Onko laissa kirjattu oikeus siihen,
Ettei tarvitse vastat työpuheluihin / ollatarvittaessa saatavilla / osallistua puhelinneuvotteluihin / vastata kiireellisiin sähköposteihin? Ymmärrän että joku haluaa olla tavoitettavissa enkä kiellä sitä, mutta onko vuosilomalakiin tai työaikalakiin kirjattu oikeus että lomalla pitää saada olla lomalla?
Ärsyttää niin oman esimiehen oletus että kiireellisiä asioita hoidetaan myös lomalla...
Kommentit (33)
Työskentelen asiantuntijaorganisaatiossa ja meillä tämä homma on hoidettu hyvin. Kriittisissä asioissa on nimetty varamies ja lomalle ei soitella perään. Kukaan ei oleta, että sähköpostit luettaisiin tai oltaisiin tavoitettavissa.
Toiset tekee jopa niin, että jättää työkoneen loman ajaksi töihin, jolloin ei todellakaan tule luettua posteja.
Pikkuisen tämä on myös omasta asenteesta kiinni, jos aina hoitelee lomaltakin hommia, niin silloin sitä odotetaankin. Pitää laittaa itse rajat. Lomalla ei ole velvollisuutta hoitaa työasioita. Toiset tosin tuntuu pelkäävän, että loman aikana joku huomaa, että ilmankin lomailijaa pärjätään ja paljastuu, ettei olekaan korvaamaton :)
Työpuhelimen ja työkoneen voi jättää sujuvasti töihin loman ajaksi. Lomalla ei tarvitse töitä hoitaa. Asioiden hoitumisen järjestäminen loman aikana on työnantajan vastuulla. On työnantajalta kohteliasta antaa lomarauha.
Toki on työntekijältäkin kohteliasta antaa työnantajalle jokin yhteystieto jonka avulla lomaltakin työntekijän saa kiinni, sillä taivas voi loman aikana revetä tai jotain muuta odottamatonta tapahtua, jolloin voi olla työntekijän itsensäkin etu ottaa kantaa siihen, miten asiaa loman aikana edistetään.
Tämän tarpeellisuushan on taas täysin kiinni lomalaisen tehtävänkuvasta. Puhtaan robottimaista suorittavaa työtä tekevän kohdalla tällaista tarvetta ei ole, mutta työssä jossa tehdään kauaskantoisiakin ratkaisuja ja harjoitetaan luovaa päätöksentekoa näin voi hyvinkin olla. Joka tapauksessa kynnyksen tällöinkin lomalaisen häiritsemiseksi on oltava korkealla.
Tässä tapauksessa oma esimieheni odotti että vaadin oman alaiseni osallistumaan yhteen puhelinpalaveriin kesken lomaansa ( joka on vain viikon loma) Kieltäydyin ja sain kuulla kuinka ihmisten täytyy osallistua ja hoitaa firman kannalta kriittiset asiat myös lomallaan.
Toi on tätä päivää... Mun mies on tehnyt duunipalavereja kaikilla lomilla, häämatkallakin. Yhdellä lomalla kävi jopa koko päivän töissä, satuttiin olemaan ulkomaanmatkalla kohteessa, jossa pidettiin neuvotteluja yms.
Ja luonnollisesti arkena vastaa spostiin kaikki illat. Sunnuntaina klo 22 kun hän hakkaa meilejä, tulee vastauksia plimplom.
Hyvissä firmoissa ymmärretään, että lomakin on tärkeää työntekijälle ja viime kädessä on myös firman etu, että ihmisillä on muutakin kuin työ. Mikään asia ei saisi olla niin henkilöriippuvainen, ettei yhden ihmisen loman aikaa pärjättäisi ilman häntä. Jos näin on, pitää alkaa miettiä, miten osaamista laajennetaan.
Poikkeus nyt on tietysti ihan ylin johto, he varmasti ovat valmiudessa 24/7. Mutta tässä puhuttiinkin ns. "tavallisesta asiantuntijasta".
Meillä esimies meni just lomalle ja eikös vaan parin päivän päästä yka mun työkaveri soittanu sille pikkuasiasta. Meillä on nimetty toinen vakkari esimiehen sijaiseksi sen loman ajaksi. Kyllä sitä on painotettu, että sinä aikana ei soitella esimiehelle. On muutenkin helkutan stressaavaa duunia niin kyllä sais loma olla ihan vaan lomaa. Jos joku sulle soittelee niin älä vastaa. Ei oo sun homma vastailla.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:06"]
Toi on tätä päivää... Mun mies on tehnyt duunipalavereja kaikilla lomilla, häämatkallakin. Yhdellä lomalla kävi jopa koko päivän töissä, satuttiin olemaan ulkomaanmatkalla kohteessa, jossa pidettiin neuvotteluja yms.Ja luonnollisesti arkena vastaa spostiin kaikki illat. Sunnuntaina klo 22 kun hän hakkaa meilejä, tulee vastauksia plimplom.
[/quote]
Ja sinusta tämä on ok ja näin asioiden pitäisikin olla? Mistä palkkatasosta eteenpäin ihmisillä ei ole enää oikeutta vapaa-aikaan? ( yrittäjät on eri asia)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:20"]Ja sinusta tämä on ok ja näin asioiden pitäisikin olla? Mistä palkkatasosta eteenpäin ihmisillä ei ole enää oikeutta vapaa-aikaan? ( yrittäjät on eri asia)[/quote]
Kyse ei ole aina edes palkkatasosta. Pienissä firmoissa työntekijätkin toimivat aika yrittäjämäisellä vastuuntunnolla ja venyvät tarvittaessa. Ja tarvettahan usein on, koska pienissä firmoissa ei ole muitakaan asioita hoitamaan. Jos taas asioita ei hoideta, pieni firma on äkkiä vielä pienempi tai entinen.
Yleensä tämä on ihan ok, jos vastapainoksi joustoa löytyy myös toiseen suuntaan.
Meillä on aikahyvin toiminut käytäntö, että tiedämme toisten lomasuunnitelmista esim matkoista. Silloin ei tavoita, muuna aikana sitten puhelimeen vastataan jos se lomalaiselle sopii ja usein sopii, pikkujutuista ei soitella perään.
Eli kollegoille tieto että ens viikon olen maisemissa sitten 8 päivää reissussa ja sitten taas voi kysellä jos jotain yksityiskohtaa uupuu. Pieni organisaatio jossa suurin osa omistajia, eli vastaavat kyllä luuriin aina kun voivat :)
Mutta itse kysymykseen: lomalla ei ole pakko olla tavoitettavissa. Saat lähteä vaikka Timbuktuun ja jättää puhelimen kotiin. Tai maata sohvalla ja kuunnella puhelimen pirinää vastaamatta,
En ole koskaan vastannut puhelimeen lomalla, vaikka pomo on yrittänyt soittaa. Ei ole tullut ongelmia.
Kun olin vielä palkollisena en todellakaan vastaillut lomilla pomon soittoihin yms. Joillekkin omille asiakkaille saatoin vastata jos hoskus sähköpostia laittoivat yleensä tiesivät lomistani kyllä ja osasivat olla piinaamatta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:34"]
Meillä on aikahyvin toiminut käytäntö, että tiedämme toisten lomasuunnitelmista esim matkoista. Silloin ei tavoita, muuna aikana sitten puhelimeen vastataan jos se lomalaiselle sopii ja usein sopii, pikkujutuista ei soitella perään.
Eli kollegoille tieto että ens viikon olen maisemissa sitten 8 päivää reissussa ja sitten taas voi kysellä jos jotain yksityiskohtaa uupuu. Pieni organisaatio jossa suurin osa omistajia, eli vastaavat kyllä luuriin aina kun voivat :)
Mutta itse kysymykseen: lomalla ei ole pakko olla tavoitettavissa. Saat lähteä vaikka Timbuktuun ja jättää puhelimen kotiin. Tai maata sohvalla ja kuunnella puhelimen pirinää vastaamatta,
[/quote]omistajilla on hieman erijuttu kuin työntekijöillä. on meilläkin mies yksityisyrittäjä - vastaa asiakkaiden puheluihin lomallakin
minä vieraalla töissä - en todellakaan tee lomalla töitä
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 10:01"]
Tässä tapauksessa oma esimieheni odotti että vaadin oman alaiseni osallistumaan yhteen puhelinpalaveriin kesken lomaansa ( joka on vain viikon loma) Kieltäydyin ja sain kuulla kuinka ihmisten täytyy osallistua ja hoitaa firman kannalta kriittiset asiat myös lomallaan.
[/quote]
Esimiehenä hoidat että hommat tulevat tehdyksi, vaikka joku puuttuu rivistä.
Lomalla ei ole pakko olla työnantajan käytettävissä edes sähköpostin välityksellä, mutta olisihan se ihan fiksua kertoa jo ennen lomaa, että olen lomani ajan sellaisessa paikassa, jossa nettiyhteydet toimivat erittäin heikosti/eivät ollenkaan. Ymmärtävät paremmin, että asiat on joko hoidettava valmiiksi ennen lomaasi tai on oltava sijainen, joka ne työt tekee, jos muut eivät ehdi tai osaa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 11:01"]
Lomalla ei ole pakko olla työnantajan käytettävissä edes sähköpostin välityksellä, mutta olisihan se ihan fiksua kertoa jo ennen lomaa, että olen lomani ajan sellaisessa paikassa, jossa nettiyhteydet toimivat erittäin heikosti/eivät ollenkaan.
[/quote]
Eli siis lähtökohtaisesti lomalla on oltava tavoitettavissa ja jos ei, ole se on poikkeustilanne?
Loma on lomaa ja silloin ei tarvitse olla tavoitettavissa. Tästä on lipsuttu monin paikoin, mutta ei se tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi niin tehdä. Itse olen ottanut selkeän linjan, että mulla on erillinen työpuhelin ja kone ja ne ovat työpaikalla silloin kun olen itse lomalla. Erikseen voidaan muuta sopia, mutta sitten haluan joustoa myös toiseen suuntaan.
Jos työnantaja teettää töitä lomalla, niin sitten ne tehdyt työt pitää korva erikseen. Lainsäädännössä määrätään lisäksi, että työntekijällä pitää olla muistaakseni vähintää kahden viikon yhtenäinen vuosiloma, jota ei voi edes yhteisellä sopimuksella muuttaa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 11:01"]
Lomalla ei ole pakko olla työnantajan käytettävissä edes sähköpostin välityksellä, mutta olisihan se ihan fiksua kertoa jo ennen lomaa, että olen lomani ajan sellaisessa paikassa, jossa nettiyhteydet toimivat erittäin heikosti/eivät ollenkaan. Ymmärtävät paremmin, että asiat on joko hoidettava valmiiksi ennen lomaasi tai on oltava sijainen, joka ne työt tekee, jos muut eivät ehdi tai osaa.
[/quote]
Mutta jos vietän lomani paikassa jossa on netit ja pelit kunnossa, niin sittenkö minun onkin oltava töissä koko loma??? Meillä ainakin nuo kiireelliset asiat hoidetaan joka tapauksessa mahdollisimman hyvin kuntoon ennen lomia - olipa työntekijä sitten lomansa missä hyvänsä - ja hätätapausten varalle lomalaisen tilalle määrätään joku sijainen, joka sitten vastaa tarvittaessa kaikesta lomalaiselle kuuluvista asioista. Tämän takia ainakaan meillä koko yksikkö ei lomaile samaan aikaan, vaan aina joku samoja hommia tekevä on töissä kun toiset ovat lomalla.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 11:34"]Lainsäädännössä määrätään lisäksi, että työntekijällä pitää olla muistaakseni vähintää kahden viikon yhtenäinen vuosiloma, jota ei voi edes yhteisellä sopimuksella muuttaa.
[/quote]
Mikäs tämä nyt sitten on?
Onko meidän työpaikka ainoa, jossa tästä täytyy vääntää vai teettekö kaikki lomalla töitä tarvittaessa? ( ja ymmärrän hyvin riippuu työnkuvasta mutta asiantuntijaorganisaatiossa tämä ainakin on minusta ongelma)