Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19874)

Vierailija
1661/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien nuoruudessa Suomessa tapahtui ennätyksellinen muuttoliike maalta kaupunkeihin. Oli pakko muuttaa, ei ajateltu, että kaikilla on oikeus asua siellä minne on syntynyt.

Nyt palstalla pidetään itsestäänselvyytenä, että veronmaksajien pitää elättää, jos kotipaikkakunnalta ei löydy töitä. Maristaan vain pieniä tukia.

Eläkeläiset eli suuret ikäluokathan tässä pitää itsestäänselvänä, että heille pitää maksaa kovempia eläkkeitä kuin muille ikäluokille. Koska piti" hiihtää kouluun"

Vierailija
1662/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse erityisen onnekas oman ikäluokkani edustaja. 29 -vuotiaana minulla on maisterin paperit, opiskeluaikana saatu vakituinen virka koulutukseen ja työn vaativuuteen nähden huonolla palkalla, kolme lasta ja auto. Olen vieläpä naimisissa lasten isän kanssa ollut jo 10v. Käytännössä siis elän hyvin boomerielämää.

Yhtä en kuitenkaan tule saamaan ja se on eläke. Hieman ottaa päähän maksaa 2500e palkasta 800e erilaisia maksuja, joista melkein puolet on eläkemaksuja. Joita en siis tämän maallisen vaelluksen aikana tule enää näkemään. Haluaisin jatkaa boomerielämääni myös eläkkeellä, josta kykenisin aidosti nauttimaan edes muutaman vuoden terveenä.

Ei kai koko eläkejärjestelmää ole päätetty romuttaa, eläkeikä toki nousee kun ihmiset elävät vanhemmiksi.

Minä en muuten kolmikymppisenä vielä laskeskellut paljonko se eläke sitten vuonna xxxx onkaan. Vasta eläkeiän lähestyessä tulostin laskelmia kun jäin osa-aikaeläkkeelle, antaen näin nuoremmille tilaa astua sorvin ääreen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1663/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne suuret ikäluokat ovat olleet työelämässä yli 40 vuotta, ja ovat aikanaan rakentaneet tätä yhteiskuntaa ja perustaneet perheitä. Heidän työnsä satoa on ihmisten hyvinvointi nyky-yhteiskunnassa.

Nämä 30-vuotiaat nippanappa-maisterit ja insinöörit eivät tule koskaan pystymään samaan.

Vierailija
1664/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloitus ja koko ketju on täynnä syrjivää IKÄRASISMIA. 

Poistoon. Ihme, että annetaan olla esillä tässä alustassa missä kaikki muu sensuroidaan. 

Vierailija
1665/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Suuret ikäluokat" ovat selvästi identifioitava kansanryhmä.

Vierailija
1666/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta"

korvataan:

"Muslimit eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta"

Ylempi ei edes pidä paikkaansa ja on vääristävä yleistys. Jälkimmäinen puolestaan totta, koska koraanin opit eivät ole tätä päivää.

Vierailija
1667/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on aikuinen vasta sitten, kun ymmärtää vanhempia ikäpolvia ja varsinkin omia vanhempiaan ja isovanhempiaan. Yleensä tämä tapahtuu useimmilla vasta 50 vuotiaana, jos sittenkään.

Siihen asti ollaan teini-kapinallisia 'minä-minä-minä' - ihmisiä.

Täällä sallitaan yllättävän paljon tällaisia ketjuja, joissa jotakin ihmisryhmää negatiivisesti syyllistetään.

Se on vihaan yllyttämistä ja siksi rasismia. Rasismi ei koske vain ihonväriä, vaan kaikkea negatiivista yleistämistä jotain ihmisryhmää kohtaan.

Minä en koskaan lähde riitelemään vanhusten kanssa, vaikka he olisivat hankaliakin. Yritän katsoa heidän kannaltaan asioita.

