Lastensuojelun neronlleimauksia
Olen lukenut netistä juttuja, joiden mukaan lapsi voi joutua huostaanotetuksi jos esimerkiksi äiti tekee väärällä tavalla makaronilaatikkoa
Hiukan liian naurettavaa ollakseen totta..Vai onko?
Minä olen kolmevuotiaan pojan isä ja olen nyt ollut Vantaan lastensuojelun kanssa tekemisissä kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla tapaus oli seuraava:
Oli syksy, menin pojan kanssa leikkipuistoon ja kesäkengät olivat hukassa. Panin siis jalkaan talvikengät, kun ei muita löytynyt just silloin. Puistossa olikin mukavaa, mutta kotiintulomatkalla kun käytiin kaupassa, poika halusi hieman vilvoitella jalkojaan ja otin siis kengät pois. Kun tultiin ulos kaupasta, poliisiauto pysäytti meidät kun oltiin menossa tien yli. Oli kuulemma karmaiseva lastensuojelurikkomus, että poika oli vielä ulkona ilman kenkiä (vaikka lämpötila oli reilusti plussan puolella, poika oli hyväntuulinen eikä hänellä ollut mitään hätää). Mutta lastensuojeluunhan siitä tuli sitten retki. Onneksi he sillä kerralla olivat ymmärtäväisiä.
Toisella kerralla olimme taas tulossa leikkipuistosta, tällä kertaa snadistadista joka olikin kiinni juhannuksen takia. Oli sadepäivä, ja olisi ollut vähän kiire junaan. Poika alkoi kuitenkin jarruttamaan rattaita käsillään eikä uskonut vaikka kielsin. No, istutin pojan sitten siihen rattaisiin hieman tiukemmin, eli otin käsistä kiinni ja panin hänet tiukasti istumaan rattaisiin tehdäkseni selväksi ettei tällainen käy päinsä. Jonkun ohikulkevan mummon mielestä tämä oli taas hiukan liikaa (en olisi varmaan saanut lainkaan käydä käsiksi lapseen) .. joten poliisi pysäytti meidät taas. Tällä kertaa koska olimme jo lastensuojelussa vanhoja tuttuja, poliisi tekikin tutkintapyynnön ja illalla tuli sitten matka Jorviin jossa lapsi joutui odottamaan muutaman tunnin, jotta saatiin todettua, että hänessä ei ollut mitään vikaa. Kotimatkalla lastensuojeluviranomainen oli jo kuulemma pohdiskellut äidille (en ollut itse mukana), että mitenköhän tulevaisuudessa voitaisiin taata lapsen turvallisuus..
Kommentit (137)
Sinulle joka kysyit olemuksestani: Minulla on pitkä tukka ja parta. Ehkä mummot pitävät sitä epäilyttävänä.
Onko sinulla muitakin auktoriteettiongelmia, pidätkö poliisia paskana jätkänä, opettajaa turhana nalkuttajana tai lääkäriä ahneena puoskarina?
Jos tilanne on niin kuin kerroit, parhaiten selviät siitä olemalla kärsivällinen ja ymmärtäväinen. Sinähän et tässä tapauksessa ole tehnyt väärin, joten miksi suutut? Olemme ihmisten yhteiskunnassa, jossa erehdyksiä sattuu. Lastensuojeluasioissa on minusta äärimmäisen tärkeää, että toimitaan mielummin liikaa kuin liian vähän.
Ei ole lastensuojelun työntekijöilläkään helppoa: ilmoituksia sataa, ja joutuvat kohtaamaan lasten epäinhimmillistä kärsimystä ja raivoavia syyllisiä vanhempia; sekä ilmeisesti myös raivoavia syyttömiä vanhempia.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 08:57"]
Ei ap minusta ole raivonnut.
[/quote]
Kirjoittelee palstalle ja haukkuu lastensuojelun epäammattimaista toimintaa, kun itse on mielestään syytön...täyttää minusta raivoamisen, ehkä avautuminen olisi parempi sana.
Jos asia oikeasti painaa ap:a niin pahasti (mikä on tosi outoa jos on ihan syytön) ja kokee tulleensa asiattomasti kohdelluksi, niin asiallinen tapa toimia olisi ottaa yhteyttä ko. virkamiesten esimiehiin tai juristiin eikä avautua anonyymina vauva-palstalla, jossa mammat uskoo kaiken mitä kirjoitetaan.
Lastensuojelu toimii mielestäni hiukan nurinkurisesti. Tämä siis oman kokemukseni mukaan. Lapsi joutuu suorastaan huostaa jos esim makaronilaatikko tehty väärin. Mutta sit kun pitäisi jotain tehdä, niin suljetaan silmät tosiasioilta.
Olen useampaan kertaan soittanut lastensuojeluun koska lapseni kaverin äiti (yh) soittanut meille umpikännissä kun ei tiedä missä lapsensa on. Kerran pe-iltana soitti varmaan 10 kertaa kun ei tiennyt missä lapsi on. La-aamuna kaveri tuli meille nälkäisenä ja väsyneenä. Äiti oli kuulemma "kipeä" eikä heillä ollut ruokaa kotona. Oli nukkunut osan yötä rapussa kun äiti ei avannut ovea.
Tein ilmoituksen jo tuolloin illalla. Ei toimenpiteitä tuolloin eikä sen jälkeenkään. Ties kuinka monta kertaa olen pojalle antanut ruokaa ja majapaikkaa. Tätä on jatkunut nyt kohta 3 vuotta, eikä kukaan tee mitään.
Lapsen ikä nyt 11v.
27, onneksi lapsi-paralla on sinut
Alkoholisteja hyysätään tässä yhteyskunnassa ihan naurettavasti. Vanhempien oikeudet ajavat alkoholistin tapauksessa usein lasten oikeuksien edelle.
Minä näin nuoren äidin, jolla oli n. 1-vuotiaan näköinen lapsi rattaissa -20 asteen pakkasessa ilman hattua ja hanskoja. Olikohan sekin lapsi vilvoittelemassa päätään ja käsiään? Äidillä itselläänkään ei ollut hattua eikä hanskoja. Olin niin hämmästynyt että vain katsoin kun hän jatkoi matkaa. Jälkikäteen ajateltuna olisi tässä tapauksessa kyllä pitänyt soittaa poliisi. Muutkin ihmiset vain vilkaisivat ja jatkoivat matkaa. Ajattelin siinä, että tuohon täytyy olla joku tosi hyvä selitys, mutta väärin tein kun en ilmoittanut :(.
Vantaalla ollan kyllä nopeita, mikäli ap kirjoittaa totuuden.
Meillä kävi niin, että lapseni teki tihutöitä kaverinsa kanssa, poliisit toivat kotiin, tekivät lastensuojeluilmoituksen ja kuukauden päästä tavattiin nämä tädit... Landella pitää kiirettä toisin kuin Vantaalla, pääsee samointein lastensuojelun pahoihin rattaisiin.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:17"]
Minä näin nuoren äidin, jolla oli n. 1-vuotiaan näköinen lapsi rattaissa -20 asteen pakkasessa ilman hattua ja hanskoja. Olikohan sekin lapsi vilvoittelemassa päätään ja käsiään? Äidillä itselläänkään ei ollut hattua eikä hanskoja. Olin niin hämmästynyt että vain katsoin kun hän jatkoi matkaa. Jälkikäteen ajateltuna olisi tässä tapauksessa kyllä pitänyt soittaa poliisi. Muutkin ihmiset vain vilkaisivat ja jatkoivat matkaa. Ajattelin siinä, että tuohon täytyy olla joku tosi hyvä selitys, mutta väärin tein kun en ilmoittanut :(.
[/quote]
Amerikassa hypin harva se päivä seinille, kun samoissa lämpötiloissa taaperot ja jopa vauvat olivat ilman pipoa ja hanskoja, tai pahimmassa tapauksessa jopa toppahousuja. Isommat lapset ja vanhemmat eivät käytä edes takkeja, koska hehän vain siirtyvät autosta sisätiloihin ja takaisin, "miksi pitää pukea talvivaatteet kun ulkona ei olla kuin pari minuuttia?" Sitten jos jollakin on asiallisesti puettu vauva niin ihmiset ihastelevat että onpa se söpö ja liikuttava pikkuisessa talvihaalarissaan. Tiedoksi vaan, sitä ei ole söpöyden vuoksi puettu vaan lämmön...
Kirjoitan tästä, koska minua stressaa se, että on olemassa edes teoreettinen riski, että lapseni otettaisiin aiheettomasti huostaan.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:29"]Kirjoitan tästä, koska minua stressaa se, että on olemassa edes teoreettinen riski, että lapseni otettaisiin aiheettomasti huostaan.
[/quote]
Eikö sinua yhtään ihmetytä, jos jo kahdesti "aiheeton" ilmoitus? Olisikohan aika katsoa peiliin?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:29"]
Kirjoitan tästä, koska minua stressaa se, että on olemassa edes teoreettinen riski, että lapseni otettaisiin aiheettomasti huostaan.
[/quote]
Onko Suomessa ollut yhtään tapausta, jossa lapset on otettu oikeasti täysin aiheettomasti huostaan? Vanhemmilta jos kysytään niin varmasti lähes kaikki. Älä huoli. Jos olet lapsen tarpeista huolehtiva järkevä ja rakastava ihminen (tässä järjestyksessä), lastasi ei oteta huostaan. Valitettavasti monissa tapauksissa pelkkä rakkaus ei riitä.
Suomessa otetaan huostaan 30 000 lasta vuodessa. Syynä ei varmaankaan ole aina ymmärtämättömän ohikulkijan kommentti tai "huono makaronilaatikko". Juttua en lukenut, koska roskalehtien sensaatiohakuinen uutisointi ei kiinnosta minua.
Alkoholisoituneiden, vakavasti masentuneiden tai huumeita käyttävien vanhempien lasten tulee saada apua. Yksikin vanhempiensa käsissä vahingoittunut tai menehtynyt lapsi on liikaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:46"]
Suomessa otetaan huostaan 30 000 lasta vuodessa. Syynä ei varmaankaan ole aina ymmärtämättömän ohikulkijan kommentti tai "huono makaronilaatikko". Juttua en lukenut, koska roskalehtien sensaatiohakuinen uutisointi ei kiinnosta minua.
[/quote]
Hieman on onneksi yläkanttiin tuo 30000 huostaanottoa vuodessa. 2012 huostaanotettuja lapsia oli yhteensä noin 10000 ja yhteensä kodin ulkopuolelle olis sijoitettuna noin 17000 lasta. Luvut ovat kyllä noinkin todella isoja, mutta minusta on hyvä, että meillä on järjestelmä joka suojelee lapsia. Tuohon määrään mahtuu kaikenlaisia tapauksia, mutta haluaisin uskoa, että suurin osa niistä (valitettavasti) on täysin aiheesta tehtyjä sijoituksia.
No jos lapselle ei löydy keliin sopivia kenkiä puistoon, niin onhan siinäkin jo jotain vialla. Kengät hukassa? Eli lapsella yhdet kesäkengät ja nekin hukassa? Miten on arjen hallinnan laita? Jo tämä lähtöasetelma kertoo omaa tarinaansa.
Tarista puuttuu varmasti paljon olennaista. Suomessa katsotaan liian pitkään ennen kuin lastensuojelu puuttuu yhtään mihinkään. Hyvä vain, että ap:kin on ls:n tuen piirissä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:29"]Kirjoitan tästä, koska minua stressaa se, että on olemassa edes teoreettinen riski, että lapseni otettaisiin aiheettomasti huostaan.
[/quote]
Eikö sinua yhtään ihmetytä, jos jo kahdesti "aiheeton" ilmoitus? Olisikohan aika katsoa peiliin?
[/quote]
Mitä peiliinkatsomista siinä on jos ilmoituksen kerta on todettu aiheettomiksi? Asia olisi täysin eri, jos olisi todettu aiheelliseksi.
Minuakin ihmetyttää miten voi kengät olla hukassa? Niitähän tarvitaan päivittäin ja monta kertaa päivässä. Ne otetaan eteisessä pois ja jätetään siihen tai viedään kylppäriin kuivumaan jos on märät. Tasan kaksi paikkaa etsiä niitä.
Meillä 5 henkilöä taloudessa ja aina löytyy kengät ja muut säänmukaiset ulkotamineet sen isommin etsimättä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:32"]
[/quote]
[/quote]
Mitä peiliinkatsomista siinä on jos ilmoituksen kerta on todettu aiheettomiksi? Asia olisi täysin eri, jos olisi todettu aiheelliseksi.
[/quote]
No siinäpä sinulle päivän pähkinä. Useimmille meistä vanhemmista tuollaiset ilmoitukset eivät ole ihan normaali juttu. Niinkuin joku tuossa edellä kirjoitti niin jokin mättää jo siinä kohtaa, jos lapselle laitetaan talvikengät vaikka ei ole talvi.
Ehkä johtuu siitä, että kyseessä isä. Äiteihin luotetaan enemmän.