Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19799)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksetaan vielä n.10 vuotta, niin sitten täytyy löytää uudet haukuttavat. Ennusteen mukaan v 2032 suuria ikäluokkalaisia on jäljellä vajaa 100.000. Nyt heitä on n.330.000.
On tuossa määrässä maksamista meillä työssäkäyvillä.
Kiitoksia ei ole kuulunut.
Itse olemme eläkkeemme maksaneet! Tehkää sama perässä.
No kun ette ole lähellekään. Sinällään yleinen perusteeton uskomus alkoholistiboomereilta.
Boomerit tosiaan aloittivat Suomessa tosissaan dokaamisen. Arkipäiväistivät sen. Muistelen 70 ja 80 luvunn kesäviettoja boomerien lapsena. Voi vttu sitä dokaamista.
Eläkevakuutusjärjestelmä siis perustettiin 60-luvulla? Ja maksettiin eläkettä myös aiemmille sukupolville, joilta ei koskaan ollut peritty eläketurvamaksuja? Lisäksi tähän mennessä kassoissa on varoja 200 miljardia euroa? Joista puolet on kerätty viimeisen 10v aikana? Boomerit ovat sodan päättymisestä kuluneiden 10v -15v) aikana syntyneitä? Näistä ensimmäiset aloittivat työuransa juuri 60-luvulla ja viimeisimmät ovat eläköitymässä lähivuosina, elleivät jatka 70-vuotiaiksi. Joista kumpikin valinta on paha asia ja väärin tehty, jää eläkkeelle tahi ei. Heidän työuransa osui siis juuri vaiheeseen, jolloin eläkekassa kertyi nollasta 200 miljardiin euroon. Eläkeläisiä on nyt 1.6 milj? Kassoissa on siis vähän yli 100000e heitä kutakin kohti. Jotakin hekin liene maksaneet sen lisäksi, että elättivät lapsensa lähes 20v.
En oikein tiedä kuulunko näihin boomereihin vai en. Syntymävuosikymmen täsmää, elämän helppous ei. Kultalusikka näyttäisi täältä katsoen olevan aivan eri porukan suussa. Ymmärryskin vähän heikkoa sillä samalla porukalla, mutta ikä tuo sitä lisää ajastaan. En tiedä ketään, jolla olisi ollut omakotitalo edes velaksi tai kesämökki. Joillakin oli joku vanha autonrämä. Sellaisia romuja ei nykyisin enää edes näe.
Ihmeellistä haukkumista elättäjiään kohtaan. Kiitoksen sanoja ei tosiaankaan näy. Luulisi hävettävän.
Olen lapseton ja absolutisti. Vuosimalli 59.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksetaan vielä n.10 vuotta, niin sitten täytyy löytää uudet haukuttavat. Ennusteen mukaan v 2032 suuria ikäluokkalaisia on jäljellä vajaa 100.000. Nyt heitä on n.330.000.
On tuossa määrässä maksamista meillä työssäkäyvillä.
Kiitoksia ei ole kuulunut.
Itse olemme eläkkeemme maksaneet! Tehkää sama perässä.
No kun ette ole lähellekään. Sinällään yleinen perusteeton uskomus alkoholistiboomereilta.
Boomerit tosiaan aloittivat Suomessa tosissaan dokaamisen. Arkipäiväistivät sen. Muistelen 70 ja 80 luvunn kesäviettoja boomerien lapsena. Voi vttu sitä dokaamista.
Eläkevakuutusjärjestelmä siis perustettiin 60-luvulla? Ja maksettiin eläkettä myös aiemmille sukupolville, joilta ei koskaan ollut peritty eläketurvamaksuja? Lisäksi tähän mennessä kassoissa on varoja 200 miljardia euroa? Joista puolet on kerätty viimeisen 10v aikana? Boomerit ovat sodan päättymisestä kuluneiden 10v -15v) aikana syntyneitä? Näistä ensimmäiset aloittivat työuransa juuri 60-luvulla ja viimeisimmät ovat eläköitymässä lähivuosina, elleivät jatka 70-vuotiaiksi. Joista kumpikin valinta on paha asia ja väärin tehty, jää eläkkeelle tahi ei. Heidän työuransa osui siis juuri vaiheeseen, jolloin eläkekassa kertyi nollasta 200 miljardiin euroon. Eläkeläisiä on nyt 1.6 milj? Kassoissa on siis vähän yli 100000e heitä kutakin kohti. Jotakin hekin liene maksaneet sen lisäksi, että elättivät lapsensa lähes 20v.
En oikein tiedä kuulunko näihin boomereihin vai en. Syntymävuosikymmen täsmää, elämän helppous ei. Kultalusikka näyttäisi täältä katsoen olevan aivan eri porukan suussa. Ymmärryskin vähän heikkoa sillä samalla porukalla, mutta ikä tuo sitä lisää ajastaan. En tiedä ketään, jolla olisi ollut omakotitalo edes velaksi tai kesämökki. Joillakin oli joku vanha autonrämä. Sellaisia romuja ei nykyisin enää edes näe.
Ihmeellistä haukkumista elättäjiään kohtaan. Kiitoksen sanoja ei tosiaankaan näy. Luulisi hävettävän.
Olen lapseton ja absolutisti. Vuosimalli 59.
Vierailija kirjoitti:
maaseudun Eki kirjoitti:
Siis kyllä, esimerkiksi isän sisko sai kotoa hyvät sisarosuudet muuttaessaan kaupunkiin 60-70 lukujen taitteessa. Mummo ja pappa antoivat vielä omistaankin puolet hänelle uuden elämän alkuun. Minä en saanut penniäkään vanhemmiltani kun samainen maatila myytiin veljelleni nyt 2000 luvulla, sisarosuuksia ei enää ole. Mummon kuollessa perin 200 euroa. Simo Ralli kirjoitti hyvin tästä miten maalaiset on rahoittaneet uudet kaupunkilaiset alkuun:
"Sukutilat pitäis kieltää lailla!" – Simo Rallin klassikkokolumni vuodelta 2011 - Kantri - Maaseudun Tulevaisuus
Kun on siis syntynyt 70-luvulla ja olisi pitänyt aloittaa työt 90-luvulla maksaakseen opintolainansa, oli lama, ei töitä. Sitten hetken riitti töitä kunnes taas lama ja jälleen nyt koronatyöttömyys. Ei ole omaisuutta kun kaiken joutuu aina huonojen aikojen tullessa syödä ja maksaa välillä lainansa ulosottoon tuplarahalla!
Naapurissa Kelan entinen johtaja eläkepäivillään kunnostaa vanhaa maatilakompleksiaan, matkustelee ja nauttii elämästään jota on repinyt toisten selkänahasta tiukoilla säädöksillään. Ihan Kelan asiakas en sentään ole, mutta kyllä ne monet tarinat kuullut miten rahojaan saa odotella ja odotella.
Joku katkera köyhä itkee täällä vuodesta toiseen. Itse olen myös 70-luvulla syntynyt ja olen ollut aina töissä enkä nostanut opintolainaa. Jos sinä olet sotkenut asiasi, se on täysin oma vikasi. Ei nyt edellisen sukupolven ainakaan. Vielä voit päästä katkeruudesta esim terapian avulla.
Itselläni muuten pitkälti sama, paitsi että nostin opintolainaa sen minkä sain ja käytin sen rahan hyödyllisesti varallisuuttani kartuttamaan eli pörssiosakkeiden hankintaan. Osa osakkeiden myynnistä vapautuneista rahoista päätyi aikanaan oman asunnon ostoon ja lopuilla maksoin opintolainan pois. Ainut mikä kaduttaa on se, etten älynnyt aloittaa sijoittamista jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on niin suurten ikäluokkien ajattelua että miksi nuoret eivät asu pidempään kotona tai jos tulee jotain takapakkia elämässä niin miksi eivät muuta kotiin. Tarkastelin tässä alakoulusta, ammattikoulusta ja yliopistosta kertyneet kaverit. 5/48 heidän vanhemmistaan asui omakotitalossa silloin kun oltiin 18-25 vuotiaita. Sinne pieneen kerrostalo tai rivitalokaksioonko ja joskus kolmioonko meidän olisi pitänyt palata? Nykyisin iso osa ihmisistä asuu kerrostalossa tai rivarissa eikä monen rahat riitä kolmioihin tai neliöihin. Ei sinne oikein oteta aikuisia lapsia pyörimään.
Mun isovanhemmista asui lastensa ollessa pieniä omakotitalossa 4/4. Heidän lapsistaan omakotitalossa asui 4/11. Lapsenlapsista omakotitalossa asuu 2/18.
Ja kuka nyt perhettä perustaa anopin keittiöön tai yläkertaan, kun ei ole enää pakko?
Muistan kuinka kerrostaloon *päästiin* nykyajan mukavuuksien ääreen. Pois ahtaudesta.Silloin sai Arava-lainan.
Aravalainaan oli tarkat kriteerit, ei sitä kaikki saaneet todellakaan.
Se 80-luvun juomistyyli oli vähän rankan näköistä.
Ei olutta, ei viiniä, aina täytyi olla kossua ja raakana pullon suusta. Kossua vedettiin kuin kaljaa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Rekryän ihmisiä töikseni ja voitte laittaa vaikka 300 paperia menemään, mutta jos töitä oikeasti haluaa, on oltava itse aktiivisempi kuin koskaan aikaisemmin.
Minäkin rekryän, ja samaa mieltä. Siksihän ne vanhemmat sanovat, että menkää käymään siellä työpaikalla. Eivät he tarkoita, että niitä työpaikkoja ovensuussa jaetaan, vaan että nähkää se ylimääräinen vaiva, käykää jättämässä itsestänne muistikuva ja ensivaikutelma. Haastattelu ennen haastattelua. Ottakaa se etulyöntiasema niihin muihin.
Jos haette yhtaikaa 300 paikkaa, silloin työnantajakin saa yhtaikaa 300 hakemusta. Hankkikaa osaaminen, jossa hakijoita on enää 30, ja erottukaa sitten. Voi siihen mennä 15 vuotta pätkätöitä, niin kuin edelliselläkin sukupolvella, esim minulla on mennyt. Olen nyt 55, sain ensimmäisen vakityön 40 v.
Suuret ikäluokat ovat uusavuttomia. Tietokoneet, netti ja kännykät ovat olleet arkipäivää jo reilusti yli 20 vuotta, mutta silti suurella osalla heistä on vaikeuksia niiden käytössä. Heidän vanhemmillaan oli tuskin samanlaisia sopeutumisvaikeuksia sen ajan uuden teknologian kuten esim. autojen kanssa.
Lisäksi monella ei taivu englanti siitäkään huolimatta, että telkkarista on tapitettu Kauniita ja Rohkeita ynnä muita jenkki- ja brittisarjoja vuosikymmenet.
Vierailija kirjoitti:
Koomisinta tuo "miksi asut Helsingissä?" on syntyperäisen korvissa. No kun synnyin ja kasvoin täällä.
Miksi sinä asut Pihtiputaalla? Onko pakko?
Vain maajusseilla on hyvä, perusteltu syy jäädä synnyinsijoilleen. Meidän muiden on järkevintä muuttaa sinne, mistä kulloinkin on työpaikka ja asunto parhaiten saatavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....
Enpä tiedä. Kyllä minä uskon että työelämä ja maailma yleensäkin menee haasteellisempaan suuntaan. En kiellä sitä kuten nuo vanhukset. Enkä varmasti mitätöi nuoria.
ap
No kyllähän tekniikan kehittymisen myötä työnteko ja kaikki muukin on paljon helpompaa kuin vaikka 20 vuotta sitten. Puhumattakaan ajasta ennen sitä. Edellyttäen tietysti, että osaa hyödyntää sitä tekniikkaa muuhunkin kuin sinänsä turhaan itsensä huvittamiseen ja ajan kuluttamiseen. Luulisi, että nuorempi sukupolvi osaisi sen vielä paremmin kuin viisikymppinen setämies mutta ei se vaan siltä näytä.
Nelikymppisenä omia havaintoja 20-25 -vuotiaista työmarkkinoille tulijoista:
1. luulevat että korkeakoulututkinto on automaattihissi johtajaksi. - Ei ole, moni muukin on käynyt yliopiston.
2. luulevat että koulutus > kokemus - Koulutus takaa että pystyt sisäistämään asian paremmin ja prosessi nopeutuu. Silti kokemus voittaa. Kannattaa muistaa myös että niitä kouluttajia on monen tasoisia, osa niistä on saaneet oppinsa kun boomerit olivat nuoria.
3. tylsät työt on yööök - näitä on aina ollut, näitä tulee aina olemaan. Niillä oppii perusjutut ja muutaman vuoden jälkeen sä pääset itse jakamaan tuota iloa uusille tulokkaille.
Eikös nykyään saa jopa osan opintolainaa anteeksi valmistuttuaan?
Ymmärtämättömien kakaroiden horinoita! Tyhmiä kuin saappaat.
Itse olen kolmekymppinen DI ja täytyy sanoa, että ennen 70-lukua syntyneet ovat osaamiseltaan hyvin kapea-alaisia.
Lisäksi he eivät usein osaa ottaa asioista itse selvää. Sen sijaan pitää järjestää erillinen koulutus, jossa asia opetetaan heille (jos esimerkiksi otetaan vaikka jokin uusi insinöörisofta käyttöön).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....
Enpä tiedä. Kyllä minä uskon että työelämä ja maailma yleensäkin menee haasteellisempaan suuntaan. En kiellä sitä kuten nuo vanhukset. Enkä varmasti mitätöi nuoria.
ap
Nuo eläkeläiset ei saa meiltä nuoremmilta mitään apua. Onneksi joutuu tekemään työmarkkinatuella töitä eikä ole rahaa autoon. Anoppi asuu 30 km matkan päässä mihin ei bussit kulje, puoliso on ainoa lapsi. Anoppi saa itse huolehtia omakotitalonsa ja mökkinsä, hänellä ei tosin ole ajokorttia eli joutuu pyöräilemään mökille ja viemään vedet ja kaikki pyörällä. No, meillä nuoremmilla ei ole rahaa autoon niin katsomme telkkaria ja teemme käsitöitä. Valtio hoitaa eläkeläiset.
Tästä lähtee yläpeukku toimeliaalle anopille, joka vielä eläkeikäisenä polkaisee mökille juomavedetkin mukanaan. Hän on oman aikansa lapsi ja tottunut, että tehdä pitää jos jotain haluaa. Häntä ei tarvinne valtion vielä huoltaa. Voihan se olla, että aika meidät tekee kaikki.
Mutta voisittehan te ehdottaa hänelle, että hän hankkisi riksan, niin hän voisi käydä hakemassa teidätkin silloin tällöin virkistäytymään mökilleen, ettei tarvitse aina vain katsoa telkkaria. Kun onhan se kuitenkin niin hiton tylsää pitemmän päälle, jos ei oikein voi mitään muuta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nykyään saa jopa osan opintolainaa anteeksi valmistuttuaan?
Vielä 2000-luvun alussa se piti maksaa kokonaan pois, 5% vuosikorolla. Oli se toki edullisempaa lainarahaa kuin vakuudeton Visa-luotto, jossa korko oli jotain 15%
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kolmekymppinen DI ja täytyy sanoa, että ennen 70-lukua syntyneet ovat osaamiseltaan hyvin kapea-alaisia.
Lisäksi he eivät usein osaa ottaa asioista itse selvää. Sen sijaan pitää järjestää erillinen koulutus, jossa asia opetetaan heille (jos esimerkiksi otetaan vaikka jokin uusi insinöörisofta käyttöön).
Tämän keskustelun aiheena on suuret ikäluokat. He eivät ole edes työelämässä enää joten aloitatko keskustelun, joka käsittelee ikäluokkaa jota haluat haukkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalot ja kaikki muutkin kämpät ovat edullisia tai paikoin puoli-ilmaisia kaikkialla paitsi pääkaupunkiseudun suosituimmissa osissa. En ymmärrä tätä valitusta siitä, etteikö asunnot ja talot olisi perustallaajille saavutettavissa. Eira ja Ullanlinna ehkä ei ole, mutta Suomessa on paljon muutakin.
Mätä räyskä, joka lämpiää öljyllä ja jonka läheltä on palvelut lopetettu?
Kuka enää nykyisin tyytyisi boomereiden aikaiseen elintasoon? On sentään jo totuttu ihan muunlaiseen elämään kuin silloin kun he olivat nuoria!
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kolmekymppiset tippainssit ja muut maisterit luulevat tietävänsä kaikesta kaiken. Työpaikkojen kokeneempi väki saa sitten jäädä siivoamaan noiden kaikkitietävien nuorten sotkut, kun uraohjukset ovat jo siirtyneet seuraavaan putiikkiin paremmintietämään työnteon eli keksimään tulta uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun aiheena on suuret ikäluokat. He eivät ole edes työelämässä enää joten aloitatko keskustelun, joka käsittelee ikäluokkaa jota haluat haukkua?
Yhdysvaltain suuret ikäluokat eli boomerit jatkuvat 60-luvun puoliväliin asti, joten ei tässä ihan metsässä olla. Otsikossa ei täsmennetty maata.
Ahneuksissaa varastivat vanhemmilta ja syövät omien lasten eväät, ja sitten vielä pieksevät yms. lapsensa. Ja kehuskellaan ympäri nettiä, kuinka raskasta ollut.