Vierailija
1668/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, kimppakämpät oli siihen asti, kunnes etsittiin poikakaverin kanssa yhteinen asunto. Oli poikkeus, jos asui yksin. Opiskelijan lottovoitto oli 15 M2 yksiö keittokomerolla. Eli komerossa oli keittolevy ja minijääkaappi. Vessasta sai veden ja tiskaus tehtiin vessanpöntön päällä vadissa. Se oli luksusta. Oikeasti.

Niin. Nykynuoret istuu älylaitteidensa keskellä pullanaama nyrpeänä.

Oma huone mamman seitanpadan ja papan auton äärellä on samaa kokoluokkaa kuin opiskelijan soluasunto parikyt vuotta sitten.

Ei tartte tehdä kesätöitä, ilmaiseksi saa harrastaa mitä lystää etc.

Mitä ihmettä sinä itket? Oma 13-v menee ensimmäiseen kesäduuniinsa (työelämä tutuksi ja tienaa -ohjelma) ja on tähänkin saakka kerännyt rahaa keräämällä marjoja ja puusavotassa. Melkein kaikki kaverinsa menevät /menivät myös tänä kesänä ensimmäiseen oikeaan kesätyöhön. Kyllä nuoret töitä tekee kun niitä vaan tarjotaan ja niistä myös asianmukainen korvaus.

Vierailija
1669/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse erityisen onnekas oman ikäluokkani edustaja. 29 -vuotiaana minulla on maisterin paperit, opiskeluaikana saatu vakituinen virka koulutukseen ja työn vaativuuteen nähden huonolla palkalla, kolme lasta ja auto. Olen vieläpä naimisissa lasten isän kanssa ollut jo 10v. Käytännössä siis elän hyvin boomerielämää.

Yhtä en kuitenkaan tule saamaan ja se on eläke. Hieman ottaa päähän maksaa 2500e palkasta 800e erilaisia maksuja, joista melkein puolet on eläkemaksuja. Joita en siis tämän maallisen vaelluksen aikana tule enää näkemään. Haluaisin jatkaa boomerielämääni myös eläkkeellä, josta kykenisin aidosti nauttimaan edes muutaman vuoden terveenä.

Ei kai koko eläkejärjestelmää ole päätetty romuttaa, eläkeikä toki nousee kun ihmiset elävät vanhemmiksi.

Minä en muuten kolmikymppisenä vielä laskeskellut paljonko se eläke sitten vuonna xxxx onkaan. Vasta eläkeiän lähestyessä tulostin laskelmia kun jäin osa-aikaeläkkeelle, antaen näin nuoremmille tilaa astua sorvin ääreen.

Mulla on niin korkea laskettu eläköitymisikä jo nyt, etten edes elä niin pitkään (meidän suvussa kaikki naiset ovat kuolleet reilu 70v syöpään). Eläkeikä ei tuosta tule laskemaan, joten varaudun jo nyt, alle 30v, siihen että voin jäädä pois työelämästä mahdollisimman aikaisin ja hiukan nauttia elämästä ennen kuin kuolo korjaa.

Mutta tosiaan olen siitä etuoikeutettu ikäluokkani edustaja, että pystyn varautumaan. Valtaosa ei pätkätyöhelvetissä edes voi haaveilla moisesta (kuten ei omasta asunnosta tai kolmesta lapsesta)

Vierailija
1670/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ei kuulemma osaa soittaa puhelimella.😂

Ne ei tajua odottaa, että toisessa päässä vastataan, vaan alkavat puhua heti.

Tätä on moni ihmetellyt, että tyhmiä ne voi olla. Ei ne tietenkään osaa edes vastata puhelimeen.

Vierailija
1671/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osku Pajamäki kirjoitti tuon kirjan v 2006, Seuraavana vuonna hänen isänsä kuoli ja Osku sai mittavan perinnön. Hän irtisanoutui kirjansa väitteistä, piti niitä nuoren pahoinvointia. Nyt, 15 vuotta myöhemmin, jotkut vielä siteeraavat Pajamäen kirjaa.

Ai jaa.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006531136.html

Vierailija
1672/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin korkea laskettu eläköitymisikä jo nyt, etten edes elä niin pitkään (meidän suvussa kaikki naiset ovat kuolleet reilu 70v syöpään). Eläkeikä ei tuosta tule laskemaan, joten varaudun jo nyt, alle 30v, siihen että voin jäädä pois työelämästä mahdollisimman aikaisin ja hiukan nauttia elämästä ennen kuin kuolo korjaa.

Mutta tosiaan olen siitä etuoikeutettu ikäluokkani edustaja, että pystyn varautumaan. Valtaosa ei pätkätyöhelvetissä edes voi haaveilla moisesta (kuten ei omasta asunnosta tai kolmesta lapsesta)

Sinänsä kumma juttu, että valtaosa työpaikoista on vakituisia työpaikkoja. Palkkojen ostovoima on kasvanut ja tuetkin on parempia kuin suurten ikäluokkien nuoruudessa. Lisäksi on paljon tukia, joita ennen ei edes ollut.

Normaalisti palstalla kaikki tekee uraa, tässä ketjussa on vaan työttömiä, jotka ei voi tehdä mitään oman tilanteensa eteen ja syyttävät jo eläköityneitä omasta tilanteestaan. Säälittävää.

Vierailija
1673/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sallitaan yllättävän paljon tällaisia ketjuja, joissa jotakin ihmisryhmää negatiivisesti syyllistetään.

Se on vihaan yllyttämistä ja siksi rasismia. Rasismi ei koske vain ihonväriä, vaan kaikkea negatiivista yleistämistä jotain ihmisryhmää kohtaan.

Haluaisitko jotenkin rajoittaa sananvapautta ja joillekin mahdollisesti epämukavien aiheiden käsittelystä? Jäisi sallitut puheenaiheet aika vähiin.

Vierailija
1674/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien nuoruudessa Suomessa tapahtui ennätyksellinen muuttoliike maalta kaupunkeihin. Oli pakko muuttaa, ei ajateltu, että kaikilla on oikeus asua siellä minne on syntynyt.

Nyt palstalla pidetään itsestäänselvyytenä, että veronmaksajien pitää elättää, jos kotipaikkakunnalta ei löydy töitä. Maristaan vain pieniä tukia.

Monella on perhe ja puolisolla vakituinen työpaikka. Jos nainen joka on naimisissa muuttaa toiseen kaupunkiin niin ei saa yksinhuoltaja tukia. Ja meillä on joka kaupungissa isot määrät työttömiä. Joka kaupungissa omansa. Työttömiä on 500000.

Koko perhe voi muuttaa. Niin tehtiin ennenkin. Muutettiin tarvittaessa vaikka Ruotsiinkin, vaikka perheessä kukaan ei osannut ruotsia. Oli siinä sopeutumista.

Joka kaupungissa on työttömiä, mutta toisissa kaupungeissa on paremmat työmahdollisuudet.

Ei ole rahaa muuttaa. Ja ensin täytyisi molempien saada työpaikka sieltä toisesta kaupungista, että muuttaminen olisi kannattavaa eli riippuu täysin työnantajista ottavatko he töihin.

Paskat. Ensin lähtee se jolla on työpaikka ja vuoden päästä menee muu porukka perässä. Niin tehtiin ennenkin.

Silloin "ennen" oli perheverotus, jolloin koko perheen oli järkevää muuttaa yleensä isän työn perässä, vaikka se olisi tarkoittanut yleensä äidin pienempipalkkaisen työn jättämistä. Äidin oli sitten huomattavasti tätä päivää helpompi löytää töitä sieltä uudelta paikkakunnalta kun ei ollut tätä tämän päivän massatyöttömyyttä ja maakuntien kurjistamista.

Mitähän varten nykyisin puhutaan totena kuinka maaseutu ja pienet kunnat vanhenee ja tyhjenee kun nuoret muuttavat työn ja opintojen perässä pois? Kun Sinä kuitenkin TIEDÄT, että nykynuori pullamössöporukka jää kotikylälle itkemään tukien pienuutta.

Vierailija
1675/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne suuret ikäluokat ovat olleet työelämässä yli 40 vuotta, ja ovat aikanaan rakentaneet tätä yhteiskuntaa ja perustaneet perheitä. Heidän työnsä satoa on ihmisten hyvinvointi nyky-yhteiskunnassa.

Nämä 30-vuotiaat nippanappa-maisterit ja insinöörit eivät tule koskaan pystymään samaan.

Eivät pystykään. Nimittäin selvitä yhtä lyhyellä työuralla kuin suuret ikäluokat.

Vierailija
1676/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella on perhe ja puolisolla vakituinen työpaikka. Jos nainen joka on naimisissa muuttaa toiseen kaupunkiin niin ei saa yksinhuoltaja tukia. Ja meillä on joka kaupungissa isot määrät työttömiä. Joka kaupungissa omansa. Työttömiä on 500000.

Koko perhe voi muuttaa. Niin tehtiin ennenkin. Muutettiin tarvittaessa vaikka Ruotsiinkin, vaikka perheessä kukaan ei osannut ruotsia. Oli siinä sopeutumista.

Joka kaupungissa on työttömiä, mutta toisissa kaupungeissa on paremmat työmahdollisuudet.

Kuitenkin on tiedossa, että Ruotsiin lähti pääasiassa yksinäisiä miehiä paremman tulotason perässä. Siitä myös tunnetut sosiaaliset ongelmat ja "en finne igen"

Vierailija
1677/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset eli suuret ikäluokathan tässä pitää itsestäänselvänä, että heille pitää maksaa kovempia eläkkeitä kuin muille ikäluokille. Koska piti" hiihtää kouluun"

Tuo ei pidä paikkaansa, "suurilla ikäluokkalaisilla" on selvästi pienempi eläke kuin myöhemmin eläköityneillä. Syytkin ovat selvät, suuret olivat vähemmän koulutettuja, saivat pienempää palkkaa ja sitä myöten pienempää eläkettäkin. Viime vuonna eläkkeelle jääneillä on keskimäärin 500 euroa suurempi eläke kuin vaikka v.1946 syntyneillä.

Varmalla on hyvät tilastot.

Vierailija
1678/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osku Pajamäki kirjoitti tuon kirjan v 2006, Seuraavana vuonna hänen isänsä kuoli ja Osku sai mittavan perinnön. Hän irtisanoutui kirjansa väitteistä, piti niitä nuoren pahoinvointia. Nyt, 15 vuotta myöhemmin, jotkut vielä siteeraavat Pajamäen kirjaa.

Ai jaa.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006531136.html

Osku on oikeassa!

Vierailija
1679/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin on tiedossa, että Ruotsiin lähti pääasiassa yksinäisiä miehiä paremman tulotason perässä. Siitä myös tunnetut sosiaaliset ongelmat ja "en finne igen"

Kyllä lähti valtavasti naisiakin ja perheitä. Tyypillistä oli, että ruotsia ei osattu yhtään. Silti mentiin. Nyt pidetään perusoikeutena, että voi maata pikkukaupungissa työttömänä vuodesta toiseen parhaassa työiässä ja aina löytyy tekosyy, miksi ei voi tehdä mitään. Tukia pitäisi vaan maksaa enemmän.

Vierailija
1680/19874 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne pystyy, jos ei lapsena jo leikata siipiä. Näillä 30-vuotiailla oli onni saada kouluissamme hyvää opetusta, Pisatutkimustenkin mukaan näin oli. Nythän kaikki luisuu alamäkeä, kun jeesustellaan,  että kaikille kaikkea kukaan ei saa tuntea pahaa mieltä ja jäädä mistään paitsi. Kohta tämä hiellä ja vaivalla rakennettu rakas isänmaani alkaa olla kehitysmaa tasolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi