Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten työpaikkojen kahvitaukokulttuuri, mitä helvettiä?

Vierailija
25.06.2014 |

Olen ollut sekä Suomessa ja keskieuroopassa töissä ja olen pistänyt merkille suomalaisten kummallisen kahvitaukokulttuurin. Siis kahvitauonhan kuuluisi olla Se 10-15 minuuttia, mutta täällä Suomessa on ihan oikein vennyttää sitä vaikka 45 minuuttiin ilman, että kukaan valittaa siitä. Miten ihmisillä on aikaa tällaiseen? Ei mikään ihme, että työt hoituu hitaasti ja tulee burn outeja ja ylitöitä, kun päivittäin pitää istua kahvilla kaksi kertaa väh. puoli tuntia ja hommat vain kasaantuvat. Muut huomanneet samaa? Hitto mikä työmoraali!

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut plösöperseet työpaikallani oikeasti istuvat tauolla muidenkin edestä, kun taas toiset tekevät töitä sillä aikaa.

Vierailija
22/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa kyllä päähän nuo röökillä kävijät minuakin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinua liikuttaa kauan jotkut ovat tauolla?vaikuttaako sinun töihin tai palkkaan?

Vierailija
24/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kuin tauolle pääsen, niin yleensä kestävät pidempään kuin sen 10 minuuttia. Meillä kyllä esimieskin viihtyy siellä tauolla. Yhtään kertaa ei ole kuitenkaan tainnut olla niin, etteikö "tauolla" olisi puhuttu työasioita. Jotenkin se "tauko" on leppoisempaa aikaa, joten siellä myös syntyy ne parhaat ideat.

Vierailija
25/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahvitauot monesti venyvät aika pitkiksi, ei me koskaan katsota kelloa. Mutta paljon puhutaan tauolla myös työasioista.

Vierailija
26/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän toimisto (yksi kaikkien yhteinen tietokone) sijaitsee taukohuoneen nurkassa. Jos joku lähtee kahville ja on siellä tunnin, on enemmän kuin todennäköistä että hän on juonut kahvia n. 5 min ja lopun ajan tehnyt koneella töitä. Tai sitten juo sitä kahviaan siinä samalla kun tekee töitä. Tauot ja "toimistohommat" ovat ainoat hetket kun meidän työssä istutaan.

Vierailija
27/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puolen tunnin  pakollinen lounastauko omalla ajalla sekä kaksi 8 minuutin kahvitaukoa. Näistäkin toinen jää alle viiteen minuuttiin käytännössä.

Olisin mieluummin ilman tuota lounastaukoa, mutta työnantaja pakottaa. Päivä pitenee aivan turhaan.

Vierailija
28/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päiväkodissa töissä ja aina en ennätä kahvitauolle. Töitä on kädet täynnä. Usein juon kahvia ryhmässä. Omallakin työpaikalla on muutama jotka varmasti istuvat kahvilla yli 10minuuttia, mutta itse teen aktiivisesti koko talon asioita joten siinä ei paljon taukoja pidetä. Ruokailukin on valvonta atera eli ohjaan samalla lapsia syömisessä. olen harkinnut alan vaihtoa, kun tuo palkkakaan ei ole kovin kummoinen.

Vierailija
29/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat kahvitauon aloittamisen ja päättämisen täsmälliset tuntomerkit? Vai onko tässä kyseessä jokin järjestetty kyyditys pellolta taukotuvalle kello 09:00 - 09:15 välisenä aikana. Ja toinen 14:00 - 14:15. Kahvitauon merkeissä. Eiks me nimenomaan haluttu tuollaisesta kolhoosimeiningistä pois.

Vierailija
30/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 19:12"]

Ennemmin minä näkisin ongelmana tosiaan ne jetkuvat tupakkatauot joihin ainakin meidän työpaikalla menee yhteensä vähintään puoli tuntia päivässä puhdasta työaikaa. Siihen nähden se että joku tupakoimaton pitkittää kahvitaukoaan 5min ei ole ongelma...ainakaan meillä ei kukaan istu kahvilla puolta tuntia.

[/quote]

Röökimiehenä en koskaan pidä kahvitaukoja röökitaukojen päälle. Ei kehtaisi. Jos kahvitauot on sen 2x15 min. päivässä, niin sama aikahan siihen tupakointiin menee.

Vierailija
31/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää se kun en juo kahvia enkä teetä niin sitten se minun "kahvitauko" aika usein ohitetaan vaan.. Ei kysytä että kävitkö tauolla tai haitko mehua kun muistetaan vaan että en juo kahvia. 

Vierailija
32/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on 6-8 tunnin "siesta" keskellä työpäivää. :)

Vierailija
33/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä useimmat juo sen kahvin työn ääressä, tosin itse surffailen sen aikaa.

Ruotsalaiset seisoskelee kollegan ovella kahvikupin kans päivät pitkät tai käyvät lenkillä työpäivän aikana.

Vierailija
34/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu duunista. Liukuhihna, tai muussa tehdastyössä se on aika minuutilleen just se 10-15min tai mikä onkaan. Toimistossa voi olla hommasta riippuen 10min tai vaikka 30. Jossain urakkatyyppisessä (keikkatyyppisessä) se on mitä itse päättää pitää. Yleensä aika lyhyt kun se on omasta vapaa-ajasta pois :)

Vierailija
35/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 19:09"]Työpäiväni kestää 8 tuntia, eikä siihen kuulu varsinaisia kahvi- tai ruokataukoja. Omat eväät pitää ottaa töihin mukaan ja syödä ne siinä jossain vaiheessa töiden lomassa.

[/quote]

Sama! Yksintyöskentelyä pikkukaupassa.

Vierailija
36/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikassani kahvitauko saattaa venyä siihen 45min tai pidemmälle. Parhaat ideat syntyy neuvottelemalla kahvin ääressä. :)

Vierailija
37/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on just aloittajan mainitsema kahvitaukokulttuuri :) Tosin meillä kaikki hoitaa hommansa eikä aina ehdi taukoja pitää lainkaan.

Vierailija
38/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en juo kahvia ja koen kahvitauot hyvin kiusallisina. On pikkasen typerää mennä jumittamaan taukotilaan 10 minuutiksi kesken työpäivää... tekemään mitä?! Odottamaan, että koska sitä pääsisi taas töiden pariin.

Täysin turhaa, mielummin pääsisi töistä pois vaikka sen 10 minuuttia aikaisemmin.

Vierailija
39/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan työskennellyt yrityksessä missä olisi ollut kahvitauot. Ehkä joku perjantaikahvit kerran kuukaudessa mutta normi aamu- ja ip kahvit on aina juotu työpisteessä. Joskus harvoin "karattu" kollegoiden kanssa hetkeksi paussille mutta lähinnä kesälomien tai joulunpyhien hiljaisena aikana.

Vierailija
40/60 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja voin sanoa, että meillä ei ainakaan istuta kahvilla 45min, hyvä jos kerkee ruokkiksen pitämään. Ruokatunnillakin pitää hypätä vastamaan kelloihin jne..ei kun vaan nopeasti ruuat namaan ja takasin töihin. Kotona kerkee sitten lepäämään.