Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastensuojelun neronlleimauksia

Vierailija
24.06.2014 |

Olen lukenut netistä juttuja, joiden mukaan lapsi voi joutua huostaanotetuksi jos esimerkiksi äiti tekee väärällä tavalla makaronilaatikkoa

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194856562206/artikkeli/il+jarkyttavat+tarinat+huostaanotoista+aiti+teki+makaronilaatikkoa+vaarin.html

Hiukan liian naurettavaa ollakseen totta..Vai onko?

Minä olen kolmevuotiaan pojan isä ja olen nyt ollut Vantaan lastensuojelun kanssa tekemisissä kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla tapaus oli seuraava:

Oli syksy, menin pojan kanssa leikkipuistoon ja kesäkengät olivat hukassa. Panin siis jalkaan talvikengät, kun ei muita löytynyt just silloin. Puistossa olikin mukavaa, mutta kotiintulomatkalla kun käytiin kaupassa, poika halusi hieman vilvoitella jalkojaan ja otin siis kengät pois. Kun tultiin ulos kaupasta, poliisiauto pysäytti meidät kun oltiin menossa tien yli. Oli kuulemma karmaiseva lastensuojelurikkomus, että poika oli vielä ulkona ilman kenkiä (vaikka lämpötila oli reilusti plussan puolella, poika oli hyväntuulinen eikä hänellä ollut mitään hätää). Mutta lastensuojeluunhan siitä tuli sitten retki. Onneksi he sillä kerralla olivat ymmärtäväisiä.

Toisella kerralla olimme taas tulossa leikkipuistosta, tällä kertaa snadistadista joka olikin kiinni juhannuksen takia. Oli sadepäivä, ja olisi ollut vähän kiire junaan. Poika alkoi kuitenkin jarruttamaan rattaita käsillään eikä uskonut vaikka kielsin. No, istutin pojan sitten siihen rattaisiin hieman tiukemmin, eli otin käsistä kiinni ja panin hänet tiukasti istumaan rattaisiin tehdäkseni selväksi ettei tällainen käy päinsä. Jonkun ohikulkevan mummon mielestä tämä oli taas hiukan liikaa (en olisi varmaan saanut lainkaan käydä käsiksi lapseen) .. joten poliisi pysäytti meidät taas. Tällä kertaa koska olimme jo lastensuojelussa vanhoja tuttuja, poliisi tekikin tutkintapyynnön ja illalla tuli sitten matka Jorviin jossa lapsi joutui odottamaan muutaman tunnin, jotta saatiin todettua, että hänessä ei ollut mitään vikaa. Kotimatkalla lastensuojeluviranomainen oli jo kuulemma pohdiskellut äidille (en ollut itse mukana), että mitenköhän tulevaisuudessa voitaisiin taata lapsen turvallisuus..

Kommentit (137)

Vierailija
41/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä voisi lapsella olla talvikengät heinäkuussa.

Lastensuojelu on tervetullut tekemään tarkastuksen.

Yksikään ls-tarkastus ei ole turha, jos se auttaa, että jotakuta lapselle sopimattomissa olosuhteissa kasvavaa lasta saadaan autettua.

Tiina

Vierailija
42/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkäjuttu on vähän hämärä... Kyllä ne pitäisi jalassa olla. Ehkä olette näyttäneet muutenkin epäilyttäviltä?

Tuota rattaisiin väkisin laittamista en ihmettele, hyvä että ilmoitus tehtiin. Näytti varmaan suht kurjalta ja väkivaltaiselta sivusta katsottuna. Jos muutenkin hermot pahasti tuollaisesta menee, entäs sitten kotona kun lapsi tekee jotain mikä ei isää miellytä... Muistathan että fyysinen kuritus on rikos? Toivottavasti et ole se sama hullu joka palstalla aina "kuritusta" puolustelee. En ihmettelisi.

Kannattaa miettiä että jaksatko oikeasti hyvin lapsen kanssa? Ettei lapsi joudu kokemaan ikäviä asioita, "kuritusta", välinpitämättömyyttä, alkoholin käyttöä jne? Onko äidilläkin hankaluuksia pärjäämisen kanssa? Jos ei, miksei hän huolehdi lapsesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joo, unohtui 43 viestistä:

T. Teemu.

Vierailija
44/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:29"]Kirjoitan tästä, koska minua stressaa se, että on olemassa edes teoreettinen riski, että lapseni otettaisiin aiheettomasti huostaan. 

[/quote]

Eikö sinua yhtään ihmetytä, jos jo kahdesti "aiheeton" ilmoitus? Olisikohan aika katsoa peiliin?

[/quote]

Mitä peiliinkatsomista siinä on jos ilmoituksen kerta on todettu aiheettomiksi? Asia olisi täysin eri, jos olisi todettu aiheelliseksi.

