Yksityinen äitiysneuvola, mitä tekisitte?
Päädyin uuden yksityisen äitiysneuvolan asiakkaaksi keväällä nykyisen raskauden myötä. Neuvolan mainonta on kotikutoisuudessaan ollut ihan kammottavan noloa, mutta kun en kaupungista muitakaan yksityisiä neuvoloita tiennyt, päätin antaa tilaisuuden uudelle paikalliselle yritykselle. Haastaa mielikuvan.
Ikävä kyllä viimeistään tänään voin todeta, että mainonnan luoma mielikuva on ollut täysin yrityksen palvelua vastaava. Vai mitä sanoisitte tästä.
Lässyttävään neuvolan hoitajaan nyt voisi törmätä missä vaan, se kun tuntuu olevan vähän alan vitsauskin, joten sitä olen sietänyt kun hän muuten on vaikuttanut hommansa osaavan.
Se että aika hoitajalle on lähestulkoon aina ollut myöhässä, kun hän on jäänyt järjestään juttelemaan niitä näitä edellisen asiakkaan kanssa, on harmittanut. Jos ja kun on myöhässä, eikö siinä tiskillä voi vaan hoitaa rahastusta ja jättää iloiset seurustelut vaikkapa vapaa-aikaan? Edelliselle käynnille pääsin vartin myöhässä eikä minulla ollut sinne aikaa jäädä. Joten jätettiin sitten tutkimuksista puolet pois ja hoidettiin käynti viidessä minuutissa. Hinta toki oli sama.
Pahinta on ollut kuitenkin ne lääkärit. Mistä ne on edes revitty?
Ensimmäiseen gynetarkastukseen sain valita kahden yleislääkärin väliltä. Muita ei ollut tarjota. Otin sen, jonka nimi kuulosti suomalaiselta, toinen nimi oli venäläinen. En halunnut ottaa riskiä kieli- tai kulttuurimuurista, mihin meidän kaupungin julkisissa palveluissa on saanut törmätä useammankin kerran. Kenties olisi kannattanut, sillä lääkäri vaikutti kypsästä iästään huolimatta varsin kokemattomalta ja keskittyi käyntinsä aikana lähinnä utelemaan, ollaanko uskovaisia kun nyt on syntymässä jo viides lapsi. En ymmärrä, miten se liittyi mihinkään.
Nyt loppuraskauteen sovittiin käynti gynelle. Käynnin sisältö tässä vaiheessa on normaalisti mm. kohdunsuun tilanteen tutkiminen sekä ultraäänitutkimus, jossa katsotaan kohdunkaulan mitta, napavirtaus ja otetaan sikiöstä mitat, joista katsotaan vastaako kehitys viikkoja. Tästä oli ollut puhetta jo aikaa varatessa, joten asiassa ei pitänyt olla mitään epäselvää.
Erittäin vanha, selvästi jo aikoja sitten eläkkeelle jäänyt lääkäri kutsui vastaanotolle yli vartin myöhässä. Hän toimi aivan käsittämättömän hitaasti, tuntui olevan vähän jo muissa maailmoissa. Kohdunsuun hän sai käsikopelolta tutkittua, mutta sitten tuli tenkkapoo.
Ultraäänilaitetta ei osannut käyttää, kuva oli pimeä eikä saanut sikiöstä mitään mittoja. Ei edes kunnolla kuvaakaan. Lääkäri sanoi, että on valittanut laitteen pimeydestä paikassa ennenkin. Ultraäänilaitteen käyttö näytti täysin amatöörimaiselta, mitään ei tuntunut löytyvän. Pitkän ja hyödyttömän säätämisen jälkeen hän alkoi soittelemaan ympäriinsä apua. Ensin pamahti vastaanottoapulainen huoneeseen, kun olin siinä tutkimuspöydällä alapää paljaana. Hän yritti auttaa lääkäriä laitteen kanssa, kunnes totesi, ettei ymmärrä ultraäänikoneista mitään. Aha, kiva. Mutta omahoitaja tulee kohta kun vapautuu puhelimesta.
Ovi kävi taas ja hoitaja auttoi saamaan kuvaa paremmin esille. Sääti ruudun kirkkautta. Lääkäri antoi lopulta anturin tarkalle, kun ei saanut sillä mitään esille. Hoitaja totesi, että hän itse tekee mielummin tutkimukset toisella anturilla. Hmm.. meni ehkä 5min ja saatiin arvaus sukupuolesta. Hoitaja poistui paikalta ja lääkäri ohjasi tuolille istumaan.
Sitten alkoikin jännä vaihe. Nimittäin 10 minuutin erittäin hidas muistiinpanojen naputtelu, jota seurasin siinä koko ajan. Mitä hän edes sinne kirjoitti? Käsikopeloarvauksen kohdunsuun tilanteesta? Mitään muuta lääkärikäynnillä ei tutkittu.
Yksityinen äitiysneuvola laskutti 30min erikoislääkärikäynnin sekä lisämaksun ultraäänitutkimuksesta. Näiden lisäksi myös 12 € toimistomaksun.
Reklamoin käynnin jo luukulla suullisesti, ja toistamiseen sähköpostitse kirjallisesti. Käynti ei vastannut sovittua ja mitä sen olisi pitänyt olla. Samansisältöinen käynti eli pelkkä kohdunsuun tutkiminen toisella gynelle olisi max 10 minuuttia. Mutta sen sisältöistä käyntiä ei olisi järkevää edes ostaa, koska tässä vaiheessa raskautta tarvitaan laajempi lääkärintarkastus.
Hoitaja tarjosi ratkaisuksi, että hän voi toisena päivänä ottaa sikiöstä mitat. Miksi sitten maksoin erikoislääkärin käynnistä? Eikö yksityisklinikan perustaja myöskään ymmärrä, että ihmisillä ei ole aikaa eikä kiinnostusta olla pompoteltavana päivästä toiseen. Palvelun pitäisi olla vähintään sitä tasoa, kuin julkisella puolella.
Mitä mieltä olette, millainen ratkaisu tapaukselle olisi hyvä.
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 08:03"]
Mua ihmetyttää miten sua ultrattiin alakautta, meillä on aina ultrattu vatsanpeitteiden päältä, jopa varhaisraskauden ultra...tämä siis Jyväskylässä '12 ja '13.
[/quote]
Ainakin Seinäjoen keskussairaalassa ultrataan aina nt-ultra alakautta ja muissakin ultrissa saatetaan tarkistaa jotain tiettyä alakautta sikiön asennosta riippuen. Neuvolassa meillä (ei Seinäjoella) ultrataan vain vatsan päältä.
(En ole ap, mutta käsittääkseni alakautta ultraaminen on tavallisempaa alkuraskaudessa noin ylipäätään.)
Mulla ultrattiin automaattisesti alakautta rv 7. Kohtu on kuitenkin niin taakse kallellaan että mahan päältä e näkynyt kunnolla rv 12 joten silloinkin sisältä. Ja myös rakenneultrassa rv 22 jouduttiin katsomaan lisäksi alakautta..
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 08:03"]
Mua ihmetyttää miten sua ultrattiin alakautta, meillä on aina ultrattu vatsanpeitteiden päältä, jopa varhaisraskauden ultra...tämä siis Jyväskylässä '12 ja '13.
[/quote]
Ainakin Seinäjoen keskussairaalassa ultrataan aina nt-ultra alakautta ja muissakin ultrissa saatetaan tarkistaa jotain tiettyä alakautta sikiön asennosta riippuen. Neuvolassa meillä (ei Seinäjoella) ultrataan vain vatsan päältä.
(En ole ap, mutta käsittääkseni alakautta ultraaminen on tavallisempaa alkuraskaudessa noin ylipäätään.)
[/quote]
Mää en oo kumpikaan keskustelija mutta kuulin kätilöystävättäreni kertovan että lihavat ultrataan alakautta, läskin läpi kun on näkyvyys huono.. ja tää muotoillaan äidille tietysti sillei "sikiön asento on vähän huono, tarkistetaan vielä alakautta..."
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 08:25"][quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 08:03"]
[/quote]
[/quote]
Mää en oo kumpikaan keskustelija mutta kuulin kätilöystävättäreni kertovan että lihavat ultrataan alakautta, läskin läpi kun on näkyvyys huono.. ja tää muotoillaan äidille tietysti sillei "sikiön asento on vähän huono, tarkistetaan vielä alakautta..."
[/quote]
No, mä en oo lihava ja rakenneultrassa kätilö sanoi, että mua on poikkeuksellisen helppo ultrata, koska mulla on niin paljon kollageenia ihossa. Mua on kuitenkin ultrattu molemmissa raskauksissa paljon (ekassa istukka kohdunsuulla, tokassa pari kokoarviota ja pelkopolilla yksi ultra muuten vain + meillä on neuvolassa ultra), joten kokemusta on ehtinyt tulla.
Ps. Arvasin, että jossain vaiheessa tulee läskiargumentti. AV ei petä!
Ap, suosittelisin palaamaan julkiseen neuvolaan. Jos kokemukset olivat edellisessä raskaudessa huonoja, niin vaihdat vain rohkeasti terveydenhoitajaa, niissä on huikeita eroja.
Yksityisiltä lääkäriasemilta odotetaan usein jotain parempaa, mitä julkiselta saa, mutta ihan samaa palvelua siellä on, joskus huonompaakin. Me käytetään lapsia asiasta riippuen joskus yksityisellä, joskus julkisella ja kokemuksia on laidasta laitaan. Olen ollut pettynyt ja myös positiivisesti yllättynyt kumpaankin, mutta usein pettymys on paljon karvaampi kun siitä maksaa paljon rahaa. Jos tuo sinun kokemuksesi olisi ollut julkisella, niin varmaan kohauttelisit harteitasi.
A) miksi ylipäätään jäät notkumaan, jos on vitkastelua tai surkeaa palvelua? Minä häivyn tuossa vaiheessa. Ja B) miksi maksat moisesta? Ei tulisi mieleenikään!
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 08:03"]Mua ihmetyttää miten sua ultrattiin alakautta, meillä on aina ultrattu vatsanpeitteiden päältä, jopa varhaisraskauden ultra...tämä siis Jyväskylässä '12 ja '13.
[/quote]
Ultraus tehtiin vatsan päältä. En ole missään vaiheessa sanonut, että ultraus olisi tehty alakautta. Kohdunkaulan gyne tutki käsin. Olisihan sitä voinut pikkuhousut jo saada jalkaan tai vaikka paperin päälle, niin ei olisi alapää ollut esillä kaikille jotka lääkäri oli kutsunut neuvomaan ultraäänilaitteen käytössä.
Ap
Jos mulla on yksityinen lääkäri tms myöhässä yli 10 minsaa, minä lähden. Jos saamani palvelu on huonoa, en mene kassan kautta ulos.
Yksityiselle menen säästääkseni aikaa ja saadakseni parempaa palvelua. Ja niitä myös odotan. Muuten en maksa.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 08:56"]A) miksi ylipäätään jäät notkumaan, jos on vitkastelua tai surkeaa palvelua? Minä häivyn tuossa vaiheessa. Ja B) miksi maksat moisesta? Ei tulisi mieleenikään!
[/quote]
Hyvä kysymys. Liiallista kiltteytäni varmaan. Väänsin siitä käyntimaksusta yksityisen neuvolan perustajan kanssa ainakin vartin verran ja oli kiire päästä lähtemään eteenpäin. Olisi pitänyt jättää käynti maksamatta.
Ap
29, miksi rotkotit siellä sitten? Mikset huomauttanut asiasta?
Ainakin Helsingissä, riippuen varmasti terveysasemastakin, julkisten neuvolapalveluiden taso on laskenut. Aikoja hankala varata, lääkärit kielitaidottomia ja osaamattomia, neuvolaa ei käytännössä ole. Itse kävin raskauden aikana neuvolassa yhteensä neljä kertaa, kolmella eri terveydenhoitajalla. Täällä toki varaa valita yksityisistä palveluista, jos haluaa maksaa. Mikäli raskaudessa olisi ollut ongelmia, olisin valinnutkin yksityisen puolen. Luotettavaa mielikuvaa ei neuvolasta, varsinkaan lääkäristä, jää. Kysellä ei kielimuurin vuoksi viitsi.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 08:03"]
[/quote]
Kohdunkaulan pituus voidaan mitata vain alakautta ultraamalla. Siksi.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 10:00"]
Ainakin Helsingissä, riippuen varmasti terveysasemastakin, julkisten neuvolapalveluiden taso on laskenut. Aikoja hankala varata, lääkärit kielitaidottomia ja osaamattomia, neuvolaa ei käytännössä ole. Itse kävin raskauden aikana neuvolassa yhteensä neljä kertaa, kolmella eri terveydenhoitajalla. Täällä toki varaa valita yksityisistä palveluista, jos haluaa maksaa. Mikäli raskaudessa olisi ollut ongelmia, olisin valinnutkin yksityisen puolen. Luotettavaa mielikuvaa ei neuvolasta, varsinkaan lääkäristä, jää. Kysellä ei kielimuurin vuoksi viitsi.
[/quote]
Mulla valitettavasti sama kokemus. Mulla eka raskaus oli 2007 ja sen jälkeen on taso kyllä laskenut valitettavan paljon. Lisäksi oletetaan, että uudelleensynnyttäjä ei tarvitse mitään käyntejä. Kuitenkin on ihan fakta, että uudelleensynnyttäjällä on enemmän ikää kuin aikaisemmassa raskaudessa, joten silloin terveyttä pitäisi seurata tarkemmin.
Itse olen hoikka odottaja ja yleensä normiultrat on tehty vatsan päältä, mutta tosiaan istukan paikkaa ja kohdunsuun tilannetta on katsottu ultralla alakautta.
Ei kai kukaan ole oikeasti niin tyhmä että jatkaa käyntejä noin huonossa neuvolassa ja maksaa siitä!
Ja hus alueella jo kutsussa np ultraan kerrotaan että se tehdään aina alakautta. Jossain periferiassa ei ehkä löydy tarpeeksi ammattitaitoisia kätilöitä tekemään se oikein.
Kannattanee varmaan ilmoittaa myös kelaan paikan toiminnasta, jos heillä on kelan suorakorvaus käytössä niin kelaa varmaan kiinnostaa että laskuttavat tutkimuksista(uä) joita ei ole tehty.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 10:08"]
Ei kai kukaan ole oikeasti niin tyhmä että jatkaa käyntejä noin huonossa neuvolassa ja maksaa siitä!
Ja hus alueella jo kutsussa np ultraan kerrotaan että se tehdään aina alakautta. Jossain periferiassa ei ehkä löydy tarpeeksi ammattitaitoisia kätilöitä tekemään se oikein.
[/quote]
Täällä periferiassa näköjään ihminen muuttuu epätoivoiseksi, ja käyttää joko huonoa maksutonta tai huonoa maksullista palvelua toivoen kuitenkin parasta :D
Odotan innolla sitä, milloin kaupunkimme terveydenhuolto yhdistyy kokonaisuudessaan HUS:in kanssa, niin ongelma ratkeaa.
Nyt pitää etsiä vielä uudet neuvolapalvelut loppuraskauteen. Helsinkiin on matkaa vain 100 km, joten sieltä lienee löytyisi.
Ap
Et tiennyt muuta yksityistä neuvolaa kaupungista, osaatko googlettaa? Tuntuu niin oudolta, että vaikka mainonta on mielestäsi ollut kotikutoista ja noloa, niin silti hakeudut asiakkaaksi ja jatkat käyntejä. Tuttujeni kokemukset ovat olleet täysin erilaiset, joten siksi ihmetyttää. Oletko tuossa toisessa yrityksessä (jota et siis millään löytänyt) töissä?
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 11:15"]
Et tiennyt muuta yksityistä neuvolaa kaupungista, osaatko googlettaa? Tuntuu niin oudolta, että vaikka mainonta on mielestäsi ollut kotikutoista ja noloa, niin silti hakeudut asiakkaaksi ja jatkat käyntejä. Tuttujeni kokemukset ovat olleet täysin erilaiset, joten siksi ihmetyttää. Oletko tuossa toisessa yrityksessä (jota et siis millään löytänyt) töissä?
[/quote]
Täällä ei ikävä kyllä toimi enää toista yksityistä neuvolaa. Aiemmin on toiminut, mutta on ilmeisesti lopettanut.
Ap
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 07:47"]
Miksi et mene julkisen puolen neuvolaan ja käyt sitten lisäksi muutaman kerran yksityisellä, omavalintaisella gynellä? Viidennen lapsen kohdalla et usein siellä kuitenkaan käy ja mitään kovin uutta siellä enää tuskin tulee? Kai terkka, kuin terkka osaa verenpaineet mitata ja antaa kelan papereita, näistä en maksaisi lisää. Mutta ultrista tai luotettavasta lääkärikäynnistä kyllä.
[/quote]
Valitettavasti terkka kuin terkka ei osaa. Tammikuusta eiliseen on meidän th tehnyt jonkin virheen joka ainoa kerta, ja seurauksena on turhaa juoksutusta ympäriinsä. Meillä täällä Uudellamaalla sama th sekä äitiys- että lastenneuvolassa... Milloin unohtuu tehdä jotain, mikä pitäisi, milloin varaa ajat väärin, ei osaa pistää rokotteita, lähetteet eteenpäin reilusti liioiteltuja jne. Ihan päätöntä touhua.
Itse harkitsen yksinkertaisesti lopettavani neuvolassa käymiset kokonaan. (Ja kunhan lopulta saan kirjaukset yms. teen virallisen valituksen)