Suomalaisten työpaikkojen kahvitaukokulttuuri, mitä helvettiä?
Olen ollut sekä Suomessa ja keskieuroopassa töissä ja olen pistänyt merkille suomalaisten kummallisen kahvitaukokulttuurin. Siis kahvitauonhan kuuluisi olla Se 10-15 minuuttia, mutta täällä Suomessa on ihan oikein vennyttää sitä vaikka 45 minuuttiin ilman, että kukaan valittaa siitä. Miten ihmisillä on aikaa tällaiseen? Ei mikään ihme, että työt hoituu hitaasti ja tulee burn outeja ja ylitöitä, kun päivittäin pitää istua kahvilla kaksi kertaa väh. puoli tuntia ja hommat vain kasaantuvat. Muut huomanneet samaa? Hitto mikä työmoraali!
Kommentit (60)
Meillä ei ainakaan kahvilla istuta... tupakoijat toki ravaa useammin tauilla mutta nekään ei viivy kauaa. Kun oma työosuus on omalla vastuulla, ja päivä vaan pitenee jos taukoja pidentää. Ja jos ei suostu ylitöihin eikä kukaan ehdi tekee mahdollisia ylitöitä puolestas, siirtyy sen päivän hommat kuormittamaan seuraavaa päivää.
Ite en malta edes pitää ruokataukoa, kun oon vasta alottanu hommat ja olen vielä vähän hidas, joten päivät pitenee muutenkin 9-12 tuntisiks pahimmillaan. Yleensä oon selvinny reilussa yhdeksässä tunnissa. Olen siis postinjakaja, ja toi lajitteluosuus vie aika paljon aikaa kun on iso piiri :D
Aamu alkaa 6:30, yheksän maissa pidän "kahvitauon", sitäkään en malta koko kymmentä minuuttia istua vaan vedän jotain nopeaa evästä suuhun ja käyn vessassa, viides minuutis takas työpisteelle. Saman teen kun postin lajittelut olen saanu tehtyä, pidän siinä just ennen jakelukierrokselle lähtöö n. 10 min tauon ja syön jotain jne, hyvänä päivänä tää tauko on klo 11/12 tienoolla, pahana päivänä vasta kahden maissa.
Piirini saan mentyä kolmessa tunnissa läpi. Kun palaan jakamasta, saatan pitää vielä kolmannen tauon vessassa käydäkseni, kun jakelun jälkeen on usein vielä tunniksikin hommaa osotteen selvityksissä sun muissa pikkuaskareissa.
Mut nojoo, kyl sitä tossa hommat alottaessa sanottiin et pidä kiinni tauoistas ja pidä ne, mutta on vaan tosi vaikea malttaa pitää ees pieniä taukoja, kun tietää että sitten jakelulle lähtö venyy vaan entisestään :D vaikka ylityötunneista maksetaan ihan kivasti, niin ei sitä jaksas pelkästään töissä päiviä viettää :D
Hauskaa, että av:llä kukaan ei pidä ylipitkiä kahvitaukoja eikä moni pidä mitään taukoja. ;)
Ei vastaa ihan normaalia otantaa laiskoista suomalaisista, joilla lakisääteinen kahvitauko on tärkeämpää kuin mikään dl tai muu tavoite. Avatkaa silmänne paskaduuneissanne!
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 20:24"]
Itse en juo kahvia ja koen kahvitauot hyvin kiusallisina. On pikkasen typerää mennä jumittamaan taukotilaan 10 minuutiksi kesken työpäivää... tekemään mitä?! Odottamaan, että koska sitä pääsisi taas töiden pariin.
Täysin turhaa, mielummin pääsisi töistä pois vaikka sen 10 minuuttia aikaisemmin.
[/quote]
En minäkään juo kahvia, mutta lakisääteisen kymmenminuuttiseni kulutan ilomielin vettä/mehua juoden, vessassa käyden ja tsekkaan kännykästä onko kukaan koittanut tavoitella. Siinä ohessa voi myös jutella mukavia työkavereiden kanssa.
Ruokatauko on meillä 20min. Tässä ajassa pitää ehtiä ruokalaan (parin minuutin kävelymatka), jonottamaan ruokapadoille, jonottamaan kassalle, syömään pääruoka + salaatti + leipä + jälkiruoka, kävellä takaisin työpisteelle ja ehkä vielä käydä vessassa tms. Tiukkaa tekee eikä jää aikaa jaaritteluun.
Itse olin työpaikassa, jossa oli tosi hiljaista. Pidin viiden tunnin kahvitaukoja, kun en keksinyt tekemistä :D
Mä joudun käyttään kellokorttia tauoilla. Ruokatauko 20min ja kahvitauko 10 min. Ei siinä paljoa ehi istumaan kupposen ääressä kun kahvitilaan menee jo kävellessä 2min ja vessassa jos käyt saat melkein heti lähtä takasin työpisteelle.
T.tehdasduunari
Mä juon kahvinkin asiakkaiden kanssa. Sosiaalialalla töissä ja meillä ei oikeastaan ole taukoja. Aamulla ehtii juomaan vaikka kolme kuppia kahvia -jos samalla teet duunia. Eli vastaanotat asiakkaita (meillä "kahvipöytä" on aulassa josta suora yhteys eteiseen), kyselet as. kuulumiset, juokset pihalta hakemassa asiakkaita, pidät ehkä rapsaa ja organisoit töitä duunikavereiden kanssa yms. Lounas on valvonta ateria. Ja kahvit asiakkaiden kanssa, juonnin lomassa taas duunia. Hae kahvia tälle, anna pullaa tuolle, ohjaa tota tuossa yms. Joten en Todellakaan Pysty juoruamaan työkamujen kanssa sumppien äärellä......
Minulla on paskapalkkainen työ mutta taukoni saan pitää miten lystään ja miten kauan lystään. Olen yksin vastuussa siitä että hommani tulee tehtyä.
Vaikka palkka on mitä on, rakastan työtäni. On niin kevyttä ajoittain ja saan itse päättää mitä teen ja missä järjestyksessä.
En ihan hevillä vaihtaisi paremmin palkattuun duuniin jossa yhteisö painostaa vartin kahvitaukoihin ja ruokakin pitää nauttia hotkimalla. Mulla voi mennä ruokatauolla reilu tuntikin :).
Oman kokemukseni mukaan kukaan pidä edes kahvitaukoja. Hakevat vaan kupillisen sumppia ja palaavat koneen ääreen.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 19:14"]
Hih, täällä Ranskassa on lounastauko 2h :) klo 12-14
[/quote]
Missä on, missä ei. Mä joudun usein syömään koneen ääressä, kun kiire on niin helvetillinen. Eikä ruokatauko kuulu työaikaan, joten sen pari tuntia pidempään sitä sitten veivataan iltaisin sorvia.
Itselleni olisi hankalaa pitää erillinen kahvitauko ja mennä pönöttämään jonnekin kaukana työpisteeltä sijaitsevaan kahvihuoneeseen, mieluummin istun koneen ääressä ja juon kahvia silloin kun huvittaa ilman että kukaan kyylää kellon kanssa. Samalla voin olla vaikka täällä :D
olen kunnalla töissä ja meidän kahvitauko on 7min ja ruokatauko työn lomassa,eipä ehdi keittiössä juoruilemaan..
Juu huomasin saman kun olin hetken aikaa eräällä koululla siivoamassa. Siis "kahvitauot" kesti vähintäänkin sen puoli tuntia-tunti. Ja arvatkaapa kuinka kauan kesti ruokatauko!! Eihän tuollaisessa ole mitään järkeä. Aamulla jos myöhästyt 5min ni se on maailmanloppu mut tauolla vaan ollaan tuntikausia.. en ymmärrä.
Meillä sama meininki. Ketuttaa. Ei tietoakaan "suomalaisesta työmoraalista".
Meillä ei pidetä juuri kahvitaukoja, mikä on mielestäni huono asia. Ei niitä kyllä ollut edellisessä työpaikassanikaan. Nykyisessä ei aina ehdi edes lounaalle, mikä on vielä kurjempaa kuin kahvitaukojen puuttuminen.
Miksi suomi joutuu maksamaan erilaisia tukipaketteja Eurooppaa jos siellä on hyvä työmoraali?
Tavallaan on surkuhupaisaa kitistä näistä tauoista, kun toiset työpaikalla tekevät töitä pahimmillaan n. 4 tuntia ja toiset kiltisti sen 8 tuntia ja vielä ylityöt (pakolliset) siihen päälle. Eli ei ne tauot yksistään sitä todellista työaikaa ratkaise.
Yhdellä työpaikalla muutama tyyppi piti aina lyhkäisen tauon ja sitten jäi käytävälle valittamaan, kuinka kiire on, kuinka ei ehdi kunnon kahvitaukoa pitää jne. Se valittaminen saattoi kestää joskus puoli tuntia. Kerran olin yhden tyypin huoneessa apuna tekemässä yhtä hommaa, ja joku soitti jotain työasiaa joka hoitui minuutissa. Kyylänä katsoin kelloa, kauanko puhelu kestää ja kesti toista tuntia. Suurin osa puhelunaiheesta tuntui olevan, miten kiire on, mutta kyllä siinä muitakin asioita työkavereista juoruttiin.
Olen ollut kolmessa eri kunnassa virastohommissa. Joka paikassa on ollut se perusjengi, joka tulee aikaisin töihin ja aloittaa työpäivän kahvilla tai jopa aamiaisella, joka kestää tunnista kahteen. Lounasaikaan jotkut viettää myös pari tuntia tauolla; se hieman vaihtelee, voiko olla talon ulkopuolella, kiertelemässä esim. lähialueen kauppoja. Iltapäiväkahveilla viimeistään tapaa se aamuinen porukka, ja tauko kestää hyvinkin tunnin. Tämän päälle on tupakkitauot, vaikka kunta olisi savuton työpaikka, ja työhuoneilla, käytävillä ja kynnyksillä käydyt keskustelut.
Määräaikaiselle nämä edut eivät kuulu. Saa tehdä vaikka omat työt ja yli puolet pitkiä taukoja pitävän työstä ja silti pomo keskittyy laskemaan, voisiko vielä tehdä jotain toisin.
Kunnallinen urani alkoi 1990-luvulla ja vain yhdessä paikassa on paiskittu töitä. Se yksikkö sitten lakkautettiin, vaikka se oli tilastollisesti ottaen parhaiten toimiva paikka. Oli metkaa siirtyä paikkaan, jossa asian hoitaminen vaati 6 viikkoa, kun oli tottunut siihen, että asia hoituu parissa päivässä. Jotkin lakimuutoksetkin oli jäänyt siinä paikassa huomaamatta, ja niin vaan piti vuosia vanhoja uudistuksia ryhtyä selittelemään.
Aika harvassa ovat tuollaiset työpaikat, joissa kahvitauoilla saa venyä. Normi tehdastyöläisellä/asiakaspalvelijalla ei ole mitään tsäänssiä pitää yli 10 minuutin kahvitaukoa saati pitää edes kaikkia lakisääteisiä taukoja.
Mikä hiton kahvitauko? Kahvit juodaan siinä työnteon lomassa.