Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19798)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuan ainakin sen, että maailma on mennyt huonompaan suuntaan. Olen yli 6-kymppinen 'taivaanrannan maalari' eikä minulla ole koskaan ollut vakituista työtä. Opiskelin kuitenkin korkeakoulututkinnon.
Miksi muuten veljesi asuu Helsingissä? Muualtakin saattaisi saada töitä ja elinkustannukset olisi halvempia.
En tiedä, hän vaan tykkää Helsingistä. Asunut siellä jo pitkän aikaa.
ap
Ennen kun ei ollut töitä muutettiin Amerikkaa ja myöhemmin Ruotsiin töiden perässä.
Nykyään ei osta kuin vinkua lisää tukia.Ei tule mieleen tehdä jotain itsekin.
Jos 70-80 vuotta sitten syntyneet ihmiset ei "tunnu tajuavan mitään nykypäivän" juttuja niin onko siinä mitään ihmettelmistä.
Itse synnyin 70-luvulla eikä minusta ollut mikään ihme, ettei vuonna 1904 syntynyt isoäiti oikein ymmärtänyt kaikkea 70-luvun kotkotuksia.
Turha haukkua ihmisiä siitä, että ovat vanhoja ja nykypäivää voi olla vaikea ymmärtää.
Kun ap on joskus vanha, hänkin on ajastaan jälkeen jäänyt, vaikka luulee nyt, että pysyy ikuisesti nuorena ja ajan tasalla. Näin ei ole, vaan jokainen sukupolvi toisensa jälkeen tippuu kärryiltä. Maailma muuttuu koko ajan. Kehitys ei pysähdy tähän aikaan.
"Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta"
Kaikki ovat aivan kuutamolla nykypäivän todellisuudesta, eivät ainoastaan "suuret ikäluokat"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te nykypäivän todelliset tietäjät, että ette vanhene. Kyllä se kuolo korjaa vielä teidätkin.
Mutta ajassa voi pysyä mukana siihen asti. Ja pitääkin.
Voi luoja:D Nuoruus ja tyhmyys, vanhuus ja viisaus.
Siis luuletko oikeasti, ettei nuo 40-luvulla syntyneet, joita täällä nyt haukutaan, luulleet olevansa ikuisesti nuoria ja pysyvänsä AINA ajassa mukana?
Vaikka ikää tulisikin, silti he olisivat aina skarppina ja ajan hermolla. Näinhän sitä nuorena luullaan. Mutta, kun ikää alkaa olla yli 60v ihminen alkaa pikku hiljaa väsymään ja ei enää jaksa niin kuin parikymppisenä.
Maailma on muuttunut paljon 70 vuodessa ja hyvin äkkiä. Nopeammin, kuin koskaan ennen.
Muistele, jos muistisi vielä jotenkin pelittää 40-50 vuoden kuluttua, miten väärässä nyt olitkaan, kun luulit, että ihminen pelittää samalla tavalla 80v, kuin 20v.
Voi olla , että sinäkin olet pihalla kuin lumiukko tästä maailmasta vuonna 2070.
"Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea." https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki/
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä Kelasta."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
No ei se sotien jälkeinen lapsuus niin onnellista ollut, kotona sodassa vammautunut isä joka turrutti tuskaansa viinalla kun muutakaan ei ollut. Pulaa kaikesta, kierrätystä ennen kuin koko sanaa oli keksitty: vaatteet kiersivät suvun lapsilla niin kauan kuin koossa pysyivät, ruoka oli soosia ja perunaa. Kavereita oli kun joka paikassa tunki kakaroita. Jos halusit opiskella joka ainoa killinki oli maksettava itse mitään tukia ei ollut, edes valtion takaamaa halpaa opintolainaa. Asunto oli joku piian kammari keittiön takana alivuokralaisena ellet kotona saanut asua. Töitä toki sai ja niitä oli pakko tehdäkin kaiket lomat jotta sai opiskelunsa maksettua. Ei ollut mahiksia reppureissata puolta vuotta pitkin maailmaa. Repikääpä rutisijat tästä. Eipä ole teilläkään käsitystä boomereiden oloista ja siitä kuka teille kaikki tuet äitiysloma mukaan lukien on hommannut( boomereiden aikaan 2kk).
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
Kiitos vain näistä linkeistä, mitä lienee sitten niillä toivoitkin saavutettavan. Tilastoistahan me kaikki tiedämme että niistä saa juuri sellaisen kun tekijä haluaa.
Mitä tulee tuohon "Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse." asiaan, niin samat eläkeläiset ovat maksaneet itse ns. oppikoulun ja lukion ja yliopistosta tulleet kulut sekä eläneet maailmassa jossa ei ollut hammahoitoloita eikä terveysasemia eikä oikein paljon muutakaan. Aivan äkillisiin ja pahoihin tilanteisiin sait kunnalta apua mutta lainana joka piti maksaa takaisin. Tuo silloisten veronmaksajien uurastus on rakentanut meille koulut, nykyisen terveydenhuollon, opintorahat, opintotuet,asumistuet, hyvän julkisen liikenteen, väestönsuojat ja paljon muuta.
Se tuppaa usein olemaan niin että kaiken valmiina saanut sukupolvi osaa laskea aina vaan sen mitä joku toinen on saanut/on saamassa. Itse ei ole ikinä muka saanut mitään ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
"Opiskelijan asumistuki elokuussa 0 euroa."
Opskelijan asumistuki oli koko minun opiskeluaikani 0 euroa koska sitä ei edes ollut. Kaikki piti kustantaa ihan itse jos halusi ylipäätään opiskella.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/talous/art-2000011095845.html
"Jotenkin tuntuu siltä että nykynuoret on liian vaativia työn ja palkan suhteen. Minun nuoruudessani mentiin töihin sinne minne päästiin ja sitten vaihdettiin parempaan paikkaan kun tuli mahdollisuus. Jos tänä päivänä lähtökohtana on yli 3000Eur aloituspalkka kuukaudessa ja siisti sisätyö niin ei välttämättä heti pääse töihin."
Terkuin Ari 77 v...
Tämä siis ko. jutun kommenttiketjusta. En voi sille mitään, että joka kerta kun luen näitä boomereiden lällätyksiä, niin verenpaine nousee. Kolmentonnin palkka kokoaikatyöstä on pieni.
Kouluttaudu sitten miljonääriksi niin ei tarvitse raivota. Ilmeisesti et ymmärrä senkään vertaa kuin dementeinkään boomeri. Kolmen tonnin palkka ei ole pieni se on aika keskimääräinen monella alalla. Mutta tämä on teillä nuorilla vallitseva asenne joten eipä ihme ettei töitä löydy kun taitoja ei ole mutta vaatimuksia kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Osa puhuu että omaisten pitäisi hoitaa eläkeläisiä, mutta sitten ei ole vakituisia työpaikkoja ja työttömyystukia koko ajan leikataan. Kohta itketään kun ei omaiset auta, itseppä ottivat autot nuoremmalta sukupolvelta pois joten ei voida auttaa. Toisaalta on kivempi katsoa telkkaria ja levätå saatikka että menisi siivoamaan omien vanhempiensa omakotitaloa.
Toivottavasti omat lapsesi aikanaan ajattelevat sinusta samalla tavalla. Ja vanhempasi käyttävät rahansa viimeistä penniä myöten eivätkä jätä mitään perittävää sinulle edes sitä omakotitaloa. Sitä vastaanhan on mahdollita saada lainaa ja niilä palveluja. Monet vain valitettavasti säästävät kiittämättömille kakaroilleen perintöä sen sijaan että käyttäisivät varansa omaan hyvinvointiinsa. Perintöhän sinullekin kyllä kelpaisi
Nyt ahneet suuret sukupolvet myyvät vanhoja homeisia katto ja putkiremonttia vaativia asuntojaan törkyhintaan, ja olettavat että nuoret pystyisivät maksamaan.
Ei ihme että nuoret eivät perusta perheitä.
Ahneet tuhoavat tulevaisuuden.
Resetti = lääkäriltä saatava paperi jolla haetaan apteekista lääkkeitä eikä mikään tietokoneen toiminto.
Kerroin isälle entisellä asuinseudulla olevasta myytävästä talosta, ensimmäinen kysymys oli että: "missee lehessä luki?"... no ei missään lehdessä vaan etuovi.comissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa puhuu että omaisten pitäisi hoitaa eläkeläisiä, mutta sitten ei ole vakituisia työpaikkoja ja työttömyystukia koko ajan leikataan. Kohta itketään kun ei omaiset auta, itseppä ottivat autot nuoremmalta sukupolvelta pois joten ei voida auttaa. Toisaalta on kivempi katsoa telkkaria ja levätå saatikka että menisi siivoamaan omien vanhempiensa omakotitaloa.
Toivottavasti omat lapsesi aikanaan ajattelevat sinusta samalla tavalla. Ja vanhempasi käyttävät rahansa viimeistä penniä myöten eivätkä jätä mitään perittävää sinulle edes sitä omakotitaloa. Sitä vastaanhan on mahdollita saada lainaa ja niilä palveluja. Monet vain valitettavasti säästävät kiittämättömille kakaroilleen perintöä sen sijaan että käyttäisivät varansa omaan hyvinvointiinsa. Perintöhän sinullekin kyllä kelpaisi
Pennit ovat lakanneet olemasta jo yli 20 vuotta sitten...
^- miinuksia senkun satelee, eihän sitä saisi mitään poikkipuolista sanoa... he ovat kaiken arvostelun yläpuolella...
Vierailija kirjoitti:
Pennit ovat lakanneet olemasta jo yli 20 vuotta sitten...
Onneksi olkoon, olet sangen nerokkaasti ymmärtänyt tuon viittaamasi puheenvuoron oleellisimman sanoman ja ns. "kovan ytimen": tuohan se juuri olikin se tärkein osa asiasta.
Tuollaiseen fiksuuteen voi varmasti yltää vain korkeakoulutettu (yhteiskunnan laskuun) nuori aikuinen, joka otsikon mollaamista suurikäluokkalaisista poiketen ymmärtää kaiken täydellisesti.
Ja en ole itse suur-, vaan pienikäluokkalainen, joten en tuota äskeistä rikkiviisasta ja - AHH! - niin ylen terävä-älyistä sukkeluutta siksi arvostele.
Jätkä 53 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani ovat lapsilleen kaiken antaneet ja lastensa eteen kaikkensa tehneet ja nyt säästävät perintörahoja. Heidän vanhuutensa on turvattu. Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
"Eläkemenojen kasvu voi johtaa hyvinvointivaltion alasajoon. Kun eläkemaksut tai muu työn verotus nousevat liian kalliiksi, työntekijöiden palkkaaminen tulee monelle työnantajalle liian kalliiksi. Sen seurauksena nuoret eivät työllisty ja jäävät riippuvaisiksi eläkettä saavista vanhemmistaan. Samalla heikko työllisyystilanne lisää edelleen eläkemaksujen nousupainetta erityisesti Suomen kaltaisessa jakojärjestelmässä, jossa eläkkeet rahoitetaan lähes kokonaan kunkin vuoden työssäkäyvien maksamilla eläkemaksuilla. "
https://www.eva.fi/blog/2020/10/30/elakemenojen-kasvu-voi-johtaa-hyvinv…
Pankissa nähdään kenellä Suomessa on rahaa.
"Eläkkeiden indeksikorotukset nostivat vanhempien ikäluokkien säästöjä.
Mutta 18-24 - vuotiaiden asiakkaiden säästötilien mediaanisaldo kutistui. Myös 25-34-vuotiaat joutuivat inflaation takia käyttämään erityisesti säästötilien varoja."
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei tarvita."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011251821.html