Suomalaisten työpaikkojen kahvitaukokulttuuri, mitä helvettiä?
Olen ollut sekä Suomessa ja keskieuroopassa töissä ja olen pistänyt merkille suomalaisten kummallisen kahvitaukokulttuurin. Siis kahvitauonhan kuuluisi olla Se 10-15 minuuttia, mutta täällä Suomessa on ihan oikein vennyttää sitä vaikka 45 minuuttiin ilman, että kukaan valittaa siitä. Miten ihmisillä on aikaa tällaiseen? Ei mikään ihme, että työt hoituu hitaasti ja tulee burn outeja ja ylitöitä, kun päivittäin pitää istua kahvilla kaksi kertaa väh. puoli tuntia ja hommat vain kasaantuvat. Muut huomanneet samaa? Hitto mikä työmoraali!
Kommentit (60)
Minä en edes kahvitauottele vaikka siihen olisi oikeus ja ylitettyihin kahvitunteihin jopa salliva ilmapiirikin. Hyvänen aika, oon pomoni kanssa kesken työpäivän ottanut erän jopa Tekkeniäkin neukkarin playstationilla.
Kahvittelu on tosi tylsää. Meillä on avokonttori jossa jutellaan työasioiden lisäksi myös muita päivän polttavia asioita. Ei kukaan istuskele kahvihuoneessa yksin. Kahvia haetaan keittimestä pitkin päivää ja juodaan tietokoneen ääressä. Minulla on siis täysin päinvastainen kuva ihmisten työmoraalista. Mutta meidän toimiston ihmiset on kaikki joko nuoria tai keski-ikäsiä. Jos toi laiskuus on tietyn ikäjakauman ongelma...
Olen siivoojana aika leppoisassa paikassa, ja tänäänkin kahvitauko venyi reiluun tuntiin. Ruokatauot myös lähes poikkeuksetta sen tunnin. Helppoa ja mukavaa.
Aha.
terv. Lasten parissa työskentelevä, joka käy 1x työpäivänsä aikana kahvilla ja istuu siellä silloin max15min. Lisäksi syön lounaani lasten kanssa, valvonta-ateria, ja autan ja valvon ja jaan ruokaa samalla, ei siis "omaa ruokarauhaa".
Mä olen taas huomannut muuta. Suomessa istutaan tauolla hädin tuskin sitä kymmentä minuuttia, vaikka siihen on oikeasti aikaa se 20min. Sitten luodaan sitä kiirettä; äkkiä kahvi naamaan ja takaisin tekemään sitä sun tätä. Riippuu varmasti myös paljon työpaikasta/alasta.
Meillä voidaan joskus istua kahvilla vaikka 2 tuntia! Tosin siinä samassa hoidetaan työasioita, muutama palaveri ja tiedotusjuttu. Ulkopuoliselle se näyttää kahvitauolta, mutta jos kuuntelisi keskustelua, niin siellä on kvartaalit, projektit ja momentit.
Ruotsissa fiikataan kyllä kellon tarkkuudella kaksi kertaa päivässä ja helposti yli sen lakisääteisen (?) vartin.
Useinkaan en ehdi pitää kahvitaukoa, eikä ruokiskaan ole kuin tyyliin safka naamaan ja takasin töihin.
Saksassa oli ruokatauko 20 min ja yksi kahvitauko 10 min päivän aikana, eivätkä ne kuuluneet edes työaikaan ts. piti olla vähintään 8,5 h/päivä töissä.
Kahvitaukoni on 10 min. Aina ei ehdi ihan tasan 10 minuutissa, kun joskus pitää kahvitauolla jotain syödäkin vuorotyössä.
Mutta on tämä luksusta: edellisessä työpaikassa tauko oli 5 min, sitä ei ylitelty.
Mä oon tänään ollut lounaalla 10 minuuttia, en kahvilla lainkaan ja töissäkin 9,5 tuntia. Joten välillä olen todellakin pidempään kahvitauolla tai lounaalla kun siihen on mahdollisuus. Mulla on usei myös päiviä, etten ehdi edes lounaalle lainkaan.
Mä voin ihan hyvin venyttää mun kahvitaukoa himpun verran koska olen kuitenkin vain ja ainoastaan minä vastuussa omista töistäni ja siitä että ne tulevat tehdyiksi. Toiseksi jos muilla on oikeus ravata tupakkatauoilla pitkin päivää niin mulla on oikein ottaa se sama aika kahvitaukoihin!
Hehe, sun pitäis mennä Ruotsiin töihin. Siellä on koko ajan fika, fika, fika, diskutera.
Työpäiväni kestää 8 tuntia, eikä siihen kuulu varsinaisia kahvi- tai ruokataukoja. Omat eväät pitää ottaa töihin mukaan ja syödä ne siinä jossain vaiheessa töiden lomassa.
Ennemmin minä näkisin ongelmana tosiaan ne jetkuvat tupakkatauot joihin ainakin meidän työpaikalla menee yhteensä vähintään puoli tuntia päivässä puhdasta työaikaa. Siihen nähden se että joku tupakoimaton pitkittää kahvitaukoaan 5min ei ole ongelma...ainakaan meillä ei kukaan istu kahvilla puolta tuntia.
Hih, täällä Ranskassa on lounastauko 2h :) klo 12-14
Mun työaikanai on 7,5h + ruokatunti 30min. Aamulla ja iltapäivällä kahvitauko 15min kuuluu työaikaan. Meillä joskus venyy 5+10min tauot mutta emme käy kerran tunnissa siten tupakkatauolla (kumma muuten ettei monikaan miellä tupakkataukoja ongelmaksi). Joskus taas on niin kiire töissä etten kerta kaikkiaan kykene pitämään ollenkaan kahvitunteja saati sitä mun puolen tunnin ruokistakaan joten katson että työnantajallani ei ole oikeutta nipottaa mun tauoistani.
Asiantuntijatöissä tuntuisi hullulta että joku kellottaisi kahvitaukoja, kun työnkuvaan kuuluu myös se ettei mitenkään välttämättä joka päivä ehdi syömään lounasta, työmatkoihin kuluvia iltoja ei korvaa kukaan, ja täysin riippumatta siitä kuinka pitkään olen ollut tai ollut olematta kahvitauolla, ja minkä pituista päivää teen, työtehtävät ovat tasan ne mitkä ovat ja työn määrä on just se mikä on, eikä kukaan koskaan tuuraa hetkeäkään. Jos istun pitempään kahvilla niin ehkä sitten joudun viikonloppuna paikkaamaan kun ei ole hommat tullut hoidettua.
Näin ylempänä toimihenkilönä asia on bueno, jos annetut hommat hoidetaan asianmukaisella tavalla ja asiakas oli tyytyväinen. Sitten hiljaisempana päivänä voin vaikka pitääkkin 45-minuutin kahvitaukoja. Liikaa sykkimällä saa vain lisää töitä, mitä ei kerkeä sitten hoitaa kunnialla. Pitää olla balanssi, tai lisää liksaa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 19:08"]
Hehe, sun pitäis mennä Ruotsiin töihin. Siellä on koko ajan fika, fika, fika, diskutera.
[/quote]
Ruotsalaiset ovat rentoja ja ahkeria menestyjiä. Handlaavat talousasiatkin paremmin. Ruotsista tulee aika monta ketjuliikettä jotka menestyvät maailmalla: H&M, Lindex, Kappahl, Claes Olson, JC, Gina Tricot, Dinsko Jne. Jne. Itse asiassa suomen kauppakeskukset ovat täynnä ruotsalaisia kauppaketjuja. Että kyllä se fika, fika, fika kannattaa ;)
En tajua, miten jotkut kehtaavat venyttää taukojaan. Itse tupakoin, mutta teen sitä vain lounas- ja kahvitaukojen aikana. Kaksi kymmenen minuutin kahvitaukoa ja niiden 10 min aikana ehtii hyvin kiskaista kahvin naamariin ja käydä savukkeella. Menen tauolle tasan silloin, kun sen on määrä alkaa ja palaan tarkalleen oikealla minuutilla. Ihanko oikeasti jotkut käyvät erillisillä tupakkatauoilla ? Huh.