Lastensuojelun neronlleimauksia
Olen lukenut netistä juttuja, joiden mukaan lapsi voi joutua huostaanotetuksi jos esimerkiksi äiti tekee väärällä tavalla makaronilaatikkoa
Hiukan liian naurettavaa ollakseen totta..Vai onko?
Minä olen kolmevuotiaan pojan isä ja olen nyt ollut Vantaan lastensuojelun kanssa tekemisissä kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla tapaus oli seuraava:
Oli syksy, menin pojan kanssa leikkipuistoon ja kesäkengät olivat hukassa. Panin siis jalkaan talvikengät, kun ei muita löytynyt just silloin. Puistossa olikin mukavaa, mutta kotiintulomatkalla kun käytiin kaupassa, poika halusi hieman vilvoitella jalkojaan ja otin siis kengät pois. Kun tultiin ulos kaupasta, poliisiauto pysäytti meidät kun oltiin menossa tien yli. Oli kuulemma karmaiseva lastensuojelurikkomus, että poika oli vielä ulkona ilman kenkiä (vaikka lämpötila oli reilusti plussan puolella, poika oli hyväntuulinen eikä hänellä ollut mitään hätää). Mutta lastensuojeluunhan siitä tuli sitten retki. Onneksi he sillä kerralla olivat ymmärtäväisiä.
Toisella kerralla olimme taas tulossa leikkipuistosta, tällä kertaa snadistadista joka olikin kiinni juhannuksen takia. Oli sadepäivä, ja olisi ollut vähän kiire junaan. Poika alkoi kuitenkin jarruttamaan rattaita käsillään eikä uskonut vaikka kielsin. No, istutin pojan sitten siihen rattaisiin hieman tiukemmin, eli otin käsistä kiinni ja panin hänet tiukasti istumaan rattaisiin tehdäkseni selväksi ettei tällainen käy päinsä. Jonkun ohikulkevan mummon mielestä tämä oli taas hiukan liikaa (en olisi varmaan saanut lainkaan käydä käsiksi lapseen) .. joten poliisi pysäytti meidät taas. Tällä kertaa koska olimme jo lastensuojelussa vanhoja tuttuja, poliisi tekikin tutkintapyynnön ja illalla tuli sitten matka Jorviin jossa lapsi joutui odottamaan muutaman tunnin, jotta saatiin todettua, että hänessä ei ollut mitään vikaa. Kotimatkalla lastensuojeluviranomainen oli jo kuulemma pohdiskellut äidille (en ollut itse mukana), että mitenköhän tulevaisuudessa voitaisiin taata lapsen turvallisuus..
Kommentit (137)
Minut otettiin laittomasti, ilman syytä huostaan, ja minulla on se blogikin tekeillä asiasta. Kiinnostaisiko ketään lukea sitä? On siellä paljon muutakin, kuin pelkkää lastensuojelun lyttäämistä. t. huostaanotettu teini
Ei näköjään Suomen rahakirstun pohja häämötä ollenkaan.
Minusta tehtiin lastensuojeluilmoitus äitipolilla, kun olin sopinut erään toimenpiteen tehtävän muualla kuin heillä.Muistutin ennen ilmoituksen tekemistä, että kanssani asuu kaksi pientä lasta eikä näin ollen ilmoituksen tekemisessä ole oikeastaan mitään järkeä.Ilmoitus tuli ja siinä sanottiin näin "Äiti käyttäytyi poliklinikalla epätasapainoisesti ja huoli nousi kotona asuvista lapsista" Tuosta alkuperäisestä syytä ei sitten ollut ollenkaan mainintaa.Sosiaalityöntekijät kävivät ilmoituksen läpi kanssani nopeasti ja laittoivat sen sen jälkeen kansioon pölyttymään.
Ei sitä enää voi yleisillä paikoilla pitää lapselle kuria. Kun heti ollaan ilmotuksia tekemässä. Että turha kenenkään mummon itkeä jos lapset tekee mitä tahtoo. Paitsi että mä kyllä komennan lapsiani muista välittämättä.
Kerran kaupassa yks mummo vaan katto kun huomasin että oma mukula ei tullukkaa mukana vaan jäi katselemaan pakattuja liharasioita. Oli juur painamassa sormella reiän siihen muoviin kun ärähdin lapselle että ei.
Noh. Empä nyt sen mummon katseista jaksanu välittää. Vai oiskohan se halunnu ostaa tuotteen missä on reikä valmiina.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 09:11"]Ei sitä enää voi yleisillä paikoilla pitää lapselle kuria. Kun heti ollaan ilmotuksia tekemässä. Että turha kenenkään mummon itkeä jos lapset tekee mitä tahtoo. Paitsi että mä kyllä komennan lapsiani muista välittämättä.
Kerran kaupassa yks mummo vaan katto kun huomasin että oma mukula ei tullukkaa mukana vaan jäi katselemaan pakattuja liharasioita. Oli juur painamassa sormella reiän siihen muoviin kun ärähdin lapselle että ei.
Noh. Empä nyt sen mummon katseista jaksanu välittää. Vai oiskohan se halunnu ostaa tuotteen missä on reikä valmiina.
[/quote]
Oltiin kaupassa siis.
Ihan oikeesti tää toiminta on menny hulluks.
Ehkä ne haluaa ottaa teidän lapsen ja antaa sen sellaiselle perheelle missä sitä pahoinpidellään oikeesti :)
Just luin siitä sijaisäidistä joka sai VAIN pienet sakot tytön pahoinpitelystä. Eli ei otettu lasta pois? Tälläsille "vanhemmille" sosiaalitädit haluaa antaa lapsianne.
Jatkoa .. En tiedä teinkö oikein kun kerroin lapselleni totuuden siitä miksi sossutädit ovat tulossa meille. Toisaalta olemme puhuneet siitä niin paljon kotona, että vaikea sitä olisi ollut pitää salassakaan. Lapsi on heräillyt keskellä yötä paljon useammin kuin ennen, mutta kokonaisuudessaan näyttää kuitenkin olevan iloinen kuten yleensäkin..
En tosiaan tiedä voivatko sossut syyttää minua siitä että yritän tarkoituksellisesti vaikeuttaa heidän työtään kun kerron tästä lapselle. Ja mikäli vanhempi ei ole "yhteistyökykyinen", niin sossuthan voivat hakea lapsen vaikka päiväkodista huostaan kesken päiväkotipäivän kuulemma.
Kuulostan vainoharhaiselta, mutta olen nyt viime aikoina lukenut ja kuullut aika paljon tarinoita huostaanotoista, jotka on tehty mielipuolisin perustein. Avovaimoni äidin puolisolla on tuttava jolta on otettu lapsi huostaan pelkästään sen takia että hän joi illalla pari olutta takapihalla. Ei ehkä ihannevanhemman käytöstä, mutta se että lapsi otetaan huostaan pelkästään tämän takia on täysin hullua. Netistä vastaavia tarinoita löytyy paljon, ja suurin osa niistä vaikuttaa nyt täysin uskottavilta.
Meitä kohdellaan kuin rikoksesta epäiltyjä, vaikka emme ole tehneet mitään pahaa lapselle ja olemme ylpeitä siitä miten olemme onnistuneet vanhempina. Rikoksesta epäillyillä on kuitenkin monia oikeuksia mitä meillä ei ole, kuten esimerkiksi oikeus puolueettomaan oikeudenkäyntiin sekä oikeus olla tulematta tuomituksi ellei ole aukottomia todisteita siitä että he ovat syyllistyneet rikokseen. Lastensuojelussa taas "tuomareina" toimivat sosiaalityöntekijät joiden ei tarvitse toimittaa minnekään varsinaisesti minkäänlaisia todisteita siitä että vanhemmat ovat toimineet väärin. Riittää että sosiaalityöntekijöillä on "vaikutelma, että nyt ei ole kaikki kohdallaan". Sosiaalityöntekijät eivät myöskään saa mitään sanktioita siitä että ottavat lapsen huostaan väärin perustein. Kun järjestelmä on näin huono, ei ole mikään ihme että aiheettomia huostaanottoja todellakin tapahtuu Suomessa.
Minua hieman stressaa kun sosiaalityöntekijät tulevat seuraavalla kerralla kotiini. Minua stressaa esimerkiksi se, että kun sosiaalityöntekijät olivat tekemässä edellistä arviointikäyntiä, he kirjasivat jonnekin että "huolestuttavaa on esimerkiksi se, että isä ei ollut 20 minuutin aikana lainkaan kontaktissa lapseen". Entä jos olen väsynyt työpäivän jälkeen ja haluaisin mennä nukkumaan? Kaipa tästäkin voidaan kirjata vastaava merkintä. Entä jos unohdun väittelemään sosiaalityöntekijöiden kanssa siitä kuinka järkevää heidän toimintansa on, ja sen ansiosta unohdan taas olla "kontaktissa" lapseen vähän väliä? Siitäkin voidaan kai kirjata vastaava merkintä. Tosin enhän minä varmaan saisi edes väitellä sossutätien kanssa mistään, sillä hehän voivat sen perusteella päätellä että en ole "yhteistyökykyinen" mikä riittääkin perusteeksi päiväkodista tehtävään pikahuostaanottoon.
Suomi ei todellakaan vaikuta enää miltään sivistysvaltiolta. Julkinen sektorimme on paisunut niin suureksi, että siinä alkaa olla piirteitä jotka vaikuttavat vahvasti joltain kommunistimaalta. Meidät voidaan passittaa "uudelleenkoulutusleirille" eli kuntoutusjaksolle laitokseen jos perhetyö ei suju hyvin. Lapsemme voidaan tuomita huostaanottoon ilmaan minkäänlaista oikeudenkäyntiä. Prosessi ja siinä mukana olevat ihmiset ovat täysin mätiä. Koska Suomen bruttokansantuotteesta yli 50% tulee jo julkiselta sektorilta, on odotettavissa että Suomen julkinen sektori tulee tulevaisuudessa vain paisumaan kunnes valtion velka kasvaa niin suureksi että kukaan ei anna meille enää lainaa. En tiedä mitä sitten tapahtuu. Oikeastaan toivoisin, että Suomen nykyinen valtio romahtaisi täysin ja pääsisimme aloittamaan puhtaalta pöydältä kuten Viro on tehnyt kommunismin romahtamisen jälkeen.
Monien mielestä nykyistä lastensuojelujärjestelmäämme ei olisi varaa lainkaan supistaa, että ei olisi pienintäkään riskiä että kukaan lapsi jäisi huonojen vanhempien hoidettavaksi. Näin ajatteleville sanoisin, että yhteiskunnan pitäisi ensin huolehtia siitä että viattomille ihmisille ei tehdä haittaa, ja vasta sitten yhteiskunnan pitäisi miettiä miten se voi auttaa huonosti voivia ihmisiä.
Huostaanotossa kasvaminen ei todellakaan ole hyväksi lapselle ja uskon että monille lapsille melko huonotkin omat vanhemmat voisi olla parempi vaihtoehto.
Me uskomme avovaimoni kanssa että olemme onnistuneet vanhempina vähintään kohtalaisesti, ja niin uskovat oikeastaan kaikki tuttavammekin. Miksi siis meidän lapsemme elämä ollaan valmiita pilaamaan jonkun työhönsä soveltumattoman sosiaalitantan päähänpistojen takia?
Tiesin että Suomen yhteiskunnassa on monelta osin parantamisen varaa, mutta en tiennyt että se on jo näin pilalla.
Pohdin vielä hieman lisää huostaanoton kriteerejä. Tällä hetkellähän huostaanotto Suomessa tapahtuu mikäli sosiaalityöntekijällä on pieninkään epäilys, että vanhemmat saattavat toimia joskus lasta kohtaan väärin.
Oikeastaan kriteerien pitäisi mennä täysin toisin päin, eli huostaanottoa ei pitäisi tehdä ennen kuin on täysin aukottomasti todistettu, että vanhemmat kohtelevat lasta huonosti.
Uskon, että lastensuojelua koskevat päätökset olisi periaatteessa mahdollista siirtää lastensuojeluviranomaisilta olemassaolevan oikeusjärjestelmämme päätettäviksi, eli kaikki huostaanottopäätökset tehtäisiin julkisissa oikeudenkäynneissä joissa sosiaalityöntekijöiden pitäisi toimittaa täysin aukottomat todisteet (valokuvia, ääninauhoitteita tai vastaavaa) siitä että lasta kohdellaan väärin.
Aion luultavasti ruveta ajamaan tällaista uudistusta eduskuntavaaliehdokkaana, mikäli päätän tuoda tämän tapauksen julkisuuteen.
Tein ensin itse lastensuojeluilmoituksen huumeita käyttävästä 17v lapsestani koska halusin hänelle hoitopaikan (ilman lastensuojelun päätöstä tämä ei ole alaikäiselle mahdollista), tämän jälkeen sen teki nuorisotyöntekijä, lääkäri, poliisi ja oikeusavustaja. Lastensuojelu ei tarjonnut apua, koska lapsella ei ollut välitöntä hengenvaaraa!!! Että voi se mennä näinkin päin.
Itse aikoinaan meinasin joutua huostaanotetuksi kun eräällä lastenpsykiatrilla oli jotain hampaankolossa ja päätti antaa "näpäytyksen" äidilleni. Muutimme toiselle paikkakunnalle ennen kuin näpäytys olisi tapahtunut, joten saimme rauhan tältä organisaatiolta. En tiedä onnistuisiko tämäkään enää nykyään vai pitääkö jo lähteä ulkomaille karkuun?
raha ei ole todelakaan lopussa tuota sektorilta, joka imee itseensä saman verran kuin lukiolaitos tai poliisi, ja tähän on tietääkseni laskettu vain osa (sijoitukset) Miettikää!!! Jonkun perheen muutaman kuukauden aiheeton prosessi sijoituksineen ja purkuineen saattaa maksaa 100 000 puhumattakaan, että 1-vuotias sijoitetaan 18-vuoteen saakka n.300 -400 euron päivätaksalla. ja kun näistä on vähemmistönä narkit ja alkoholistit. Mutta pysypäähän tantoilla työt, kun muualla yhteiskunnassa ei. Ja sehän tarkoitus onkin, oman työn ja aseman säilyttäminen kollektiivisesti. Poliitkot eivät uskalla leikata lastensuojelusta sen imagon vuoksi, enemmin laitetaan opettajat yms. lomautuksille.Eli rahaa on , antaa palaa, eripari sukka lapsia löytyy pilvin pimein vielä (ja uusia syntyy)
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 10:42"]
raha ei ole todelakaan lopussa tuota sektorilta, joka imee itseensä saman verran kuin lukiolaitos tai poliisi, ja tähän on tietääkseni laskettu vain osa (sijoitukset) Miettikää!!! Jonkun perheen muutaman kuukauden aiheeton prosessi sijoituksineen ja purkuineen saattaa maksaa 100 000 puhumattakaan, että 1-vuotias sijoitetaan 18-vuoteen saakka n.300 -400 euron päivätaksalla. ja kun näistä on vähemmistönä narkit ja alkoholistit. Mutta pysypäähän tantoilla työt, kun muualla yhteiskunnassa ei. Ja sehän tarkoitus onkin, oman työn ja aseman säilyttäminen kollektiivisesti. Poliitkot eivät uskalla leikata lastensuojelusta sen imagon vuoksi, enemmin laitetaan opettajat yms. lomautuksille.Eli rahaa on , antaa palaa, eripari sukka lapsia löytyy pilvin pimein vielä (ja uusia syntyy)
[/quote]
ja jos loppuu (niin kuin on loppunut) niin lainataan lisää. Kreikan tie..............
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 09:28"]
Meistä on aikanaan tehty ilmoitus lastensuojeluun koska pidimme aina olohuoneessa verhoja kiinni. :D syy oli se, että vastapäätä oli todella lähellä toinen kerrostalo ja oli kuin olisi näyteikkunassa ollut. Varsinkin hämärään/pimeään aikaan. Ostin sitten sälekaihtimet, olivat tantat tyytyväisiä.
[/quote]
Ei voi olla totta, naapuriko teki ilmon. Oikeastaan jos meistä tehtäisiin samasta syystä niin vaatisin sossulta sälekaihtimiin rahat, siihen uppoaisikin aika paljon, on meinaan isot ikkunat. Asun myöd siten, että vastapäinen talo on lähellä. Lähes kaikilla on verhot kiinni aamusta iltaan, pitäiskö tehdä koko talosta ilmoitus.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 09:28"]
Meistä on aikanaan tehty ilmoitus lastensuojeluun koska pidimme aina olohuoneessa verhoja kiinni. :D syy oli se, että vastapäätä oli todella lähellä toinen kerrostalo ja oli kuin olisi näyteikkunassa ollut. Varsinkin hämärään/pimeään aikaan. Ostin sitten sälekaihtimet, olivat tantat tyytyväisiä.
[/quote]
Tämä on jotenkin niin suomalaista, sen sijaan että otettasiin itse selvää millaisia ihmisiä siellä asuu niin tehdään ilmoitus viranomaisille. No, onhan tällaiselle Itä-Saksassa hyväksi havattujen metodien pohjalta toimivalle viranomaiselle tällöin käyttöä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 04:11"]
Jatkoa taas. Sossutädit uhkasivat siis sulkea koko perheen johonkin laitokseen "kuntoutusjaksolle", eli minut, avovaimoni ja lapseni.
Kuntoutusjakso kestäisi 6 viikkoa ja olisi mahdollisesti joko kokopäiväinen tai osapäiväinen. Luulen, että ihanat sossutädit valitsisivat meille kuitenkin kokopäiväisen laitosjakson, varmuuden vuoksi.
Mitäs tämä tarkoittaisi käytännössä? Joutuisin jäämään pois töistä, ja lomapäivät eivät kyllä nyt riitä. Tätä olisi mahdoton selittää töissä ja saisin luultavasti potkut.
Tämä kuulostaa uskomattomalta, mutta olen kuullut toisenkin vastaavanlaisen tarinan avovaimoni äidin puolisolta. Pidän häntä luotettavana ihmisenä ja uskon että hän tuntee ystävänsä hyvin.
Tämä mies kertoi, että hänellä on kaveri joka oli juonut 2 olutta takapihallaan lasten läsnäollessa, ja ei ollut tehnyt lapsilleen muuten mitään pahaa. Ei ehkä kuulosta aivan ihanneisän käytökseltä, mutta ei mielestäni tällaisen vuoksi ei pitäisi lasta ottaa huostaan. Näin oli kuitenkin käynyt. Tämä mies oli aluksi lähetetty nähtävästi samanlaiselle 6 viikon laitosjaksolle. Sen jälkeen laitosjaksoon oli tullut 6 viikkoa lisää, eli yhteensä 3 kuukautta. Tämän jälkeen miehelle oli sanottu, että jos hän pääsee läpi huumetestistä, hän saa lapsensa takaisin. Hän ei ollut käyttänyt huumeita, mutta lapset oli silti otettu huostaan.
Minä en olisi uskonut tätä tarinaa ennen kuin jouduin itse tekemisiin lastensuojelun kanssa. Mutta perehdyttyään Suomen lastensuojelujärjestelmään voi kuka tahansa luullakseni todeta, että lastensuojelu voi todellakin nykyään toimia näin hullusti.
Joka tapauksessa minä en aio suostua tälle laitosjaksolle mikäli sellainen oikeasti meille järjestetään.
Nyt haluaisin takeet siitä että mikäli lapseni otetaan huostaan hän ei joudu mihinkään kaheliin paikkaan jossa molemmat vanhemmat ovat vaikka jehovantodistajia tai sosionomeja-
Mikäli avovaimoni äiti on oikeasti kunnollinen ihminen, voinko olla varma että hän pääsee halutessaan puolisonsa kanssa lapsemme sijaisperheeksi?
[/quote]
Uppiniskaisuudellasi teet vaan hallaa itsellesi. Voit sopia sossujen kanssa, että millä tavalla työssäkäymisesi ei vaaraannu kuntoutuksen aikana. Mutta jos lasten äiti suostuu menemään kuntoutukseen ja hänet siellä päteväksi todetaan, niin ei häneltä lapsia viedä.
Lain mukaan lähipiiri selvitetään ensin, se vaatii toki teiltä aktiivisuutta, että kerrotte sossulle ja avovaimon äidille suunnitelmastanne. Jos avovaimon äiti todetaan sopivaksi: ottaen huomioon ikä, taloudellinen tilanne, kasvattajuus, terveys ym. seikat. lapsi kyllä sijoitetaan lähipiiriin.
Miksi olet jo luopumassa lapsesta? Nythän teillä on meneillään vasta avohuollon tukitoimet ja vasta niiden epäonnistuessa aletaan pohtimaan mahdollista huostaanottoa.
Asiat saa myös kuulostamaan aivan toisilta, kuin ne ovat todellisuudessa. Esimerkiksi se mies, joka levitti videota youtubeen (jossa lapset vietiin itkevältä isältä) jätti kertomatta että hänet (isä) on tuomittu useaan otteeseen huumausaine- & pahoinpitelyrikoksista ja että hän on ollut pariin otteeseen myös suljetulla osastolla psykoosien vuoksi. Noitakin "keikkoja" hän pitää koko yhteiskunnan salaliittona häntä itseään vastaan, on esimerkiksi netissä kirjoitellut että sadat viranomaiset ovat tehneet keskenään sopimuksen hänen elämänsä järjestelmällisestä tuhoamisesta.
Youtubessa hän sen sijaan sai asiat näyttämään siltä, että hän on täysin tasapainoinen ja normaali vanhempi, mutta lastensuojelujärjestelmän uhri.
Joku tossa ap:n tekstissä nyt haisee, sori vaan. Mitähän kaikkea mahdat ap sinäkin jättää kertomatta omasta elämästäsi.
Sen lisäksi että he uhkasivat meitä huostaanotolla, he myös uhkasivat viedä meidät "kuntoutusjaksolle" johonkin laitokseen jos perhetyö ei suju hyvin. Kuulostaapa mukavalta tavalta viettää jäljellä olevat lomapäivät. Ja onpa kiva miettiä, miten selitän tämän töissä jos lomapäivät eivät riitä.