Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljen vaimo pilasi illan

Vierailija
28.06.2021 |

Oltiin sisarukset kokoonnuttu mökille viettämään juhannusaattoa perheinemme kesken. Veljeni kuopus oli 3-vuotias. Kun kello tuli 8 illalla alkoi veljen vaimo vaatia että pitää lähteä kotiin koska lapsi täytyy saada nukkumaan. Veli ei olisi halunnut lähteä mutta vaimonsa nosti sellaisen metelin että lähdettävä oli.

Kommentit (307)

Vierailija
121/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on muuten joku nykyajan ilmiö, että pitää lomillakin mennä orjallisesti jonkun rytmin mukaan. Kun olin itse lapsi, ja mukana jossain mökki ja muissa kyläreissuissa, niin lapset pistettiin kuka mihinkin nukkumaan, että aikuiset saivat viettää iltaa rauhassa. Jos yöllä lähdettiin kotiin, niin napattiin sieltä sitten muksu mukaan. Samaa tein omille lapsilleni, samoin ystäväni omilleen, ja hyvin meni. Nyt tyttärelläni on lapsia ja kaikki tehdään just prikulleen lasten aikataulun mukaan. Koko päivä kellotetaan lasten lounaitten, päikkäreiden jne mukaan ja poikkeuksista ei voi edes neuvotella.

Paljon peukkuja saanut viesti. Kertokaa käytännössä, miten lapsi napataan yöllä mukaan nukkumasta? Meilläkin yli tunnin mökkimatka, herättäisin siis aamuyöllä lapset taaperosta teiniin ja siirtäisin autoon, mitä sitten? Ei ainakaan meidän istuimissa pysty nukkumaan, kun ovat pystyasennossa, saati teinin herättäminen. Minusta tuo on lasten kiusaamista. Kyllä aikuisten pitää kyetä ajoissa suunnittelemaan kyläilyn kulku niin, ettei lapsia herätetä kesken yöunien ja lähdetä ajamaan. Joko ollaan yötä tai sitten ei. Olen itsekin lapsena nukkunut ties missä ja kenenkin lämpimissä pannuhuoneissa patjalla, kun aikuiset juttelivat pitkään yöhön. Sitten nuukahtaneena autoon ja niska kipeänä seuraavana päivänä. Aikuiset tietysti nukkuivat puoleen päivään. Minusta tuossa ei ole mitään hienoa, vaan on huonoa vanhemmuutta.

No näköjään näitä nähdään niin monelta kantilta. Minusta taas on hyvä että lapset tottuvat siihen että joskus asiat menevät vähän eri tavalla ja jopa se nukkuminen voi tapahtua joskus vähän eri tavalla ja eri paikoissa. Jos totuttaa lapsen siihen että se pystyy nukahtamaan vain yhdessä paikassa yhdellä tavalla niin kaikki reissut ja vierailut ovat aika hankalia.

Kyllä ainakin meillä lapset ovat aina nukkuneet autossa ihan ongelmitta.

No kun mentiin vaan henk.koht. anekdootteihin niin okei, itse olen ollut perheen ja sukulaisten mukana kaikenmoisilla matkoilla aivan pienestä asti mukana enkä vaan ikinä, lapsena tai aikuisena, ole pystynyt nukkumaan kulkuvälineissä, siitä lähtien kun puolivuotiaana olin lentokoneessa Mallorcalle pysynyt hereillä koko matkan. Tämän täytyy nyt olla autuaaksitekevä totuus koska minäminä...

Vierailija
122/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ehdotitteko, että jäisivät yöksi ja lapsen voi laittaa nukkumaan mökkiin sisälle ja veljen vaimokin olisi voinut hetkeksi hengähtää ja ottaa vaikka lasin viiniä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemikaaliali kirjoitti:

Kemikaaliali kirjoitti:

Lapsille on tärkeää rutiinit, jotta nukahtavat ja tuntevat olonsa turvalliseksi. Veljen vaimo oli ihan oikeassa.

Alapaukuttajat taitaa olla kaikki lapsettomia. Tiedoksi lapsettomille, että jos pienen lapsen rutiineista ei pidä kiinni, nukuttamisesta ja koko seuraavasta päivästä tulee katastrofi, koska rytmi on mennyt sekaisin. Veli ei ilmeisesti hoida lastaan vaan kaikki on veljen vaimon hommia.

Sitten ihmettelen nykykulttuuria, niin kuin tässäkin ketjussa puhutaan betonikengistä. Juuri kun työelämässä ollaan pääsemässä väkivallalla uhkailusta niin uusi sukupolvi tuo asiat vaan pahemmin esille. Tapakoulutus on jäänyt vanhemmilta ja myös opettajat ovat osittain syypäitä ja myös opetushallitus..

Minustakin on kammottavaa, millaista kieltä sakki käyttää lapsista. Mutta ei siitä kyllä voi vanhempia tai koulua syyttää, tuo vaivaa melkein kaiken ikäisiä ja johtuu somesta. Henkisesti sairaat ihmiset voivat anonyymisti oksentaa mitä tahansa julki.

Mitä tulee rytmeihin, niin olet kyllä anteeksi vain väärässä. Minulla on kaksi, nyt jo täysi-ikäistä lasta, joista toinen jopa erittäin rutiiniriippuvainen asperger.

Silti kummankin kanssa pärjättiin hyvin väljällä päivärutiinilla. Aamulla herättiin pk-päivinä klo 8, vapaapäivinä klo 10-11. Nukkumaan mentiin vapaapäivinä klo 23, pk-päivinä noin klo 21.30.

No problm tuon vaihtelun kanssa, nukahtaminen ja herääminen sujuivat taisteluitta. Päiväkodissa nukutaan päikkärit, vapaapäivinä kotona ei.

Lapset oppivat rutiiniriippuvaisiksi jos heidät siihen opetetaan. Ei se mikään luonnonlaki ole, että lapsien pitää mennä aina samalla kellonlyömällä nukkumaan!

TOKI ap:n veljen perheessä oli selvää, että jos lapsi on jo oppinut tietyn nukkumaanmenoajan, ei sitä aleta säätää yhtäkkiä yhtenä päivänä. Siitä seuraa vain itkua ja huutoa. Ja illan järjestelyistä on sovittu ennen mökille lähtöä, eikä niistä aleta siellä vääntää, joten kyllä se illan pilaaja oli ap:n veli, ei käly

Vierailija
124/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei onneksi ole henkilökohtaista kokemusta tuollaisesta, mutta juurikin nyt juhannuksena todistin tuollaista menoa. Juuri hetki sitten vauvan saaneet vanhemmat tulivat poikkeamaan mökillä (taaperoikäinen lapsi oli miehen vanhempien mökillä hoidossa piipahtamisen ajan ja vauva oli mukana). He olivat nimenomaan sopineet, että tulevat vain poikkeamaan ja palaavat takaisin sinne miehen vanhempien mökille. Jostain syystä tämä isä alkoi innostumaan tarjotuista kaljoista ja drinkeistä siihen malliin, että vaimonsa sanoi ensiksi ihan nätisti, että ei enempää ja pitää lähteä ihan kohta. Mies vaan jatkoi juomistaan ja olikin hetken päästä melkoisessa pätkässä ja alkoi sönköttämään, kuinka käy vielä nopeasti saunassa.

Ihan aiheesta tämä vaimo repi pelihousunsa ja teki kyllä melko kuuluvalla äänellä selväksi, että nyt pitää lähteä. Tämä miehen äitikin rupesi soittelemaan perään tuntien jälkeen, että pitäisi jo palata takaisin sinne heidän mökille, että sielläkin on vielä saunomista ja iltapalaa ja sen sellaista.

Minulle tuli oikeasti ihan hirveä olo siitä, että miten joku voi olla noin itsekäs ja miten joku alkoholi saa ihmisen ihan vastuuttomaksi ääliöksi.

Vierailija
125/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on muuten joku nykyajan ilmiö, että pitää lomillakin mennä orjallisesti jonkun rytmin mukaan. Kun olin itse lapsi, ja mukana jossain mökki ja muissa kyläreissuissa, niin lapset pistettiin kuka mihinkin nukkumaan, että aikuiset saivat viettää iltaa rauhassa. Jos yöllä lähdettiin kotiin, niin napattiin sieltä sitten muksu mukaan. Samaa tein omille lapsilleni, samoin ystäväni omilleen, ja hyvin meni. Nyt tyttärelläni on lapsia ja kaikki tehdään just prikulleen lasten aikataulun mukaan. Koko päivä kellotetaan lasten lounaitten, päikkäreiden jne mukaan ja poikkeuksista ei voi edes neuvotella.

Paljon peukkuja saanut viesti. Kertokaa käytännössä, miten lapsi napataan yöllä mukaan nukkumasta? Meilläkin yli tunnin mökkimatka, herättäisin siis aamuyöllä lapset taaperosta teiniin ja siirtäisin autoon, mitä sitten? Ei ainakaan meidän istuimissa pysty nukkumaan, kun ovat pystyasennossa, saati teinin herättäminen. Minusta tuo on lasten kiusaamista. Kyllä aikuisten pitää kyetä ajoissa suunnittelemaan kyläilyn kulku niin, ettei lapsia herätetä kesken yöunien ja lähdetä ajamaan. Joko ollaan yötä tai sitten ei. Olen itsekin lapsena nukkunut ties missä ja kenenkin lämpimissä pannuhuoneissa patjalla, kun aikuiset juttelivat pitkään yöhön. Sitten nuukahtaneena autoon ja niska kipeänä seuraavana päivänä. Aikuiset tietysti nukkuivat puoleen päivään. Minusta tuossa ei ole mitään hienoa, vaan on huonoa vanhemmuutta.

No näköjään näitä nähdään niin monelta kantilta. Minusta taas on hyvä että lapset tottuvat siihen että joskus asiat menevät vähän eri tavalla ja jopa se nukkuminen voi tapahtua joskus vähän eri tavalla ja eri paikoissa. Jos totuttaa lapsen siihen että se pystyy nukahtamaan vain yhdessä paikassa yhdellä tavalla niin kaikki reissut ja vierailut ovat aika hankalia.

No kun mentiin vaan henk.koht. anekdootteihin niin okei, itse olen ollut perheen ja sukulaisten mukana kaikenmoisilla matkoilla aivan pienestä asti mukana enkä vaan ikinä, lapsena tai aikuisena, ole pystynyt nukkumaan kulkuvälineissä, siitä lähtien kun puolivuotiaana olin lentokoneessa Mallorcalle pysynyt hereillä koko matkan. Tämän täytyy nyt olla autuaaksitekevä totuus koska minäminä...

Ohiksena: sinä itse olet selittänyt juurikin omasta elämästäsi ja lapsistasi ja turvaistuimistasi.

Tuskin täällä kukaan on tehnyt tieteellistä tutkimusta lasten nukkumisesta.

Minusta järkevää on miettiä etukäteen, ollaanko yötä vai ei ja varata mukaan retkipatjat ym. tarvittaessa. Mukavampaa niin!

Mutta pienimmän olen saattanut kyllä panna nokosille tunniksi ja nostaa lähtiessä turvaistuimeen nukkumaan. Pienet lapset ainakin meillä ovat kaikki nukkuneet muutenkin autossa - naureskeltiin miehen kanssa, että autossamme on semmoinen unikytkin, joka napsautetaan liikkeelle lähdettäessä päälle ja kohta nukutaan jo takapenkillä...

Joten eiköhän kukin toimi siten, kuin omien lastensa kohdalla on havaittu toimivan. Meidän lapset nukkuivat autossa ja heille ei tarkka päivärutiini ollut tarpeen. Joillekin toisille tilanne on eri.

Olen kumminkin sitä mieltä, että joustavuutta voi lapsille myös jossain määrin opettaa ja toisaalta hirmu tiukkaa rutiiniriippuvuuttakin. Jälkimmäinen on kyllä epäviisasta, JOS haluaa matkustella lasten kanssa.

Vierailija
126/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs ystäväni sanoi juuri, ettei lähde enää miehensä kanssa mökille, koska saa hoitaa sielläkin yksin 24/7 pieniä lapsiaan - siis miehensä ja hänen yhteisiä. Mies käy golfaamassa, saunoo ja kittaa kaljaa, eikä ystävälläni ole hetkäkään aikaa levätä mökkireissujen aikana. On kuulemma helpompi jäädä kotiin lasten kanssa. Ehkä kälysi ei vaan jaksanut olla koko iltaan lapsenvahtina seuraamassa vierestä, kun muu porukka dokailee ja örveltää? Ihan ymmärrettävää kyllä. Eikä lastakaan tuollaisessa ympäristössä halua pitää.

Vierailija
127/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei onneksi ole henkilökohtaista kokemusta tuollaisesta, mutta juurikin nyt juhannuksena todistin tuollaista menoa. Juuri hetki sitten vauvan saaneet vanhemmat tulivat poikkeamaan mökillä (taaperoikäinen lapsi oli miehen vanhempien mökillä hoidossa piipahtamisen ajan ja vauva oli mukana). He olivat nimenomaan sopineet, että tulevat vain poikkeamaan ja palaavat takaisin sinne miehen vanhempien mökille. Jostain syystä tämä isä alkoi innostumaan tarjotuista kaljoista ja drinkeistä siihen malliin, että vaimonsa sanoi ensiksi ihan nätisti, että ei enempää ja pitää lähteä ihan kohta. Mies vaan jatkoi juomistaan ja olikin hetken päästä melkoisessa pätkässä ja alkoi sönköttämään, kuinka käy vielä nopeasti saunassa.

Ihan aiheesta tämä vaimo repi pelihousunsa ja teki kyllä melko kuuluvalla äänellä selväksi, että nyt pitää lähteä. Tämä miehen äitikin rupesi soittelemaan perään tuntien jälkeen, että pitäisi jo palata takaisin sinne heidän mökille, että sielläkin on vielä saunomista ja iltapalaa ja sen sellaista.

Minulle tuli oikeasti ihan hirveä olo siitä, että miten joku voi olla noin itsekäs ja miten joku alkoholi saa ihmisen ihan vastuuttomaksi ääliöksi.

Joo onhan toi moka mieheltä, mutta jos viimeiset kuukaudet on kytätty selvin päin vauvan syntymää, niin hiukan armoa silti.

Miksi se äiti ei lähtenyt vauvan kanssa ja jättänyt miestä viettämään iltaa? Ei kai kukaan vastuullinen aikuinen nyt jää ajokortittomaksi ja riippuvaiseksi kuskeista enää nykymaailman aikaan?

Vierailija
128/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Itsekin ihmettelen ihmisiä jotka elävät viikot ja viikonloput, arjet ja pyhät minuutilleen saman aikataulun mukaan. Viikonloppuna eivät lapset voi nukkua hetkeäkään pidempään kun heti menee kuulemma "rytmi sekaisin" ja jouluna pitää syödä jouluateria täsmälleen samaan aikaan kuin arkena syödään että lapset eivät mene "sekaisin".

Koko elämän suolahan on juuri se että arki ja juhla eroavat toisistaan. Itse muistan lapsuudesta juuri ne juhlat parhaina kun silloin sai kerrankin valvoa pidempään (ja nukahtaa sitten vaikka sohvalle) ja tehtiin asioita eri tavalla kuin muuten.

Miten lapset oppivat koskaan joustamaan mistään jos heidän koko elämänsä menee minuutilleen samalla tavalla koko ajan? En ihmettele että nämä vanhemmat ajattelevat että mitään ei voi muutta kun ovat itse ne lapsensa sellaisiksi opettaneet.

Enkä siis sano että arjessa ei pitäisi olla rutiineja mutta ne ovat nimenomaan sen arjen rutiineja, eivät rutiineja joista ei voisi joskus joustaa.

Samaa mieltä. Ja muistan itse lapsena, miten oli jännää kun sai valvoa aikuisten kanssa pitkään. Ja kun väsytti ja meni nukkumaan niin pystyi vielä sängystä kuunnella aikuisten puhetta ja naurua. Siitä tuli turvallinen oli, että siinä ne ovat jos sattuisin jotain tarvitsemaan. Hyvä fiilis on jäänyt tällaisista illanvietoista lapsena.

Nykyisin aikuisenakin jos menen illanvietoissa muita ennen nukkumaan reissussa niin jätän usein oven raolleen ja kuuntelen vielä muiden puheensorinaa ennen nukahtamista. Tulee sama turvallinen ja hyvä olo kuin lapsena.

Sama täällä. Muistan kun lapsena oli kiva ennen nukahtamista kuunnella kun äiti ja isä jutteli keskenään vielä pitkään ja joskus oli vieraitakin. Veljellä kyläillessä (veli on mua 8v vanhempi) vielä näin aikuisenakin on tullut sama tuttu ja turvallinen tunne kun olen mennyt aikaisemmin nukkumaan (yleensä luen kirjaa vielä) ja kuulen kun veli vaimonsa kanssa juttelee. Siitä on tullut hyvä mieli. Veli ihan liikuttui kun kerroin hänelle tästä (meidän vanhemmat kuoli kun oltiin aika nuoria). 

Vierailija
129/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo onhan toi moka mieheltä, mutta jos viimeiset kuukaudet on kytätty selvin päin vauvan syntymää, niin hiukan armoa silti.

Miksi se äiti ei lähtenyt vauvan kanssa ja jättänyt miestä viettämään iltaa? Ei kai kukaan vastuullinen aikuinen nyt jää ajokortittomaksi ja riippuvaiseksi kuskeista enää nykymaailman aikaan?

Armoa? No, se äiti on ainakin 9 kk ollut selvinpäin ja sama meno jatkuu vielä tovin, jos/kun imettää (toki on korvikkeita ja voi pumpata maidot valmiiksi). Kyllä mies on varmaan siinä 9 kk aikana saanut juoda, jos on halunnut. Olisiko armoa pitänyt antaa, jos se äiti olisi päättänyt alkaa ryyppäämään ja lykännyt muksun isälle? Mikäli sitä maitoa on vauvalle tarjolla muualta, kuin tissistä?

Jos kyseessä miehen vanhempien mökki, niin sepäs olisi sitten varmaan oikein mukavaa kaikille, että äiti palaa sinne vauvan kanssa ja mies jäi kavereidensa kanssa ryyppäämään :)

Vierailija
130/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai miksei se mies ollut kuskina, huolehtinut illasta ja siitä että vaimo pääsee viettään juhannusta ja juomaan muutaman kaljan ja saunomaan ilman lastenhoitovastuuta? 

Kyllä ne noin 50:50 suhteessa menee, ei se synnytyksen odottamisella kuivin suin ole valmista. 

Vierailija
131/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kemikaaliali kirjoitti:

Kemikaaliali kirjoitti:

Lapsille on tärkeää rutiinit, jotta nukahtavat ja tuntevat olonsa turvalliseksi. Veljen vaimo oli ihan oikeassa.

Alapaukuttajat taitaa olla kaikki lapsettomia. Tiedoksi lapsettomille, että jos pienen lapsen rutiineista ei pidä kiinni, nukuttamisesta ja koko seuraavasta päivästä tulee katastrofi, koska rytmi on mennyt sekaisin.

Mun lapset on jo teinejä, mutta toi rutiiniuskovaisuus teki tuloaan 15 v sitten. Kyllä, lapset hyötyvät säännöllisestä elämästä. Mutta aina välillä elämässä tulee tilanteita, että koko muu perhe ei voi mennä mutkalle sen yhden rytmintarpeen vuoksi. Sen lapsen voi laittaa nukkumaan muuallekin kuin omaan sänkyyn ja jos rytmi keikahtaa joskus, niin ei synny katastrofia. On hyvä opettaa lapselle myös sekin, että aina kaikki ei mene täysin pilkulleen. Siellä kotonakin voi sattua kaikkea, jotka vaikuttavat rytmiin.

Joo, lapsi laitetaan nukkumaan jonnekin mökin nurkkaan ja lapsen äiti kököttää siellä mökissä lapsen kanssa, kun kaikki muut remuaa ulkona. Siinä hän selvinpäin kuuntelee mölinää ja käy välillä sanomassa, että olkaa hiljempaa, kun lapsi herää. Tosi hauska juhannus lapsen äidillä, todellakin.

Tämä on valintojen maailma, kuka käski ämmän avaamaan haaransa ja lisääntymään?

Tämmöisiä kommentteja lukiessa voi onneksi olla täysin varma, että tuo ämmittelijä ei lisäänny ikinä.

Se on hyvä. Itse olen ollut siitä täysin varma jo vuosikaudet. Olen onnellinen kun saan pysyä kaukana teistä ja vittumaisista vinkuvista kakaroistanne.

Silti päivittäin vietät aikaa palstalla suloisessa seurassamme. 😘

Vierailija
132/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei kuitenkaan päässyt näpäyttämään, niin se harmittaa.

Ja nyt sitten pitää yrittää "näpäyttää" jälkikäteen vauvelipalstalla. XD Toiveena tietenkin "kaikki muutkin ovat samaa mieltä kuin minä, olen siis oikeassa!". Nyt on ap:n ajatuksen kulun muutettava suuntaa, eli "kylläpä on paljon yhtä typerää porukkaa kuin veljen vaimo, minä olen oikeassa!"

Onko sulla ap muuten joku epäterve pakkomielle omaan veljeesi, jos hänen poislähtö pilasi illan?

Vierailija
133/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti toimi ihan oikein. Olivat olleet mökillä koko päivän. Seuraavana päivänä mieskin oli tyytyväinen, kun ei ollut päänsärkyä.

Vierailija
134/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit laittanut ämmälle kapulan suuhun ja lukinnut saunaan.

Vierailija
135/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se äiti on ollut vähän kauemmin selvinpäin, kuin viimeiset kuukaudet. Hiukan armoa hei.

Vierailija
136/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Itsekin ihmettelen ihmisiä jotka elävät viikot ja viikonloput, arjet ja pyhät minuutilleen saman aikataulun mukaan. Viikonloppuna eivät lapset voi nukkua hetkeäkään pidempään kun heti menee kuulemma "rytmi sekaisin" ja jouluna pitää syödä jouluateria täsmälleen samaan aikaan kuin arkena syödään että lapset eivät mene "sekaisin".

Koko elämän suolahan on juuri se että arki ja juhla eroavat toisistaan. Itse muistan lapsuudesta juuri ne juhlat parhaina kun silloin sai kerrankin valvoa pidempään (ja nukahtaa sitten vaikka sohvalle) ja tehtiin asioita eri tavalla kuin muuten.

Miten lapset oppivat koskaan joustamaan mistään jos heidän koko elämänsä menee minuutilleen samalla tavalla koko ajan? En ihmettele että nämä vanhemmat ajattelevat että mitään ei voi muutta kun ovat itse ne lapsensa sellaisiksi opettaneet.

Enkä siis sano että arjessa ei pitäisi olla rutiineja mutta ne ovat nimenomaan sen arjen rutiineja, eivät rutiineja joista ei voisi joskus joustaa.

Samaa mieltä. Ja muistan itse lapsena, miten oli jännää kun sai valvoa aikuisten kanssa pitkään. Ja kun väsytti ja meni nukkumaan niin pystyi vielä sängystä kuunnella aikuisten puhetta ja naurua. Siitä tuli turvallinen oli, että siinä ne ovat jos sattuisin jotain tarvitsemaan. Hyvä fiilis on jäänyt tällaisista illanvietoista lapsena.

Nykyisin aikuisenakin jos menen illanvietoissa muita ennen nukkumaan reissussa niin jätän usein oven raolleen ja kuuntelen vielä muiden puheensorinaa ennen nukahtamista. Tulee sama turvallinen ja hyvä olo kuin lapsena.

Minä taas inhoan kaikkea kännistä mölinää mutta johtunee siitä etten lapsena sitä koskaan kuullut.

Miksi illanvieton äänet ovat sinulle automaattisesti ”kännistä mölisemistä”?

Teistä en tiedä, mutta ainakaan meillä ei illanistujaisiin kuulu kännissä oleminen.

Vierailija
137/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeita kitisijöitä noi jotka haluu ryypätä joka juhlassa. Kaikkien muiden pitäis vaan sietää. Kyllä se vaan on niin että kun on perhe perustettu niin se olis oltava ykkönen. Ettekö voi pitää aattoa lasten kanssa vietettävänä juhlana, paistaa lettuja, pelata jne. Juhannuspäivänä voi pitää aikuisten bileet ja viedä muksut hoitoon jos mahdollista.

Vierailija
138/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo oli varmaan hoitanut lasta yksin koko päivän ja halusi vähän rauhaa itsekin.

Joo, voin kuvitella että tilanne on mennyt niin että vaimo on aamusta lähtien hoitanut pikkulasta omin päin samalla kun veli on seurustellut ja rupatellut mukavia oman perheensä kanssa, teeskennellen sitten kuin ei muka muistaisi sovittua kotiinlähtöä jotta lapsi saataisi nukkumaan ajoissa. Ja veljen perhe tietty nyrpistelee nenäänsä niuhottavalle miniälle joka pilaa koko illan riistämällä veljen pois suvun parista. 

Vierailija
139/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villi veikkaus, että tässä ap:n tarinassa ei oikeasti ollut kyse lapsen nukkumaanmenoajasta, vaan siitä, että ko. veljen vaimo ei tuntenut oloaan mukavaksi ja rentoutuneeksi, kun muut alkoivat ryyppäämään ja hän joutui menoa katsomaan selvinpäin ja hoitamaan kaikki lapseen liittyvät asiat yksin.

Voi olla juuri tämä kuvio. Mehän emme tiedä. 

Mutta jotenkin kirjoituksen sävy saa ajattelemaan sukua jossa naiset on aina hoitaneet lapset ja miehet kantamaan puut saunalle ja niittämään rannasta vesikasvit. Se nyt vaan kuuluu kuvioon että miehet on sellasia lapsia.  Ja milläs ne mitään lapsia hoitasivatkaan, kun ovat pikkasen maistissa? 

Vierailija
140/307 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sille lapselle olisi sinun mielestäsi pitänyt tehdä?

Betonikengissä järveen. Kakaroista ei ole kuin haittaa.

eri

Oletko sinä käynyt lääkärissä?

Sairaalta kuulostat... Todella sairaalta ja pelottavalta.

Jos sanot, että ’vitsi vitsi’, niin se kertoo sinusta ja ilmiöstä, jota edustat, hyvin paljon.

ihan tosissani olin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme