Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19888)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummu56 kirjoitti:
Täällä joku kyseli, tiedänkö, mitä ovat Wilma ja Teams. Kysyn nyt vuorostani teiltä vanhempien ihmisten dissaajat: Mitä teitte 1987, kun minä aloin työskentelemään tietokoneella?
Menin ensimmäiselle luokalle kouluun.
Ei kannattaisi paljon kehuskella jollain 1980- ja 1990-luvuilla hankitulla tietoyekniikkaosaamisella. Luulet varmasti, että sinulta onnistuu Perl, Python, MySQL yms. sujuvasti?
Mikäs se tietyekniikka on?
Epäilen vahvasti, että sultakaan sujuu mikään koodaus sujuvasti jos et kerran saa töitä ja et pysty tuosta asianyhteydestä päättelemään kyseessä olevan typo. Hih. Aika huvittava pelle olet itseasiassa kun tuollaista nakkaat. Kaikki tuttuni, jotka osaavat koodata sujuvasti työllistävät itsensä. Osaat sujuvasti kettuilla, ontuen toki, epäoleellisia vavvapalstalla. Iske se keksittyjen taitojesi jatkoksi sinne ceeveehen ;)
Tämä riitti tältä illalta, sleep tight awesome hacker dude.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mestari68 kirjoitti:
Töitä kyllä riittää tekevälle pistä lähikaupan seinälle ilmoitus siivousta 10e tunti kohta hommia on vaikka 7pv viikossa.
Ei tuolla hinnalla pysty kun pitää maksaa kulkeminen ja työvälineet ja verot. Jos on työkkärin listoilla niin saa tienata vain tietyn verran ja työkkäri voi laittaa työmarkkinatukitöihin muualle.
Mestari68 on kyllä ihan oikeassa ja hänelle vastannut missasi pointin olemalla niin kovin nykyaikainen. Ei kato pysty ku pitäis saada kolmekybää tunti. Oikea syy: ei pysty ku ei jaksa ja ei kotisiivouksesta saa tehtyä mitään mageita päivityksiä someen.
Vastaajalle: kuinka paljon kuvittelit, että ihan tavallisesta työstä maksetaan. Itse saan sen vajaa 18 euroa, teen 160 tuntia ja säästöönkin jää vaikka pidän veroprosenttia korkeana. Moni kaveri on ihmetellyt, että miksi tehdä mitään noin paskalla palkalla. No koska olen tehnyt kohta 25 vuotta huonolla palkalla, mutta kokoajan. Siksi. Aina löytyy joku syy miksi ei voi tehdä. Mitä jos vaan tekisi? Ei pahalla vaan ihan ideana. Käyttäisi energiansa johonkin muuhun kuin tavallisen työn välttelyyn ja syiden keksimiseen.
Anteeksi vain, mutta mikä hiton järki on pitää veroprosentti korkeana, siis antaa valtiolle yli vuokdeksi rahaa korotta? Järkevämpää olisi laittaa prosentti kohdilleen (tai jopa hiukan alalkanttiin) ja laittaa raha tekemään työtä eli sijoittaa. Arvoyhtiöt maksaa vuosittain yli 6% osingot eli "korot" osakkaille.
- eri -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mestari68 kirjoitti:
Töitä kyllä riittää tekevälle pistä lähikaupan seinälle ilmoitus siivousta 10e tunti kohta hommia on vaikka 7pv viikossa.
Ei tuolla hinnalla pysty kun pitää maksaa kulkeminen ja työvälineet ja verot. Jos on työkkärin listoilla niin saa tienata vain tietyn verran ja työkkäri voi laittaa työmarkkinatukitöihin muualle.
No sinähän sen sanot: työkkärissä on turva. Ja sitten teistä kaikista tulee katkeria mummonhakkaajia ja perintöjen perään kuolaajia kun ette enää saakaan töitä kun ette ole tajunneet, että ne "huonostikin palkatut ja vähemmän seksikkäät" työt voivat olla portti eteenpäin. Vissi on vaan, että työkkärieduilla ja sossueduilla elävä menettää ihmisarvonsa.
Mikäli palkkaa ei tule tarpeeksi, niin on silti sidoksissa Kelaan ja sossuun, vaikka kävisi töissä. Huonolla palkalla ei itsenäisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse erityisen onnekas oman ikäluokkani edustaja. 29 -vuotiaana minulla on maisterin paperit, opiskeluaikana saatu vakituinen virka koulutukseen ja työn vaativuuteen nähden huonolla palkalla, kolme lasta ja auto. Olen vieläpä naimisissa lasten isän kanssa ollut jo 10v. Käytännössä siis elän hyvin boomerielämää.
Yhtä en kuitenkaan tule saamaan ja se on eläke. Hieman ottaa päähän maksaa 2500e palkasta 800e erilaisia maksuja, joista melkein puolet on eläkemaksuja. Joita en siis tämän maallisen vaelluksen aikana tule enää näkemään. Haluaisin jatkaa boomerielämääni myös eläkkeellä, josta kykenisin aidosti nauttimaan edes muutaman vuoden terveenä.
Eiköhän sinulla ole varaa pistää edes hieman syrjään kuukaudessa vapaaehtoiseen eläkevakuuteen. Kyllä sinä monesta palkasta perittävästä maksusta nautit ihan elinaikanasi. Varmasti olet sinä ja lapsesi joutunut käyttämään elämäsi aikana terveyspalveluja, jos jäät työttömäksi et sentään joudu nälkiintyneenä taivasalle kun saat työttömyystukea, mahdollista asumistukea ja harkinnanvaraista toimeentulotukea. Nämä kun ovat meille niin automaattisia tukia niin ei niitä osata arvostaa joihin jokainen on oikeutettu kuitenkin sillä pienellä maksulla palkasta. Paljon huonompi tilanne olisi jos sairastuttuasi joutuisit maksamaan koko hoidon kustannukset omasta pussistasi tai työttömänä ei tulisi elämiseen rahaa mistään. Itse olen joutunut tai sanoisinko paremminkin saanut käyttää paljon julkisia terveyspalveluja joiden todellisia kustannuksia en ikinä olisi pystynyt maksamaan. Mielummin maksan pienen osan siitä että on turvaa kun kaikki ei mene hyvin joko minulla tai jollain toisella.
Muuten hyvä, mutta vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen ei kyllä kannata rahojaan laittaa! Niitä ei sielä saa kesken pois, jos vaikka joku yllättävä käänne elämässä tulee.
Järkevämpää olla itse itsensä "eläkevakuuttaja" ja laittaa säännöllisesti säästöjään osakkeisiin, rahastoihin, debentuurilainoihin, säästötilille tai kaikkiin niistä. Mikä itselle tuntuu sopivimmalta vaihtoehdolta.
Neuvoja voi kysyä ja sijoittamista opiskella. Itse päädyin osakesijoittamiseen, enkä ole katunut, vaikka 6 vuoteen on pari alamäkeä osunut.
Väärin. Siellä ne on ilman riskiä takuulla hyvässä jemmassa eläkeikään asti, tietyin poikkeuksin, toisin kuin sinä voit mennä sijoituksinesi sinne alamäkeen kuten on monelle käynyt. Nämä poikkeukset eläkkeen ennakkoon nostamiseen ovat yli vuoden jatkunut työttömyys, työkyvyttömyys, avioero tai puolison kuolema. Että ei liian ahneelle aivan oivallinen tapa kartuttaa sitä eläkettä.
Sinä voit eläkevakuutuksinesi kuolla jo ennen eläkeikää ja niin haihtui säästösi ilmaan. Tai oikeammin eläkevakuutusfirmon pomojen bonuksiin. Mutta jatka toki miljoonatuloisten lihottamista roposillasi.
Tähän mennessä nähdyn, yli 100-vuotisen ajanjakson aikana sijoitusten markkina-arvot ovat AINA toipuneet pudotusta korkeammalle tasolleen ja jatkaneet siitä kohti uutta huippuennätystään. Pörssissä sijoitusten arvo tuplaantuu noin 7 vuodessa, tämä siis on toteutunut tuon tähän mennessä nähdyn pörssihistorian aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mummoni sanoi, että jätti pienet lapset yksin sisälle, kun meni navettaan hoitamaan lapsia, nykyään tuosta tehtäisiin lastensuojeluilmoitus.
