Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko saanut LDL-kolesterolia laskemaan ruokavaliolla?

Vierailija
28.06.2021 |

Miten?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut vaikka syön terveellisesti. Sukuvika.

Sukuahan on hyvä syyttää, kun ruokavalio on pielessä.

Eipä pidä paikkaansa. Mulle urheilulääkäri piti luennon asiasta. Maksa tuottaa kolesterolia koko ajan,ja toisilla se vaan toimii liian vilkkaasti. Esim keitetty porkkana kannattaa vaihtaa raasteeseen ym muita kivoja pikku juttuja. Jopa alkoi laskemaan,mutta ei ihan niin alas kuin vois toivoa.

Sitten alkoi kyselemään sukulaista. Siinäpä se.

"FH-taudissa veren kolesteroli on usein yli 10 mmol/l, mutta arvo voi olla pienempi. Hoitamattomana siihen liittyy aikainen sepelvaltimosairaus, miehillä yleensä 40–50 vuoden iässä, naisilla noin kymmentä vuotta myöhemmin. FH-taudissa ruokavalio ei vaikuta kolesteroliarvoon. Tarvitaan aina tehokas statiinilääkehoito ja usein lisäksi jokin muu täydentävä lääke, joilla kolesteroliarvo on mahdollista saada lähelle normaalia. " Älä siis puhu asioista joista et mitään tiedä!

Mikähän on se "normaali" kolesteroliarvo? Kun elimistö sen ihan itse säätelee. Miksi se pitää lääkkeillä muuttaa?

Kieltämättä erikoista että normaali ldl on tutkijoiden mukaan taso jota ei ole kenelläkään. Lääkefirmoillehan tämä sopii.

Tuo epärealistinen arvo koskettaa vain jo valtimonsa rasvalla tukkineita. Terveiden ideaaliarvo LDL alle 3 mM ei ole mikään ihmeellinen saavuttaa.

Ei ole olemassa mitään rasvalla suonensa tukkineita ihmisiä. On ihmisiä joilla tiedän olevan korkea kolesteroli (kok. >10) ja silti suonet ovat putipuhtaat ja elävät vanhuuteen saakka saamatta ensimmäistäkään sydänkohtausta ja sitten kuten itse ldl hiukan yli sallitun koko elämän ajan ja viime vuodet alle (<3) lääkkeen turvin, paino aina normaalin rajoissa eli hoikka, liikkuu paljon ja syö normaalia suomalaista perusruokaa ja hampaat/suuhygienia aina hoidettu, mutta silti olen nyt sepelvaltimotautipotilas ja lisäksi nuorena vielä. En siis sovi aiemmin mainittuun FH tautiluokitukseen vaikka sukurasitteitakin on paljon. Korkea ldl ei siis ole mikään 100% varma indikaattori kuka sairastuu ja kuka ei.

Karu totuus vaan on ettei vuonna 2021 vieläkään tiedetä miksi jotkut sairastuvat sepelvalmitotautiin ja jotkut eivät. On vain hyviä arvauksia joista jotkut pätevät joidenkin ihmisten kohdalla ja toiset eivät. Näitä terveys-, liikunta- ja elämäntapamantroja kuitenkin sitten lääkärit ja hoitajat mekaanisesti hokevat potilailleen sekä näistä paasataan aika ajoin eri medioissa, kun totuus on ettei vaan ole perimmäisistä syistä.

Hyvä juttu, kun ateroskleroosikin on tätä nykyä pelkkää mielikuvitusta. Vaihtoehtototuudet jyllää.

Missasit koko pointin. Ei kukaan ole kieltämässä mitään. On vain ihmisiä, jotka ovat nykyisten suositusten mukaisissa parametriarvoissa esim. 95%, mutta sairastuvat hyvistä elintavoista huolimatta valtimotauteihin ja vastaavasti toiset elävät esim. 30% parametriarvoissa ja eivät sairastu koskaan mm. raskas tupakointi, liikkumattomuus, korkea ldl. Miten selität nämä? Mieleen tulee vain kaksi vaihtoehtoa. Perimän osuus tai muu toistaiseksi tuntematon tekijä.

"Ei ole olemassa mitään rasvalla suonensa tukkineita ihmisiä" = ateroskleroosia ei ole olemassa. Fysiologia ei ole mitään binääritiedettä, sen vuoksi lääketiede joutuu tukeutumaan havaittuihin korrelaatioihin.

Vierailija
102/119 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on se rasva jolla suurin vaikutus kolesteroliaan,  ei hiilihydraatit, vaikka niitäkään pidä liikaa syödä.

Ja käyttää vain pehmeitä rasvoja kuten öljyä, ei sillä merkitystä onko siemenöljyä ja vähärasvaisia lihatuotteita ja juustoja ja maitotuotteita.   Juusto on aivan hyvää leivän päällä vielä 17 %:na.

Kovat rasvat pois, se nostaa eniten kolest. LDL

Sain ldl: n laskemaan hienosti. Kokonaiskolesteroli nyt 4, josta hdl ( hyvä kol) 2.4, triglyt 0.6. Kehiin otin Rypsi-öljyn, Benecol-margariinin, pähkinät, täysjyväkauran. Leivonnaiset pois, sokeri minimiin. Aloitin puoli tuntia/ päivä reippaan kävelyn. Siinä tärkeimmät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja oikeat rasvat kehiin, margariinit ja siemenöljyt pois.

Mitä tarkoitat oikeilla rasvoilla? Ehdottomasti voi ja kovat rasvat pehmeisiin. Kannattaa valita kaupasta sydänmerkityt tuotteet, ei ole vaikeaa.

Vierailija
104/119 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä pidä paikkaansa. Mulle urheilulääkäri piti luennon asiasta. Maksa tuottaa kolesterolia koko ajan,ja toisilla se vaan toimii liian vilkkaasti. Esim keitetty porkkana kannattaa vaihtaa raasteeseen ym muita kivoja pikku juttuja. Jopa alkoi laskemaan,mutta ei ihan niin alas kuin vois toivoa.

"FH-taudissa veren kolesteroli on usein yli 10 mmol/l, mutta arvo voi olla pienempi. Hoitamattomana siihen liittyy aikainen sepelvaltimosairaus, miehillä yleensä 40–50 vuoden iässä, naisilla noin kymmentä vuotta myöhemmin. FH-taudissa ruokavalio ei vaikuta kolesteroliarvoon. Tarvitaan aina tehokas statiinilääkehoito ja usein lisäksi jokin muu täydentävä lääke, joilla kolesteroliarvo on mahdollista saada lähelle normaalia. " Älä siis puhu asioista joista et mitään tiedä!

Mikähän on se "normaali" kolesteroliarvo? Kun elimistö sen ihan itse säätelee. Miksi se pitää lääkkeillä muuttaa?

Kieltämättä erikoista että normaali ldl on tutkijoiden mukaan taso jota ei ole kenelläkään. Lääkefirmoillehan tämä sopii.

Tuo epärealistinen arvo koskettaa vain jo valtimonsa rasvalla tukkineita. Terveiden ideaaliarvo LDL alle 3 mM ei ole mikään ihmeellinen saavuttaa.

Ei ole olemassa mitään rasvalla suonensa tukkineita ihmisiä. On ihmisiä joilla tiedän olevan korkea kolesteroli (kok. >10) ja silti suonet ovat putipuhtaat ja elävät vanhuuteen saakka saamatta ensimmäistäkään sydänkohtausta ja sitten kuten itse ldl hiukan yli sallitun koko elämän ajan ja viime vuodet alle (<3) lääkkeen turvin, paino aina normaalin rajoissa eli hoikka, liikkuu paljon ja syö normaalia suomalaista perusruokaa ja hampaat/suuhygienia aina hoidettu, mutta silti olen nyt sepelvaltimotautipotilas ja lisäksi nuorena vielä. En siis sovi aiemmin mainittuun FH tautiluokitukseen vaikka sukurasitteitakin on paljon. Korkea ldl ei siis ole mikään 100% varma indikaattori kuka sairastuu ja kuka ei.

Karu totuus vaan on ettei vuonna 2021 vieläkään tiedetä miksi jotkut sairastuvat sepelvalmitotautiin ja jotkut eivät. On vain hyviä arvauksia joista jotkut pätevät joidenkin ihmisten kohdalla ja toiset eivät. Näitä terveys-, liikunta- ja elämäntapamantroja kuitenkin sitten lääkärit ja hoitajat mekaanisesti hokevat potilailleen sekä näistä paasataan aika ajoin eri medioissa, kun totuus on ettei vaan ole perimmäisistä syistä.

Hyvä juttu, kun ateroskleroosikin on tätä nykyä pelkkää mielikuvitusta. Vaihtoehtototuudet jyllää.

Missasit koko pointin. Ei kukaan ole kieltämässä mitään. On vain ihmisiä, jotka ovat nykyisten suositusten mukaisissa parametriarvoissa esim. 95%, mutta sairastuvat hyvistä elintavoista huolimatta valtimotauteihin ja vastaavasti toiset elävät esim. 30% parametriarvoissa ja eivät sairastu koskaan mm. raskas tupakointi, liikkumattomuus, korkea ldl. Miten selität nämä? Mieleen tulee vain kaksi vaihtoehtoa. Perimän osuus tai muu toistaiseksi tuntematon tekijä.

"Ei ole olemassa mitään rasvalla suonensa tukkineita ihmisiä" = ateroskleroosia ei ole olemassa. Fysiologia ei ole mitään binääritiedettä, sen vuoksi lääketiede joutuu tukeutumaan havaittuihin korrelaatioihin.

Et tahdo ymmärtää vieläkään. Täällä sekä lääketieteessä vedetään liikaa viivoja suoriksi ja sen viivan vedon nimi on korkea ldl=valtimotukkeumatauti. Minä väitän ympäristöäni empiirisesti havainnoiden - ei pidä paikkaansa and thats a fact! Voi se pitää 75% tai 80% paikkaansa, mutta 100% ei ikinä....

Vierailija
105/119 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä ainakin voi pois. Tuo nostaa huonoa kolesterolia.

mies53v

Vierailija
106/119 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Statiinit käytössä. Laski heti. Nyt kuin pikku lapsen arvot!

Vierailija
107/119 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio ei toiminut minulle. Koko kevään söin lähestulkoon kasvisruokaa, Benecol-juomia ja -levitettä, oliiviöljyä, kaurapuuroa, saksanpähkinöitä, joiden kaikkien väitetään toimivan kolesterolia alentavasti. Juusto oli vähärasvaista. Ja olen liikkunut todella paljon.

Nyt olen syönyt kuukauden Crestoria pienimmällä mahdollisella annoksella ja hups! Kokonaiskolesteroli laski 6.1 > 4.0 ja LDL 3.9 > 1.9.

Rosuvastatin laski minulla arvot. Lisäksi on ruokailumuutokset.

Vierailija
108/119 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tahdo ymmärtää vieläkään. Täällä sekä lääketieteessä vedetään liikaa viivoja suoriksi ja sen viivan vedon nimi on korkea ldl=valtimotukkeumatauti. Minä väitän ympäristöäni empiirisesti havainnoiden - ei pidä paikkaansa and thats a fact! Voi se pitää 75% tai 80% paikkaansa, mutta 100% ei ikinä....

Sinä tässä et ymmärrä. Korkean LDL:n ja valtimonkovettumataudin välillä on sen verran vahva korrelaatio, että viisas ihminen pyrkii noudattamaan varsin kohtuullisia elintapasuosituksia, eikä tukeudu poikkeustapauksiin. Aivan samalla tavalla, kun kannattaa olla tupakoimatta ja olla tekemättä lottoa, vaikka kaikki tupakoitsijat eivät todellakaan sairastu koskaan ja lottomiljonäärejäkin löytyy Suomesta. Sitten vasta, jos rasva-arvot ovat tapissa terveellisillä elintavoilla, kannattaa miettiä lääketieteellisesti mistä moinen mahtaa johtua.

Vierailija
109/119 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio ei toiminut minulle. Koko kevään söin lähestulkoon kasvisruokaa, Benecol-juomia ja -levitettä, oliiviöljyä, kaurapuuroa, saksanpähkinöitä, joiden kaikkien väitetään toimivan kolesterolia alentavasti. Juusto oli vähärasvaista. Ja olen liikkunut todella paljon.

Nyt olen syönyt kuukauden Crestoria pienimmällä mahdollisella annoksella ja hups! Kokonaiskolesteroli laski 6.1 > 4.0 ja LDL 3.9 > 1.9.

No eihän tuollainen ruokavalio voikaan toimia. Täysin vastoin ihmisen luontaista ravintoa.

Perustelut?

Ruokavaliossa ei ole yhtään mitään epäterveellistä.

Lainaamassasi viestissä jo sanottiin, että se on vastoin ihmisen luontaista ravintoa. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?

Mikä on sitä tarkoittamasi luontainen ravinto? Miten voi toinen ymmärtää, jos et yhtään kerro tai avaa mitä tarkoitat...

-eri

Ihminen on kehittynyt marjoja, lihaa, kalaa ja kasviksia syömällä. Punaisessa lihassa ei ole mitään väärää kunhan se on kasvatettu perinteisesti ruohoa syöttämällä. Nykyinen teollisuus pilaa ruokien terveellisyyden syöttämällä eläimille viljaa. Maitokin on pilattu pastöroimalla. Ei kannata syödä esimerkiksi pelkästään kasviksia. Se on luonnoton ihmisen elimistölle. Viljat ovat ihmiselle ja eläimille myrkkyä. Ihmisen suolisto ei tunnista viljoja, vaan ne "vuotaa" suolen läpi.

Vierailija
110/119 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä tässä et ymmärrä. Korkean LDL:n ja valtimonkovettumataudin välillä on sen verran vahva korrelaatio, että viisas ihminen pyrkii noudattamaan varsin kohtuullisia elintapasuosituksia, eikä tukeudu poikkeustapauksiin. Aivan samalla tavalla, kun kannattaa olla tupakoimatta ja olla tekemättä lottoa, vaikka kaikki tupakoitsijat eivät todellakaan sairastu koskaan ja lottomiljonäärejäkin löytyy Suomesta. Sitten vasta, jos rasva-arvot ovat tapissa terveellisillä elintavoilla, kannattaa miettiä lääketieteellisesti mistä moinen mahtaa johtua.

LDL on vaarallista vasta kun se on pienimolekyylisiä. Silloin se on karsinogeeninen ja aiheuttaa tulehdusta.

Vierailija
111/119 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Statiinit käytössä. Laski heti. Nyt kuin pikku lapsen arvot!

Oletko nyt varma että ne arvot pitää olla niin alhaiset=?. Statiineilla tuhoat Ubikinon Q10 varastoja ja lihaksia, myös sydänlihasta. Kolesteroli on tärkeää elimistölle, niin ihmettelen niitä rajoja joita laitellaan kuten esim alle 5?. Ihmiset ovat yksilöitä.

Norjalaisessa tutkimuksessa miehillä alhaisin kuolleisuus oli 5-5.9. Naisilla korkeampi. Se uskomus että "mitä alhaisempi sen parempi" ei pidä paikkaansa. Solut tarvii kolesterolia, ja tuhoatte sitä kolesterolilääkkeellä. Ihmisiä joilla on alhainen kolesteroli, kuolee sydänkohtauksiin, ja samaten joilla on korkea. Syyt ovat muualla ja koko totuutta ei vielä tiedetä, tai ei haluta tietää kun se ei tuo voittoja statiiniteollisuudelle.

Vierailija
112/119 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, aina kun joku kohutohtri tulee kertomaan kuinka vaarallista on statiinien syönti, kuolee oikeilta lääkäreiltä muutama potilas sen vuoden aikana sydänkohtaukseen.

Vierailija
113/119 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäsin entisestään pähkinöitä, siemeniä, kalaa ja oliiviöljyä. Vähensin juustovoileipiä. Vaihdoin juuston vähärasvaiseen. Hyvin harvoin kermaa ruuassa, sekin vähärasvaista.

Vierailija
114/119 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurakuitu ja laihdutus, tosin antioksidantit estävät kolesterolin hapettumisen suoniin.

Vierailija
115/119 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne ihme antioksidantit oikein ovat, mitä te syötte?

Vierailija
116/119 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä: kauralesepuurolla.

Vierailija
117/119 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäsin entisestään pähkinöitä, siemeniä, kalaa ja oliiviöljyä. Vähensin juustovoileipiä. Vaihdoin juuston vähärasvaiseen. Hyvin harvoin kermaa ruuassa, sekin vähärasvaista.

Kerma ei ole koskaan vähärasvaista. Mitä sotkua oikein käytät kerman nimellä?

Vierailija
118/119 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne ihme antioksidantit oikein ovat, mitä te syötte?

Niitä löytyy ravinteikkaasta ruuasta. (ei suositusruuasta)

Vierailija
119/119 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ldl-kolesterolia on kahta tyyppiä, niistä vain toinen vaarallista (tiheä pienisyinen ldl-kolesteroli) ja sekin vain hapettuessaan, jonka aiheuttaa liika sokeri/hiilihydraatti. Yksinkertaistaen medias puhutaan ikään kuin sitä LDL:ää olisi vain yhtä tyyppiä - sitä pahaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi