Miten saisin motivoitua itseni menemään töihin 1680 bruttopalkalla, kun tuilla saa suunnilleen saman?
Menettäisin vain 40h joka viikko + matkat...Ei tuolla palkalla pääse edes rakentamaan elämää, se on vain kädestä suuhun elämistä. Ei saa asuntolainaa, tai sijoituksia kartutettua.
Eläkekorttia on turha käyttää, koska tuosta ei kertyisi takuueläkettä enempää.
Miten sinä olet saanut itsesi motivoitua?
Kommentit (240)
Töistä jäädään pois yhä useammin mielenterveyden pettäessä – ”Erityisen huolestuttavaa”
oka toisella työkyvyttömyyseläkkeelle joutuvalla syy on mielenterveysongelmissa.
Mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien osuus on kasvanut.
Vuonna 1995 noin joka kolmas työkyvyttömyyseläkkeelle jäävä jätti työt mielenterveyden pettäessä. 2015 osuus oli jo noin puolet. Määrä on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta.
– Erityisen huolestuttavaa sekä inhimillisestä että taloudellisesta näkökulmasta on nuorten osuuden kasvu näissä tilastoissa, Mielenterveyspoliittinen neuvottelukunta varoittaa tiedotteessaan.
Mielenterveysongelmat vievät ihmisen työkyvyttömäksi usein aikaisemmin kuin esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairaudet. 2015 mielenterveysongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä oli 45,2 vuotta. Se on yli kuusi vuotta aiemmin kuin työkyvyttömyyseläkkeelle jäävien keski-ikä.
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005107227.html
Tuet pois turhakkeilta kirjoitti:
Tukien varassa vapaaehtoisesti elävä on pelkkä hyödytön parasiitti.
Ja lisäksi hemmetin typerä. Vai uskooko joku oikeasti siihen, että yhteiskunta elättää loisen lopun ikää?
Sitten kun tulee vilu js nälkä, ei kukaan palkkaa vuosikausia lorvinutta tyhjäntoimittajaa.
Noita tukien varassa vapaaehtoisesti eläviä on niin vähän, että ihan hyvin sellaisen määrän vapaamatkustajia pienempikin maa kantaa. Kaikki vaan eivät yhteiskuntaan sovi.
Jääpähän niitä vähiä suorittavan työn paikkoja motivoituneemmille.
Lyhytnäköistä se voi olla, mutta toisaalta jos yhteiskunta lakkaa elämättästä, niin kyllä hätä keinot keksii.
P.S. Kukaan ei tänne kuitenkaan ole omasta tahdostaan tullut. Siinä mielessä on vähän erikoista puhua siitä, että olisi velvollisuus tehdä töitä. Kohdistakaa kritiikki kasvattajiin, hehän sen lisääntymispäätöksen yleensä ovat tehneet. (Elleivät sitten ole sysänneet kasvattamista koululle.)
Suomen suurin maataloustuki oli yli 3,5 miljoonaa euroa – katso lista jättitukien saajista
Suomen maataloutta ja maaseudun kehittämistä tuettiin viime vuonna noin kahdella miljardilla eurolla, josta noin 40 prosenttia oli EU-rahoitusta, käy ilmi Ruokaviraston tuoreimmista luvuista
Suurimman tukipotin, 3,5 miljoonaa euroa, sai viime vuonna Luonnonvarakeskus Luke. Potista 2,6 miljoonaa euroa oli hanketukea ja 900 000 euroa viljelijätukea
Sata suurinta maataloustukien saajaa
Kahden miljardin summa sisältää myös muun muassa maaseudun yritysten ja yhteisöjen investointeja, kyläkauppatukea sekä erilaisia koulutus- ja kehittämishankkeita.
Tuensaajia lähes 58 000
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007877422.html
Olen tehnyt ikäni töitä ja maksanut siinä sivussa ison siivun veroja,
että sinäkin olet kouluja saanut käydä. Tiedätkö, kuinka minua korpeaa tuollainen asenne?
Ilman omaa syytäni pääsin työttömäksi, kuten 250 työkaverianikin.
Arvaas mistä päästä karsittiin? No ikä. Ikärasismi on sitä, että lopputili on varma,
ikärasismi on sitä, ettet varmasti pääse mihinkään töihin.
Ikärasismia ei Suomessa ole??
Tuhlailevia ja ilmastollekin haitallisia yritys- ja maataloustukia olisi paras leikata nousuhdanteessa – eli NYT
Ihan ensiksi meidän kannattaa leikata monista tehottomista menoista – esimerkiksi yritystukia ja eläinperäisen maataloustuotannon tukia on karsittava huomattavasti. Nämä leikkaukset on järkevintä toteuttaa nyt noususuhdanteessa. Se tasaisisi suhdannevaikutuksia ja helpottaisi tukileikkausten vuoksi työnsä menettävien työllistymistä
Taloustieteilijät ovat lähes yksimielisiä yritystukien leikkaamisen tarpeesta(http://www.ekonomistikone.fi/selva-enemmisto-ekonomisteista-leikkaisi-y…). Yritystuet hidastavat elinkeinorakenteen uudistumista ja vääristävät kilpailua. Niiden myötä työntekijöiden työpanos on tehottomassa käytössä. Ainoastaan innovaatiotuilla voi olla selkeää hyötyä yhteiskunnalle, mikäli niiden avittamat teknologiakehityksen hyödyt leviävät lopulta laajemmin yhteiskuntaan
Kansallisia(Eli EU:n tukien lisäksi jaettavia) eläinperäisen maatalouden tukia maksetaan Suomessa vuosittain satojen miljoonien edestä. Ylipäätään Suomen maataloustuet ovat maatalouden arvonlisään verrattuna huikeasti kaikkia muita EU-maita korkeammat:
Saavuttaisimme riittävän huoltovarmuuden huomattavasti pienemmällä tukimäärällä. Nyt Suomesta viedään yksin Kiinaan miljoonia kiloja veronmaksajien tukemaa lihaa vuodessa.
Maatalouden päästöt ovat lähes 10 prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Eläinperäinen ruoantuotanto on pääosin huomattavasti kasvisperäistä ruoantuotantoa korkeapäästöisempää samaa energiayksikkö- tai proteiinimäärää kohden. Eläinperäisten maataloustukien leikkaaminen vähentäisi lihansyöntiä ja maatalouden päästöjä huomattavasti.
Arvioiden mukaan Suomi on nyt noususuhdanteessa, eli kokonaistuotanto on pitkän aikavälin trendiä korkeammalla tasolla. Yritys- ja maataloustukien leikkaaminen tulisi ajoittaa noususuhdanteeseen kahdestakin syystä
Julkistaloudelle olisi paljon järkevämpää, että työntekijämme työskentelisivät itsenäisesti pärjäävissä yrityksissä kuin valtion tuen varassa sinnittelevissä tehottomissa yrityksissä. Tukien leikkaaminen on helppo valinta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti aloittaja ei ole yksin tässä ryhmässä. Tukiviidakko on täynnä sudenkuoppia joilla annetaan mahdollisuus lokkeiluun ja tapetaan motivaatio tehdä työtä.
Paras keino on yksinkertaistaa tukiviidakkoa ja pienentää verotusta. Mielellään tasavero kaikille ja turhat tuet kokonaan pois.
Mitäs järkeä tasaverossa olisi?
Ellei sitten halluta täysin hillitsemättömiä tuloeroja ja rikkinäistä yhteiskuntaa.
Et mitenkään.
Itse saan (nettona) 700e Kelan työttömyyskorvausta, 310e asumistukea. 489e lapsilisää. Miehellä vakityö. Olen ollut 12 vuotta poissa työelämästä.
Jos saisin vakipaikan heti, niin menisin töihin.
-kokki-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulle enää edes tarjottaisiin työtä tuolla palkalla, niin käteen jäisi n. 250 euroa enemmän kuin nyt tuilla.
Maksan mieluusti 250 euroa siitä, että olen vapaa.
Et sinä ole vapaa. Olet yhteiskunnan elätti, ja tulotasosi on täysin riippuvainen yhteiskunnan maksuhalukkuudesta.
Lisäksi sössit tulevaisuutesi, tulet kitumaan köyhyydessä, koska elättämisesi ei tule jatkumaan loppuikääsi.
Mistä sinä muka tiedät, kuinka pitkään elättäminen jatkuu tai on jatkumatta? =)
Kuulostaa joltain surkealta EK:n pelotteluyritykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Olin samassa tilanteessa ja jätin työn. Olet jo osittain aivopesty, kun luulet, että on jotenkin parempi jos käyt töissä. Käytä aivojasi ja mieti kumpi on järkevämpää. Tee kuten parhaimmalta tuntuu ja unohda motivoinnit.
Mitä jos kaikki olisi yhtä aivopestyjä kuin sinä ja tekisi noin? Kuka tämän hyvinvoinnin sitten maksaisi? Tuolla ajatusmaailmalla ei ole ajateltua milliäkään omasta navasta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Moraali. Se että et varasta toisten verorahoja.
Demarit ne varastavat ja sitten jakavat näille työtä vieroksuville pummeille. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä, että pääsin siitä eteenpäin elämässä.
Jos olet lähihoitaja tai vastaava, jolla etenemismahdollisuuksia ei ole, vaikeaahan se on.
Mutta et kyllä saa tukia noin paljoa. Lasket siihen nyt mukaan jotain lapsilisiä ja muita, mitä saat palkan päällekin.
En laske, tuosta palkasta kun ottaa verot pois niin ollaan samoissa kuin nykyiset tukeni
ap
Kerroppa ne sinun tukesi, että saadaan vähän konkretiaa tähän aiheeseen.
Kansallista maataloustukea on leikattava
Suomen maatalous tuottaa kansantuotteestamme noin 2,7 prosenttia. Meillä on 59 000 maatilaa ja niillä 78 000 työpaikkaa eli 1,3 työpaikkaa maatilaa kohden.Eurostatin Agriculture and Fishery -tilastokirjan mukaan maatalouden tuotannon arvosta vuonna 2010 Suomessa 59 prosenttia oli maatalouden tukia. EU:ssa tukien osuus on keskimäärin 16 prosenttia. MTT:n taloustutkimuksen mukaan tukien osuus Suomessa on 35 prosenttia, mutta siinä tukien käsite on ymmärretty suppeasti.
Maataloustuestamme noin 60 prosenttia on kansallista tukea. Valtion vuoden 2015 budjetissa maataloustukimenot ovat 1 814 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi on huo-mattava muun muassa valtion osuus maataloustuottajien eläkkeistä (624 miljoonaa euroa vuodessa) ja lomituskorvaukset (210 miljoonaa euroa vuodessa). Maatalou-den tuki yhtä alan työpaikkaa kohti on noin 34 000 euroa vuodessa.
Pohjoisissa naapurimaissamme Ruotsissa, Virossa ja Latviassa kansallista maatalous-tukea ei juuri makseta, ja silti naapurimaidemme elintarvikeomavaraisuus on hyvä ja ruoan hinta Suomea halvempi
Suomalainen tukijärjestelmä hidastaa maatalouden rationalisointia. Tuki on Suo-messa siirtynyt pellon hintaan, joka jarruttaa tilakoon kasvua. Pellon keskihinta Suomessa on nyt noin 8 500, Ruotsissa 5 400, Virossa 2 000 ja Latviassa 1 300 euroa hehtaarilta.Maatalouden tukijärjestelmää on vastedes suunnattavatuotannon rationalisointiin ja tehokkuuden lisäämiseen. Samalla tukiviidakkoa ja sen byrokratiaa on kevennet-tävä. Suomella ei ole varaa eikä perusteita nykyiseen korkeaan kansalliseen maata-loustukeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt ikäni töitä ja maksanut siinä sivussa ison siivun veroja,
että sinäkin olet kouluja saanut käydä. Tiedätkö, kuinka minua korpeaa tuollainen asenne?
Ilman omaa syytäni pääsin työttömäksi, kuten 250 työkaverianikin.
Arvaas mistä päästä karsittiin? No ikä. Ikärasismi on sitä, että lopputili on varma,
ikärasismi on sitä, ettet varmasti pääse mihinkään töihin.
Ikärasismia ei Suomessa ole??
Voi myös ajatella, että olet niillä veroilla maksanut itse saamasi tuet pois.
Minkä takia kannustinloukku on mielestäsi kannustinloukussa olevan syytä?
Jos Suomessa ei ole firmoilla halua maksaa työstä palkkaa, joka riittää asumiseen ja syömiseen, niin pitäköön tunkkinsa.
Ai niin, yrityksille toki voi jakaa vastikkeetonta tukea verovaroista, koska miksi ei - onhan veroparatiisi paljon parempi kohde kuin ostovoimaksi päätyminen, tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulle enää edes tarjottaisiin työtä tuolla palkalla, niin käteen jäisi n. 250 euroa enemmän kuin nyt tuilla.
Et sinä ole vapaa. Olet yhteiskunnan elätti, ja tulotasosi on täysin riippuvainen yhteiskunnan maksuhalukkuudesta.
Lisäksi sössit tulevaisuutesi, tulet kitumaan köyhyydessä, koska elättämisesi ei tule jatkumaan loppuikääsi.
En puhu taloudellisesta vapaudesta, senhän tiesitkin.
Olen luottavainen, etten jää koskaan kodittomaksi siksi, ettei yhteiskunta ole enää halukas elättämään minua.
Hätä tosiaan keinot keksii, sekin on rohkaisevaa, koska jos yhtäkkiä minulta viedään sekin vähä, niin sitten varmaan tarjotaan töitäkin.
Toistaiseksi olen tähän tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moraali. Se että et varasta toisten verorahoja.
Demarit ne varastavat ja sitten jakavat näille työtä vieroksuville pummeille. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa.
Tuo kokkariperseenreikien mantra "työtä vieroksuvista pummeista" on aika väsynyttä kamaa.
Helppohan se tosin on jäkättää salaa partaansa nauraen, kun iso työvoimareservi on oikeasti yritysten etu.
Muutenhan siitä työstä joutuisi jopa maksamaan palkkaa, ajatella.
Saat uusia kavereita, he ehkä harrastavat jotain johon itsekkin innostut.
Uusia kokemuksia, oikeasti töistä saa virikkeitä omaan elämään, vaikka tätä taatusti alapeukutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle satasella sitä samaa mitä olet vetänyt :D
En tiedä kahlitsevampaa asiaa kuin tukien varassa eläminen. Sehän on pahempaa kuin vankilassa oleminen.
En menisi. Saan 70% työajalla käteen 1800e, tämä on ihan ok eikä vie koko elämää.
Vierailija kirjoitti:
Et mitenkään.
Itse saan (nettona) 700e Kelan työttömyyskorvausta, 310e asumistukea. 489e lapsilisää. Miehellä vakityö. Olen ollut 12 vuotta poissa työelämästä.Jos saisin vakipaikan heti, niin menisin töihin.
-kokki-
Olet niin pihalla aiheesta että et osaa edes valehdella uskottavasti.
Yhteiskunta lopettaa varmaan elättämisen kun vihdoin koittaa se oikea työvoimapula, ennen 90-luvun lamaa oli sellainen tai ainakin ainakin töihin pääsi puhelinsoitolla ja pystyi valitsemaan paikan.