Mieheni äiti kertoi myös kun lapsensa oli päiväkoti ikäinen n. 4-5v. 70-luvun alussa. Työt alkoivat ennenkuin päiväkoti aukesi, niin jätettiin aamulla lapsi puoleksi tunniksi ennen kuutta päiväkodin portille odottelemaan sen aukeamista ja paineltiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiken hävettää lukea, kuinka helpolla lapset ja nuoret nykyään pääsevät. Synnyin sotien jälkeen ja sain käydä vain pari vuotta kansakoulua kunnes piti isän kanssa lähteä metsätöihin. Ensin autoin karsimisessa ja pinoamisessa, mutta kun kasvoin ja voimat karttuivat niin pääsin omiakin urakoita tekemään. Ei ollut tuolloin moottorisahoja metsäkoneista puhumattakaan! Jäi koulut käymättä mutta työntekoon kyllä oppi. Tämä jää nykynuorilta tajuamatta, kun on kaiken maailman tuet ja sun muut ilmaiset rahat. On asumistukea, työttömyystukea, toimeentulotukea, opintotukea. Ennen olisi naurettu turhanpäiväisten tukien saajalle, joka ei itseään osaa elättää! Armeijan päivärahojen jälkeen en ole valtiolta mitään saanut, enkä ottaisi vaikka tarjottaisiin!
Mikä siinä nyt on, että te jästipäät ette ymmärrä, että töihin Ei OTETA. Sama paikka on ollut auki yli puoli vuotta, tulee aina uudelleen hakuun. Perustelut: Kenelläkään hakijoista (korkeakoulutetut) ei ole alan työkokemusta.
Jos nuo tyhjäpäät olisivat palkanneet jonkun hakijoista, niin sillä hakeneella olisi nyt yli puoli vuotta alan työkokemusta.
Ei ole tarkoituskaan palkata. Ilmoitus on pitänyt laittaa jotta voi näyttää työkkärille että haettu on, tarve on, mutta soveltuvia tekijöitä ei palkkasuhteeseen löydy. Valitettavasti, *kyynel*. Saavat sitten ilmaistekijän. Kun hänen pesti loppuu, "haetaan" jälleen ja sama uudelleen. On se vaan kumma kun ketään osaavaa ei löydy, mutta joku muu kuitenkin (ilmaiseksi) hommasta suoriutuu. Tässä sitä todellisuutta muille sukupolville, sinut kyllä palkataan, kunhan et vaadi palkkaa tai valtio maksaa sen. Kyllä tekijöitä aina tarvitaan, se puoli on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mestari68 kirjoitti:
Mestari68 on kyllä ihan oikeassa ja hänelle vastannut missasi pointin olemalla niin kovin nykyaikainen. Ei kato pysty ku pitäis saada kolmekybää tunti. Oikea syy: ei pysty ku ei jaksa ja ei kotisiivouksesta saa tehtyä mitään mageita päivityksiä someen.
Vastaajalle: kuinka paljon kuvittelit, että ihan tavallisesta työstä maksetaan. Itse saan sen vajaa 18 euroa, teen 160 tuntia ja säästöönkin jää vaikka pidän veroprosenttia korkeana. Moni kaveri on ihmetellyt, että miksi tehdä mitään noin paskalla palkalla. No koska olen tehnyt kohta 25 vuotta huonolla palkalla, mutta kokoajan. Siksi. Aina löytyy joku syy miksi ei voi tehdä. Mitä jos vaan tekisi? Ei pahalla vaan ihan ideana. Käyttäisi energiansa johonkin muuhun kuin tavallisen työn välttelyyn ja syiden keksimiseen.
Anteeksi vain, mutta mikä hiton järki on pitää veroprosentti korkeana, siis antaa valtiolle yli vuokdeksi rahaa korotta? Järkevämpää olisi laittaa prosentti kohdilleen (tai jopa hiukan alalkanttiin) ja laittaa raha tekemään työtä eli sijoittaa. Arvoyhtiöt maksaa vuosittain yli 6% osingot eli "korot" osakkaille.
- eri -
Ei siinä mitään järkeä olekaan, tykkään vaan ajatuksesta, että piffaan Sannalle pari pennosta aamupalaan.
Ei mutta tosissaan vastaten niin alallani on mahdollista tehdä ylitöitä ja välillä on tilanne, että ollakseen hyvä työntekijä pitää joustaa ja tehdä. En viitsi kesken kautta muuttaa prosenttia, joten pidän sen varalta korkeana. Dorkaa juu, mutta aika pienistä summista näillä tuloilla kuitenkin puhutaan ja se palautus on aina ihana saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiken hävettää lukea, kuinka helpolla lapset ja nuoret nykyään pääsevät. Synnyin sotien jälkeen ja sain käydä vain pari vuotta kansakoulua kunnes piti isän kanssa lähteä metsätöihin. Ensin autoin karsimisessa ja pinoamisessa, mutta kun kasvoin ja voimat karttuivat niin pääsin omiakin urakoita tekemään. Ei ollut tuolloin moottorisahoja metsäkoneista puhumattakaan! Jäi koulut käymättä mutta työntekoon kyllä oppi. Tämä jää nykynuorilta tajuamatta, kun on kaiken maailman tuet ja sun muut ilmaiset rahat. On asumistukea, työttömyystukea, toimeentulotukea, opintotukea. Ennen olisi naurettu turhanpäiväisten tukien saajalle, joka ei itseään osaa elättää! Armeijan päivärahojen jälkeen en ole valtiolta mitään saanut, enkä ottaisi vaikka tarjottaisiin!
vaikka tarjottaisiin!
Sinun pitäisi ennemminkin hävetä eläkekusetusta minkä teitte erityisesti lastenne kustannuksella. Ethän sinäkään itseäsi elätä , vaan meidän maksamilla eläkemaksuilla loisit. Kovin mahtavaa ja katteetonta puhetta nettosaajalta. Ennen ehkä olisi naurettu tukien saajille, kun niitä ei juuri teidän tarvinnut maksaa. Voin sanoa, että nyt kun niitä maksan teille , niin ei naurata. Siksi tyyristä hommaa se teidän elättäminen on.
No mietippä sitten omia elättäjiäsi. Heitä ei paljoa tule olemaan koska syntyvyys vaan laskee ja heillä aivan sama kitinä. Suomessa kun on kaksijakoinen eläkejärjestelmä jossa samaan aikaa kerrytetään omaa eläkettä että maksetaan eläkkeellä olevien eläkettä eli jako ja rahastoitava eläkejärjestelmä. Siitä puhtaasta jakojärjestelmästä maksetaan ainoastaan yrittäjien ja maatalousyrittäjien eläkkeet ja pienet kansaneläkkeet. Toisekseen ongelmaahan ei olisi jos syntyvyys olisi edes hetkittäin samaa tasoa kuin se oli sotien jälkeen. Ihmisten elintaso on silti korkeampi kuin koskaan ja vaan jaksetaan valittaa oikeasti toisten eläkkeistä jotka ei todellakaan monella päätä huimaa. Esim. oma työttömyyskorvaukseni tai sairaspäivärahani olisi suurempi kuin äitini eläke. Ja molemmat minäkin saisin aika pienellä panostuksella tämän yhteiskunnan yhteiseen kirstuun. Sinä maksat omaa ja muiden terveydenhoitokuluja ja työttömyyttä kuten minäkin. Vastineeksi tässä maassa saa kuitenkin sille rahalle paljon. Se on vaan paljon helpompi maksella esim. niitä terveydenhoitokuluja työssäkäyvänä kuin eläkeläisenä. Äitini on kyllä sen pienen eläkkeensä ansainnut. Tehnyt sitä vasten pienipalkkaista työtä josta on maksanut omistusasunnon ja kasvattanut yksinhuoltajana kaksi lasta. Ei meillä ollutkaan mitään ylimääräistä lapsena mutta oli siisti koti, ruokaa ja puhtaat ehjät vaatteet. Siinä oli se mihin se kaikki raha meni. Ei tehty ulkomaanmatkoja, ei ollut autoa ja leivän päällä oli halvinta lauantaimakkaraa. Nyt on ihmisillä kaikki nurkat täynnä. Kaikenlaista hienoutta mikä hetken päästä on kaatopaikalla kun pitää taas uutta saada. On pari autoa ja lomareissuja joka vuosi etelään. Käydään hienoissa ravintoloissa, hieronnassa ja kampaajalla. Ja sitten vielä kehdataan valittaa toisten eläkkeestä kun itse saisi moninkertaisen eläkkeen kun laittaisi siitä edes osan säästöön eikä se elintaso siitä mihinkään heilahtaisi. Mutta jokainen tekee omat valintansa, toiset hyviä ja toiset huonoja.
Ongelman ydin on vanhat ihmiset, jotka jumittavat niin ettei 40+ -50 ikäisten lasten elämä etene.
Meillä tämä jumitus kohdistuu mökkeihin, niiden hallintaan ja remontteihin.
Nuoremmat kelpaavat kyllä tekemään työtä. Heidän perheilleen, joissa on jo isoja lapsia, ei ole tilaa. Osa ottaa tilansa toisilta sukulaisilta, niin että yhden-kahden kiukkupussin/höperön ongelmat leviävät seuraavaan ja sitä seuraavaan sukupolveen.
Pahimmassa tapauksessa heillä on elossa olevia sisaruksia, joiden kesken ei päästä kunnolla sopuun mistään mikä liittyy omistukseen.
Jee! Eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse erityisen onnekas oman ikäluokkani edustaja. 29 -vuotiaana minulla on maisterin paperit, opiskeluaikana saatu vakituinen virka koulutukseen ja työn vaativuuteen nähden huonolla palkalla, kolme lasta ja auto. Olen vieläpä naimisissa lasten isän kanssa ollut jo 10v. Käytännössä siis elän hyvin boomerielämää.
Yhtä en kuitenkaan tule saamaan ja se on eläke. Hieman ottaa päähän maksaa 2500e palkasta 800e erilaisia maksuja, joista melkein puolet on eläkemaksuja. Joita en siis tämän maallisen vaelluksen aikana tule enää näkemään. Haluaisin jatkaa boomerielämääni myös eläkkeellä, josta kykenisin aidosti nauttimaan edes muutaman vuoden terveenä.
Eiköhän sinulla ole varaa pistää edes hieman syrjään kuukaudessa vapaaehtoiseen eläkevakuuteen. Kyllä sinä monesta palkasta perittävästä maksusta nautit ihan elinaikanasi. Varmasti olet sinä ja lapsesi joutunut käyttämään elämäsi aikana terveyspalveluja, jos jäät työttömäksi et sentään joudu nälkiintyneenä taivasalle kun saat työttömyystukea, mahdollista asumistukea ja harkinnanvaraista toimeentulotukea. Nämä kun ovat meille niin automaattisia tukia niin ei niitä osata arvostaa joihin jokainen on oikeutettu kuitenkin sillä pienellä maksulla palkasta. Paljon huonompi tilanne olisi jos sairastuttuasi joutuisit maksamaan koko hoidon kustannukset omasta pussistasi tai työttömänä ei tulisi elämiseen rahaa mistään. Itse olen joutunut tai sanoisinko paremminkin saanut käyttää paljon julkisia terveyspalveluja joiden todellisia kustannuksia en ikinä olisi pystynyt maksamaan. Mielummin maksan pienen osan siitä että on turvaa kun kaikki ei mene hyvin joko minulla tai jollain toisella.
Muuten hyvä, mutta vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen ei kyllä kannata rahojaan laittaa! Niitä ei sielä saa kesken pois, jos vaikka joku yllättävä käänne elämässä tulee.
Järkevämpää olla itse itsensä "eläkevakuuttaja" ja laittaa säännöllisesti säästöjään osakkeisiin, rahastoihin, debentuurilainoihin, säästötilille tai kaikkiin niistä. Mikä itselle tuntuu sopivimmalta vaihtoehdolta.
Neuvoja voi kysyä ja sijoittamista opiskella. Itse päädyin osakesijoittamiseen, enkä ole katunut, vaikka 6 vuoteen on pari alamäkeä osunut.
Väärin. Siellä ne on ilman riskiä takuulla hyvässä jemmassa eläkeikään asti, tietyin poikkeuksin, toisin kuin sinä voit mennä sijoituksinesi sinne alamäkeen kuten on monelle käynyt. Nämä poikkeukset eläkkeen ennakkoon nostamiseen ovat yli vuoden jatkunut työttömyys, työkyvyttömyys, avioero tai puolison kuolema. Että ei liian ahneelle aivan oivallinen tapa kartuttaa sitä eläkettä.
Sinä voit eläkevakuutuksinesi kuolla jo ennen eläkeikää ja niin haihtui säästösi ilmaan. Tai oikeammin eläkevakuutusfirmon pomojen bonuksiin. Mutta jatka toki miljoonatuloisten lihottamista roposillasi.
Tähän mennessä nähdyn, yli 100-vuotisen ajanjakson aikana sijoitusten markkina-arvot ovat AINA toipuneet pudotusta korkeammalle tasolleen ja jatkaneet siitä kohti uutta huippuennätystään. Pörssissä sijoitusten arvo tuplaantuu noin 7 vuodessa, tämä siis on toteutunut tuon tähän mennessä nähdyn pörssihistorian aikana.
Taas väärin. Kuolemanvaraturva siirtää varat perikunnalle korkoineen. Kun et kerran tiedä vapaaehtoisesta eläkevakuutuksesta mitään, niin olisiko jo aika olla hiljaa niin voit keskittyä siihen sijoittamiseen kun se kerran on oma valintasi.
nämä samat ikäluokat myös jumittaa töissä yli eläkeiän ja palkkaa toisia saman ikäisiä niihin työtehtäviin. Tämä etenkin leppoisissa toimistotöissä, missä voi istua ja juoda kahvia päivät läpeensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä nyt on, että te jästipäät ette ymmärrä, että töihin Ei OTETA. Sama paikka on ollut auki yli puoli vuotta, tulee aina uudelleen hakuun. Perustelut: Kenelläkään hakijoista (korkeakoulutetut) ei ole alan työkokemusta.
Jos nuo tyhjäpäät olisivat palkanneet jonkun hakijoista, niin sillä hakeneella olisi nyt yli puoli vuotta alan työkokemusta.
Jos nyt nousukauden aikana ei pysty työllistämään itseänsä niin voi katsoa peiliin. Vikaa on joko osaamisessa, asuinpaikassa, työhaluttomuudessa tms. Kannattaa päivittää osaaminen ja muuttaa pois sieltä pikkupaikkakunnalta.
Työntekikjöistä on pulaa vaikka kuinka monella alalla ja kaikki osaajat löytävät varmasti työtä. Vasta kuukausi sitten ammattiin valmistuvat kehuivat kuinka töitä löytyy ravitsemusalalta tai rakennusalalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt nousukauden aikana ei pysty työllistämään itseänsä niin voi katsoa peiliin. Vikaa on joko osaamisessa, asuinpaikassa, työhaluttomuudessa tms. Kannattaa päivittää osaaminen ja muuttaa pois sieltä pikkupaikkakunnalta.
Työntekikjöistä on pulaa vaikka kuinka monella alalla ja kaikki osaajat löytävät varmasti työtä. Vasta kuukausi sitten ammattiin valmistuvat kehuivat kuinka töitä löytyy ravitsemusalalta tai rakennusalalta.
A) ei löydy B) ne alat on silputtu ja kupattu henkihieveriin. Niissä ei ole tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
nämä samat ikäluokat myös jumittaa töissä yli eläkeiän ja palkkaa toisia saman ikäisiä niihin työtehtäviin. Tämä etenkin leppoisissa toimistotöissä, missä voi istua ja juoda kahvia päivät läpeensä
Mikä siiinä mättää että työtä ei saisi tehdä eläkeiäin yli jos kiinnostaa. Monella alalla on osaajapulaa ja eläkeläiset auttavat sen mitä eläkepäiviltään ehtivät. Ainakin terveydenhuollossa ollaan kiitollisia ylimääräisestä avusta niin että vakihenkilöstön ei tarvitse tehdä tuplavuoroja.
Toki monella alalla on tehostamistoimia tehty niin että ylimääräisiä paperinpyörittäjiä ei enää tarvita. Ainakaan kuntien ja valtion hallinnossa eläkkeelle jäävien työt on jaettu muille eikä uusia työntekijöitä juuri ole tarvittu. Jossain haavetodellisuudessa elät jos kuvittelet että leppoisia hallintohommia riittää jatkossa.
Nykyään alalla kuin alalla on tuottovaatimuksia ja tehostamistoimia tehdään oli kyse yksityisen puolen toiminnasta tai julkishallinnosta. Yksityispuolella kilpailu pakottaa uudistumaan ja julkisella puolella palvelujen tarve kasvaa kun samaan aikaan rahaa ei tule lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vaikka tarjottaisiin!
Sinun pitäisi ennemminkin hävetä eläkekusetusta minkä teitte erityisesti lastenne kustannuksella. Ethän sinäkään itseäsi elätä , vaan meidän maksamilla eläkemaksuilla loisit. Kovin mahtavaa ja katteetonta puhetta nettosaajalta. Ennen ehkä olisi naurettu tukien saajille, kun niitä ei juuri teidän tarvinnut maksaa. Voin sanoa, että nyt kun niitä maksan teille , niin ei naurata. Siksi tyyristä hommaa se teidän elättäminen on.
Mikä teillä nuorilla on oikein meitä vanhempia ihmisiä vastaan. Verot ja eläkemaksut olemme maksaneet aikanaan kovimman kautta ja palkkioksi siitä saamme vielä maksaa pienestä eläkkeestämme VEROA!
Veroa jolla teidän nuorten koulut ja asumiset maksetaan meidän pienituloisten eläkeläisten kustannuksella. Kysyn vaan, että ettekö te osaa yhtään hävetä kuinka vähän arvostatte sitä kuinka etuoikeutettuja te olette ja kuinka helpolla te pääsette? Menisitte tekin TÖIHIN ja ansaitsisitte oman ELANTONNE, ettekä eläisi yhteiskunnan syöttöporsaina!
Hävetkää!
Vierailija kirjoitti:
Yli 45 vuotiaita alettiin heittää pois jo 90-luvun lamassa ja sama meno on jatkunut siitä asti, ehkä jossain kunnantalon tai valtion yliaktuaarin alajaoston toimiston takahuoneessa vielä onnistuu em.toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mestari68 kirjoitti:
Ostatko työvälineet itse ja kuljetat niitä omalla autolla?
Kuinka monta lasta sinulla on?
En osta, mutta oma auto on. Pahimmillaan tilanne on ollut sellainen, että olisin tienannut enemmän työttömänä. Tunnistin kuitenkin mahdollisuuden ja tein samassa yrityksessä myöhemmin ulkomaankomennuksen josta sain ison kasan rahaa päivärahoina ja arvokasta kokemusta, jonka myöhemmin hyödynsin opettelemalla uuden kielen. No se ei ikuisesti kantanut, koska tehdas muutti, mutta jatkoin toiseen työhön. Jos olisin silloin vaan todennut, että ei kantsi niin olisin varmaan kortistossa ja nyt itkisin täällä, että möyh möyh ei kannata kympin tunti tehdä.
Työnantajat yleensä arvostavat tekijöitä. Eivät tekosyiden keksijöitä. Kun kokemusta on sieltä täältä ja kaikki todistaa yritystä sekä halua tehdä on työllistyminen usein helppoa. Olet työputkessa kortiston sijaan. Se näkyy joka tasolla duunarista herraan. Kaikkea ei vaan kannata arvioida sen välittömän hyödyn mukaan. Välillä hyöty löytyy kontaktista tai ihan vaan siitä, että oli töissä eikä kikkaillut ansiosidonnaisilla alkoholismia ja katkeruutta kehittäen.
Kyllä eläkeläisetkin ovat olleet työttömänä ja saaneet ansiosidonnaista. Ja eikös asfalttimiehet ole talven työttömänä?
Olen ollut monessa työpaikassa ja saanut hyvät työtodistukset, mutta nykyään saa työntekijöitä valtion maksamalla palkkatuella ja työmarkkinatuella, aina otetaan uusi vastaava tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) ei löydy B) ne alat on silputtu ja kupattu henkihieveriin. Niissä ei ole tulevaisuutta.
Jos on asennevamma työstä niin ei varmasti löydy työnantajaa. Katso peiliin niin löydät syyn miksi työtä ei tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Liittyykö tämä jotenkin suuriin ikäluokkiin?
No sinähän sen sanot: työkkärissä on turva. Ja sitten teistä kaikista tulee katkeria mummonhakkaajia ja perintöjen perään kuolaajia kun ette enää saakaan töitä kun ette ole tajunneet, että ne "huonostikin palkatut ja vähemmän seksikkäät" työt voivat olla portti eteenpäin. Vissi on vaan, että työkkärieduilla ja sossueduilla elävä menettää ihmisarvonsa.