Miksi jumitat koirasi kanssa paikoillesi..
..polun varteen kun lähestyn omani kanssa??
Miksi?
Mikä ihmeen opittu käyttäytymismalli sekin on kun niin moni sitä harrastaa? Ymmärrätkö yhtään miten epäreilua se on kaikkia kohtaan, myös sinun koiraasi kohtaan, jonka osa on nököttää kuin tikku paskassa, todennäköisesti ymmärtämättä miksi. Vastaantuleva koira tottakai on kiinnostunut (tai vaihtoehtoisesti varuillaan) kahden silmäparin kyylätessä monenkymmenen metrin päästä paikoiltaan pientareelta. Kaikken idiootein veto on sitten siinä kohdalla kiskaista namipalapussi esiin, ihan kuin ei olisi odotettavissa myös ohittavan koiran kiinnostus.
Oma koirani on jo lähes 7 vuotias, kasvatettu ja käyttäytyvä mutta niin pisti taas ärsyttämään kun yksikin rukka yritti tuolla pitää aisoissa omaa nuorta (isoa) koiraansa tilanteessa joka on mielestäni täysin epäoikeudenmukainen.
Pitäkää ne koiranne liikkeessä tai sitten päästätte ne reilusti tutustumaan lajitovereiden, ei ole reilua kyylätä "puskissa"!
Ja jos vieraat (isot) koirat niin kamalasti pelottaa niin ehkä ei kannata hommata koiraa itsellekään..? (tai jos hommaat niin älä silti jumita)
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:49"]Noi namipalat on vähän niin ja näin.. helpommin ja nopeammin koira oppii ohittamaan, kun sitä harjoitellaan päivittäin, aluksi tarpeeksi kaukaa kiertäen ja siitä sitten välimatkaa lyhentäen. Ne ohitustilanteet pitää saada mahdollisimman neutraaleiksi ja se namien kaivelu panikoiden vain pahentaa tilannetta.
Ja aika harva oikeastaan edes käyttää tuota katsekontaktin blokkaamista. Tunnistan ilmiön. Jäädää seisomaan siihen tiensivuun hihna kireällä ja odotetaan. Ärsyttävää.
[/quote]
Mutta minä en tajua mitä ärsyttävää siinä on jos oma koirasi kerran osaa ohittaa? Tai sitten kaiken takana on se että se ei osaa ja syytät siitä kaikkia muita.
[/quote]
Tukkii kävelytien. Lenkkeilen aika paljon vaunujen kanssa ja joskus saa niillä vaunuilla koukata melkein ojanpohjasta näiden jumittajien takia. Hyvin usein nämä jumittajakoirat myös päästetään ohittamisen jälkeen haistelemaan koirani takapuolta.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:05"]
Eli sinun mielestäsi esimerkiksi minun pitäisi kiskoa koiraa hihasta minkä pystyn ja hilata paikoilleen jumittunut koira liikkeelle koska sinä et osaa ohittaa koirasi kanssa pysähtynyttä yksilöä? Mitäs pitäisi sinusta tehdä kun koira on ensimmäisestä hihnan laitosta lähtien vetänyt täysin maahan ja makaa siinä aivan liikkumatta kunnes sitä tullaan haistelemaan/toinen koira on ohittanut. Eli pieleen opetettu kun jäämme nimenomaan sinua odottamaan ja ärsyttämään.
[/quote]
Todellakaan kyse ei ole siitä ettenkö minä (tai minun koirani) osaa ohittaa. Lue aloitusviesti uudelleen.
ap
[/quote]
No minäpä luen, mutta vastaa sinä minun kysymykseeni.
[/quote]
Paikoilleen jumittava koira on eri asia kuin paikoilleen jumitettu koira jumittavine omistajineen.
[/quote]
Mistä sinä tiedät koska koira jumittaa ja milloin se on "jumitettu"?
[/quote]
No kyllä sen vaan näkee kun on tottunut koirien kanssa elämään.
Toisaalta mä olenkin kasvanut koiralaumassa lapsuuteni. Ajattelen monet asiat enemmän koiran kannalta (yleisesti, en yhden yksilön) kuin ihmisten mukavuuden kannalta. Nykyisellään minulla on vain yksi koira itselläni.
ap
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:13"]
Ahaa ok, kiitos näille vastaajille joita aloitus koski. Perusteluissanne on ihan ideaa oman paikkanne osalta mutta kannattaisi asiaa ehkä miettiä enemmän kokonaisuutena kuin vain yhden koiran sosiaalisten taitojen tai niiden kanssa pärjäämisen kannalta. Siinä missä namipalat vievät koiranne huomion muista koirista se kiinnittää ohittavien koirien huomion teihin ja koiraanne, mikä taas kääntää alkuperäisen tarkoituksenkin päälaelleen. Sosiaalistakaa koirianne, niitä "ylisosiaalisiakin" (kaikki koirat ovat sosiaalisia alunperin) niin kaikilla ois iisimpää. Harvemmin niillä koirilla on ongelmaa toistensa kanssa kunhan sitä hihnaa hieman höllennettäis.
Yksikään koira ei pidä siitä että tuijotetaan. Yksikään koira ei pidä siitä että vastoin tahtoaan joutuu tuijottajan rooliin -mutta pakkohan sen on pitää katsekontakti kun tilanne on ennaltaarvaamaton ja outo (ihan jokaiselle koiralle, väitän minä). Katsekontaktin estäminen on taas perin outoa koirapsykologiselta kannalta, sama kun ihminen laitettais ajamaan pyörää tai autoa ja yhtäkkiä näkökenttä estettäis. Todellakin häiriökäyttäytymistä lisäävää koiran kannalta.
[/quote]
Jos luit ketjun esimerkit, huomasitko siellä yhtään sellaista mainintaa, että katsekontaktin estäminen tai namien antaminen olisi lisännyt häiriökäyttäytymistä? Minä en ainakaan huomannut. Oletan, että myös omistajat ovat todenneet näiden toimien auttaneen. Sinulla on jostain syystä täysin päinvastainen kokemus eli ilmeisesti koirasi hyökkää aina kohti, jos haistaa toisen koiran makupalat?
[/quote]
Ei hyökkää mutta nuorempana oli joo innokkaampi, luonnollisesti. Nyt koira jää itse jumittamaan jos huomaa että vieressä alkaa ruoka-aika, ja jumittaminenhan minua ärsytti alunperinkin ;)
ap
[/quote]
Eli loppujen lopuksi kyse oli kuin olikin siitä että oma koirasi ei osaakaan ohittaa niin hyvin kuin väitit.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:48"]
[/quote]
Eli loppujen lopuksi kyse oli kuin olikin siitä että oma koirasi ei osaakaan ohittaa niin hyvin kuin väitit.
[/quote]
No jos sä sen niin haluat tulkita niin ok. En koe että koirani ei osaisi ohittaa mutta toki kuono kääntyy ja huomio herpaantuu. Miellän ettei osata ohittaa jos rähistään tai häiriökäyttäydytään, koirani on kiltti eikä siis niin tee. Pää kääntyy ja huomio kiinnittyy niin että vauhti hidastuu, ehdin itse edelle. Ja juu kulkee toisinaan ilman remmiä, siitäkös nyt riemastutte
:P
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:03"]
[/quote]
[/quote]
No jos sä sen niin haluat tulkita niin ok. En koe että koirani ei osaisi ohittaa mutta toki kuono kääntyy ja huomio herpaantuu. Miellän ettei osata ohittaa jos rähistään tai häiriökäyttäydytään, koirani on kiltti eikä siis niin tee. Pää kääntyy ja huomio kiinnittyy niin että vauhti hidastuu, ehdin itse edelle. Ja juu kulkee toisinaan ilman remmiä, siitäkös nyt riemastutte
:P
[/quote]
Eihän kyse oli tulkinnasta jos itse sanoit että koira pysähtyy/lähtee vetämään kun joku kaivaa lähellä taskustaan koirannamin.
Kontaktiharjoitusta ap ja kyllä se siitä. Oppii se sunkin koira vielä ohittamaan. Kaiveleppa vaikka namipussit ja naksutin esiin, kun koirasi kuulostaa olevan perso ruualle ja paljon ohitusharjoituksia :)
En tiedä koirista mitään paitsi katsonut muutaman jakson Koirakuiskaajaa. Ja mun mielestä toi kuulostaa ihan järkevältä laittaa koiran huomio johonkin kekseihin ettei sei innostu siitä ohi menevästä koirasta. Oonko ihan hakoteillä? :D
Ok, myönnän siis että koirani ei osaa ohittaa. Käsitin sen kokonaisuuden varmaan itse alunperin väärin kun ajattelen luontaista käyttäytymistä kun muut taas peilaavat sinne tokokoulutuksiin missä päämäärä on ettei koira edes ole kiinnostuntu muista koirista. Meni vähän kärjistäen, myönnän, mutta ymmärrätte ehkä vastakkainasettelun?
Se tilanne mistä aloitusviesti lähti oli kuitenkin toisesta koirasta, nuoresta koulutettavasta, jolle tilanne oli hirvittävän epäoikeudenmukainen koiran näkövinkkelistä katsottuna. Ja ne on niitä mitä näkee melko usein.
Olen myös elänyt itse sen ajan, koirani ei ole aina ollut rauhallinen keski-ikäinen.
ap
Joo, ymmärrän täysin! Itse liikun vielä rattaiden kanssa. Yritän saada itseni jotenkin ohi, tosin näytän varmaan ihan pelleltä. MENKÄÄ OHI REIPPAASTI VAAN! :)
Meikäläisen rekku lätsähtää aina tapittamaan vastaantulijaa ja ensimmäistä kertaa kuulen, että se olisi jollekin ongelma. Hyvin ovat kaikki koirat osanneet aina mennä ohi tai tulla tutustumaan ja täällä lähiössä niitä koiria riittää.
Ja mitä niihin nameihin tulee, niin koirilla on niin hyvä hajuaisti, että on aivan sama, onko nami mulla kädessä vai taskussa.
Sehän onkin ihan eri juttu kun sä olet koiramyönteinen ja suhun ja sun koiraan saa tulla tutustumaan! Aloitusviesti puhuu ihan toisentyylisistä jumittajista.
ap
Ei me ainakaan jumiuduta mutta meillä vuoden ikäinen koira haluaa ensin muutaman sekunnin tarkkailla jos joku yllätäen tulee mutkan takaa ja mielestäni koiralla on siihen oikeus. Meille ei muuten koskaa ole ollut iso nuo jumittavat koirat mennään vaan itse reippaasti ohi
Entäs jos vastaan tulee toinen jumittaja? Mitäs sitten teette?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:47"]Entäs jos vastaan tulee toinen jumittaja? Mitäs sitten teette?
[/quote]
Ollaan jumissa :D
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:23"]Ok, myönnän siis että koirani ei osaa ohittaa. Käsitin sen kokonaisuuden varmaan itse alunperin väärin kun ajattelen luontaista käyttäytymistä kun muut taas peilaavat sinne tokokoulutuksiin missä päämäärä on ettei koira edes ole kiinnostuntu muista koirista. Meni vähän kärjistäen, myönnän, mutta ymmärrätte ehkä vastakkainasettelun?
Se tilanne mistä aloitusviesti lähti oli kuitenkin toisesta koirasta, nuoresta koulutettavasta, jolle tilanne oli hirvittävän epäoikeudenmukainen koiran näkövinkkelistä katsottuna. Ja ne on niitä mitä näkee melko usein.
Olen myös elänyt itse sen ajan, koirani ei ole aina ollut rauhallinen keski-ikäinen.
ap
[/quote]
Eli koira ei voi luontaisesti olla kiinnostumatta muista vaan on aina pakolla väärin opetettu ohittamaan?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 22:33"]
Sehän onkin ihan eri juttu kun sä olet koiramyönteinen ja suhun ja sun koiraan saa tulla tutustumaan! Aloitusviesti puhuu ihan toisentyylisistä jumittajista.
ap
[/quote]
No mutta sama kai se on, mistä syystä jonkun koira jumittaa? Joko pääset oman koirasi kanssa siitä ohi tai et pääse, mutta ei se jumituksen syy kai asiaan mitään vaikuta?
Jokainen kouluttakoon koiransa asiallisesti ja hyvin. Myös ne pikkupiskit, jotka kulkevat flexillä ja hyökkäilevät räksyttäen toisia koiria päin. Omistajan ollessa hiljaa, tai lässyttäen :" Äläpä nyt, äläpä nyt." 24 vuotta koirien kanssa harrastanut olen ja pahinta on nähdä koiria väärissä käsissä. Niin moni ei osaa lukea oman koiransa käytöstä/ eleitä ollenkaan. Pitää saada koira ja koulutuksesta ei tiedetä yhtään mitään tai ei edes haluta yrittää kouluttaa. Seiskää tien poskella, kulkekaa ohi. Pääasia, että se koira on hallinnassa ja ette vain anna sen fifin kiskoa räyhäten toista koiraa kohti. Pikku villakoira puri yhtä lastamme hiljattain. Syy oli lapsen, joka leikki kotipihalla. Saksanpaimenkoira tai rotikka tekisi saman, niin kenen olisi syy?
Itseäni ei haittaa, rento odottelu/tarkkailu/namusten syöttö fiksulla otteella. Kamalaa on juuri se erittäin jännittynyt omistaja innokas/agressiininen koira lyhyessä hihnassa. Kyllä se omistajan kauhu siirtyy remmiä pitkin :D oman koiran kohdalla auttaa tilanteissa reippaampii tahti, ahdistuu patsastelusta.. Pariin otteeseen kun olen huomannut että ongelma on omistajalla ei niinkään koiralla, olen jäänyt itsekin seisoskelemaan samaan asentoon kun puskakyttäilijä.. kauaa ei ole kummankin pokka pitänyt :DDD
Ap, olet oikeassa. Muistaakseni Tuire Kaimio tms koiratietäjäkin kirjoitti, että nameilla ja pakottamalla ohitustilanteessa koiran katse omistajaan vaan lisäät sitä fiilistä, että ne muut lajitoverit vasta ovatkin pelottavia. Parempi olis sosiaalistaa (omistaja...) rennosti, ja antaa eläimelle aina tilaa ja mahdollisuus kiertää kohtaaminen, väistää kuten luonnossa tekevät.
Koirien ei ole pakko moikata, muttei myöskään jumittaa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 21:48"]
Ahaa ok, kiitos näille vastaajille joita aloitus koski. Perusteluissanne on ihan ideaa oman paikkanne osalta mutta kannattaisi asiaa ehkä miettiä enemmän kokonaisuutena kuin vain yhden koiran sosiaalisten taitojen tai niiden kanssa pärjäämisen kannalta. Siinä missä namipalat vievät koiranne huomion muista koirista se kiinnittää ohittavien koirien huomion teihin ja koiraanne, mikä taas kääntää alkuperäisen tarkoituksenkin päälaelleen. Sosiaalistakaa koirianne, niitä "ylisosiaalisiakin" (kaikki koirat ovat sosiaalisia alunperin) niin kaikilla ois iisimpää. Harvemmin niillä koirilla on ongelmaa toistensa kanssa kunhan sitä hihnaa hieman höllennettäis.
Yksikään koira ei pidä siitä että tuijotetaan. Yksikään koira ei pidä siitä että vastoin tahtoaan joutuu tuijottajan rooliin -mutta pakkohan sen on pitää katsekontakti kun tilanne on ennaltaarvaamaton ja outo (ihan jokaiselle koiralle, väitän minä). Katsekontaktin estäminen on taas perin outoa koirapsykologiselta kannalta, sama kun ihminen laitettais ajamaan pyörää tai autoa ja yhtäkkiä näkökenttä estettäis. Todellakin häiriökäyttäytymistä lisäävää koiran kannalta.
[/quote]
Jos luit ketjun esimerkit, huomasitko siellä yhtään sellaista mainintaa, että katsekontaktin estäminen tai namien antaminen olisi lisännyt häiriökäyttäytymistä? Minä en ainakaan huomannut. Oletan, että myös omistajat ovat todenneet näiden toimien auttaneen. Sinulla on jostain syystä täysin päinvastainen kokemus eli ilmeisesti koirasi hyökkää aina kohti, jos haistaa toisen koiran makupalat?
[/quote]
Ei hyökkää mutta nuorempana oli joo innokkaampi, luonnollisesti. Nyt koira jää itse jumittamaan jos huomaa että vieressä alkaa ruoka-aika, ja jumittaminenhan minua ärsytti alunperinkin ;)
ap