Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19798)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ei minua teidän itkeminen kiinnosta ,menkää töihin .Et tajua sitä että ne suuret ikäluokat on kohta sukupuuttoon kuolemassa,et ole kananaivoillasi sitä tajunnut.
Eläkeläisten määrä ei ole laskemassa vaan kasvamassa.
He eivät ole suuria ikäluokkia jotka aloittajaa närästävät. Se on niin liikuttavaa kun 85- vuotias ja 73- vuotias tajuaa asioita mutta juuri 75-80-vuotiaat eivät tajua mitään. No, eivät kaikki nuoremmat ole ruudin keksijöitä hekään.
Vierailija kirjoitti:
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
Eläke ei ole säästötili vaan vakuutus. Hesarin toimittajien taidot: joka lehdessä pitkä rivi oikaisuja edellisten päivien jutuista. Asiat, nimet , tittelit, jutuissa väärin.
Niin moni kuolee saamatta penniäkään työnan tajan maksamista tyellistä.
Työnantaja maksaa nytkin työssäkäyvien eläkemaksut. Myös suuret ikäluokat maksoivat vuodesta 1993, liki 20 vuotta kun eläkkeelle jääminen 2010-luvulla
Mietipäs nyt mitä sanoit suurten ikäluokkien "sanomisista", oletko seurannut purran ja orpon viimeisiä väläytyksiä: eläkevaroista ja eläkerahastoistakin leikataan ja nämä kaksi tunaria pitävät huolen siitä ettei eläkerahastojen säästöistä leikkauksien jälkeen paljon jää enää millä mällätä. Ja kenellä ylipäätään on varaa enää ostaa omaa asuntoa "maailmantilanteen" jälkeen, kyllä ihan oikeasti pelottaa ja huolestuttaa, nimimerkillä eräs 60-luvulla syntynyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke ei ole säästötili vaan vakuutus. Hesarin toimittajien taidot: joka lehdessä pitkä rivi oikaisuja edellisten päivien jutuista. Asiat, nimet , tittelit, jutuissa väärin.
Työnantaja maksaa nytkin työssäkäyvien eläkemaksut. Myös suuret ikäluokat maksoivat vuodesta 1993, liki 20 vuotta kun eläkkeelle jääminen 2010-luvulla
"Työnantaja maksaa nytkin työssäkäyvien eläkemaksut. "
Työntekijä maksaa 7,15 % ja työnantaja loput, elikä yhteensä n. 25 %. Ennen 90-lukua TyEL-maksut olivat MITÄTTÖMÄN pienet! Mutta mistä se työnantaja saa varat maksaa jokaisesta työntekijästä hirveät summat TyELiä palkan päälle? 1. Vähemmän palkkaa, enemmän TyELiä (elikä tulonsiirtoa eläkeläisten suuntaan). Elikä jo valmiiksi Suomen rikkain sukupolvi ryöstää vieläpä nykyisten työntekijöiden palkasta lisää rahaa itselleen! 80-luvulla itse he/työnantajat maksoivat vain 15 % TyELiä! 2. Asiakas maksaa lisähintaa, jotta nykyiset eläkeläiset saisivat LISÄÄ RAHAA! Elikä yrittäjä joutuu laittamaan lisää hintaa tuotteilleen, jotta eläkeläiset saisivat rahaa. 3. Työntekijän selkänahka. Koska TyEL-maksu on 25 %, ei työnantajalla ole varaa palkata hirveästi työntekijöitä. Tämän vuoksi jokainen työntekijä joutuu nykyään tekemään n. 2-3 hlön työt, toisin siis silloin kun nykyiset eläkeläiset olivat töissä, oli heitä 2-3 kertaa enemmän töissä, koska silloin oli varaa palkata henkilöitä töihin! Ei ollut niin korkeat sivukulut vielä per palkattu henkilö!
Miksei tajuu? Mikä sinulle on epäselvää? Kyllä me ihan kartalla ollaan oletko sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä maksaa 7,15 % ja työnantaja loput, elikä yhteensä n. 25 %. Ennen 90-lukua TyEL-maksut olivat MITÄTTÖMÄN pi
Harmittaako sinua työnantajien maksama sosiaaliturvamaksu noin 15% bruttopalkoista jonka työnantaja tilittää seuraavassa kuussa ennakonpidätysten kanssa verottajalle?
Tai tapaturmavakuutus, ryhmähenkivakuutus?
Se että olet työtön ei johdu noista maksuista. Olet niin aivopesty että katoppa peiliin miksi et ole työmarkkinakelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä tulee uusia boomereita, kun ihmiset vanhenevat koko ajan.
Et taida ymmärtää mitä buumeri tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä maksaa 7,15 % ja työnantaja loput, elikä yhteensä n. 25 %
"Se että olet työtön ei johdu noista maksuista. "
En ole ns. koskaan ollut työtön. Tälläkin hetkellä etäduunissa. Harmittaako? Myös omaisuutta sijoituksineen löytyy ihan tarpeeksi ja lisää tulee koko ajan. Ja pakkohan se on löytyä, sillä te kalevit varastatte kaikkien muiden eläkkeet!
Eläkkeiden osalta nuo eläkerahat pitäisi muuttaa henkilökohtaisiksi rahastosäästöiksi, joita eläkerahastot hallitsisivat. Siinä saisi korkoa korolle ilmiöllä 40 vuodessa varsin hyvän kertymän jokaiselle aktiivisesti työelämässä olleelle. Perusosan saisivat tottakai kaikki vaikka eivät tekisi päivääkään töitä. Leski voisi myös saada tätä kerättyä eläkettä jos esimerkiksi hyväpalkkainen edesmennyt puoliso olisi näitä rahoja ehtinyt jonkun 40 vuotta kartuttaa.
https://www.hs.fi/talous/art-2000011095845.html
"Jotenkin tuntuu siltä että nykynuoret on liian vaativia työn ja palkan suhteen. Minun nuoruudessani mentiin töihin sinne minne päästiin ja sitten vaihdettiin parempaan paikkaan kun tuli mahdollisuus. Jos tänä päivänä lähtökohtana on yli 3000Eur aloituspalkka kuukaudessa ja siisti sisätyö niin ei välttämättä heti pääse töihin."
Terkuin Ari 77 v...
Tämä siis ko. jutun kommenttiketjusta. En voi sille mitään, että joka kerta kun luen näitä boomereiden lällätyksiä, niin verenpaine nousee. Kolmentonnin palkka kokoaikatyöstä on pieni.
Vierailija kirjoitti:
"Jotenkin tuntuu siltä että nykynuoret on liian vaativia työn ja palkan suhteen. Minun nuoruudessani mentiin töihin sinne minne päästiin ja sitten vaihdettiin parempaan paikkaan kun tuli mahdollisuus. Jos tänä päivänä lähtökohtana on yli 3000Eur aloituspalkka kuukaudessa ja siisti sisätyö niin ei välttämättä heti pääse töihin."
Terkuin Ari 77 v...
Tämä siis ko. jutun kommenttiketjusta. En voi sille mitään, että joka kerta kun luen näitä boomereiden lällätyksiä, niin verenpaine nousee. Kolmentonnin palkka kokoaikatyöstä on pieni.
Toinen mitä nämä harrastavat on nuorten syyllistäminen "väärälle alalle" kouluttautumisesta. Pitäisi kuulemma opiskella vain aloja jota työllistävät satavarmana, ihan sama kiinnostaako se ala v1ttuakaan vai ei. Jos opiskelet huuhaahumanismia, ansaitset boomerien mielestä kuolemantuomion.
No mikään ala ei työllistä enää varmasti, mutta ei nämä Arit, Karit, Pirkot ja Marja-Leenat sitä tajua. Turha näiden kanssa on väitellä mistään.
Nyt 80 vuotta täyttäneenä voin sanoa, että samaa puhetta on pidetty nuoruudestani lähtien. Siitä kiusaantuneena olen vältellyt massojen seuraa ja pyrkinyt luomaan omat käsitykseni omien kokemusteni ja viimeisimmän asiantuntijatiedon perusteella. Ihminen ei muutu aikojen kuluessa, mutta hänen käsityksensä itsestä ja toisista voi kirkastua todella paljon. Mikä on ihminen, se on kaikkein kiinnostavin kysymys. Se vie ns. alkuräjähdykseen, lajien syntymiseen ja lopulta suurenmoisiin keksintöihin, joiden myötävaikutuksella voimme tuhota kaiken. Katso kauas sekä sisimpääsi. Siinä välissä on todella paljon sälää, millä ei ole mitään merkitystä.
Suuret ikäluokat on kuule eläneet ja kokeneet paljon pahempia asioita kuin sinä, kun todennäköisesti olet melko nuori. Meidät on monessa liemessä keitetty, siksi ei meitä hetkauta teidän pikkujutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkuin Ari 77 v...
Toinen mitä nämä harrastavat on nuorten syyllistäminen "väärälle alalle" kouluttautumisesta. Pitäisi kuulemma opiskella vain aloja jota työllistävät satavarmana, ihan sama kiinnostaako se ala v1ttuakaan vai ei. Jos opiskelet huuhaahumanismia, ansa
Ennen ihan kaikki, taiteilijatkin, tekivät töitä. Ne muutamat työttömät mitä oli, olivat jotain sillan alla notkuvia tenukeppejä. Moni teki alaansa kuulumatonta työtä, mutta työtä kuitenkin ja palkat olivat hyviä. Tätini oli sairaala-apulainen ja sillä hän pystyi rahoittamaan taiteen opinnot ja taiteen tekemisen.
Miksi nimenomaan 50-80-luvuilla Suomesta nousi menestyviä tekstiili- ja muotoilualan yrityksiä? Olisko se, että yrittäjät pystyivät kasaamaan pesämunaa ja rakentamaan verkostoja ensin palkkatöitä tekemällä. Luovilla aloilla ei lisäksi ole tänä päivänä mitään kisälli-mestari -meininkiä vaan kaikki on yksinäisiä, köyhiä freelancereita jotka tappelevat siitä, kuka saa tehdä logon satasella.
Kyllä se on niin että jos ihminen haluaa itsensä oikeasti työllistää niin töitä kyllä tekevälle löytyy, nyky meiningillä vaan kun pitäisi heti päästä "koulutusta vastaavaan" viihtyisään työhön ja mikään muu ei ole mahdollista koska muuten kaiken maailman rivi kansalaisen perus duunit voi alkaa ahdistamaan niin paljon ettei työt onnistu enää ollenkaan, elämä ei ole reilua kivaa eikä aina taloudellisesti järkevääkään mutta jos hommasi hoidat aina tehokkaasti ja tunnollisesti..mitä ikinä sitten teetkään niin suunta on tulevaisuudessa aina ylöspäin. eihän se ole reilua että ne jotka tekevät duunia koko elämänsä elättävät nämä" ei pysty" ihmiset, työttömyyskorvaus määräaikaiseksi niin luulisi että rupeaa paskahommatkin kiinnostamaan kun tulee nälkä eikä valittamalla masu enää täyty..
Olen 80 vuotias. Nuorena olin sitä mieltä että yli 50 vuotiaat eivät ymmärrä mitään. Vanhukset ovat aina tiellä ja pilalla eivät nuoret.
Jaa. Joku kertoo kolmen tonnin olevan huono palkka ja todistaa siten ettei halutakaan lähteä siitä tyvestä liikkeelle.
Toisena päivänä joku itkee että saa maisterina huonompaa palkkaa kuin boomeri-isänsä joka saa liian isoa eläkettä bähän päälle kakstuhatta.
Ota teistä selvä, kukin kirjoittelee omista lähtökohdistaan.
Ennen kyllä oikeesti mentiin työhön mitä saatiin koskei yhteiskunnalla ollut mitään nykyiselaista elatusmekanismia.
16-vuotiaat menivät "harjoittelijoiksi " mihin pääsivät.
Itse 79-vuotiaana naisena olen ollut kaupassa, vaneritehtaan kuivauskoneella, huonekalutehtaassa kittaajana, kotiavustajana, siivoojana, aamulehden jakajana. Merkonomina kuitenkin suurimman työuran tein toimistossa. Osa töistä johtuu miehen työn takia paikkakunnan vaihdosra ja osa siitä, että 90-luvun lamassa oli otettava työtä mitä sai, soviteltu päiväraha auttoi kovasti asuntolainan maksussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijä maksaa 7
Luulisi sinun varakkaana hyväpalkkaisena, työnantajan on kannattanut sinut työllistää, tajuavan yhteiskunnan toiminnan. Kun olet hyväpalkkainen jolla pystyt omaisuuttasi kartuttamaan saat hyvän eläkkeenkin. Saatan kertoa sinulle että eläke muodostuu työuran aikaisten palkkojen perusteella.
"Kelan toiminnoista osa yksityistetään. "
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html