[/quote]

No siinäpä sinulle päivän pähkinä. Useimmille meistä vanhemmista tuollaiset ilmoitukset eivät ole ihan normaali juttu. Niinkuin joku tuossa edellä kirjoitti niin jokin mättää jo siinä kohtaa, jos lapselle laitetaan talvikengät vaikka ei ole talvi.

[/quote]

Voi kuule joskus tulla omallekin kohdallesi. Jos ilmoitus todetaan aiheettomaksi niin asiahan on ok. En minä ainakaan viitsisi stressata asiaa sen enempää. Jos taas sossu toteaa ilmoituksen aiheelliseksi, niin siinä kohtaa alkaisin vasta miettimään, että mitäs nyt.

Vierailija
45/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi koskaan ymmärtänyt olevani masentunut ja käyttäväni liikaa alkoholia, jos läheiseni eivät olisi tehneet ilmoituksia, joiden seurauksena sitten sain apua. Meillä käynnistettiin perhetyö ja kävin kuntoutusjaksolla.

Vierailija
46/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on sairas maa - kateellisten toisten kyttääjien paratiisi. Terve maalaisjärki ja reiluus ovat hukassa. Jopa Ruotsissa on fiksumpaa meininkiä.

Vierailija
47/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sulla ei ollut siellä rattaissa sixpäkkiä kaljaa kun poliisi pysäytti...

Mutta, asia on aika yksinkertainen. Jos haluat lapsesi pitää, sun täytyy ryhdistäytyä. Jos et siihen kykene, lapsen on parempi jonkun muun kanssa (lapsen sukulainen?). Pue tästä lähtien lapsesi asianmukaiseen vaatetukseen, älä hermostu, älä käytä fyysistä väkivaltaa kasvatuksessa (rikos), yleisesti: huolehdi lapsestasi. Lapsi ansaitsee hyvän vanhemman joka välittää ja pitää huolta hänestä.

Ei ole nimittäin yleensä ihan normaalia, että samasta lapsesta on tehty useampi "aiheeton" ilmoitus. Todellakin peiliinkatsomisen paikka.

Vierailija
48/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan kuin eräs miestuttuni? Omasta mielestään maailman paras isä ja ihan turhaan ne sossut kävi kyttäämässä. Lasta kuritettiin fyysisesti jatkuvasti, isällä paloi pinna hieman usein, iltaisin ja viikonloppuisin lähinnä kaljoteltiin (ei nähnyt tässäkään vikaa), lapsi eli pelkällä leivällä ja eineksillä kun ei ruoanlaitto oikein isää napannut. Ulkona sentään kävi leikkipuistossa kun naiset tulivat usein raukan yh-isin kanssa juttelemaan.

Vierailija
49/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:29"]Kirjoitan tästä, koska minua stressaa se, että on olemassa edes teoreettinen riski, että lapseni otettaisiin aiheettomasti huostaan. 

[/quote]

Eikö sinua yhtään ihmetytä, jos jo kahdesti "aiheeton" ilmoitus? Olisikohan aika katsoa peiliin?

[/quote]

Mitä peiliinkatsomista siinä on jos ilmoituksen kerta on todettu aiheettomiksi? Asia olisi täysin eri, jos olisi todettu aiheelliseksi.

[/quote]

No siinäpä sinulle päivän pähkinä. Useimmille meistä vanhemmista tuollaiset ilmoitukset eivät ole ihan normaali juttu. Niinkuin joku tuossa edellä kirjoitti niin jokin mättää jo siinä kohtaa, jos lapselle laitetaan talvikengät vaikka ei ole talvi.

[/quote]

Voi luoja tätä tasapäistämisen juhlaa! Kun kaikilla pitää nyt olla syyskengät jalassa kun on syys. Että mua nyppii tämä kyttäyskulttuuri. Minusta lapselle mitä parhainta elinympäristiöä on rento ja luova, rakastava koti. Koti jossa ei saada hirveätä paniikkia jos talvikengät ovat joutuneet väärään paikkaan (meillä ainakin lapsi siirtelee tavaroita välillä ihan outoihin paikkoihin, se on paitsi normaalia, myös hauskaa silloin tällöin). Sen sijaan keksitään plan B (talvikenkä) eikä tarvitse jäädä kotiin itkemään ja pitämään kauheata mekkalaa yksistä monoista. Ei se lapsi väärän sään kenkiin kuole, etenkään jos niillä mennään yksi kerta. 

Pointtihan olikin etteivät ilmoitukset ole normaali juttu, mutta syypää ei tässä nyt ole luovasti kenkävalikoimaan suhtautuva isä, vaan kyttääjätiukkapipo joka ylettömästi liioitteli lapsen hätää (ts. keksi koko hädän itse). Eli vastaava jäykistelijä kuin sinä. Eli peiliä ihan vaan itselles.

Vierailija
50/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tämän, koska luulen, että jos olisinkin yksinhuoltajaisä, tilanteeni voisi olla jo erittäinkin huono. Silloin lapseni joutuisikin viettämään noin 15v jossain epämääräisissä oloissa, ja se ei olisi minusta oikein. 

Kaipa monien tänne kirjoittavien mielestä se olisi sitten parempi vaihtoehto, pelkästään sillä perusteella että pari mummoa on joskus pillastunut. Mutta minun mielestäni olisi syytä harkita tarvitsemmeko nykyistä lastensuojelua siinä laajuudessa kuin sitä Suomessa nykyään on.

En enää ihmettele niitä lehtijuttuja mitä Suomen lastensuojelusta on kirjoitettu.

Vierailija
51/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä joku aivoton sossu nyt hermostui kritiikistä...

Vierailija
52/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon tämän usein ja sanon taas: Ap, jos lapsesi otetaan huostaan niin kansalaisaloitetta kehiin vain! Miten olisi "Lapsen oikeudet liian hyvät nykyajan Suomessa!" tai "Hyvät vanhemmat lastensuojelun rötöksiä vastaan"

Saat varmasti kohtalotovereita muista vanhemmista, joiden lapset on ilman mitään syytä otettu pysyvästi pois.

Vierailija
53/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap:n toimintatavassa on jotain poikkeavaa kun hän niin kiinnittää ympäristön huomion. Lasta ei saa käsitellä kovakouraisesti, hänelle ei saa huutaa jne. Hyvä, että saatte apua. Myöhemmin, kun et ole enää niin kuormittunut, pystyt tarkastelemaan tilanteita empaattisesti lapsen kannalta.

Ota tuki vastaan, lapsesi takia.

Vierailija
54/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:01"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 08:57"]

Ei ap minusta ole raivonnut. 

[/quote]

Kirjoittelee palstalle ja haukkuu lastensuojelun epäammattimaista toimintaa, kun itse on mielestään syytön...täyttää minusta raivoamisen, ehkä avautuminen olisi parempi sana.

Jos asia oikeasti painaa ap:a niin pahasti (mikä on tosi outoa jos on ihan syytön) ja kokee tulleensa asiattomasti kohdelluksi, niin asiallinen tapa toimia olisi ottaa yhteyttä ko. virkamiesten esimiehiin tai juristiin eikä avautua anonyymina vauva-palstalla, jossa mammat uskoo kaiken mitä kirjoitetaan.

[/quote]

No syytöntähän juuri asia painaakin, ei syyllistä. Siinähän se ongelma aina on. Syytön on ainoa, joka voi tulla tuomituksi ilman omaa syytään, ja siksi se vaivaa, paljon pahemmin.

Vierailija
55/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän mummo voi tietää, että kengät on juuri otettu pois jalasta? Jos näkee kylmällä ilmalla lapsen ilman kenkiä, niin kyllähän se ihmetyttää. Ja miltä näytti tilanne, jossa laitoit "vähän" kovemmin konstein lapsen istumaan? Useimmille ei tällaisia ilmoituksia tule kohdalle koskaan ja sinulle jo kaksi kertaa.

Vierailija
56/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tekee ilmoituksen siitä, että lapsi on ilman kenkiä kylmässä säässä tai että isä käsittelee kovakouraisesti. Ja tällaisen ilmoituksen saatuaanko lastensuojelussa pitäisiä vain ajatella, että turha ilmoitus , ei reagoida? Mitä sitten vaikka tehtäisiinkin ilmoitus? Ei siinä mitään kauheaa tapahdu, etenkään jos tilanne osoittautuu ihan hyväksi. 

Vierailija
57/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen LASTENSUOJELUN NERONLEIMAUS otsikko ja syytös?

Laki sanoo, että joka ainut lastensuojeluun tullut ilmoitus tulee selvittää!

Tarkoittaako AP, että olisi parempi, kun lastensuojelun sossut keskenään tai itsekseen päättäisivät, että mitkä ilmoitukset tutkitaan ja mitä heitetään roskakoriin. Sitäkö toivot? Se olisi vähän sama. kuin poliisilaitokselle tulleista

rikosilmoituksista poliisi itsekseen vaan arvioisi, että löiköhän se pena nyt sitä

masaa oikeasti niin kovaa. No ei löynyt varmaan, eikun roskiin vaan tuo rikosilmo!

Haluatko virkamiehille lisää valtaa?

Vierailija
58/137 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:06"]

Joku tekee ilmoituksen siitä, että lapsi on ilman kenkiä kylmässä säässä tai että isä käsittelee kovakouraisesti. Ja tällaisen ilmoituksen saatuaanko lastensuojelussa pitäisiä vain ajatella, että turha ilmoitus , ei reagoida? Mitä sitten vaikka tehtäisiinkin ilmoitus? Ei siinä mitään kauheaa tapahdu, etenkään jos tilanne osoittautuu ihan hyväksi. 

[/quote]

Nimenomaan. Minusta ap:n aloitus vaikuttaa hieman syylliseltä... En nyt ihan ymmärrä mikä on avauksen pointti. Jos ap on ihan syytön, ja lastensuojelukin totesi kaiken olevan ok niin miksi siis avautua tänne, lastensuojeluhan hoiti asian mallikkaasti?

Minulla on koira, jos naapurini keksisi päästään että hakkaan koiraani ja soittaisi poliisille, niin ei tulisi kyllä mieleenkään huudella täällä miten paska on Suomen poliisi kun tuli tarkistamaan tilanteen...naapurin kanssa saattaisin vaihtaa muutaman sanan.

Vierailija
59/137 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle: Lapsi ei kävellyt vaan oli rattaissa, niin kuin aiemmin jo kirjoitinkin. 

Ja muuten, sen lisäksi että lapsemme pakotettiin täysin turhaan lääkäriin klo 12 yöllä, niin saimme tästä täysin turhasta lääkärikäynnistä vielä n. 30 euron laskun (Oikeasti)

Vierailija
60/137 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa seuraa. Ehkäpä lääkärikäynti oli kuitenkin ihan hyvä, vaikka jouduinkin maksamaan sen itse. Olin nimittäin poliisikuulustelussa, minua syytettiin pahoinpitelystä. Poliisit olivat tietysti hukanneet lääkärintodistuksen jossa todettiiin että lapsi oli terve, hyväntuulinen ja tasapainoinen kello 12 yöllä lääkärintarkastuksessa ja että hänessä ei ollut minkäänlaisia fyysisen vahingoittamisen merkkejä. Onneksi minulla oli  lääkärintodistuksesta kopio, joten pahoinpitelysyyte luultavasti hylätään.

Mutta sitten tulivat sosiaalitädit. He luettelivat olevansa erittäin huolissaan seuraavista asioista:

- Kun he kävivät meillä kotona, en ollut kertaakaan "kontaktissa" lapseeni joka on muuten erittäin itsenäinen ja älykäs kolme ja puolivuotias. Arvatkaa oliko stressaavaa, kun piti miettiä mitä sanoa sosiaalitädeille, miten olisin ehtinyt leikkiä lapsen kanssa?

- En ollut myöntänyt poliisille syyllisyyttäni poliisikuulustelussa. Haloo, kuka nyt myöntää syyllisyytensä kuulustelussa jos uskoo olevansa viaton?

- Tarhan tädit kertoivat, että tuomme lapsen päivähoitoon "miten sattuu". Olen pyrkinyt herättämään lapseni mahdollisimman vähän häiriten, joten menemme sinne usein noin klo 10 kun hoitoaikasopimukseen on kirjattu 8 45. Kysyin kerran eräältä tarhan tädiltä onko tämä ok, ja hän vastasi että se kyllä sopii ihan hyvin kun päiväkodissa on usein aamuisin muutenkin kiire. 

- Kun veimme lapsen päivähoitoon ja olimme tekemässä hoitoaikasopimusta, avovaimoni oli vaikuttanut "hermostuneelta". Avovaimollani on vaistomaista hermostuneisuutta liittyen tilanteisiin joissa joutuu olemaan tekemisissä viranomaisten kanssa. Ehkäpä tämä ei ole aiheetonta.

Sosiaaliviranomainen sanoi minulle aluksi, että mahdollinen "perhetyö" joka tähän tapaukseen liittyisi tulisi olemaan täysin vapaaehtoista. Myöhemmin hän sanoi, että mikäli emme suostuisi perhetyöhön, lapsi kuitenkin voitaisiin ottaa huostaan. Toisin sanoen perhetyö ei oikeasti ole vapaaehtoista vaan pakollista. Kun syytin sosiaalityöntekijää meille valehtelusta, hän kuulosti itkuiselta ja sanoi "toivottavasti perhetyö sujuu hyvin". 

Olen jo kertonut lapselleni sosiaalitädeistä ja miksi he ovat tulossa meille. Lapseni tajuaa täysin mistä on kyse, ja sovimme jo millaisia leikkejä sosiaalitätien kanssa kannattaa leikkiä ynnä muuta sellaista. Minusta oli helpompaa kertoa lapselleni kuin koettaa pitää häntä pimennossa, koska hän todellakin on melko älykäs ikäisekseen. Toivottavasti sosiaalityöntekijät eivät pidä raskauttavina seikkoina myöskin tätä. Todennäköisesti he sanovat, että minun olisi pitänyt valehdella lapselleni siitä miksi he ovat tulossa meille.