Miksi naiset ei osaa huoltaa ja korjata autoja sillä yksinkertaisetkin työt joutuu tekemään kallis autokorjaamo
Esimerkiksi pyyhkijänsulkien vaihto, polttimoiden vaihto, ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimien vaihto.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on varaa huollattaa auto ammattitaitoisella henkilökunnalla.
Joo,
t finnijonne
Autollani on ajettu pari tuhatta kilometriä, enkä näe mitään tarvetta vaihdella siihen osia tai tehdä huoltoja itse. Eikä tee mieskään. Kyse ei siis ole siitä, etteikö osattaisi vaan siitä, ettei tarvitse eikä huvita.
Tee perusjutut itse. Pyyhkijän sulkien vaihto, öljyn jne lisääminen, renkaiden vaihto jos on tavalliset renkaat. Öljyn vaihdon ja jeepin renkaiden vaihdon saa tehdä huoltoliike, olen kyllä joskus tehnyt itsekin, mutten pidä kyseisistä töistä. Öljyhommat ovat suttuisia ja sitten saat kuljetella vanhaa öljyä jonnekin. Jeepin renkaat ovat niin isot että miehetkin tarvitsevat apukädet niiden vaihtoon, en siis viitsi rikkoa selkääni.
N41
On se ihme muuten ettei autokorjaamot ja niiden omistajat pidä itse kirjanpitoaan ja tee tilinpäätöstä vaan tuovat aineiston kirjanpitäjälle! Vaikka se minusta on niin helppoa...
Miksi miehet eivät osaa vaihtaa vetoketjua vaatteeseen rikkimenneen tilalle? Helppoa ja halvempaa, kuin ostaa uusi vaate tai käyttää omoelijalla.
Niinkö? Minä tunnen paljon ajoneuvoasentajiksi opiskelleita naisia, kun olen opettanut ammattioppilaitoksessa pari vuosikymmentä.
Teetän autohuollot ja renkaanvaihdot liikkeessä, Mikään takuu ei korvaa, jos on itse mennyt räpeltämään autoaan ilman asianmukaista koulutusta. Nainen olen.
Duecorso kirjoitti:
Arvaa mitä?! Ei läheskään kaikki miehetkään osaa.
Tämä(kään) asia ei riipu sukupuolesta.
Ajokortin omistavana mutta autottomana miehenä ei ole ollut koskaan suuremmin kiinnostunut autoista eikä ns. moottoriurheilu ole mitään oikeaa urheilua. Osaan kyllä korjata yhtä suin toista ja viritellä tietokoneita, mutta auto on lähtökohtaisesti huono investointi monien juoksevien kulujen ja laskevan myyyntiarvon takia.
Uudemmissa autoissa on sen verran paljon sitä elektroniikkaa että ei ne ongelmat ratkea nostamalla auton konepelti ylös.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet eivät osaa vaihtaa vetoketjua vaatteeseen rikkimenneen tilalle? Helppoa ja halvempaa, kuin ostaa uusi vaate tai käyttää omoelijalla.
Olen nainen eikä tulisi mieleenikään ruveta ompelemaan muuta kuin irronnutta nappia.
Kaikki naiset u li , u li, u li
T:ap
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaihda enää polttimoita edes 12-vuotta vanhaan autooni kun siinäkin on jo niin hankalasti irroitettavat umpiot että esim. Motonetin kaveri ei edes suostunut tekemään polttimoiden vaihtoa kun kuulemma liian monimutkainen. Itse olen tehnyt tämän pariin kertaan mutta en jaksa enää räpeltää kun on niin aikaa vievää ja vaatii melkein apukädet kun pitää samaan aikaan taivuttaa peltiä ja vetää umpio ulos. N39
Motonet korjaamo kyllä vaihtaa polttimot, mutta tarkoittanet sitä pientä koppia pihassa joka tekee vain simppeleitä töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä näitä uusia autoja pysty itse enää juurikaan huoltamaan.
Miksei muka pysty? Ihmisten suunnittelemia ja tekemiä ne on. Tekniikka vain on vähän erilaista ja se pitää tietysti tuntea ennen kuin alkaa tekemään. Elektroniikkaa on enemmän joten joskus pitää osata korjata elektroniikkaa. Vikakoodien luku- ja nollauslaitteita on vapaasti saatavilla, työkalut pitää tietysti olla jos jotain tekee. Sitäpaitsi nuo koodaukset onnistuu usein auton omasta "salavalikosta" kun tietää mitä tekee.
No se just kun pitäisi tietää mitä tekee ja tuntea tekniikka. En tunne eikä ole aikaa eikä motivaatiota edes opetella, saati hankkia työkaluja. Helpompaa ja halvempaa se auto on ajaa sinne huoltoon vikakoodien lukuun kun hankkia ensin itse lukulaite ja työkalut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä aina yleistetään.? Sinäkin ja tuo aloittaja.
No ihan turha niitä tehdä, kun se auton kuitenkin vie huoltoon, niin voivat sitten kerralla hoitaa kaiken kuntoon, jos tarvitsee. Eipä noitakaan nyt koko ajan tarvitse olla vaihtamassa ja harvemmin akuutisti. Ja uusissa autoissa tosiaan on hankalampi vaihtaa noita polttimoita eikä niitä heti tarvitsekaan vaihtaa. Aika vähän rahaa loppujen lopuksi menee noihin hommiin. Tietenkin jos on todella pienituloinen voi korjaamon hinnat tuntua kalliilta. Maksan myös renkaiden vaihdosta, en ala äheltämään niiden kanssa, ei ole kallista.
Sinänsä suurimman osan yksinkertaisista askareista voi oppia, ei niissä perinteisissä miehisissä ammateissa mitään ydinfyysikon älyä tarvitse ja paljon ohjeita löytyy googlaamalla. Mutta en minä itse värjää hiuksiakaan ja hoidan hampaita, ihoa ja kehoa ammattilaisten avulla. Käyn myös ravintolassa syömässä ja ohjatussa liikunnassa vaikka kyllähän sitä kotonakin voisi halvalla hoitaa ne hommat.
Miks ihmeessä tarttis? Mulla on mies sitä varten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaihda enää polttimoita edes 12-vuotta vanhaan autooni kun siinäkin on jo niin hankalasti irroitettavat umpiot että esim. Motonetin kaveri ei edes suostunut tekemään polttimoiden vaihtoa kun kuulemma liian monimutkainen. Itse olen tehnyt tämän pariin kertaan mutta en jaksa enää räpeltää kun on niin aikaa vievää ja vaatii melkein apukädet kun pitää samaan aikaan taivuttaa peltiä ja vetää umpio ulos. N39
Motonet korjaamo kyllä vaihtaa polttimot, mutta tarkoittanet sitä pientä koppia pihassa joka tekee vain simppeleitä töitä?
Joo toki sitä tarkoitin, kyllähän korjaamo nämä työt tekisi. Meillä ei taida olla Motonerissa kuin se koppi.
Miksi naisia ei lapsesta saakka opeteta huoltamaan autoa, vaan pesemään pyykkiä, imuroimaan, ja tekemään ruokaa?
Ilmansuodattimen vaihtamiseksi pitää esim. pösön dv6 koneessa purkaa aika paljon. Ranskalaisinsinööri on nähnyt hyväksi sijoittaa sen moottorin ja kuljettajan väliin.
Jää aika monelta vaihtamatta, vaikka olisi jonkin verran autoja huoltanutkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet eivät osaa täyttää ja tyhjentää tiskikonetta vaikka se on vieläkin helpompaa kuin polttimon vaihto?
Ja meillä mies ei osaa putsata kuivausrumpua: sitä joka kerran jälkeen tehtävää nukkasihtien putsausta, vesisäiliön tyhjentämistä ja hieman harvemmin tehtävää perusteellisempaa putsausta. Sama imurin suodattimen kanssa. Minä teen ne.
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? Minä tunnen paljon ajoneuvoasentajiksi opiskelleita naisia, kun olen opettanut ammattioppilaitoksessa pari vuosikymmentä.
Teetän autohuollot ja renkaanvaihdot liikkeessä, Mikään takuu ei korvaa, jos on itse mennyt räpeltämään autoaan ilman asianmukaista koulutusta. Nainen olen.
Tämä. Naiset ei tee näitä asioita siksi, kun tajuavat elämästä sen verran, että ite tekemällä ei aina säästä.