Paljonko normaalikuntoinen jaksaa kävellä päivässä?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Ilman kantamuksia niin kyllä tuommoinen 50 km pitäis mennä helposti.
Minä kävelin yhden kaverin ihan kokeeksi tietä pitkin noin 40 km ja kaveri käveli vielä lähtöpaikalle ja sieltä kotiinsa eli yhteensä niin 55 km. Olen normaalikuntoinen, taustalla vuosien koiranulkoilutus 1-2 tuntia päivässä ja aiemmin hiihtoa 300-800 km/talvessa ja pyörällä 20 km:n päivälenkkejä. Se 40 km meni, mutta ei helposti, olisin ollut valmis luovuttamaan, mutta kaveri oli sitkeämmin. Aikaa meni 8-9 tuntia eli vauhti ei ollut kova eikä kantamuksia ollut, mutta raskasta se oli ja ennen kaikkea pitkäveteistä ja tylsää.
Aikuinen lapseni käveli muutama vuosi sitten Santiago de Compostellan pyhiinvaellusreitin, noin 30 kilometrin päivämatkoja noin kuukauden ajan. Mukana oli muutaman kilon painoinen reppu.
Hän sanoi, että ensimmäiset 20 km menivät aina helposti, mutta sen jälkeen joka päivä kävely rupesi tuntumaan raskaalta, vaikka hän oli harjoitellut pitkiä kävelylenkkejä jo ennen reissua.
Vierailija kirjoitti:
Hölkkäämällä pääsee 20km/h, joten varmaan kävellen pääsee helposti puolet tuosta eli semmoset 80-160km sen mukaan tekeekö yhden vai kaksi työpäivää kävelyn merkeissä.
No sitähän minä olen ajatellut, että hölkkäävätkö nuo maailman parhaat maratonjuoksijat. Toisaalta normaalikuntoinen hölkkää 10-12km/h, mutta siinä olet oikeassa, että tuollaiset 80km pystyy päivän aikana liikkumaan kävellen.
Kävely on pyöräilyn ohella helpointa ja kivointa kesäliikuntaa. Lomalla kannattaa kävellä kilometrejä laskematta. Itse lähden vain johonkin suuntaan posottamaan, tarkoituksena olla muutama tunti päivittäin jaloilla ja osittain kannan painavahkoa reppua. Tuntikin on hyvä saavutus. Hiki lähtee virtaamaan ja olo on aina hyvä lenkkien jälkeen. Kenkien pitävät olla mahdollisimman sopivat ja mukavat, mukana kannan aina rakkolaastaria. Vesipullo myös hyvä varuste.
Mulla tulee työpäivänä helposti 18 000 askelta.
Ei niinkään se matka,vaan nopeus mikä vaikuttaa.
Voihan sitä leppoisasti kävellä jokapäivä 10 tuntia ( turistina jossai).
Aikoinaan troijalaiset vetäs 210 km kolmessa päivässä, mukana sotavarusteet. Neljäntenä päivänä jaksoivat vielä sotia.
Pari kertaa olen kävellyt noin 18km /3h putkeen ja kyllä se jo tuntuu. Tuskin menisi päivässä yli 30km eikä ainakaan yhteen putkeen. Normaalisti pari kertaa viikossa noin 10km kävelylenkit ja muina päivinä vähemmän (ehkä 5-6km/ reilu tunti)
Olen aika normaalikuntoinen viisikymppinen, vähän ehkä paremmassa kunnossa kuin moni muu. Viime vuosina olen huomannut, että kyllä kävelyynkin väsyy, jos ei pidä taukoja. Kaksi tuntia kerrallaan menee, sitten alkaa tuntua. Oikein reippaasti kävellessä jo tunnin jälkeen voi väsyttää.
Vaelluksella tosiaan se etenemisvauhti on minullakin sen 2-3 km/h. Käytän kävelysauvoja rinkan kanssa vaeltaessa, se helpottaa vähän polvien ja lonkkien kuormaa.
Aika monesta vastauksesta huomaa, ettei tyyppi oikeasti kävele matkaa ehkä koskaan. Maalla esimerkiksi mennään yleensä joka paikkaan autolla, niin jalkaisin liikutaan ehkä vain pihalla puuhastellessa. Voin kertoa, että vaikka siinä tuntisi kävelleensä koko päivän, ei askelmäärä ole kovin korkea.
Lapissa vaelluksella täydellä rinkalla maksimi on 20km yhden päivän/vuorokauden aikana, tottakai taukoja välissä. Yleensä pyritään alle 10km päivätaipaleeseen, että ehtii nauttiakin, laitetaan leiri ja istutaan ja ihmetellään, tai kierrellään leirin ympärillä.
Ehkä enemmänkin menisi, mutta ideana on katsella maisemia ja nauttia, ei suorittaa.
Tasaisemmassa maastossa suorittamalla ilman kantamusta tai esim. pelkällä vyölaukulla menisi varmaan noin 40km. En ole koskaan kulkenut noin pitkään, kun ei ole ollut tarvetta, kotioloissa 10km lenkki on pisimpiä, kun käytän koiran lenkillä. Siihen menee 2,5h tai 3h, kun mennään koiran tahtiin, eli pysähdyksiä ja hidastuksia on koko ajan.
Riippuu missä kävelee missä säässä ja mitä kantaa mukana. Itse olen marssinut armeijassa 25 km en muista kantamuksia, mutta siviilissä ennätys taitaa olla 20 km putkeen. Alkaa vain vituttaa se touhu kun menee aikaa ja aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölkkäämällä pääsee 20km/h, joten varmaan kävellen pääsee helposti puolet tuosta eli semmoset 80-160km sen mukaan tekeekö yhden vai kaksi työpäivää kävelyn merkeissä.
No sitähän minä olen ajatellut, että hölkkäävätkö nuo maailman parhaat maratonjuoksijat. Toisaalta normaalikuntoinen hölkkää 10-12km/h, mutta siinä olet oikeassa, että tuollaiset 80km pystyy päivän aikana liikkumaan kävellen.
Harva pystyy hölkkäämään 20 km/h, ehkä muutama maapallolla ja hieman useampi kävelemään 80 km/vrk, 160 km:n päivävauhtiin pystyy ehkä muutama ihminen maailmassa ja he kaikki sattuvat olemaan palstalaisia tai heidän tuttaviaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva pystyy hölkkäämään 20 km/h, ehkä muutama maapallolla ja hieman useampi kävelemään 80 km/vrk, 160 km:n päivävauhtiin pystyy ehkä muutama ihminen maailmassa ja he kaikki sattuvat olemaan palstalaisia tai heidän tuttaviaan.
Jos nyt unohdetaan nuo ”normaalikuntoiset”, niin ultajuoksijoilta kyllä onnistuu 160 km vuorokaudessa jopa rankassa tunturimaastossa. Tässä linkissä viime vuoden Nuts Pallas 160 km tulokset. 8 parasta alle 24 ajalla: https://utmb.world/utmb-index/races/15681.nutsyllaspallas160k.2025
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonni hölkkäämällä puoleen tuntiin :-)
5-6 kilometriä tunnissa on kevyt kävelyvauhti. Joten jos pitkän päivän kävelee eikä pidä pitkiä taukoja, kyllä siinä pitkälle pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävelin 1000 km
Päivässä?
80 päivässä maailman ympäri joo
Vierailija kirjoitti:
Jalat on rakkuloilla pitkään ennen kuin voimat loppuu. En ole ksokaan pystynyt kävelemään niin pitkään että voimat alkaisia loppumaan, tyssää aina valtavaan kipuun kun jalan alle kehittyy vesitäytteinen rakkulla jos koko päivän kävellyt. Eri kenkien valinta ei auta ja ovat oikean kokoiset.
Sukkavalinta
Vierailija kirjoitti:
Kympin maantiejuoksun MM-aika on 26,31 eli on tuo 20 km/h inan yli "hölkkäämistä" 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt unohdetaan nuo ”normaalikuntoiset”, niin ultajuoksijoilta kyllä onnistuu 160 km vuorokaudessa jopa rankassa tunturimaastossa. Tässä linkissä viime vuoden Nuts Pallas 160 km tulokset. 8 parasta alle 24 ajalla: https://utmb.world/utmb-index/races/15681.nutsyllaspallas160k.2025
Otan sitten takaisin, ehkä muutama tuhat ihmistä maapallolla pystyy siihen, mutta he eivät ole tosiaan ’’normaslikuntoisia’’.
Tämä on minusta realistisin vastaus. Jos ei ole tottunut kävelemään pitkiä päivämatkoja, niin väistämättä jalat väsyvät ja kipeytyvät 20 kilometrin jälkeen. Esimerkiksi jalanpohjat rupeavat tuntumaan aroilta.
Sitten on eri juttu, jos on jo pidempään harjoitellut pitkiä kävelylenkkejä.