raskaus ja keisarinleikkaus
Olen aina lykännyt lasten tekoa koska pelkään synnytystä/kipua.Olen jo 31 v. Joten kauaa en voi enää odotella.Olen itse hoito-alalla ja nähnyt kaikenlaista,synnytyksiä,keskenmenoja ym.Voinko pyytää keisarinleikkausta pelon takia??
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 19:57"]
Sisäinen pulkunnussijani heräsi. Keisarileikkaus, ei keisarinleikkaus.
[/quote]
Hahaa... Pilkunnussija, ei pulkunnussija.
Huomaattehan, osaan huomauttaa myös omista kirjoitusvirheistäni :D
sektiossakin on kipuja, tulevat tosin vasta leikkauksen jälkeen. eli jos kipua pelkäät, älä hankkiudu raskaaksi.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 19:58"]
sektiossakin on kipuja, tulevat tosin vasta leikkauksen jälkeen. eli jos kipua pelkäät, älä hankkiudu raskaaksi.
[/quote]
Sektion kivut ei ol emitään verrattuna synnytyskipuihin.
Kokemusta yhdestä alatiestä ja kolmesta sektiosta
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 19:58"]
[/quote]
Sektion kivut ei ol emitään verrattuna synnytyskipuihin.
Kokemusta yhdestä alatiestä ja kolmesta sektiosta
[/quote]
ei ehkä, mutta ap sanoi pelkäävänsä kipua
Ihmeellistä, ettei hoito-alalla oleva tiedä, että se on keisarileikkaus eikä keisarinleikkaus! Puhu (ja kirjoita) sitten mieluummin sektiosta.
Sektio on nykypäivää.
Minä en pelkää kipua, mutta en sitä ehdoin tahdoin halua jos on myös toinen vaihtoehto. Sektio oli minulle se paras tapa saada vauva maailmaan.
Kipua tietysti oli, mutta ei mitään järjetöntä. Ja ihan ne maidot ja äidinrakkaudetkin sieltä nousivat ja heräsivät.
Tiesithän, että pelkopolille voi mennä jo ennen kuin olet raskaana? Ja synnytyskipuahan voi lääkitä tosi hyvin! Sektiosta palautuminen on oikeasti paljon kivuliaampaa! Itselläkin on reumaa ja ne kivut on ihan eri luokkaa. Synnytyskipu on jotenkin positiivista kipua ja supistusten välillä on kivuton jakso, joka auttaa jaksamaan. Pitkään kestävää reumasärkyä kestän paljon huonommin, kuin lyhyttä, mutta ytimekästä supistuskipua. Ja luomuna synnytin toisen, silti oikein hyvä kokemus. Epiduraali vie parhaimmillaan kivun ihan kokonaan pois ja pahasti kipua pelkäävälle se voidaan antaa jo aikaisessa vaiheessa. Lisäannoksiakin on helppo antaa. Mene nyt heti keskustelemaan vaihtoehdoista! Sektio ei mielestäni ole mikään ratkaisu synnytyskipupelkoon!
Ei synnytyspelon takia kannata jättää lapsia "tekemättä". Mutta mitä jos kuitenkin lähtisit avoimin mielin keskustelemaan peloistasi ja huolistasi. Ehkä saisit keskusteltua peloistasi? Eiköhän se sektiokin irtoa, jos sen sitten todella haluat.
Itsekin olen hoitoalalla ja työskentelen sekä kätilöiden että gynekologien kanssa. Minusta se, että kukaan heistä ei halua sektiota, kertoo asian vakavuudesta paljon. Eli jos sektio olisi pikkujuttu ja turvallinen synnytystapa, niin luulisi, että kaikki asian parissa työskentelevät haluaisivat aina ja ehdottomasti sektion...
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 20:37"]
Mutta mitä jos kuitenkin lähtisit avoimin mielin keskustelemaan peloistasi ja huolistasi.
[/quote]
Suosittelen ehdottomasti tätä!
Terv. entinen pelkosynnyttäjä
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 20:31"]
Tiesithän, että pelkopolille voi mennä jo ennen kuin olet raskaana? Ja synnytyskipuahan voi lääkitä tosi hyvin! Sektiosta palautuminen on oikeasti paljon kivuliaampaa! Itselläkin on reumaa ja ne kivut on ihan eri luokkaa. Synnytyskipu on jotenkin positiivista kipua ja supistusten välillä on kivuton jakso, joka auttaa jaksamaan. Pitkään kestävää reumasärkyä kestän paljon huonommin, kuin lyhyttä, mutta ytimekästä supistuskipua. Ja luomuna synnytin toisen, silti oikein hyvä kokemus. Epiduraali vie parhaimmillaan kivun ihan kokonaan pois ja pahasti kipua pelkäävälle se voidaan antaa jo aikaisessa vaiheessa. Lisäannoksiakin on helppo antaa. Mene nyt heti keskustelemaan vaihtoehdoista! Sektio ei mielestäni ole mikään ratkaisu synnytyskipupelkoon!
[/quote] Ai jaa, mikä siinä on kivuliaampaa?!?!!? :O Ainut mikä mulla sektiossa/sen jälkeen teki kipeää oli jälkisupistukset, jotka ymmärtääkseni jokainen äiti kokee synnytystavasta riippumatta? Sairaalassa ne alatiemammat istui renkaitten päällä ja kulki kuin mummelit, kipeinä kuin mikä. Mä olin about 24h, jona aikana en saanu nousta, pois pelistä, sen jälkeen pystyin olemaan ja toimimaan ihan normaalisti...
Kiitos vastauksista.Mulla paheni tää synnytyspelko varmaan siksi kun ystäväni sai synnytyksessä pahan repeämän,jouduttiin peräreikääkin ompelemaan, oli tosi kipeänä vielä 2kk synnytyksen jälkeen.
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 20:31"]
[/quote] Ai jaa, mikä siinä on kivuliaampaa?!?!!? :O Ainut mikä mulla sektiossa/sen jälkeen teki kipeää oli jälkisupistukset, jotka ymmärtääkseni jokainen äiti kokee synnytystavasta riippumatta? Sairaalassa ne alatiemammat istui renkaitten päällä ja kulki kuin mummelit, kipeinä kuin mikä. Mä olin about 24h, jona aikana en saanu nousta, pois pelistä, sen jälkeen pystyin olemaan ja toimimaan ihan normaalisti...
[/quote]Mulla ei edes ne jälkisupistuksetkaan tuntuneet missään, kun ne tuli siinä vaiheessa, kun oli vielä kipulääkkeitä enemmän. Mä kyllä uskon, että keisarileikkauksella pääsin todellakin helpommalla, eikä kaduta. Tyytyväinen olen. Tietty voisin olla toista mieltä, jos virtsarakkoon ois tökkästy viilto, olisin saanut hengitysvaikeuksia niistä puudutteista ja vaikkapa jonkun keuhkoveritulpan ja haavatulehduksen. Mutta olin näistä tietoinen ja silti valitsin keisarin.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 20:37"]Ei synnytyspelon takia kannata jättää lapsia "tekemättä". Mutta mitä jos kuitenkin lähtisit avoimin mielin keskustelemaan peloistasi ja huolistasi. Ehkä saisit keskusteltua peloistasi? Eiköhän se sektiokin irtoa, jos sen sitten todella haluat.
Itsekin olen hoitoalalla ja työskentelen sekä kätilöiden että gynekologien kanssa. Minusta se, että kukaan heistä ei halua sektiota, kertoo asian vakavuudesta paljon. Eli jos sektio olisi pikkujuttu ja turvallinen synnytystapa, niin luulisi, että kaikki asian parissa työskentelevät haluaisivat aina ja ehdottomasti sektion...
[/quote]
Juuri näin. Pelkopolilla pyritään käsittelemään pelkoa, ymmärtämään sitä ja etsitään juuri sille synnyttäjälle sopivin synnytystapa. Sektio ei ole mikään yleispätevä ratkaisu kaikille synnytyspelkoisille! Itse olen kätilö ja pelkään sektioon joutumista. En tun
ne yhtään kolleegaa, joka vapaaehtoisesti valitsisi sektion. On kuitenkin tilanteita, jolloin sektio on turvallisempi vaihtoehto. Sektiosta toipuminen on hyvin yksilöllistä, toiset toipuvat nopeasti ja kivut pysyvät lääkityksen voimalla hallussa, toiset ovat hyvinkin kipeitä. Hyvä kivunlievitys voi kyllä tehdä alatiesynnytyksestäkin lähes kivuttoman. Mene reippaasti pelkopolille juttelemaan peloistasi!
Ja mun ystävä sai haavainfektion ja makasi haava avoimena useita viikkoja sairaalassa. Haavaa hoidettiin vetyperoksidilla kuohuttamalla. Piti odottaa, että syvä haava puhdistui a parani pohjalta asti. Että puolensa kaikella...
Nro16 minulla sama juttu. Vajaa 24h pötköttelin sängyssä sektion jälkeen ja siitä sitten jalkeille ja menoksi. Katselin myös kauhulla mammoja jotka todellakin näyttivät kärsiviltä uimarenkaidensa päällä. Ilmeet olivat osalla todella tuskaisia ja ei siinä tuntunut se vauvan läheisyys paljoa kiinnostavan.
Onko kukaan ajatellut miksi esim: Victoria Beckham, Madonna, yms. super-julkkikset eivät synnytä alakautta? Jos siis kerta sektio on niin vaarallinen.
Hätäsektio voikin olla vaarallinen jos sattuu joku räpelö harjoittelija leikkaajaksi.
Suosittelen myös ottamaan hieman selvää kuka on osaava kirurgi näihin sektio leikkauksiin. Kirurgeissakin kun on eroja.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 20:37"]Ei synnytyspelon takia kannata jättää lapsia "tekemättä". Mutta mitä jos kuitenkin lähtisit avoimin mielin keskustelemaan peloistasi ja huolistasi. Ehkä saisit keskusteltua peloistasi? Eiköhän se sektiokin irtoa, jos sen sitten todella haluat.
[/quote]
Juuri näin. Pelkopolilla pyritään käsittelemään pelkoa, ymmärtämään sitä ja etsitään juuri sille synnyttäjälle sopivin synnytystapa. Sektio ei ole mikään yleispätevä ratkaisu kaikille synnytyspelkoisille! Itse olen kätilö ja pelkään sektioon joutumista. En tun
ne yhtään kolleegaa, joka vapaaehtoisesti valitsisi sektion. On kuitenkin tilanteita, jolloin sektio on turvallisempi vaihtoehto. Sektiosta toipuminen on hyvin yksilöllistä, toiset toipuvat nopeasti ja kivut pysyvät lääkityksen voimalla hallussa, toiset ovat hyvinkin kipeitä. Hyvä kivunlievitys voi kyllä tehdä alatiesynnytyksestäkin lähes kivuttoman. Mene reippaasti pelkopolille juttelemaan peloistasi!
[/quote]
Hyvin kirjoitettu!
Omaa suhdetta kipuun voi myös pohtia etukäteen. Kipu sattuu eikä ole kivaa, mutta synnytyksessä kivulla on tarkoitus (supistukset avaavat kohdunsuuta, jotta vauva pääsee sieltä ulos) ja se loppuu, kun synnytys loppuu. Synnytin viikko sitten ja avautumisvaihe oli nopea, mutta erittäin kivulias. Ponnistusvaihe oli myös kivulias avonaisen tarjonnan takia, mutta kipu loppui, kun vauva syntyi ja olin tosi hyväkuntoinen, virkeä ja positiivisella mielellä synnytyksen jälkeen (epikriisiinkin on kirjattu "tyytyväinen äiti".
Tuo on ihan puppua, että aistien jälkeen olisi synnyttäjät kipeämpiä, kuin sektion! Epparin jälkeen voi hetken istuminen olla haastavaa, mutta todella harva on oikeasti pahasti kipeä. Jälkisupistuksiin riittää Burana tai kaksi. Sektion jälkeen kipulääkitys on ihan eri luokkaa ja pelkkä kyljen kääntö sängyssä monille alkuun hankalaa, vauvaa ei pysty itse nostamaan, imetysasennon löytäminen hankalaa, kohdun painaminen paljon kivuliaampaa, ensimmäiset nousuyritykset kivuliaita ja kävely hidasta jne. Kipulääkkeet myös lamaavat suolistoa, mikä lisää ilmakkuutta ja merkittävästi myös kipua. Ne, jotka toipuvat huonosti eivät liiku siellä lapsivuodeosaston käytävillä! Tietenkin paha repeäminen voi olla myös kivulias, mutta se on harvinainen komplikaatio. Arvatkaa sattuuko sektiohaavan tulehtuminen?
Sisäinen pulkunnussijani heräsi. Keisarileikkaus, ei keisarinleikkaus.