Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19874)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä he vielä oppivat, usko pois
10 vuoden päästä ei ole enää yksikään suuren ikäluokan edustaja elossa ja silloin mässäillään perinnoillä
Millä perinnöllä kun ne on ryypätty ja rällätty?
Ai yksikään ei ole silloin elossa. Onkohan tuon kirjoittajalla ymmärrystä että minkä ikäisistä on kyse?
Mikä harmi että elinikä nousee, kehittyneet hoidot, lääkkeet ja aiempaa korkeampi elintaso tekee tehtävänsä.
Tehän voitte luopua näistä, niin ette ole tulevien sukupolvien harmina.
Älä sinäkään jää tulevaisuuden tukkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itte kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauttisivat niistä eduistaan mutta pitäisivät turpansa kiinni nuorempien asioista.
Mutta kun he nauttimisen lisäksi ovat pelanneet heidän lapsilleen myös paremmat edut! Moni 60-70 -luvun aikana syntynyt jäi 90-luvun laman jalkoihin, kun vastavalmistuneet heitettiin ensimmäisinä firmoista ulos. Lapsilisiä yms. heikennettiin, moni päätyi asuntolainojen vuoksi velkavankeuteen, ja kun lama oli ohi, niin nämä suuremmat ikäpolvet jotka pitivät töistään kiinni koko ajan, yllätys yllätys tarjosivat ne työpaikat lapsilleen, eli 80-luvun kieppeillä syntyneille. Nyt myös eläkeuudistukset on tehty niin, että tämä välisukupolvi kärsii myös niistä. Moni on korkeastikin koulutettu, mutta aina vain pätkätöissä, ja 50-60 -vuotiaana alkaa vitsit olemaan vähissä, etenkin jos on työsuhde loppunut.
1982 syntyneenä, ja paljon +/-3 vuotta omasta iästäni porukkaa tuntevana, voin kertoa, että olet absoluuttisen väärässä. 80-luvulla syntyneissä on toki pieni porukka, jolle vanhemmat tms. on hankkineet mukavat ensiaskeleet toimistoduuniin jo parikymppisenä, ja siitä sitten on päästy jollain amistutkinnolla tai aiheeseen liittymättömällä yo-tutkinnolla nyt jo päällikkötasolle, tekemättä paljon mitään. Tunnen minä muutaman tällaisenkin ihmisen.
Paljon yleisempi 80-lukulaisen elämäntarina sisältää kuitenkin pitkiä jaksoja pätkätyötä, työttömyyttä, alanvaihtoa, jumittelua alipalkatuissa ja koulutustasoa vastaamattomissa hommissa jne. 80-luvulla syntyneet ovat eka sukupolvi, jossa on valtava määrä ihmisiä joilla ei ole oikein mitään. Ei työtä, ei kumppania, ei koulutusta ( ainakaan ei koulutusta jolla saisi mitään työtä), joillain ei edes ystäviä.
Lähde? Itse olen pari vuotta vanhempi enkä tunnista tuosta vuodatuksesta mitään. Ihan yhtä lailla ne 1982 syntyneet on kouluttautuneet kuin muutkin, samat yliopistot, lukiot, ammattikoulut ja ammattikorkeakoulut opintososiaalisine etuineen. Samat työmarkkinat kuin muillakin. Perheenkin on tuon ikäisistä enemmistö perustanut.
Elät kuplassa. Olen toki tämän huomannutkin, ne meidän ikäisistä, joilla on mennyt asiat koko ajan putkeen, elävät kuplassa ja kieltäytyvät oikeastaan edes tuntemasta niitä, joilla ei mennyt niin putkeen. Mennyt kai suurten ikäluokkien menestyspakotus ja kulissit pystyssä -ajattelu perille.
Niin ja itse olen siitä välistä. Olen kokenut varsin kovia, mutta toisaalta minulla on asiat suht okei nyt. Sitä teidän kuplaelämää minulla tosin ei tule ikinä olemaan. Ja toisaalta, tunnen paljon ikäisiäni ihmisiä, joilla on asiat minua huonommin. Korkeakouluissa opiskelleita, sinänsä ihan päteviä ja tervejärkisiä ihmisiä.
Kysyin lähdettä, sitä ei tullut. Tuli sen sijaan syyttelyä kuplassa elämisestä. Aivan kuin sinä tuntisit koko ikäluokan yhtään paremmin kuin minä.
Jotta voi uskottavasti väittää tuon ikäisten voivan erityisen huonosti, pitäisi olla jokin muu lähde kuin se, että omaan tuttavapiiriin kuuluu ihmisiä, joilla menee huonosti.
Minun tuttavapiiriin kuuluu myös teitä kuplaihmisiä. Sinun tuttavapiiriisi ei kuulu muita kuin kuplaihmisiä.
Olet väärässä ja lähde edelleen puuttuu. Oma tuttavapiiri ei edusta tutkittua tietoa. Vaikkapa Tilastokeskuksen koulutusta ja työelämää koskevat tilastot sen sijaan edustavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä itte kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauttisivat niistä eduistaan mutta pitäisivät turpansa kiinni nuorempien asioista.
Mutta kun he nauttimisen lisäksi ovat pelanneet heidän lapsilleen myös paremmat edut! Moni 60-70 -luvun aikana syntynyt jäi 90-luvun laman jalkoihin, kun vastavalmistuneet heitettiin ensimmäisinä firmoista ulos. Lapsilisiä yms. heikennettiin, moni päätyi asuntolainojen vuoksi velkavankeuteen, ja kun lama oli ohi, niin nämä suuremmat ikäpolvet jotka pitivät töistään kiinni koko ajan, yllätys yllätys tarjosivat ne työpaikat lapsilleen, eli 80-luvun kieppeillä syntyneille. Nyt myös eläkeuudistukset on tehty niin, että tämä välisukupolvi kärsii myös niistä. Moni on korkeastikin koulutettu, mutta aina vain pätkätöissä, ja 50-60 -vuotiaana alkaa vitsit olemaan vähissä, etenkin jos on työsuhde loppunut.
1982 syntyneenä, ja paljon +/-3 vuotta omasta iästäni porukkaa tuntevana, voin kertoa, että olet absoluuttisen väärässä. 80-luvulla syntyneissä on toki pieni porukka, jolle vanhemmat tms. on hankkineet mukavat ensiaskeleet toimistoduuniin jo parikymppisenä, ja siitä sitten on päästy jollain amistutkinnolla tai aiheeseen liittymättömällä yo-tutkinnolla nyt jo päällikkötasolle, tekemättä paljon mitään. Tunnen minä muutaman tällaisenkin ihmisen.
Paljon yleisempi 80-lukulaisen elämäntarina sisältää kuitenkin pitkiä jaksoja pätkätyötä, työttömyyttä, alanvaihtoa, jumittelua alipalkatuissa ja koulutustasoa vastaamattomissa hommissa jne. 80-luvulla syntyneet ovat eka sukupolvi, jossa on valtava määrä ihmisiä joilla ei ole oikein mitään. Ei työtä, ei kumppania, ei koulutusta ( ainakaan ei koulutusta jolla saisi mitään työtä), joillain ei edes ystäviä.
Lähde? Itse olen pari vuotta vanhempi enkä tunnista tuosta vuodatuksesta mitään. Ihan yhtä lailla ne 1982 syntyneet on kouluttautuneet kuin muutkin, samat yliopistot, lukiot, ammattikoulut ja ammattikorkeakoulut opintososiaalisine etuineen. Samat työmarkkinat kuin muillakin. Perheenkin on tuon ikäisistä enemmistö perustanut.
Elät kuplassa. Olen toki tämän huomannutkin, ne meidän ikäisistä, joilla on mennyt asiat koko ajan putkeen, elävät kuplassa ja kieltäytyvät oikeastaan edes tuntemasta niitä, joilla ei mennyt niin putkeen. Mennyt kai suurten ikäluokkien menestyspakotus ja kulissit pystyssä -ajattelu perille.
Niin ja itse olen siitä välistä. Olen kokenut varsin kovia, mutta toisaalta minulla on asiat suht okei nyt. Sitä teidän kuplaelämää minulla tosin ei tule ikinä olemaan. Ja toisaalta, tunnen paljon ikäisiäni ihmisiä, joilla on asiat minua huonommin. Korkeakouluissa opiskelleita, sinänsä ihan päteviä ja tervejärkisiä ihmisiä.
Kysyin lähdettä, sitä ei tullut. Tuli sen sijaan syyttelyä kuplassa elämisestä. Aivan kuin sinä tuntisit koko ikäluokan yhtään paremmin kuin minä.
Jotta voi uskottavasti väittää tuon ikäisten voivan erityisen huonosti, pitäisi olla jokin muu lähde kuin se, että omaan tuttavapiiriin kuuluu ihmisiä, joilla menee huonosti.
Minun tuttavapiiriin kuuluu myös teitä kuplaihmisiä. Sinun tuttavapiiriisi ei kuulu muita kuin kuplaihmisiä.
esitä nyt jotain faktaa väitteesi tueksi aikuinen ihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuoden päästä ei ole enää yksikään suuren ikäluokan edustaja elossa ja silloin mässäillään perinnoillä
Ai yksikään ei ole silloin elossa. Onkohan tuon kirjoittajalla ymmärrystä että minkä ikäisistä on kyse?
Mikä harmi että elinikä nousee, kehittyneet hoidot, lääkkeet ja aiempaa korkeampi elintaso tekee tehtävänsä.
Tehän voitte luopua näistä, niin ette ole tulevien sukupolvien harmina.
Ihan niin kuin itsekin voit luopua.Suosittelen sullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki vielä 10 vuoden kuluttua suuria ikäluokkalaisia on jäljellä, mutta määrä on silloin supistunut nykyisestä 320.000sta alle 200.000een. Silloin nuorimmat suuret täyttävät 82 vuotta.
Miksi arvostelette vanhempianne/isovanhempianne? Suurin virhe heidän elämässään oli synnyttää teidänlaisenne arvostelijat. Kukaan teistä ei pärjäisi päivääkään niissä oloissa mitä silloin ennenvanhaan oli. Neljäs käsky näköjään teille tuntematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työn hedelmät tarvitaan eläkkeiden kustantamiseen.
Miten 7,15 % palkasta voi olla joillekin näin massiivinen, kaiken muun alleen peittävä ongelma? Kun kuitenkin hyvin tiedetään, että kaikki saavat eläkettä noin kaksi kertaa sen määrän mitä ovat maksuja makselleet.
Siis hetkinen. Eläkemaksu on 7.5% palkasta.
Jos tienaa keskimäärin vuodessa 100 000€ ja on työelämässä 45 vuotta, ehtii maksaa työeläkemaksuja 337 500€.
Eläkettä kertyy 1.5% vuosipalkasta.
Toisin sanoen 1500€/vuosi.
45 vuodessa eläkettä kertyy siis 67500€/vuosi.
Eli periaatteessa maksamansa työeläkemaksut saa takaisin 5:ssä vuodessa.
Käytännössä kuitenkin verotus pidentää aikaa.
Esimerkkieläkkeestä menee veroina noin kolmasosa, joten käteen jää 45000€ vuodessa eli kestää 7.5 vuotta saada omansa takaisin?Paitsi, että kestää pitempään. Laskelmat ei huomioi inflaatiota. Jos oletetaan maltillinen 1% inflaatio/vuosi, on yhden nykyeuron arvo ollut 45 vuotta sitten nykyrahassa noin 0.64€.
Keskimääräinen inflaatio on siis 18% eli kestää 1.56 kertaa pidempään tienata omansa takaisin.
Tästä saadaan jo 11.7 vuotta.
Inflaatio vaikuttaa myös eläkkeen maksun aikana. Eläkkeet ei tyypillisesti nouse elinkustannusten kanssa samaa tahtia. Arvioidaan tämä vaje puolikkaalla vuosittaisella inflaatiolla. Tästä seuraa, että 11.7 pyöristyy 12 vuoteen.
Esimerkkihenkilömme täytyy siis olla 12 vuotta eläkkeellä ennen kuin alkaa kuluttaa muiden rahoja.
Jos henkilö jäi eläkkeelle 65-vuotiaana tänä vuonna, hän oli siis syntynyt 1956, joten hänen elinajanodotteensa on noin 65, jos hän on mies ja 72, jos hän on nainen.
Tästä seuraa, että suurin osa ei ehdi saada aikoinaan maksamiaan työeläkemaksuja takaisin eläkkeinä.
Hienossa laskelmassasi on aikamoinen virhe. Vuonna 1956 syntynyt ei ole maksanut eläkemaksua 7,15% vaan huomattavasti vähemmän.
Se oli vain suuntaa antava ja täynnä likiarvoistuksia, mutta sinä huomasit vain yhden?
Annettua prosenttia käytin, koska sitä oli käytetty esimerkkinä edellä.
Jos käännetään tilanne niin, että esim vuonna 2000 syntynyt jää 45 vuoden työuran jälkeen eläkkeelle 68-vuotiaana.
Laskelma pätee, koska eläke alkaa kertyä vasta 23. ikävuoden jälkeen.Jos hän on mies on hänellä keskimäärin 6 vuotta aikaa nauttia eläkkeestään. Jos nainen niin eläkevuosia on odotettavissa keskimäärin 13.
Siis valtaosa miehistä on nettomaksajia, mutta vähän yli puolet naisista saa enemmän eläkettä kuin on maksanut eläkemaksuja.
Tästä seuraa, että suurin osa ihmisistä ei saa takaisin maksamiaan työeläkemaksuja eläkkeen muodossa.
Kuitenkin edellä oli väitetty, että kaikki saavat eläkettä kaksi kertaa sen, mitä ovat maksaneet, joten tämä väite on jälleen kumottu.
Liian suuren eläkemaksun lisäksi tässä on pielessä odotettavissa olevien eläkevuosien määrä, eikä siinä ole huomioitu elinaikakertoimen leikkaavaa vaikutusta. Ja jos laskelmasi tehtäisiin mediaanitulon pohjalta, olisi loppupäätelmä toinen.
Toisin sanoen, laskelmasi ei kerro oikeastaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
No niin nyt kun on jälleen kerran sivukaupalla kinattu kummalla on
v*ttumaisempi elämä alle vai yli 40 vuotiailla ( tai mikä ikäryhmä nyt on kyseessä ei ole mulle ihan selvinnyt ) niin kertokaa mitä te haluatte meidän syytettyjen tekevän ?
Anteeksipyyntö a'la Petelius, ennakkoperintö, puolet eläkkeestä Hurstille , mitä ?
Olen tosissani joten en halua mitään uhriutumis kliseitä vaan vastauksia miten me voisimme muuttaa menneisyyttä, siinä ei tiettävästi ole onnistuttu kuin kommunismissa ja diktatuureissa.
Pakostakin saa uhriutumis-kliseet uhriutumalla, eihän tuo muuta ollut.
Hienostippa ymmärsit lukemasi aloituksen tekstin, kun kyselet uhriutumalla mitä pitää tehdä.
Olisiko mitään normaali käytös itseään nuorempia kohtaan? Tai vaikkapa olla vähättelemättä ja paasaamatta näitä "kyllä MINÄ tiedän"-totuuksia? Vaikeata varmaan sulle puhua ja käyttäytyä normaalisti
Voi rakkaat, jokaisella sukupolvella on omat murheensa ja ilonsa. Luultavimmin nuoremmat sukupolvet saavat nauttia sitten niistä kertyneistä omaisuuksista perintöjen muodossa, jos nyt on tiukempaa vaikka koulutuksiin pääsyn/työnsaannin kanssa. Ihmiselämä on loppujen lopuksi niin lyhyt, että ei siinä nyt monikaan ihmeitä saa aikaiseksi. Parempi vain ottaa se pieni ilo irti siitä arjesta, niin ei tule liian isoja pettymyksiä katkeruuksineen myöhemmin. Miten se olikaan Raamatun sana, jotenkin näin: muista Luojaasi nuoruudessasi, ennenkuin pahat päivät tulevat ja joutuvat ne vuodet, josta olet sanova ”nämä eivät minua miellytä”.
Jahas ja vielä jatkuu syyttely kummalla on paskempi elämä.
Ja kuka kuppasi kuinka paljon ja keneltä. En jaksanut enää kaikkia höpinöitä lukea, mutta uutta oli- yllätys, yllätys- perintö mainittu.
Olen kirjoittanut tämän jo useamman kerran.
Te syytätte meitä teoista , joita itse emme valinneet kuten
Useampi lapsiset perheet , meitä liikaa teidän elätiksi.
Lääketieteen ja ravinnon kehitys, elämme liian vanhoiksi
Hyvät? eläkkeet, emme päättäneet niistä ja sitä paitsi me 70-luvulla työelämään siirtyneet maksoimme ne isot eläkkeet 30,40 luvulla syntyneiden.
Enkä edelläänkään ole saanut vastausta ketä se auttaa, jos rupean elämäntapa intiaaniksi Kittilään.
Ja ei mitään uhriutumis puppua, kiitos ! Täällä lähes kaikki kuitataan uhriutumiseksi ,jos se sovi vastapuolen mielipiteeseen.
Moni boomeri sai lapsensa Helsingissä asuessaan, mutta jankuttaa heille että helsinkiläiset ovat pellejä. Itsekin vaikka synnyin ja kasvoin Helsingissä, niin isäni mielestä minun olisi kuulunut omaksua maalaisidentiteetti. Vaikeaa.
Boomerit elävät liian pitkään, se on se ydinongelma. Eläkesysteemi on suunniteltu 60 vuoden elinajanodotteelle. Eläkkeiden taso on suunniteltu niin että ihminen kuolee 65-vuotiaana.
Välill meil on suuret omaisuudet ja sitten ne onkin ryypätty ja rällätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki vielä 10 vuoden kuluttua suuria ikäluokkalaisia on jäljellä, mutta määrä on silloin supistunut nykyisestä 320.000sta alle 200.000een. Silloin nuorimmat suuret täyttävät 82 vuotta.
Niin ja apua! suurten ikäluokkien 1970 syntynyt jälkeläinen 61 vuotta!
höpölöpö kirjoitti:
Miksi arvostelette vanhempianne/isovanhempianne? Suurin virhe heidän elämässään oli synnyttää teidänlaisenne arvostelijat. Kukaan teistä ei pärjäisi päivääkään niissä oloissa mitä silloin ennenvanhaan oli. Neljäs käsky näköjään teille tuntematon.
Hohhoijaa, olipa rankkaa joo. Mummini muutti Helsingin Herttoniemeen kerrostaloon perheineen vuonna 1954, oli ihan kuule keskuslämmitys ja vesivessa. Tietty pyykkituvassa piti pestä pyykit ilman konetta ja ruoka oli varmasti vaatimatonta ja ompeli vaatteet itse mutta toisaalta ei käynyt töissäkään vaan oli kotiäitinä 25vuotta, sitten vanhoilla päivillä meni myyjäksi muutamaksi vuodeksi. Hyvin elivät pelkällä miehen palkalla.
höpölöpö kirjoitti:
Vanhempani ovat syntyneet 1950-luvun alussa ja molemmat ovat kotoisin sellaisista taloista maalta, joissa oli muutama lehmä ja sika ja pikku tilkku peltoa ja oman maan ja omien eläinten tuotteilla elettiin eikä kuulemma hätäpäivää ollut, aina oli ruokaa yllinkyllin, vaatetta, lämpöä ja kaikkea mitä tarvittiin. Hyvä lapsuus molemmilla ja heillä on sydämen sivistystä ja he ymmärtävät, ettei nykyäänkään ole helppoa eivätkä vain kuljeksi ympäriinsä haukkumassa nuorempia kuten tämän palstan boomerit. Ne olivat muuten ne sinun vanhempasi ja heidän sukupolvensa, joilla oli vaikeaa sotineen kaikkineen, ei sinulla.
höpölöpö kirjoitti:
Eipä näytä nuoret sukupolvetkaan ymmärtävän entisaikain todellisuutta. Vaikka tietoa olisi tarjolla ja käytettävissä joka tuutista. Mölyäminen sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja apua! suurten ikäluokkien 1970 syntynyt jälkeläinen 61 vuotta!
Näin se aika kuluu ja nopsaan. Vastahan vaihtui vuosituhat ja oli 39v ja pieni lapsi sylissä ja nyt on jo 60v.
Kuitenkin edellä oli väitetty, että kaikki saavat eläkettä kaksi kertaa sen, mitä ovat maksaneet, joten tämä väite on jälleen kumottu.
Väite perustuu Eläketurvakeskuksen raporttiin "Yksityisalojen palkansaajien työeläkkeet syntymävuoden ja sukupuolen mukaan". Siellä on kaikki hienosti laskettuna, ei tarvitse itse alkaa ynnäilemään. Siteeraan: "Vuonna 1940 syntyneillä elinkaaren aikaisten eläke-etuuksien yhteenlaskettu reaalinen määrä on yli viisinkertainen elinkaaren eläkemaksuihin verrattuna. Suhde alenee tasaisesti 1970-luvun alussa syntyneisiin asti. Vuonna 1970 ja myöhemmin syntyneillä eläke-etujen määrä on yli kaksinkertainen maksuihin nähden. Talouskasvu ja eläkevaroille saatava tuotto mahdollistavat sen, että kaikkien sukupolvien eläkkeiden määrät ylittävät eläkemaksujen määrän."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin nyt kun on jälleen kerran sivukaupalla kinattu kummalla on
v*ttumaisempi elämä alle vai yli 40 vuotiailla ( tai mikä ikäryhmä nyt on kyseessä ei ole mulle ihan selvinnyt ) niin kertokaa mitä te haluatte meidän syytettyjen tekevän ?
Anteeksipyyntö a'la Petelius, ennakkoperintö, puolet eläkkeestä Hurstille , mitä ?
Olen tosissani joten en halua mitään uhriutumis kliseitä vaan vastauksia miten me voisimme muuttaa menneisyyttä, siinä ei tiettävästi ole onnistuttu kuin kommunismissa ja diktatuureissa.Pakostakin saa uhriutumis-kliseet uhriutumalla, eihän tuo muuta ollut.
Hienostippa ymmärsit lukemasi aloituksen tekstin, kun kyselet uhriutumalla mitä pitää tehdä.
Olisiko mitään normaali käytös itseään nuorempia kohtaan? Tai vaikkapa olla vähättelemättä ja paasaamatta näitä "kyllä MINÄ tiedän"-totuuksia? Vaikeata varmaan sulle puhua ja käyttäytyä normaalisti
Etsii, etsii
vaan ei soisi löytävänsä.
Et vaan uskalla suoraan sanoa, että haluaisit tuon kaiken itsellesi.
t. hienos tippa
Sanotko samoin vanhemmillesi ja isovanhemmillesi, vai täälläkö vain anonyyminä veetuilet.