Palkki-istuin vs 5-pistevyöistuin?!
Eli meillä nyt 2,5v käytössä concordin ultimax isofix istuin, selkämenosuuntaan. Nyt kuitenkin istuin näin päin käymässä ahtaaksi istua ja painorajakin (13kg) tulee kohta vastaan. Mietinnässä onkin, että olisiko tässä vaiheessa turvallisempaa ostaa esim cybexin palkki-istuin kuin kääntää tämä nykyinen kasvot menosuuntaan?
Olen yrittänyt metsästää tietoa autoliiton ym sivuilta testeistä ja muuten, mutta sitten törmännyt näihin videoihin joissa lapsi törmäyksessä lentääkin istuimesta pois. Mutta taas 5-pistevyöistuimesta olen ymmärtänyt että niskoille olisi paljon vaarallisempi törmäyksessä juuri vöiden takia, kun kaikki voima siirtyy niskoille, toisin kuin palkki-istuimessa. Haluaisin tytölle kuitenkin turvallisimman vaihtoehdon, eikä hintakaan ole esteenä.
Osaisiko kukaan neuvoa?
Kommentit (5)
No kyllä minä vankasti uskon että selkämenosuuntaan on turvallisempi matkustustapa pienelle lapselle kuin kasvot menosuuntaan, että juuri siksi ;) Meillä on n. 10kk siirrytty kaukalosta tähän nykyiseen istuimeen, ja hyvin on viihtynyt ja mahtunut tähän saakka, enkä ole kokenut mitenkään hankalaksikaan :D
ap
ei taida olla uskon kanssa mitään tekemistä sillä, mistä suunnasta se isku tulee.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 12:13"]
(äläkä vain ala lässyttämään mistään törmäyssuuntajutuista, se on 50:50 tuleeko törmäys edestä vai takaa..)
[/quote]
Tapaatko peruuttaa 80km/h useinkin? Vai jäikö vain fysiikan tunnit väliin? MIetipä: Kannattaako törmätä paikallaan olevaan betoniseinään vai vastaan tulevaan autoon? Onko eroa ja kuinka suuri?
Ihan tutkittuun tietoon ja turvallisuussuosituksiin perustankin mielipiteeni ;) ja varsinainen kysymykseni nyt ei tähän aiheeseen tietääkseni liittynyt mitenkään.
ap
Kolarissa se sanotaan alle 5v pentu kuolee joka tapauksessa tai ainakin muuttuu kasviksi. Siksi kannattaa valita se istuin joka on helpoin ja mielluttävin käyttää.
Miksi vasta nyt kasvot menosuuntaan? Meillä alettiin matkustaa kasvot menosuuntaan noin 10kk ikäisenä.
(äläkä vain ala lässyttämään mistään törmäyssuuntajutuista, se on 50:50 tuleeko törmäys edestä vai takaa..)