Veljen vaimo pilasi illan
Oltiin sisarukset kokoonnuttu mökille viettämään juhannusaattoa perheinemme kesken. Veljeni kuopus oli 3-vuotias. Kun kello tuli 8 illalla alkoi veljen vaimo vaatia että pitää lähteä kotiin koska lapsi täytyy saada nukkumaan. Veli ei olisi halunnut lähteä mutta vaimonsa nosti sellaisen metelin että lähdettävä oli.
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei onneksi ole henkilökohtaista kokemusta tuollaisesta, mutta juurikin nyt juhannuksena todistin tuollaista menoa. Juuri hetki sitten vauvan saaneet vanhemmat tulivat poikkeamaan mökillä (taaperoikäinen lapsi oli miehen vanhempien mökillä hoidossa piipahtamisen ajan ja vauva oli mukana). He olivat nimenomaan sopineet, että tulevat vain poikkeamaan ja palaavat takaisin sinne miehen vanhempien mökille. Jostain syystä tämä isä alkoi innostumaan tarjotuista kaljoista ja drinkeistä siihen malliin, että vaimonsa sanoi ensiksi ihan nätisti, että ei enempää ja pitää lähteä ihan kohta. Mies vaan jatkoi juomistaan ja olikin hetken päästä melkoisessa pätkässä ja alkoi sönköttämään, kuinka käy vielä nopeasti saunassa.
Ihan aiheesta tämä vaimo repi pelihousunsa ja teki kyllä melko kuuluvalla äänellä selväksi, että nyt pitää lähteä. Tämä miehen äitikin rupesi soittelemaan perään tuntien jälkeen, että pitäisi jo palata takaisin sinne heidän mökille, että sielläkin on vielä saunomista ja iltapalaa ja sen sellaista.
Minulle tuli oikeasti ihan hirveä olo siitä, että miten joku voi olla noin itsekäs ja miten joku alkoholi saa ihmisen ihan vastuuttomaksi ääliöksi.
Joo onhan toi moka mieheltä, mutta jos viimeiset kuukaudet on kytätty selvin päin vauvan syntymää, niin hiukan armoa silti.
Miksi se äiti ei lähtenyt vauvan kanssa ja jättänyt miestä viettämään iltaa? Ei kai kukaan vastuullinen aikuinen nyt jää ajokortittomaksi ja riippuvaiseksi kuskeista enää nykymaailman aikaan?
Armoa? No, se äiti on ainakin 9 kk ollut selvinpäin ja sama meno jatkuu vielä tovin, jos/kun imettää (toki on korvikkeita ja voi pumpata maidot valmiiksi). Kyllä mies on varmaan siinä 9 kk aikana saanut juoda, jos on halunnut. Olisiko armoa pitänyt antaa, jos se äiti olisi päättänyt alkaa ryyppäämään ja lykännyt muksun isälle? Mikäli sitä maitoa on vauvalle tarjolla muualta, kuin tissistä?
Jos kyseessä miehen vanhempien mökki, niin sepäs olisi sitten varmaan oikein mukavaa kaikille, että äiti palaa sinne vauvan kanssa ja mies jäi kavereidensa kanssa ryyppäämään :)
Mulla on kerran vastaava tilanne. Käytiin miehen kavereiden mökillä appivanhempien mökiltä käsin. Esikoinen oli taapero ja mies innostui ottamaan kaljaa ja saunomaan muiden miesten kanssa. Yritin sitten olla selvin päin jotenkin sosiaalinen siinä ja jotain väkinäistä juttua vääntää ennalta tuntemattomien mökin emännän ja humaltuvien ihmisten kanssa ja oli ihan superkiusallista. Mies olisi halunnut, että jäädään kaikki sinne yöksi ja össönsössön kun hänellä oli niin kivaa siellä.
