makkarat ja rasvaiset leikkeleet ja juustot. Mutta tämä ei vielä riitä. Tilalle pitää tulla ne hyvät rasvat eli avocado, pähkinät, siemenet, oliiviöljy, rasvaiset kalat kuten lohi. Eikä tämäkään vielä riitä. Sokeriaineenvahdunta pitää tasoittaa, eli pois liiaalliset höttöhiilarit, sokeri, vehnä ja tyhjät kalorit, eli kaikki kivat herkut :) no joo, eli vaan herkkupäivinä herkkuja, ei joka päivä. Alkoholi on myös herkku eli harvemmin sitä. No sitten ihan pelkkä tämäkään ei vielä riitä. Eli kohtuullisesti liikuntaa mukaan elämään, vaikkapa kävelyä 4-5 kertaa viikossa. Tutkittua tietoa on nyt hula-vanteesta. 13 minuuttia päivässä parin kuukauden ajan laski tutkimuspotilailla LDL- arvoa. Siinäpä nuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten kommentoit sen vastauksena tuohon hoikkuus -kommenttiin??
Hoikka voi olla vaikka ei koskaan harrastaisi liikuntaa. Liikunnallinen voi olla vaikka ei olisi hoikka. Ei niillä kahdella ole välttämättä mitään tekemistä toistensa kanssa.
No oma LDL-kolesteroliarvoni on 1,8. Erittäin hiilihydraattipitoinen ja melko rasvainen kasvisruokavalio, proteiinia vähänlaisesti. Ei ole ylipainoa.
Aika huonosti on asiat sellaisilla, jotka täällä meuhkaa hedelmien syömisestä kun ”nIisSä On nIiN PaLjOn sOkEriA!!!1”. Siihen hedelmien sokeriin ei kukaan kuole. Mulla on kaikki veriarvot ihan täydelliset, ja pidän joskus kokonaisia päiviä jolloin syön vain hedelmiä.