Koiraa hankkimassa!
Voisiko joku auttaa? Tarvitsen apua koiran hankinnassa. Miten alan selvittämään keneltä koiran ostaisin, että minkälainen koira on jne. Ja mitä asioita siinä pitäisi olla lisäksi. Koira ei ole päähänpisto, vaan tarkasti harkittu. Olen nuoriaikuinen 20v ja mieheni on 21v. Tiedän sen, että nuorille ei yleensä kauhean helpolla myydä. Minulla on kyllä kokemusta koirista 6v takaa ja miehellänikin on. Sekarotuista pientä tai keskikokoista ollaan harkittu. Auttakaa.
Kommentit (27)
Halpa pentu pentutehtailijalta voi tulla kalliimmaksi lyhyessä ajassa, kun taas hankintahinnaltaan kalliimpi rotukoira hyvältä kasvattajalta voi elää vuosikaudet terveenä.
Pentutehtaasta ostettu koira voi muutamassa kuukaudessa aiheuttaa tonnien laskun ja kuolee kuitenkin hoidosta huolimatta.
Meillä on kahden kääpiörodun risteytys eli sekarotuinen. Aivan hurmaava poika, aina iloinen, lapsirakas, leikkisä. Osaa rauhoittua paikoilleenkin, ei siis touhota aamusta iltaan. Oppi sisäsiistiksi nopeasti jne. Tiesin vanhemmat entuudestaan, jotka kummatkin todella kilttejä ja rauhallisia.
Kaksi koiraa meillä ollut, aiempi isompi paimenrotu ja kummatkin omalla tavallaan täydellisä perhekoiria.
Aina ei tiedä mitä saa, olkoon rotu mikä tahansa, mutta ominaisuuksia voi miettiä jo rotujen perusteella. Paljon on myös itsestäsi kiinni, että millainen koirastasi kasvaa.
Onnea valintoihin!
Jos ei rotua vielä tiedossa niin käy näyttelyissä katsomassa eri koiria. Älä missään nimessä lähde joltain keltaisesta pörssistä ostamaan koiraa. Suosittelen ottamaan rotukoiran esim. snautserit ovat aika terveitä rotuja. Kun päädyt rotuun käy rotusivuilla ja kysele eri kasvattajilta tietoa rodusta. Ja kun päädyt kasvattajaan ja kyselet tietoja niin älä missään nimessä kysy hintaa ensimmäisenä. Jos haluat koiran hankit sen vaikka se maksaisi mitä. Jäät ilman koiraa mikäli kasvattaja on ajantasalla. Onnea hankintaan, koiran hankkiminen ei ole edes välttämättä vuoden pituinen hankintaprosessi.
Joo siis tiedän, otan nyt selvää kaikesta. Ja arvelen, että tässä menee kauan, että olen täysin varma. Kiitos kaikille kommenteista. Otan nyt itseäni niskasta kiinni ja selvitän mitä kaikkea koiran pitämiseen ja hankintaan tarvitsee.
Jo se että kyselet perusasioita jostakin vauvapalstalta, kertoo minusta ettei sitä harkintaa ole vielä mitenkään liikaa käytetty. Itse sanoisin, että koiran hankintaa on vakavasti harkittu silloin, kun perustiedot koiran hoidosta, mahdollisista roduista ja rotukohtaisista vaatimuksista on hankittu ja seuraava askel olisi lähestyä virallisia, vastuuntuntoisia kasvattajia tarkentavien kysymysten merkeissä. Tämä on ihan väärä paikka hakea tietoa aiheesta, ketjuihin voi vastailla kuka mitäkin "oman kokemuksen perusteella" ja jotkut huutelevat huvikseen mitä sattuu vaikkei olisi koiraa koskaan nähneetkään.
ei millään pahalla ap! väität että koiran hankinta on tarkkaan harkittu. kuitenkin tunnut olevan aika ulalla jo pelkästään koiran hankinnasta, luulisi sinun imeneen jo paljon tietoa netistä koirista kasvattajista jne... jos kerran koiran hankintaa on tarkoin harkittu. jos ei osaa edes koiraa hankkia, miten sitä osaa hoitaa ja kasvattaa? terveisin kolmen koiran omistaja