Lähdin mökiltä ja ajoin lapsen kanssa suoraan kotiin asti. Siihen loppu miehen kavereiden ja yhteisten kavereiden mökeillä mökkeilyt mulla ikuisiksi ajoiksi. En lähde enää IKINÄ mökkivierailuille - en lasten kanssa enkä ilman.
Ja mies sai kuulla kunniansa kun oli krapuloistaan selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veli halusi ilmeisesti jatkaa ryyppäämistä.
Niin. Mitään muuta syytähän ei hauskan illan jatkamiselle tietenkään voi olla. Mä ihan oikeasti säälin teitä absolutisteja, kun joudutte elämään aina niin pipo kireällä, että päätä pakottaa 😒
Hmm, hämmentävän ristiriitainen lause. Tarkennatko vielä vähäsen?
Hauskaa ei voi pitää ilman alkoholia vai mitä haet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo oli varmaan hoitanut lasta yksin koko päivän ja halusi vähän rauhaa itsekin.
Joo, voin kuvitella että tilanne on mennyt niin että vaimo on aamusta lähtien hoitanut pikkulasta omin päin samalla kun veli on seurustellut ja rupatellut mukavia oman perheensä kanssa, teeskennellen sitten kuin ei muka muistaisi sovittua kotiinlähtöä jotta lapsi saataisi nukkumaan ajoissa. Ja veljen perhe tietty nyrpistelee nenäänsä niuhottavalle miniälle joka pilaa koko illan riistämällä veljen pois suvun parista.
Niin ja tyhmäähän tällaisessa kuviossa vielä on tosiaan se, että sen vaimon päälle vyörytetään se nipottaminen ja ikävän ihmisen leima ja mies voi olla se hyvä rento tyyppi, joka olis niin halunnut vielä jäädä.
Ei ole todellakaan hauskaa olla jonkun mökillä vieraana tuntikaupalla pienten lasten kanssa jos muut seurustelevat, saunovat, pelaavat ja juovat ja itse saa yksin huolehtia lapsista, ruuista ja päikkärihommista. Ei siinä ole mitään mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on muuten joku nykyajan ilmiö, että pitää lomillakin mennä orjallisesti jonkun rytmin mukaan. Kun olin itse lapsi, ja mukana jossain mökki ja muissa kyläreissuissa, niin lapset pistettiin kuka mihinkin nukkumaan, että aikuiset saivat viettää iltaa rauhassa. Jos yöllä lähdettiin kotiin, niin napattiin sieltä sitten muksu mukaan. Samaa tein omille lapsilleni, samoin ystäväni omilleen, ja hyvin meni. Nyt tyttärelläni on lapsia ja kaikki tehdään just prikulleen lasten aikataulun mukaan. Koko päivä kellotetaan lasten lounaitten, päikkäreiden jne mukaan ja poikkeuksista ei voi edes neuvotella.
Juuri näin. Itsekin ihmettelen ihmisiä jotka elävät viikot ja viikonloput, arjet ja pyhät minuutilleen saman aikataulun mukaan. Viikonloppuna eivät lapset voi nukkua hetkeäkään pidempään kun heti menee kuulemma "rytmi sekaisin" ja jouluna pitää syödä jouluateria täsmälleen samaan aikaan kuin arkena syödään että lapset eivät mene "sekaisin".
Koko elämän suolahan on juuri se että arki ja juhla eroavat toisistaan. Itse muistan lapsuudesta juuri ne juhlat parhaina kun silloin sai kerrankin valvoa pidempään (ja nukahtaa sitten vaikka sohvalle) ja tehtiin asioita eri tavalla kuin muuten.
Miten lapset oppivat koskaan joustamaan mistään jos heidän koko elämänsä menee minuutilleen samalla tavalla koko ajan? En ihmettele että nämä vanhemmat ajattelevat että mitään ei voi muutta kun ovat itse ne lapsensa sellaisiksi opettaneet.
Enkä siis sano että arjessa ei pitäisi olla rutiineja mutta ne ovat nimenomaan sen arjen rutiineja, eivät rutiineja joista ei voisi joskus joustaa.
Samaa mieltä. Ja muistan itse lapsena, miten oli jännää kun sai valvoa aikuisten kanssa pitkään. Ja kun väsytti ja meni nukkumaan niin pystyi vielä sängystä kuunnella aikuisten puhetta ja naurua. Siitä tuli turvallinen oli, että siinä ne ovat jos sattuisin jotain tarvitsemaan. Hyvä fiilis on jäänyt tällaisista illanvietoista lapsena.
Nykyisin aikuisenakin jos menen illanvietoissa muita ennen nukkumaan reissussa niin jätän usein oven raolleen ja kuuntelen vielä muiden puheensorinaa ennen nukahtamista. Tulee sama turvallinen ja hyvä olo kuin lapsena.
Sama täällä. Muistan kun lapsena oli kiva ennen nukahtamista kuunnella kun äiti ja isä jutteli keskenään vielä pitkään ja joskus oli vieraitakin. Veljellä kyläillessä (veli on mua 8v vanhempi) vielä näin aikuisenakin on tullut sama tuttu ja turvallinen tunne kun olen mennyt aikaisemmin nukkumaan (yleensä luen kirjaa vielä) ja kuulen kun veli vaimonsa kanssa juttelee. Siitä on tullut hyvä mieli. Veli ihan liikuttui kun kerroin hänelle tästä (meidän vanhemmat kuoli kun oltiin aika nuoria).
Tämä viimeinen muisto on oikein lämpöinen ☺️ Hyvin välittyi kertomasi mielikuva. Ehkä se johtuu siitä, että lapsuudessani veneilimne ja kuulin usein nukkumaan mennessä vielä äidin ja isän tasaista jutusteluääntä, matkasuunnitelmia tai ajankohtaisten asioiden mietiskelyä 🤗
Luultavasti illan pilasi AP, joka ei tajunnut, että kälyllä on täysi sananvalta omaan elämäänsä, omat rajansa ja tahtotilansa, lapsella tosiaan rutiinit ja veljen perheellä muutenkin omat asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on muuten joku nykyajan ilmiö, että pitää lomillakin mennä orjallisesti jonkun rytmin mukaan. Kun olin itse lapsi, ja mukana jossain mökki ja muissa kyläreissuissa, niin lapset pistettiin kuka mihinkin nukkumaan, että aikuiset saivat viettää iltaa rauhassa. Jos yöllä lähdettiin kotiin, niin napattiin sieltä sitten muksu mukaan. Samaa tein omille lapsilleni, samoin ystäväni omilleen, ja hyvin meni. Nyt tyttärelläni on lapsia ja kaikki tehdään just prikulleen lasten aikataulun mukaan. Koko päivä kellotetaan lasten lounaitten, päikkäreiden jne mukaan ja poikkeuksista ei voi edes neuvotella.
Juuri näin. Itsekin ihmettelen ihmisiä jotka elävät viikot ja viikonloput, arjet ja pyhät minuutilleen saman aikataulun mukaan. Viikonloppuna eivät lapset voi nukkua hetkeäkään pidempään kun heti menee kuulemma "rytmi sekaisin" ja jouluna pitää syödä jouluateria täsmälleen samaan aikaan kuin arkena syödään että lapset eivät mene "sekaisin".
Koko elämän suolahan on juuri se että arki ja juhla eroavat toisistaan. Itse muistan lapsuudesta juuri ne juhlat parhaina kun silloin sai kerrankin valvoa pidempään (ja nukahtaa sitten vaikka sohvalle) ja tehtiin asioita eri tavalla kuin muuten.
Miten lapset oppivat koskaan joustamaan mistään jos heidän koko elämänsä menee minuutilleen samalla tavalla koko ajan? En ihmettele että nämä vanhemmat ajattelevat että mitään ei voi muutta kun ovat itse ne lapsensa sellaisiksi opettaneet.
Enkä siis sano että arjessa ei pitäisi olla rutiineja mutta ne ovat nimenomaan sen arjen rutiineja, eivät rutiineja joista ei voisi joskus joustaa.
Samaa mieltä. Ja muistan itse lapsena, miten oli jännää kun sai valvoa aikuisten kanssa pitkään. Ja kun väsytti ja meni nukkumaan niin pystyi vielä sängystä kuunnella aikuisten puhetta ja naurua. Siitä tuli turvallinen oli, että siinä ne ovat jos sattuisin jotain tarvitsemaan. Hyvä fiilis on jäänyt tällaisista illanvietoista lapsena.
Nykyisin aikuisenakin jos menen illanvietoissa muita ennen nukkumaan reissussa niin jätän usein oven raolleen ja kuuntelen vielä muiden puheensorinaa ennen nukahtamista. Tulee sama turvallinen ja hyvä olo kuin lapsena.
Minä taas inhoan kaikkea kännistä mölinää mutta johtunee siitä etten lapsena sitä koskaan kuullut.
Miksi illanvieton äänet ovat sinulle automaattisesti ”kännistä mölisemistä”?
Teistä en tiedä, mutta ainakaan meillä ei illanistujaisiin kuulu kännissä oleminen.
Kun ihmiset ihan selvinpäinkin innostuvat jostain aiheesta, niin volyymi nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas inhoan kaikkea kännistä mölinää mutta johtunee siitä etten lapsena sitä koskaan kuullut.
Miksi illanvieton äänet ovat sinulle automaattisesti ”kännistä mölisemistä”?
Teistä en tiedä, mutta ainakaan meillä ei illanistujaisiin kuulu kännissä oleminen.Kun ihmiset ihan selvinpäinkin innostuvat jostain aiheesta, niin volyymi nousee.
Antaa innostua.
On se ikävää kun lapsen tarpeet laitetaan ryyppäyksen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sille lapselle olisi sinun mielestäsi pitänyt tehdä?
Käyttää patteriin ja soittaa poliisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo oli varmaan hoitanut lasta yksin koko päivän ja halusi vähän rauhaa itsekin.
Joo, voin kuvitella että tilanne on mennyt niin että vaimo on aamusta lähtien hoitanut pikkulasta omin päin samalla kun veli on seurustellut ja rupatellut mukavia oman perheensä kanssa, teeskennellen sitten kuin ei muka muistaisi sovittua kotiinlähtöä jotta lapsi saataisi nukkumaan ajoissa. Ja veljen perhe tietty nyrpistelee nenäänsä niuhottavalle miniälle joka pilaa koko illan riistämällä veljen pois suvun parista.
Niin ja tyhmäähän tällaisessa kuviossa vielä on tosiaan se, että sen vaimon päälle vyörytetään se nipottaminen ja ikävän ihmisen leima ja mies voi olla se hyvä rento tyyppi, joka olis niin halunnut vielä jäädä.
Ei ole todellakaan hauskaa olla jonkun mökillä vieraana tuntikaupalla pienten lasten kanssa jos muut seurustelevat, saunovat, pelaavat ja juovat ja itse saa yksin huolehtia lapsista, ruuista ja päikkärihommista. Ei siinä ole mitään mieltä.
Juu, näinhän se elämä menee aina. Kun tehdään kuten sinä sanot niin kaikki on pelkkää auvoa ja auringonpaistetta mutta jos tehdään eri tavalla niin kaikki romahtaa välittömästi? Miten ihmiset voivatkin uskoa omaan erinomaisuuteensa noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset tarvii rutiineja joo, mutta mikäli kyseessä ei ole erityislapsi niin poikkeamat eivät ole vaarallisia. Minun tytär oli 2,5 v kun tuli kutsu häihin. Menomatkan 2 h hän nukkui autossa kunnon päiväunet. Kirkon pihassa syötiin eväät, käytiin puskapissalla sankarihautausmaan aidan vieressä, laitettiin juhlamekko päälle. Kirkkoon asteli ihana pikku prinsessa, rauhallisena, uteliaana, silmät loistaen. Vihkimisen jälkeen mentiin juhlapaikalle, jossa oli lapset huomioitu, saivat heti pikku pussit jossa oli puuhakirja, värikynät, rusinoita ja mitä kaikkea. Sen voimalla jaksoi tyttö odotella, kunnes alkoi ruokailu. Ilta jatkui tanssilla jne ja tyttöni pyöri innokkaana mukana, tanssitti morsiamen ukkia, höpötteli kaikkien kanssa, esitteli mekkoaan, leikki miden lasten kanssa. Ja sai syödä herkkuja niin paljon kyin halusi. Noin 23.30 silmät alkoivat mennä kiinni, siinä vaiheessa kaivoin kassista yöpuvun ja vaipan, vaihdettiin ne päälle, pestiin hampaat juhlapaikalla ja mentiin tyttö sylissä sanomaan heipat hääparille ja kaikille uusille kavereille. Lapsi autoon, ajettiin kotiin ja kannettiin nukkuva lapsi sänkyyn. Seuraavana aamuna se nukkui pitkään, ei malttanut käydä päiväunille (eikä pakotettu) ja ilta oli ehkä hieman kiukkuisempi kuin normaalisti, mutt so? Kukaan ei kuollut eikä vahingoittunut. Kävi nukkumaan aiemmin ja solahti sit normaaliin rytmiin.
Vastaavia poikkeamia on kaikkien lasteni lapsuudessa ollut joitakin, ja mitään vaarallista ei ole niiden seurauksena tapahtunut.
"Meillä meni näin, niin kaikilla muillakin täytyy olla helppoa. Tai sit on erityislapsi"
Olisin juhlavieraana katsellut ihmeissäni, että miksi ette voi viedä nuin pientä jo nukkumaan. Lapselliset lähtevät häistä n.21.00 aikoihin että aikuiset voivat juhlia ja ottaa alkoa mielensä mukaan. Luulin jo että tämän ymmärtävät kaikki. Ei missään nimessä lasten paikka enää ruohon aikaan, kun porukka mahdollisesti reilusti jo humalassa.
Niin no on ihmisiä joiden porukoissa on tapana olla reilusti humaltuneena aina ja kaikkialla. Itsehän olin kyseisissä bileissä ilman alkoholia (pl ruuan kanssa lasi viiniä) ja havainnoin kyllä ympäristöäni ja osasin arvioida, että lapseni olo oli turvallinen koko ajan. Nauru ja ilo eivät lapseni elämää pilannut ja örveltäjiä ei paikalla ollut. Joten kiitos vaan huolenpidosta näin 17 vuoden jälkeen.
Kliseistä vedota tuohon että itse liikkuisit vain niin hyvissä piireissä, joissa ei kukaan ikinä juo liikaa. Se ei ole totta ja et voi tietää onko osa vieraista jättänyt alkoholin vain sen takia vähemmälle kun te jotkut ette tajunneet viedä lasta pois juhlista. Itse en kehtaa kehtaa ottaa montaa jos on lapsia paikalla ja kyllä olisi ottanut päähän jos olisin itse esimerkiksi vienyt omat lapseni vartavasten hoitoon. Tokikaan en voinut tekstistäsi päätellä että tapahtumasta on 17 vuotta aikaa ja ehkä aika on kullannut muistot sinullakin.
😮 No tuo on sinun ongelmasi, jos et kehtaa juoda jos on lapsia läsnä. Ilmeisesti muutut jotenkin holtittomaksi juodessasi? Myös aika marttyyri olet jos varta vasten viet omat lapset hoitoon jotta saat vetää happoa kaksin käsin, mutta sitten jollain toisella onkin lapsi ja et kehtaa. Kuuntele nyt vähän itseäsi, eikö kuulostakin pöljältä?
Kyseisissä häissä oli lapsia muitakin ja kyllä, käytös oli kaikilla hyvää alkoholista ja hiprakasta huolimatta... Ja häitä, hautajaisia ja muita juhlia on ollut ja lapseni on nähneet myös typeriä känniääliöitä eläessään. Heidän luota olen lapseni tietenkin vienyt pois.
Mutta alun perin oli kyse rutiineista.
Omituista, että juhlissa on hauskaa vain alkoholia juomalla. En ole absolutisti ollenkaan, mutta vietin juuri oikein hauskan juhannuksen ilman alkoholia. Join drinkkejä, viiniä, alkoholitonta olutta ja kuohuvaa siinä missä muutkin, kaikki oli vaan alkoholitonta. Nykyäänhän saa vaikka mitä, Ginsin tai Ginish, Rhumish jne, ja samat blandningit sekaan. Ja oli mukava ajaa aamuyöllä kotiin, kun ei tarvinnut jonottaa taksia, yrittää ehtiä junaan tms. ja seuraavana päivänä oli pirteä, hyvä olo, vaikka yöunet jäivät vähiin :D.
Onneksi vielä 90 luvulla kun lasta alkoi väsyttää, se laitettiin nukkumaan johonkin vieraspaikkaan ja kannettiin sitten kotiin lähtiessä autoon. Ei jäänyt traumoja, kaikilla oli hyvä meno eikä kukaan känniörveltänyt vaikka illanistujaiset jatkuikin vähän pidempään. Ymmärrän ap harmin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vielä 90 luvulla kun lasta alkoi väsyttää, se laitettiin nukkumaan johonkin vieraspaikkaan ja kannettiin sitten kotiin lähtiessä autoon. Ei jäänyt traumoja, kaikilla oli hyvä meno eikä kukaan känniörveltänyt vaikka illanistujaiset jatkuikin vähän pidempään. Ymmärrän ap harmin.
Toisaalta 90-luvulla ei käytetty nettiäkään missään, joten verkko kiinni eskoseni. Maailma kuitenkin muuttuu ja se, että ysärillä asia oli ok, ei tarkoita sitä, että se olisi ollut lapsen kannalta hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisessa tilanteessa kannattaisi varmaan jutella sen oman puolison kanssa miksi joutuu yksin huolehtimaan lapsista..?
Ei ole tietenkään oikein mjiden vyöryttää vaimon päälle nipottajan leimaa, mutta ei tuollainen kuvio nyt ylipäätään kuulosta terveeltä perhe-elämältä että mieslapsi chillaa ja vaimo hoitaa hiki hatussa jälkikasvua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta 90-luvulla ei käytetty nettiäkään missään, joten verkko kiinni eskoseni. Maailma kuitenkin muuttuu ja se, että ysärillä asia oli ok, ei tarkoita sitä, että se olisi ollut lapsen kannalta hyvä asia.
Miten ihmeessä sun kommentti liittyy tohon mitä kirjoitin :D
Enkä ole Esko vaan nainen 30v, ja olin lapsi tuolloin ysärillä. Ihan hyvät muistot on jäänyt, kiitos kuitenkin huolenpidosta ;)
Veljen vaimo kuulostaa naristiselta pirttihirmulta, sääli veljeäsi.
Ja miten se pilasi teidän juhannuksen? Pidot sen kun paranee kun vieraat vähenee, sanoo jo sananlaskukin.
Itseasiassa siis veli pilasi illan. Hänen olisi pitänyt ymmärtää lähtemisen tärkeys ja aikuisena asettaa lapsensa tarpeet oman kivan edelle. Jos veli olisi ollut kypsä aikuinen, koko episodia ei olisi ollut eli perhe olisi unisono ystävällisesti kiittänyt mukavasta illasta, toivottanut muille iloisesti hyvää illan jatkoa ja lähtenyt kotiin.
Lapsi olisi päässyt nukkumaan ajoissa eikä yliväsyneenä unen kanssa kamppaillen. Isi ja äiti olisivat sitten voineet tehdä toisilleen kaikessa rauhassa ihania juhannustaikoja.