Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19799)
Kuuntelen lähes viikottain tällaisen sukupolven edustajan jupinoita siitä, kuinka nyt häntä nuoremmilla ihmisillä on nyt helpompaa ja kuinka maailma on huonoksi muuttunut sekä sitäkin kuinka kermaperseitä olemme.
Eniten inhoan sitä, että hän arvostelee valintojani, myös selkäni takana. Mitään ei saisi korvata / ostaa uuteen. Edes kotiin ei saisi ikkunaremonttia tehdä. Jopa kengät pitäisi itse alkaa korjaamaan, pikaliimaa ostetaan ja kenkä kestää sen pari päivää kunnes pohja repsottaa taas ja eri kohdasta. Samaa astiaa pitäisi viikon vähintään käyttää - hän nuolee lautasensa aina puhtaaksi, jupisee kuinka olen ekoterroristi ja käytän astianpesukonetta. Vaatteita hän on ostanut viimeksi 70-luvulla. Tämän jälkeen hänelle osti 90-luvulla ex-vaimo. Nykyiset vaatteet ovat villalangoilla harsittuja. Minun vaatevalintani ovat epäekologisia ja epäeettisiä, tietenkin. Hän ihannoi sairaalloista laihuutta ja ikävästi huomauttaa aina ruokaillessa kuinka on omituista ruokaa, liikaa ja kuinka liikaa muuta ihmiset syövät. Monesti hän ottaa vain leivänkannikan ja perunan, mitään uutta ei voi edes maistaa. Samoin kuulen joka kerta kuinka hävyttömästi haaskaan ruokaa - kompostoin ja bokashoin kaiken biojätteen. Kuitenkin vuodessa tuli kolmelta ihmiseltä vain 1 kompostorillinen biojätettä. Ajattelin, että olisin saanut häntä miellytettyä kompostoinnilla, olisin ekologinen. Kuulemma fiksumpaa olisi heitellä biojätettä pitkin metsiä ja peltoja - eläimille ruokaa. oma lukunsa on WC:n käyttö.. hän tekee kaikki tarpeensa ämpäriin, ämpärin tuotokset kipataan vaihteleviin metsäkuoppiin. Vältän WC:n käyttämistä kun hän on kylässä, saan muuten kuulla kuinka kukaan vesistöjä ja luontoa laskemalla tuotokseni klosettiin -> kunnalliseen viemäriverkostoon.
Ai miksikö olen hänen kanssaan tekemisissä? Siksi, koska hän on isäni. Eniten pelottaakin, että minusta tulee samanlainen negatiivinen jäärä, joka arvostelee kaiken huonoksi. Isäni on hyvin antanut esimerkkiä kuinka kamala voi tuo sukupolvi pahimmillansa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni meni pakollisen kansakoulun jälkeen töihin 15-vuotiaana ja osallistui perheensä elättämiseen ja myöhemmin sitten omaa perhettään, kun muutti pois kotoa. Päivääkään ei ollut työttömänä eikä valittanut töistä.
Ne jotka hankkivat joskus 40-vuotiaana oman asunnon, saattavat maksaa lyhennyksiä vielä eläkkeestäänkin vaikka olisi mökkiä ja autoa. Miksi kuvittelet, että ne tippuivat näille kuin taivaasta lahjana ja mitään eivät tehneet niiden eteen? Tuohon aikaa ei kahvilassa vietetty aikaa, vaan kahvilla käytiin ystävien/sukulaisten luona. Ei juotu kympin lattea ja ostettu koko ajan jotain… Kodintaloutta seurattiin tarkasti ja lehdistä katsottiin, mitä tarjouksia missäkin kaupassa oli.. Ruokaa syötiin monessa kotona kaupan viikkotarjousten mukaan. Harvoin käytiin ulkona syömässä ja nekin yleensä silloin, kun oltiin kotimaanmatkalla - ulkomaanmatkoja ei tehtiin todella vähän ja monissa perheissä ei kukaan ollut käynyt ulkomailla - nykyään on taas juostaan kerran pari ulkomailla, reissataan laivalla jne.
Tuohon päälle kun vielä valmistutaan naistutkimuksen ristipitomaisteriksi, voi ihmetellä miksei työllisty ja. iksei ole varaa palatsiin. Käsittämättömän huono kuva nykypäivän ihmisillä siitä, miten (nuukasti) ennen elettiin eikä koko ajan. aan tehty kaikkea fantsua…
Ja vaikka näin olisi ei se silti oikeuta siihen eläkekusetukseen minkä boomerit teki. Vaikka boomerit olisivat maailman rankimman elämän elänyt sukupolvi, ei vanhempiensa ja lastensa kustannuksella eläkelöinti oli oikein.
Syy sinne minne se kuuluu, poliitikoille. Ei niille suurten ikäluokkien tavallisille ihmisille, joilla on ollut valtaa vain yksi ääni vaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....
Enpä tiedä. Kyllä minä uskon että työelämä ja maailma yleensäkin menee haasteellisempaan suuntaan. En kiellä sitä kuten nuo vanhukset. Enkä varmasti mitätöi nuoria.
ap
Itse olen 30- ja risat. Olet itse ennen täysi-ikää aloittanut työuran kysymällä lähikaupasta paikkaa. Kesän jälkeen pääsin vakituiseksi. Ostin vähän päälle parikymppisenä kiinteistön yksin juurikin noista syistä, joita isovanhemmillasi oli. Ja koska olen pienipalkkainen, jouduin "nöyrtymään" puolen tunnin päähän Helsingistä maalle. Lapset varmaan suurimmalle osalle meistä on oletusarvo elämässä tai ainakin toive. Koska se on helppo puheenaihe aloittaa tuleekin usein esim. uudelta työkaverilta kysyttyä onko lapsia ja sama toisin päin. Toistaiseksi kukaan ei ole loukkaantunut.
Ihmiset valitsevat jokainen omanlaisensa elämän ja itse en koe loukkaavana jos joku pitää itse valitsemaansa tapaa elää mieluisempana. Kyllä minusta tämän saa tuoda esiinkin ja esittää syitä puolin ja toisin, kunhan ei toisen elämäntapaa ala lyttäämään. Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia, mutta tejosyitäkin on maailma täynnä. Yhtä vaarallista on tuo automaattinen ajattelu työelämän pirstaloitumisesta, koska missään nimessä se ei sitä kaikilla ole. Minulla on pari akateemisesti koulutettua ystävää, jotka elävät apurahojen turvin hyvin taloudellisesti epävarmaa elämää. Vastaavasti taas 70 kuukausipalkkaista lähihoitajaa työkaverina, joilla vakituiset työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvistusharhainen syyttelee suuria ikäluokkia omista epäonnistumistaan.
55-80v narsistit syyttelee täällä nuorempia, JOTKA MAKSAA TEIDÄN KERMAPERSE-ELÄKELÄISTEN ELÄMÄN.
kiitollisuutta kerrakseen.
Jep. Vaikka mitä sankaritarustoja yrittävät keksiä , niin itse eläkekusetukseen dynamiikka ei muutu miksikään. Suuret ikäluokat maksoivat vanhemmilleen isolla porukalla pienet eläkkeet ja sitten maksattavat pieneltä porukalta itselleen isot eläkkeet. Todella häpeällistä käytöstä.
SOT SOT. Kermapersenuoret.
Unohdatte tärkeän asian. Palkoista on peritty työelämän aikana eläkemaksut ja eläkkeet maksaa eläkevakuutusyhtiö. Ette TE KERMAPERSENUORET!!
Ei ole. Teidän eläkkeet maksetaan suurimmaksi osaksi meidän palkoista.
t. eri
Paiskikaapas töitä ja tehkää lapsukaisia, että on niitä eläkkeenne maksajia myös tulevaisuudessa. Hopi hopi. Vai onko siellä Brysselissä joku Roope Ankan rahapaja joka painaa teille rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se eläkkeen ansaitseminen on myytti, kolmanneksen olette keränneet. Loput tulevat nyt töelämässä olevilta, jotka eivät tule eläkkeelle pääsemään tämän takia. Sodankäynyt sukupolvi kuoli alle 75-vuotiaina, nyt valittamalla kituutetaan lähemmäksi 90-vuotta. Miten se muka on rahoitettu 30 vuoden työuralla?
Minkälainen malli sinulla olisi esittää nyt sitten tähän ongelmaa ratkaisuksi? Kun eläkeläisiltä pitäisi ottaa eläkkeet pois, niin millä heidät pidettäisiin hengissä, kun tappaakaan ei voi?
Joissakin maissa on ihan normaalia, että lapset sitten elättävät vanhempansa. Ja ennen vanhaan näin oli Suomessakin. Tämäkö olisi ratkaisu? Kun tästä nimenomaan on haluttu päästä eroon.
Minkä me kukaan voimme omalle eliniällemme. Ja jos meidän olisi pitänyt tehdä töitä pitempään, niin olisiko se ollut kovin hedelmällistä? Kuka haluaa istua 80-vuotiaan linkkikuskin kyydissä?
Ei nykyistenkään nuorten eläkeikää voi kovin pitkälle nostaa. Siinä tulee eteen sitten monia ongelmia, kun pitäisi myös pitää nämä melkein seitsemänkymppiset ihmiset työkunnossa. Se ei tule onnistumaan, joten nämä kaavailut ei toimi. Ja vaikka fyysinen kunto kestäisi, monilla ei kestä enää pää. Muisti heikkenee, vääjäämättä.
Eläkkeitä ei voi kauhean paljon pienentääkään, koska hyvin monet kituuttaa jo nyt minimieläkkeellä. Se hädin tuskin riittää elämiseen ja nythän on kuultu jo hälyyttäviä kertomuksia siitä, miten vanhuksilla ei ole varaa ostaa tarvittavia lääkkeitään. No pitäisikö kaikki sitten laittaa yhteiskunnan maksettaviksi? eikö sama poru alkaisi siitä sitten?
Jättieläkkeissä olisi varmasti pienentämisen varaa. Mutta teeppä se, ei onnistu. Rikkaat on aina asia erikseen ja he kyllä etunsa huolehtivat kaikissa olosuhteissa. Sen he ovat tehneet jo työelämässä ollessaan.
Mutta jos tässä nyt puhutaan tavallisista palkansaajista, niin ei kai ole tarkoitus kurjistaa kenenkään elämää,. No jos minä luovun puolesta eläkkeestäni, eli n. 750 eurosta, niin minä putoan köyhyysloukkuun, ja joudun yhteiskunnan armoille. Yhteiskunta sitten maksaa esim. asumiskuluni, jotka nyt maksan itse eläkkeestäni. Jossain minun on asuttava.
Se mitä nyt kaavailettekaan vanhusten kohtaloksi, koituu teidän omaksenne sitten myös, eli kannattaa olla tarkkana.
Niin, siis tosiasiahan on, että eläkevarat tullaan syömään nykyisten eläkeläisten ja 50-60 -luvuilla syntyneiden eläkkeisiin.
70-80-90 -lukulaiset tulevat elämään eläkkeellä, jolla joutuu kerjuulle ja telttaan asumaan, jos ei ole säästöjä. Koska meidän eläkkeet maksetaan teille aiemmille sukupolville. Myös meidän omat eläkkeet! Että muista sinä se! Sinun eläkkeesi on pois minun elinajastani, kun kuolen kurjuuteen.
Eihän tuota ole ainakaan minun käsittääkseni tapahtumassa. Eläkerahastoja ei ole purettu eläkkeiden maksuun, vaan on kasvatettu työssä olevien eläkemaksuja. Käsittääkseni rahastot ovat olemassa ja kasvavat. Kun suuret ikäluokat poistuu eläkkeiltään, niin sen jälkeen meillä on hitonmoinen kasa eläkevaroja ja nuoremmille voidaan maksaa hyviä eläkkeitä ja pienentää eläkemaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni meni pakollisen kansakoulun jälkeen töihin 15-vuotiaana ja osallistui perheensä elättämiseen ja myöhemmin sitten omaa perhettään, kun muutti pois kotoa. Päivääkään ei ollut työttömänä eikä valittanut töistä.
Ne jotka hankkivat joskus 40-vuotiaana oman asunnon, saattavat maksaa lyhennyksiä vielä eläkkeestäänkin vaikka olisi mökkiä ja autoa. Miksi kuvittelet, että ne tippuivat näille kuin taivaasta lahjana ja mitään eivät tehneet niiden eteen? Tuohon aikaa ei kahvilassa vietetty aikaa, vaan kahvilla käytiin ystävien/sukulaisten luona. Ei juotu kympin lattea ja ostettu koko ajan jotain… Kodintaloutta seurattiin tarkasti ja lehdistä katsottiin, mitä tarjouksia missäkin kaupassa oli.. Ruokaa syötiin monessa kotona kaupan viikkotarjousten mukaan. Harvoin käytiin ulkona syömässä ja nekin yleensä silloin, kun oltiin kotimaanmatkalla - ulkomaanmatkoja ei tehtiin todella vähän ja monissa perheissä ei kukaan ollut käynyt ulkomailla - nykyään on taas juostaan kerran pari ulkomailla, reissataan laivalla jne.
Tuohon päälle kun vielä valmistutaan naistutkimuksen ristipitomaisteriksi, voi ihmetellä miksei työllisty ja. iksei ole varaa palatsiin. Käsittämättömän huono kuva nykypäivän ihmisillä siitä, miten (nuukasti) ennen elettiin eikä koko ajan. aan tehty kaikkea fantsua…
Ja vaikka näin olisi ei se silti oikeuta siihen eläkekusetukseen minkä boomerit teki. Vaikka boomerit olisivat maailman rankimman elämän elänyt sukupolvi, ei vanhempiensa ja lastensa kustannuksella eläkelöinti oli oikein.
Syy sinne minne se kuuluu, poliitikoille. Ei niille suurten ikäluokkien tavallisille ihmisille, joilla on ollut valtaa vain yksi ääni vaaleissa.
Joukkovoimalla populostisesti äänestitte mannaa lupaavia ehdokkaita. Syypää on jokainen vanha huuhkaja joka väittää , että eläkejärjestelmä on reilu ja täysin itse ansaittu ja maksettu. Suurin vääryys on se, että ei ole mietitty jälkeen jääviä. Kunhan itse vain saa helpot oltavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
55-80v narsistit syyttelee täällä nuorempia, JOTKA MAKSAA TEIDÄN KERMAPERSE-ELÄKELÄISTEN ELÄMÄN.
Jep. Vaikka mitä sankaritarustoja yrittävät keksiä , niin itse eläkekusetukseen dynamiikka ei muutu miksikään. Suuret ikäluokat maksoivat vanhemmilleen isolla porukalla pienet eläkkeet ja sitten maksattavat pieneltä porukalta itselleen isot eläkkeet. Todella häpeällistä käytöstä.
Unohdatte tärkeän asian. Palkoista on peritty työelämän aikana eläkemaksut ja eläkkeet maksaa eläkevakuutusyhtiö. Ette TE KERMAPERSENUORET!!
t. eri
Paiskikaapas töitä ja tehkää lapsukaisia, että on niitä eläkkeenne maksajia myös tulevaisuudessa. Hopi hopi. Vai onko siellä Brysselissä joku Roope Ankan rahapaja joka painaa teille rahaa.
Syntyvyyden lasku on ongelma yhteiskunnan jatkuvuuden kannalta.
Kokonaisuushedelmällisyyden allonpohja oli pitkään 70-luvulla, eli juuri suurilla ikäluokilla, mutta nyt ihan viimevuosina se on painunut alle tuosta.
https://www.stat.fi/til/vaenn/2018/vaenn_2018_2018-11-16_tie_001_fi_003…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ei ole samanlaista vaurastumisautomaattia kuin suurilla ikäluokilla. Riitti että oli vain olemassa. Ja on tässä töitä tehty. Myös sieltä kuuluisasta rippikouluiästä lähtien. Lapsiakin on tehty vähintään malliksi. 4 kpl. En vain pidä heitä omien eläkkeiteni kustantajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Kokonaisuushedelmällisyyden allonpohja oli pitkään 70-luvulla, eli juuri suurilla ikäluokilla, mutta nyt ihan viimevuosina se on painunut alle tuosta.
Ja syntyvyyden laskuun taas suurin syy on se, että 80- ja 90- luvuilla syntyneet eivät ole saaneet töitä, joista maksetaan riittävää palkkaa, ja samaan aikaan vanhemmat ikäluokat ja kansainväliset suursijoittajat ovat pumpanneet asumisen hinnan tähtitieteelliseksi.
Kaikki tämä kiertyy siihen, että nuorten ikäluokkien elämää on kurjistettu niin paljon.
On aivan totta, että kermapeppunuorisolle ei kelpaa pa**aduunit. Itketään, että ei saa kesätöitä ja samalla meille rahdataan lentokonelasteittain marjanpoimijoita Thaimaasta ja Ukrainasta. Raksoilla ei enää suomea kuule. Turha kadehtia, että meille riitti töitä, ne oli just noita hommia, mitä meille oli nuorina tarjolla. Useampi kaverini oli Suonenjoella mansikoita poimimassa ja nuoret miehet olivat raksoilla. Siivottiin hotelleja ja hoidettiin lapsia. Sitä eläkettä kertyisi jo noistakin kesätöistä nykyisin, toisin kuin meille aikoinaan, kun vaan joku viitsisi tehdä.
Eikä kukaan itselleen eläkettä maksa, lait ja säädökset päätetään demokraattisesti eduskunnassa, kun jaksaisitte edes äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee eläkkeiden maksamiseen, niin ennenhän työnantaja maksoi eläkemaksut palkan päälle. Nykyään tuota eläkemaksua on siirretty pikkuhiljaa työnantajan maksuista työntekijän maksettavaksi, eikä suinkaan niin että palkkaa olisi samalla nostettu. Veroprosentin päälle maksetaan jo lähemmäs 10% eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja.
Työntekijän palkasta eläkemaksua alettiin periä suoraan vasta vuonna 1993.
Nykyään työntekijän palkasta peritään suoraan suurempaa tyel-prosenttia kuin aikoinaan työnantajalta kokonaisuudessaan silloin, kun suuret ikäluokat olivat laajimmin työelämässä.
Nykyään eläkemaksut ovat jo lähes 25 % palkkasummasta. Sama prosentti muuten kuin muutaman vuoden päästä Suomessa on väestöstä omaa eläkettä saavia. Joka neljäs.
Kusetushan tämä on. 80-luvun poliitikkojen olisi pitänyt varautua asiaan, kun ikärakenne oli tiedossa. Mutta liian tyhmiä olivat. Ketään ei kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ja syntyvyyden laskuun taas suurin syy on se, että 80- ja 90- luvuilla syntyneet eivät ole saaneet töitä, joista maksetaan riittävää palkkaa, ja samaan aikaan vanhemmat ikäluokat ja kansainväliset suursijoittajat ovat pumpanneet asumisen hinnan tähtitieteelliseksi.
Kaikki tämä kiertyy siihen, että nuorten ikäluokkien elämää on kurjistettu niin paljon.
Itse asiassa 80- ja 90-luvulla syntyneet ovat tehneet ihan kelpo määrän lapsia.
Suuret ikäluokat tekivät selvästi vähemmän lapsia naista kohti kuin mikään muu ikäluokka. Tästä syystä meillä on nyt niin kova kestävyysvaje. Ei syntyvyyden laskusta voi syyttää nuorempia sukupolvia.
Lakkaittakaa kaikki eläkkeet ja valtion piikkiin toimeentulotuki.
Eläkkeistä sentään maksetaan vero, mutta jos meistä tulee tt-asiakjaita, niin aika paljon verotus tulee kiristymään.
Toki meidät voi lopettaakin, mutta omat lapseni, jotka ovat ahkerasti opiskelleet ja töitä tehneet, toivovat vielä meidän hoitelevan heidän lapsiaan, sillä yksityisen hoitajan palkkaaminen joka väliin tulisi heillekin liian kalliuksi.
Pikkukoululaisia ei voi vielä yksin jättää.
Jaoin tämän ketjun ystäville ja tutuille.
Uskokaa tai älkää; meikäläisen omaisuuskatoaa nyt omiin suihin. Ei tulisi mieleenkään säästää sitä teifänkaltaisillenne. Kiitos vaan ketjun aloittajalle.
noh, mitä nyt 15 lapsen perheessä, rämäsessä mökissä maalla ovat omat kasvaneet. Köyhyydessä, töitä tehtiin jo lapsena ja siinä sivussa isä kävi sodat ym. Äiti piti huushollin koossa. Sitten 50 - 60 luvulla etsivät töitä, talo rakennettiin kökällä ja lainaahan sai vain jos joku takasi. Ei mitään yli-isoja lainoja edes. Yksityisyrittäjä, jonka 90 luvun lama kaatoi ja itse rakennettu kotitalo piti maksaa uudelleen pankille, että ei mee alta. Joo helpolla ovat päässsett varmaan nykyjonnen mielestä, jonka elämän tärkein pelastus on älypuhelin.
Muutama vuosi sitten julkaistiin tilastoja, joissa nuorten molemmin puolin kolmenkymmenen ikäisten aikuisten työllisyys laski jyrkästi, vaikka nuoremmilla ja vanhemmilla se nousi. Syitä vain ihmeteltiin, onkohan jo tutkittu?
Silloin uumoiltiin, että nuoremmat saavat pätkä- ja tilapäistöitä, ja vanhempien varhaiseläköityminen oli torpattu.
Itse työelämässä olen katsellut, että rakennemuutos niitä paikkoja vähentää. Eläköityvän tilalle ei palkata uutta vaan homman tekee kone / ulkomaalainen alihankkija. Optimointi ja tehostaminen osuu sitten juuri tuohon ikäryhmään. Lisäksi pitää muistaa että osaa porukasta on valmennettu monipuolisesti menestyjiksi lastentarhasta saakka, ja he ohittavat työhaussa pelkän valmistumispaperin varassa olevan hakijan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 70-luvulla syntynyt ja tätäkin ketjua lukeneena erittäin tyytyväinen siitä, että olen elämässäni tehnyt tasan viisi vuotta työtä. Huomasin, että valmiissa maassa pääsee helpommallakin. Tulonsiirroilla olen elämäni rahoittanut ja eläkkeellehän on helppo itse kunkin päästä, kun vähän masentaa...
Tämä tosin ei ollut suurten ikäluokkien saatavilla oleva asia, ihan on meidän nuorempien ja varsinkin nyt parikymppisten: ei elämässä huolen häivää, kun toisten rahoilla elämänsä rahoittaa.
Sekö sitten on kovin monellakaan tavoite? Elättää itsensä muiden työllä? Tuskin, kuvittelisin ennemmin, että meitä nuorempia ikäluokkia harmittaa se kun sillä kovalla ponnistelulla ja työllä ei saavutakaan likellekään samaa elintasoa kuin omilla vanhemmilla oli. Itsekin tienaan kohtuullisesti, kumppani myös. Siitä huolimatta talo, mökki, ulkomaanmatkat, lapsiparvi ja kaksi autoa ei meille ole realistinen setti saavuttaa. En tiedä mikä tarkalleen ottaen on se syy -asuminen on luultavasti kallista, energia, epävarma työelämä eli lainanotto ei houkuta eikä sitä myöskään tarjota, perheverotus on poistettu, palkan sivukulut kasvaa kokoajan vaikka veroaste olisikin maltillinen...
Ja kuitenkaan sitä kulutusta ei varsinaisesti edes kaipaa. Ennemmin juuri huolettomuutta. Nyt kaikki tuntuu kaatuvan päälle: yhteiskunnan rahoituskriisi, pakolaiskriisi, energiakriisi, ilmastokriisi. Töitä ei tule jatkossa olemaan kaikille tarjota, siis ei mahdollisuutta toimeentuloon. Pelkään lapseni tulevaisuuden puolesta ja siksi koitankin säästää hänelle pesämunaa, sekä opettaa, että onni tulee muualta kuin materiasta. Autan häntä kun hän on vielä nuori ja aloittelee elämäänsä.
Omat vanhemmat eivät ole halunneet auttaa minua vaikkapa lapsen hoidossa tai taloudellisesti. Ovat varakkaita, eläkkeensä ovat yhteensä saman kokoiset kuin minun perheeni palkkatulot yhteensä :D
Sillä kuuluisalla kesämökilläkään en saa olla kuin viikonlopun kuukaudessa-parissa, jonka aikana teen huollot, korjaukset ja nurmikonleikkuut kun vanhat ei viitsi. Joku tuntuma on, että minun ikäpolveni toivoo lapsilleen ennen kuin itselleen, suuret ikäluokat eivät niin lapsiensa tulevaisuudesta ja hyvinvoinnista kantaneet huolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt pitäisi nuorten ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaaa antamaan arvoa meille sotien jälkeen syntyneille.
Ketkä maksoivat sotakorvaukset, usein palkatta varsinaisen työajan jälkeen?
Ketkä rakensivat hyvinvointivaltion?
Ketkä raatoivat pitkää päivää ja viikkoa teidän hyvinvointinne eteen?Mutta kun teille nuorille ei mikään tunnu riittävän. Aina on työ liian raskasta, ei jakseta opiskella kun pitää bilettää, rahat loppu kun opintotuet on ryypätty. Listaa voisi jatkaa loputtomiin...
Jonkun pitäisi ottaa nykykakaroita niskasta kiinni ja laittaa muutamaksi kuukaudeksi kunnon töihin, niin oppisivat elämään ihmisiksi. Minäkin sain aikoinaan 13 vuotiaana kesälomalla juurikkaiden harventamisesta 150 markkaa kuukaudessa eli noin 25 euroa. Olisiko teistä tähän?!? Minä luulen ja tiedän että ei olisi!!!
Nykyajan 13 vuotiailla ei taida olla juurikaan mahdollisuuksia ansaita taskurahaa.
Eikö? Toisaalla kehutaan, miten nuoremmatkin lapset tienaavat somettamalla miljoonia. Tai miten vanhemmat antavat lapsilleen viikkorahaa useamman kympin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi päästään kohta kapitalismista, ja kaikki saavat yhtä paljon.
Tai paremminkin, kukkaan ei saa mittään. #Pohjois-Korea
Mitä tulee eläkkeiden maksamiseen, niin ennenhän työnantaja maksoi eläkemaksut palkan päälle. Nykyään tuota eläkemaksua on siirretty pikkuhiljaa työnantajan maksuista työntekijän maksettavaksi, eikä suinkaan niin että palkkaa olisi samalla nostettu. Veroprosentin päälle maksetaan jo lähemmäs 10% eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja.