Paljonko normaalikuntoinen jaksaa kävellä päivässä?
Kommentit (74)
Varmaan 40-50 km, mutta meneehän siihen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kävelin 1000 km
minä kävelin 60000 kilometriä vai olisiko ollut maileja. jompikumpi mutta aikaa meni 15 minuuttia.
Ja Cooperin testi alle 12 min? Toisia on kyllä hyvillä geeneillä siunattu.
Vierailija kirjoitti:
Hölkkäämällä pääsee 20km/h, joten varmaan kävellen pääsee helposti puolet tuosta eli semmoset 80-160km sen mukaan tekeekö yhden vai kaksi työpäivää kävelyn merkeissä.
Noloa sinulle kun tuli vähän liioiteltua. Puolimaratonin (21,1km) maailmanennätys on 57min ja risat ja maailmanennätykseen kyllä täytyy ihan juosta eikä hölkätä (muutenhan ennätys olisi vielä kovempi). Tuskin olet tätä ennätystä tehnyt eli kannattaa vähän selvittää asioita ennen kuin lähtee pätemään ja jää nolosti kiinni että tuli aika paljon liioiteltua omaa juoksuvauhtia. Tässä siis tuskin kysyttiin että kuinka paljon maailman nopein maratoonari jaksaa kävellä päivässä vaan ihan tavallisista kuntoilijoista olisi enneminkin kyse.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen tunnin varmaan pystyykin kävelemään reippaasti reilu 5km/h, mutta sitten alkaa väsyä ja vauhti hidastuu. Viimeiset tunnit on varmaan jo melkoista matelua 3-4 km/h, kun tässä puhuttiin normaalikuntoisesta eikä ultrajuoksijasta. Sitä en tiedä, kuinka monta tuntia päivässä kävelyyn pystyy käyttämään ennen kuin väsähtää totaalisesti.
Sama jatkaa: Olen kävellyt 15 km yhteen soittoon, kunnon ruokatauon jälkeen jaksaisin varmaan toiset 15 km, ja ihan normaalikuntoisena itseäni pidän.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen tunnin varmaan pystyykin kävelemään reippaasti reilu 5km/h, mutta sitten alkaa väsyä ja vauhti hidastuu. Viimeiset tunnit on varmaan jo melkoista matelua 3-4 km/h, kun tässä puhuttiin normaalikuntoisesta eikä ultrajuoksijasta. Sitä en tiedä, kuinka monta tuntia päivässä kävelyyn pystyy käyttämään ennen kuin väsähtää totaalisesti.
Sori, taisit sekoittaa normi- ja paskakuntoisen keskenään?
Kyllä nyt normaalikuntoinen ihminen sen 100 km päivässä jaksaa kävellä. 30 kg rinkka selässä 50 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on edes aikaa kävellä 50 km päivässä?!
Mikäs siinä vapaapäivänä kävellessä?
Vapaapäivänä keksisin muuta mukavampaa tekemistä. Johan tuossa kuluu kengätkin.
Joskus teininä kävelin Italiassa 40 km päivässä, mutta se oli kyllä liikaa siinä helteessä. Jos vain sää on sopiva ja vettä riittävästi, niin varmaan sellainen 50 km voisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
No, mielestäni vaellusretkellä joku 20km/päivä on jo ihan hyvä tavoite, liian tiukoille ei kannata laittaa, kun riippuu niin monesta tekijästä miten jaksaa ja jos on tarkoitus kuitenkin myös nauttiakkin siitä retkestä, eikä pinnistellä äärirajoille uupumukseen asti.
Näihin keskusteluihin tulee aina "normaalikuntoisia" kertomaan miten kävelevät sen 100km/päivässä helposti vaikkei olisi mitään arkiliikuntaa siinä pohjalla, minä sanon, että puhuvat paskaa tai vähintäänkin ovat tosi kipeitä sen reissunsa jälkeen ja liikunta ei maistu moneen viikkoon.
Ei kannata ahnehtia niitä kilometrejä ja ylisuorittaa.
Johtuu siitä, että aloitus on niin typerä. Ei siihen voi vakavalla naamalla vastata, jos joku alkaa kyselemään noin älyttömiä. Jos haluaisi asiallisia vastauksia, voisi kysellä vaikka että "Olen aloitteleva retkeilijä, millaisia päiväetappeja minun kannattaisi ottaa, että reissu tuntuu mukavalta ja motivoivalta enkä saisi vammoja? Reissun pituus on se ja se ja olemme menossa sinne ja tänne" tjsp.
Normaalikuntoinen kävelee omaa reipasta vauhtia koko päivän, 24 tuntia. Minulle se on 6 km tunnissa eli 144 km.
Kyllä siihen muukin kuin kuntotaso vaikuttaa. Esimerkiksi mahdollinen skolioosi, lonkkien ongelmat ym. lääketieteelliset vaivat. Jos ei ole koskaan kävellyt pitempiä matkoja useita päiviä peräkkäin, noiden aiheuttamia vaivoja ei välttämättä tiedä.
Normaalikuntoinen ihminen jaksaa kävellä vaikka koko päivän miinus ruoka- ja vessatauot. Kunnosta ja maastosta sitten riippuu, montako kilometriä siitä kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, miten määritellään normaalikuntoinen.
Sellainen, joka juoksee 10km puoleen tuntiin.
Mitä tarkoitetaan jaksamisella? 20 km ilman suurempia kantamuksia menee helposti, 30 km pystyy kyllä vielä kävelemään, mutta viimeiset kilometrit tuntuvat raskailta. Jos on pakko (esim. jonkun henki vaarassa), niin 50 km todennäköisesti onnistuu, mutta loppu ei ole mitään kivaa.
Me ollaan joskus kävely 15-18km putkeen /2-3h) ja kyllä siinä loppuvaiheessa hyytyy. Tauon ja ruokailun jälkeen varmaan voisi vielä samanverran kävellä mutta sanoisin että 25-30km on päivätasolla raja johon itse uskaltaisin sitoutua. Kävelen noin 1-1,5h/ pv jatkuvasti
Mulla ei ole kyse siitä etten jaksaisi, vaan alkaa särkemään jalkoja ja alaselkää. Mulla on lievä skolioosi joka aiheuttaa kipuilua. Joten en tiedä miten pitkän matkan pystyisin kävelemään. Kunnosta ei ole kiinni. Kipuja tahtoo tulla 10km jälkeen jos kävelen asfaltoidulla tiellä, mutta epätasaisessa maastossa menee pidempikin lenkki.
Jos on mukavaa ja kävelytahti sopiva, niin kyllä koko päivän jaksaa huonokuntoinenkin (ei sairas) ihminen kävellä. Mutta todennäköisesti vaikka olisi vaan turistikohteessa tallustellut, niin seuraavana päivänä on jalat väsyneet, eikä silloin jaksa kovinkaan paljoa. Sitten taas seuraavana päivänä jo jaksaa enemmänkin.
Kilometreistä on vaikea sanoa, koska ihmiset kävelevät hyvin eri tahtia, riippuu maastosta, syystä miksi kävellään ja siitä kuntotasosta ja taukojen määrästä.
Väitän olevani keskivertoa paremmassa kunnossa, mutten pystyisi kävelemään kovalla alustalla edes 10km molemminpuolisen plantaarifaskiitin takia. Sanovat, että tämän pitäisi mennä ohi kohtuullisessa ajassa, mutta olen nyt seitsemän vuotta yrittänyt parannella tätä...
Mikä on normaalikuntoinen? Suurin osa ihmisistä on huonossa kunnossa onko se normaali? Vai se, että on hyvä peruskunto?
No, mielestäni vaellusretkellä joku 20km/päivä on jo ihan hyvä tavoite, liian tiukoille ei kannata laittaa, kun riippuu niin monesta tekijästä miten jaksaa ja jos on tarkoitus kuitenkin myös nauttiakkin siitä retkestä, eikä pinnistellä äärirajoille uupumukseen asti.
Näihin keskusteluihin tulee aina "normaalikuntoisia" kertomaan miten kävelevät sen 100km/päivässä helposti vaikkei olisi mitään arkiliikuntaa siinä pohjalla, minä sanon, että puhuvat paskaa tai vähintäänkin ovat tosi kipeitä sen reissunsa jälkeen ja liikunta ei maistu moneen viikkoon.
Ei kannata ahnehtia niitä kilometrejä ja ylisuorittaa.