Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat, lääkeasiaa!

Vierailija
12.06.2014 |

Eli siis, olen nyt kevään syönyt kaksi 25 mikrogramman tablettia päivässä vajaatoimintaan, viimeisimmät tulokset olivat vapaa tyroksiini 17,05 ja tyreotropiini 2,54. Oireita on vieläkin, ei tosin niin paljoa mitä ennen lääkitystä (painonnousu on pysähtynyt kyllä mutta ei laske vaikka olen dieetillä ollut jo useamman kuukauden), silti lääkäri ei suostu nostamaan annosta yhtään vaikka mielestäni pitäisi. On siis väsymystä, jaksamattomuutta, apeutta, ihon kuivuutta, ja tosiaan, ennen vilkkaasti noussut paino on nyt pysähtynyt sijoilleen melkein heti lääkityksen alettua, mutta ei lähde laskuun millään. Ylikiloja on kuitenkin reilut 20kg.

Olen ihan tavan tk-lääkärillä käynyt, jonossa olen endokrinologille mutta aika on vasta ensi vuodelle (kyllä, jonoa riittää koska olen hoidon saanut jo ja on muka "tasapainossa"). Kyselisinkin että millaisia arvoja muilla on, että oireet ovat väistyneet? Ja minkä verran menee lääkettä?

Katselin kuuden vuoden takaisia arvoja, tyroksiinia ei ole mitattu mutta tyreotropiini on ollut tasan kaksi. Ja jo silloin olen ollut hieman väsyksissä... Pistivät sen piikkiin että minulla oli pieni lapsi. 

Uskaltaakohan tuota omin päin lisätä vaikka puolikkaan lisää tuohon päivän annokseen? Tietäähän sen sitten oireista jos ei sovikkaan enempi annos. Kun on ihan turha jankata tk:n kanssa asiaa kun niiden mielestä arvot on nyt hyvät ja pitää vain lakata väsyttämästä. :/

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lisäis annostusta ominpäin.

T 125mg/pvä jo vuosikymmeniä

Vierailija
2/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin omalla rahalla yksityiselle ja mittauttaisin kaikki aiheeseen liittyvät arvot

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein irtoa satasta pelkkiin yksityisen labroihin ja viisikymppinen siihen lääkärin palkkiota päälle... Plus matkat päälle, puhutaan jo useammista satasista. Ehtii ensi vuosi tulla...

Vierailija
4/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile pois. Heti jos huomaat liikatoimintaa, vähennät.

Vierailija
5/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 17:16"]En lisäis annostusta ominpäin.

T 125mg/pvä jo vuosikymmeniä

[/quote]

Ihanko vedät 1250kpl pilsuja päivässä?

Vierailija
6/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu ettei ainakaan puolikkaalla 25 mikrogrammasesta tabletista saa vielä liikatoimintaa aikaan kun arvot on nuo? :D Ajattelin korkeintaan 75 mikrogrammaan nostaa omin päin, katsoa miten käy...

Vierailija
7/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, tajustt sittenkin!

Vierailija
8/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin henkilökohtaista millä arvoilla alat tuntemaan olisi hyväksi.

Itse aloin tuntea olevani oireeton vasta kun tsh oli 0.03 ja t4v oli 19.7.

Kokeile varovasti lisätä annosta. Aluksi lisää vaikka puolet siitä 25mikrogramman tabletista. Syö sillä annostuksella muutamia viikkoja ennenkuin alat ottamaan sen kokonaisen 25mikrogrammaa.

Tyroksiini ei vaikuta kovin nopeasti.

Maksimi annostuksen huomaat kyllä hyvin olossasi.

Annostuksia on niin monia ja jokainen reagoi lääkkeisiin erilailla.

Itselläni hyvä annostus on 3mg eli ns. Isoja tabletteja 3kpl.

Ja mulla vaihtelee vielä vuoden ajan mukaan. Talvella kilpirauhanen on vielä enemmän vajaalla ja hitaalla. Kesällä pärjään vähemmällä lääkkeillä.

Vierailija
9/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lisäät annosta ominpäin, et saa apteekista uusia lääkkeitä, kun nykyiset loppuvat määrättyä aiemmin. 

Vierailija
10/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kukaan ei voi käyttää 125 mg/vrk kyseistä lääkettä, menneet milligrammat ja mikrogrammat sekaisin....

Ap; käy siellä yksityisellä endokrinologilla, kyse on SINUN terveydestäsi, tuo odotusaika julkiselle on hirmuisen pitkä

Vierailija
11/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin että riittävät ihan hyvin siihen että saan jo hakea uudet purkit.

Vierailija
12/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeestiko te itse nostatte ja vähennätte annostusta?

Ei jumalauta.

Vierailija
13/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:09"]

Siis oikeestiko te itse nostatte ja vähennätte annostusta?

Ei jumalauta.

[/quote]

Ei tässä nyt ole kyse mistään riippuvuutta aiheuttavasta tai muuten vaarallisesta lääkkeestä. 

Vierailija
14/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olekaan juu. Mutta tänkin asian tietävät mammat paremmin. Onneks thyroxin ei ole reseptivapaa lääke. Täällähän kaikki läskit vetelisivät sitä kaksin käsin, kun niin fleguttaa.

Vierailija
15/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta annosta ja kokeile. Jos otat esim yhden tabletin enemmän, niin ei siitä haittaakaan ole. Ihmeellisiä nuo osa lääkäreistä, kun tuijottaa tilastoja oireiden sijaan. Mulla itsellä on ihan viitearvoissa kaikki arvot, ja silti syön 4 x 0,25 mg / päivä.. Tk:ssa sanottiin että normaali, erikoislääkäri taas nosti yhden 0,25 mg tabletin tähän nykyiseen. Ilman tätä korotusta olisin päivittäin puolikuollut, puolikalju ja erittäin väsynyt.

Vierailija
16/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikas päivässä lisää voi olla ihan liikaa. En lisäisi omin päin. Jos lläkäri määrää lisää, niin se voi määrätä yhden puolikaan viikossa lisää.

Vierailija
17/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:36"]

Ei olekaan juu. Mutta tänkin asian tietävät mammat paremmin. Onneks thyroxin ei ole reseptivapaa lääke. Täällähän kaikki läskit vetelisivät sitä kaksin käsin, kun niin fleguttaa.

[/quote]

Mitäs se sua, tai ketään muutakaan haittaa jos joku ''läski sitä kaksin käsin vetelee'' ? : DDD Kyseessä ei todellakaan ole mikään vaarallinen tai riippuvuutta herättävä lääke. Eikä se ketään laihdutakaan ettei sen puoleen, ettei millään tapaa katkera kannata olla.

Vierailija
18/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 17:34"]

Jotenkin tuntuu ettei ainakaan puolikkaalla 25 mikrogrammasesta tabletista saa vielä liikatoimintaa aikaan kun arvot on nuo? :D Ajattelin korkeintaan 75 mikrogrammaan nostaa omin päin, katsoa miten käy...

[/quote]

Voi saada, sitä annosta nostetaan todella vähän kerrallaan. Mulla esim. lisättiin vain ½ tablettia viikossa. Ikinä en nostaisi annostusta niin että se nousee joka päivä. Hyvin helposti menee liikatoiminnan puolelle. Ja se ei ole kivaa se. Usko pois, ei kannata kokeilla.

Vierailija
19/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:37"]

Puolikas päivässä lisää voi olla ihan liikaa. En lisäisi omin päin. Jos lläkäri määrää lisää, niin se voi määrätä yhden puolikaan viikossa lisää.

[/quote]

No ei todellakaan ole mikään yleinen fakta. Toki jollakin saattaa olla enemmän huonoa kuin hyvää vaikutusta, mutta ei kuitenkaan mikää älyttömän vaarallinen lääke tosiaan ole kyseessä...

Vierailija
20/33 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lähtenyt tilanteesta, jossa aloitin yhdellä milligrammasella päivässä arvojen ollessa 7,9 ja 12,3. Nyt syön 5x2 + 2x1 mg ja arvot on 0,27 ja 20,1. Nyt on päivänselvää että voin paremmin kuin koskaan, mutta jotenkin vieläkin tuntuu että olisi varaa nostaa, mutta ominpäin en sitä kuitenkaan tekisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän