Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta

Vierailija
27.06.2021 |

Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).

Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.

Kommentit (19798)

Vierailija
21/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuoden päästä sun lapset toteaa sun ikäluokasta samaa.....

Höpöhöpö. Näitä vanhemmat ja näitä nuoremmat ikäluokat on ihan ymmärräväisiä ja avarakatseisia. Suurissa ikäluokissa jostain syystä kytee mystinen narsismioireinen paremmusaate. Heillä on kaikki ollut elämässä helppoa. Omaisuus oli jo maksettu niillä kovilla palkoilla kun lama iski, niin mitään eivät edes menettäneet.

Kansallinen sisaruuskateus.

Vierailija
22/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanne on todella tuollainen kuin ap kertoo niin vain poikkeuksellisen tyhmät menevät kuuntelemaan arvostelua joka etukäteen tiedossa. Halveksivat teitä ja nuorempi sukupolvi menee nöyränä paikalle vain siitä ilosta että pääsee heidän mökille? Vai onko pelkona että perintöosuus pienenee jos ei tarpeeksi nöyrää esitä?

Ei ne vanhukset enää muutu joten ainoat vaihtoehdot on jatkaa kuten ennenkin ja ulista sen jälkeen tai olla tapaamatta heitä. Jokaisen oma valinta. Minä valitsin jälkimmäisen mutta näköjään alapeukuttajat ovat niitä ulisijoita. Ainoa mikä pysyy että ne suuren ikäluokan suvun jäsenet jotka halveksineet teitä tähänkin asti tekevät niin jatkossakin. Mutta nielkää ihmeessä nöyrinä kaikki.

Halveksivat? Ehkä he eivät vaan ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kansakoulussa varmaan koulutettiin hyvin työmiehiä mut nykykouluja kiinnostaa vaan veronmaksajien rahojen varastaminen sit niille loisille on viel pakko maksaa veroa vaikka ei haluaisi. En tiiä millä nimellä niitä voi kutsua. mafia tai joku korruptoitunut organisaatio juttu.

Vierailija
24/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se sukupolvien välinen kuilu.

Sodan jälk. suurikäluokka onnistui ajoittamaan syntymäaikansa hyvin.

Mutta henkinen loikka uuninpankolta olohuoneen sohvalle oli liian nopea, kun sivistys ei seurannut mukana.

Vierailija
25/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi päästään kohta kapitalismista, ja kaikki saavat yhtä paljon.

Ei kapitalismin ainoa vaihtoehto ole valtio-omisteinen kommunismi. Onneksi toisaan nuo näin luulevat ikäluokat kuolee kohta pois ja nuoret pääsevät rakentamaan parempaa maailmaa, mikäli siitä on näiden mallorcalla ravaavien kulutusikäluokkien jälkeen mitään jäljellä.

"Tämä sukupolvi ei säästä/eikä seuraavalla ole,mitä säästellä. "

Vierailija
26/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se sukupolvien välinen kuilu.

Sodan jälk. suurikäluokka onnistui ajoittamaan syntymäaikansa hyvin.

Ei helvetti, itsekö sen syntymäajan pystyi ajoittamaan?

Vierailija
27/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan suuriin ikäluokkiin mahtuu monenlaisia ihmisiä. Kuvailemasi kaltaisia on varmaankin olemassa, sitä en epäile yhtään, ( harvinaisen typeriä kommennteja muuten). On olemassa myös toisenlaisia. Ehkä he seuraavat aktiivisemmin maailman tapahtumia ja osaavat ajatella. Koulutustasokaan ei tuohon välttämättä vaikuta.

Mutta ylipäätään suurilla ikäluokilla on ollut valtavan erilaiset lähtökohdat, lapsuus, nuoruus,kasvatus,koulutus. Siinä mielessä pystyn heitä ymmärtämään, mutta en tiedä jaksaisinko itse kuvailemasi kommentteja kuunnella. Ainahan voit yrittää keskustella asioista heidän kanssaan. Oletko kokeillut?

Telkkarissa haastateltiin Fukushiman onnettomuuden aikaan muutamaa 55-65-vuotiasta. Siinä tikkitakkitantat silmälasivitjoissaan änkyttivät että "voi voi kun en ole tätä seurannut niin en osaa vastata". Sit kysyttiin, että mitä mieltä on, pitäisikö Suomessa olla enemmän tai vähemmän ydinvoimaa. "Voi kun minä en näistä asioista tiedä, en yhtään osaa sanoa."

Tämä on vain yksi esimerkki, mutta eivät nämä tuon ikäiset tantat ja ukonjäärät seuraa maailman tapahtumia eivätkä perehdy mihinkään. Äänestetään sitä "mukavaa miestä, joka tarjosi vaaliteltalla juhla mokkaa ja Fazerin konvehtia ja joka sanoi että jokainen on itsestään vastuussa" eikä sekuntiakaan perehdytä siihen ehdokkaaseen tavoitteineen. Kunhan oli hyvä slogan ja Juhla Mokkaa. "En minä tuota politiikkaa seuraa, mutta kyllä eläkkeet pitäisi olla meillä paremmat".

Nykynuoret eivät edes tule saamaan mitään eläkkeitä, saati että jäisivät eläkkeelle 60-vuotiaina.

Sitten on tämä sodan sukupolvi, eli näiden palikoiden vanhemmat. He kyllä seuraavat politiikkaa, maailman uutisia ja yhteiskunnan ilmiöitä paljon aktiivisemmin, ja ennen kaikkea osaavat keskustella ilman tuomitsemista ja narsismia.

Vierailija
28/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan suuriin ikäluokkiin mahtuu monenlaisia ihmisiä. Kuvailemasi kaltaisia on varmaankin olemassa, sitä en epäile yhtään, ( harvinaisen typeriä kommennteja muuten). On olemassa myös toisenlaisia. Ehkä he seuraavat aktiivisemmin maailman tapahtumia ja osaavat ajatella. Koulutustasokaan ei tuohon välttämättä vaikuta.

Mutta ylipäätään suurilla ikäluokilla on ollut valtavan erilaiset lähtökohdat, lapsuus, nuoruus,kasvatus,koulutus. Siinä mielessä pystyn heitä ymmärtämään, mutta en tiedä jaksaisinko itse kuvailemasi kommentteja kuunnella. Ainahan voit yrittää keskustella asioista heidän kanssaan. Oletko kokeillut?

Telkkarissa haastateltiin Fukushiman onnettomuuden aikaan muutamaa 55-65-vuotiasta. Siinä tikkitakkitantat silmälasivitjoissaan änkyttivät että "voi voi kun en ole tätä seurannut niin en osaa vastata". Sit kysyttiin, että mitä mieltä on, pitäisikö Suomessa olla enemmän tai vähemmän ydinvoimaa. "Voi kun minä en näistä asioista tiedä, en yhtään osaa sanoa."

Tämä on vain yksi esimerkki, mutta eivät nämä tuon ikäiset tantat ja ukonjäärät seuraa maailman tapahtumia eivätkä perehdy mihinkään. Äänestetään sitä "mukavaa miestä, joka tarjosi vaaliteltalla juhla mokkaa ja Fazerin konvehtia ja joka sanoi että jokainen on itsestään vastuussa" eikä sekuntiakaan perehdytä siihen ehdokkaaseen tavoitteineen. Kunhan oli hyvä slogan ja Juhla Mokkaa. "En minä tuota politiikkaa seuraa, mutta kyllä eläkkeet pitäisi olla meillä paremmat".

Nykynuoret eivät edes tule saamaan mitään eläkkeitä, saati että jäisivät eläkkeelle 60-vuotiaina.

Sitten on tämä sodan sukupolvi, eli näiden palikoiden vanhemmat. He kyllä seuraavat politiikkaa, maailman uutisia ja yhteiskunnan ilmiöitä paljon aktiivisemmin, ja ennen kaikkea osaavat keskustella ilman tuomitsemista ja narsismia.

100% akkurat.

Vierailija
29/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni on suuria ikäluokkia ja jäi eläkkeelle valtion hommista 58-vuotiaana. Siis 58-vuotiaana! Se on ihan uskomatonta. Minun pitäisi olla töissä 68-vuotiaaksi ja väitän, että raskaammissa hommissa. Eipä sillä, isäni on mukava mies, mutta silti tässä on mielestäni aika tavalla epäoikeudenmukainen asetelma. 

Vierailija
30/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmasti paljon asioita, joita suuret ikäluokat eivät tämän päivän todellisuudesta tajua. Mutta on varmasti myös paljon asioita, joita me emme heidän silloisesta todellisuudestaan tajua. Me näemme vain sen, minkä he saivat helpolla ja he näkevät vain sen, minkä me saamme helpolla. Jokaisella ikäpolvella on omat helppoutensa ja vaikeutensa, eikä niitä voi todella tajuta kuin sen ikäpolven edustajat.

Tuota...jo lukiolainen ymmärtää melko helposti vaikkapa tunnelointimikroskoopin toimintaperiaatteen...mikäli niin haluaa.

Nuo mainitsemasi asiat ovat monta kertaluokkaa helpompia ymmärrettäviä.

Vierailija
31/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatan kuvitella, mutta jotenkin tuntuu että jopa isovanhempieni sotasukupolvi oli ymmärtävämpää ja mukavampaa kuin lapsensa, eli suuret ikäluokat. Ehkä se ylimielisyys on tullut helpon materian mukana. Asuntolainan söi inflaatio ja kansakoulupohjalla pääsi etenemään johtajan hommiin.

Sota-ajan eläneet ymmärsikin että kaikki ei mene niin kuin haluaisi, eikä se ole omista valinnoista kiinni.

Mutta nämä sodan jälkeen syntyneet ovat saaneet kaiken helpolla ja kuvittelevat sen olevan omaa ansiotaan.

Eivät ne kaikki saaneet helpolla montaakaan asiaa ennen 1980-lukua. Vauhti kiihtyi keski-iässä, eikä ole sen jälkeen juuri pysähtynyt. Siinä kohdassa elämää tullutta hyvinvointia ei osaa arvostaa.

Tosin tolloja syntyi myös 1960-luvulla. Näillekään ei mikään riittänyt, vaikka lama vei.

Vierailija
32/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kansakoulussa varmaan koulutettiin hyvin työmiehiä mut nykykouluja kiinnostaa vaan veronmaksajien rahojen varastaminen sit niille loisille on viel pakko maksaa veroa vaikka ei haluaisi. En tiiä millä nimellä niitä voi kutsua. mafia tai joku korruptoitunut organisaatio juttu.

Olipa sellaista tekstiä, että ei varmaan ole enää tuon tason sivistyskuoppa tilkittävissä edes koulutuksella. Organisaatio juttu. Kiitos osallistumisesta, viestisi ei tuonut keskusteluun lainkaan sisältöä. Suu oli vain pakko päästä avaamaan vaikka pään läpi käy näemmä läpiveto.

Vierailija
33/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma isäni on suuria ikäluokkia ja jäi eläkkeelle valtion hommista 58-vuotiaana. Siis 58-vuotiaana! Se on ihan uskomatonta. Minun pitäisi olla töissä 68-vuotiaaksi ja väitän, että raskaammissa hommissa. Eipä sillä, isäni on mukava mies, mutta silti tässä on mielestäni aika tavalla epäoikeudenmukainen asetelma. 

Eräs eläkeläisduunari juuri kertoi, miten tienasi ihan hyvin. Hänen poikansa on pikkupomo joka tekee ympäripyöreitä päiviä saman rahan eteen.

Vierailija
34/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo eläkekusetus on ihan käsittämättömän härski veto. 

Vierailija
35/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Oma 80 vuotias isäni meni 13 vuotiaana töihin, ilman koulutusta. Samalla työnantajalla oli sitten niin pitkään kun jäi alle 60 vuotiaana eläkkeelle. Sai aravalainan, koska oli evakon lapsi, joka menetti talonsa ja maansa sodassa. Rakensi talon ja kasvatti perheen. Kuusikymppisestä asti on ollut eläkeläismies, oma tupa, oma lupa ja säästeliäästi kun elää, pärjää hyvin ja voi jopa kartuttaa pientä omaisuutta.

En usko että pääsen itse nauttimaan yli 20 vuotta turvattuja eläkepäiviä ja 13 vuotiaana olin itse yläkoulussa, valmistuin ammattiin vasta 25 - vuotiaana yliopistosta. Palkka on kuitenkin suhteessa pienempi kuin isälläni, sitä en kiellä.

Isäni ollessa nuori, ajat olivat erilaiset. Toisaalta helpommat ( työtilanne, mahdollisuus tulla toimeen omillaan) mutta toisaalta taas vaikeammat ( sodan traumatisoimat vanhemmat, lapsityövoiman käyttö, ahtaammat sukupuolirooliodotukset jne)

Pitää ymmärtää että olemme oman aikakautemme lapsia kaikki, ja mikä yhdeltä kantilta katsottuna näyttää onnekkaalta, voi toisesta näkökulmasta katsottuna huomata, että säröjä on.

Vierailija
36/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on anteeksiantamatonta, että just tällaiset tikkitakkimammat jää eläkkeelle 60-vuotiaana, ravaavat reippaana tansseissa ja matkustelevat Kanarialla, mutta kaikesta tuosta elinvoimasta huolimatta eivät lue riviäkään uutisia, eivät seuraa politiikkaa, eivät ymmärrä yhteiskunnallisia muutoksia, eivätkä osaa keskustella tai sivistää itseään. Kansakoulu käytiin aikanaan, sen jälkeen ei ole ainuttakaan kirjaa avattu, varsinkaan mitään yhteiskunnallista ja sivistävää. Ajatukset on niin omassa navassa. Sitten kyllä tuomitaan muita, varsinkin nuoria pätkätöineen.

Vierailija
37/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sukusi on tyhmä, älä leimaa muiden sukuja. Meillä ei kukaan ajattele noin. Ei edes vanhimmat.

Vierailija
38/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on aina ollut. Muistan kun aikoinaan ukkini kyseli minulta (olin juuri päässyt ripiltä) että pitääkö sinun VIELÄ käydä koulua. Vastasin, että vuosi on vielä pakko käydä, sitten ei tarvitse, jollei halua. Ukin neuvo: "Elä mee mihinkään, jää tähän äitillesi avuksi". Meillä oli siis pientila ja ukin mukaan minun olisi pitänyt jäädä äidin avuksi hoitamaan muutamaa lehmänkantturaa ja jättää koulunkäynnit sikseen. Ukki itse oli pärjännyt elämänsä käymällä kaksi viikkoa kiertokoulua.

Sanoin, että olen kyllä ajatellut mennä lukioon. Silloin ukilla oli valmiina uusi suunnitelma: "Mee sitten johonkin opettajaksi!" Niin, ukin maailmassa ylioppilaat olivat suuria herroja, jotka vain menivät minne tahtoivat ja ylioppilas oli jo valmiiksi pätevä opettaja. 

Tuo keskustelu käytiin vuonna 1978.

Vierailija
39/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ovat jo vanhuksia. Niiden juttuja pitää jo vähän "suodattaa". Äitini juttujen perusteella voisi kuvitella, että on elänyt nuoruutensa 30-luvulla... Ovat taantuneet jonnekin kummallisiin pula-aikoihin, eikä ymmärretä mitään oman kuplan ulkopuolelta. Alkaa olla niitä hetkiä, että pitää käydä välillä tarkistamassa, mitä kummallista tänään puuhataan. :/

Totta. Olen itsekin viime vuosina huomannut tuon "höpsöytymisen", eli samoja asioita jankataan. Turhapa siihen on lähteä oikomaan, ei se mitään enää auta.

1950-luvulla yritettiin unohtaa sota ja jatkettiin suoraan 1930-luvusta. Näin on sanoneet monet sen ajan eläneet.

Vierailija
40/19798 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt tulisi sota (jonkalaista ei enää voi tulla) niin löisikö nämä lökäpöksyt, sushin syöjät vihollista lesesäkillä?

Lyijyä ne vihulaiset tottelee kuten ennenkin

Älyäiskö nuo edes, miten päin pyssyä pidetään kädessä? Vellihousujen äidit ovat huolissaan, että paleleeko kullannuppua metsäkeikalla ja saako se armeijassa kunnon ruokaa. 😂

Niin kuin olivat sota-aikanakin. Sotilaat söivät kotoaan lähetettyjä ruokia, jos söivät hyvin.

Naiset kutoivat sukkia pakkaseen joutuneille miehille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi