Onko lääkäreitä tai ensihoitajia
Kommentit (25)
Yks ensihoitaja (amk) täällä. En vaan tiedä kuinka kauan jos tulee keikka :D
Toinen ensihoitaja ilmoittautuu...
Kerro rva doc:lle ongelmasi
Terkuin,
Av:n hyväpalkkaisin lääkäri
Mulle on tullut molluska poskeen. Kait harvinaista aikuisella. RAskausaikana yli 2 vuotta sitten oli käsissä paljon molluskoita. Pitäisikö hakeutua johonkin tutkimuksiin?
Äiti sai aivotärähdyksen muutama päivä sitten, löi todella pahasti päänsä, pää kuvattiin ei vammoja. Äiti edelleen väsynyt ja uupunut. Puhe hiukan hidasta muttei pahasti. Ei ihan oma itsensä. Neurologi katsoi pääkuvat ja sanoi ettei mitään näy. Nyt äiti valitti et välillä kuuma ja kylmä. Eihän keuhkopusseihin voi kertyä nestettä. Onko aivotärähdyksen jälkeen normaalia tälläinen?
Onko naisen oikeasti tarpeellista käydä alle 30v gynellä, jos on ollut sama kumppani monta vuotta? Käytän hyväkseni ketjua ;)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:22"]
Onko naisen oikeasti tarpeellista käydä alle 30v gynellä, jos on ollut sama kumppani monta vuotta? Käytän hyväkseni ketjua ;)
[/quote]
on todellakin
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:14"]Mulle on tullut molluska poskeen. Kait harvinaista aikuisella. RAskausaikana yli 2 vuotta sitten oli käsissä paljon molluskoita. Pitäisikö hakeutua johonkin tutkimuksiin?
[/quote]
Et varmaan ole ap mutta vastaan silti :D Ei tarvi mennä tutkimuksiin, voit yrittää varovasti mahd. hygieenisesti puristaa sen. Apteekista pitäs saada mollukkapihtejä millä lääkärikin yleensä puristaa. Jos tuntuu että et viiti ite puristaa niin tokihan voit terkkariin varata ajan. Usein kyllä noi kuivuu itestäänkin pois. Kannattaa seurailla.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:18"]Äiti sai aivotärähdyksen muutama päivä sitten, löi todella pahasti päänsä, pää kuvattiin ei vammoja. Äiti edelleen väsynyt ja uupunut. Puhe hiukan hidasta muttei pahasti. Ei ihan oma itsensä. Neurologi katsoi pääkuvat ja sanoi ettei mitään näy. Nyt äiti valitti et välillä kuuma ja kylmä. Eihän keuhkopusseihin voi kertyä nestettä. Onko aivotärähdyksen jälkeen normaalia tälläinen?
[/quote]
Kannattais käydä uudestaan lääkärissä. Joskus jos on pahempi/kovempi aivotärähdys tullut niin voi seuraavina päivinä olla vähän semmosta sekavuutta jne mutta itse veisin tuossa tilanteessa uudestaan tutkittavaksi. Tuohon kylmään ja kuumaan viitaten (ei kuulosta että liittyisi pään lyömiseen); onko ruumiinlämpöä mitattu?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:22"]Onko naisen oikeasti tarpeellista käydä alle 30v gynellä, jos on ollut sama kumppani monta vuotta? Käytän hyväkseni ketjua ;)
[/quote]
Jos ei ikinä ole käynyt niin on suositeltavaa. Ja vuosittain olis hyvä käydä. Ei mikään laki tietenkään määrää mutta... :)
| menikö tää nyt siihen että mä täällä yksikseni vastailen? :D ekana ilmoittautunu ensihoitaja amk siis.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:24"]
[/quote]
on todellakin
[/quote]
Miksi?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:22"]Onko naisen oikeasti tarpeellista käydä alle 30v gynellä, jos on ollut sama kumppani monta vuotta? Käytän hyväkseni ketjua ;)
[/quote]
Jos ei ikinä ole käynyt niin on suositeltavaa. Ja vuosittain olis hyvä käydä. Ei mikään laki tietenkään määrää mutta... :)
| menikö tää nyt siihen että mä täällä yksikseni vastailen? :D ekana ilmoittautunu ensihoitaja amk siis.
[/quote]
Molluska. Mitä väliä, paranee itsekseen ajan kanssa. Kannattaa huolehtia ihon rasvauksesta.
Äiti. Vie ihmeessä uudestaan lääkäriin. Voi kehittää subduraalihematooman.
Gyne. Gynekologille tarvitsee mennä vain jos on vaivoja (kipuja, hajuja, poikkeavia vuotoja) tai ehkäisy sitä vaatii. Muuten joukkopapa riittää kyllä.
t.Yksi LT lisää
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:24"]
[/quote]
on todellakin
[/quote]
Miksi?
[/quote]
no vaikka siksi ettÄ esim.ovaariosyÖpÄ on salakavala. Eli vuosittainen kÄynti miel.vag.ultran kera
Minulla oli joku ihme kohtaus viikko sitten.
Kun hengitin kävi kipeää leukaperiin ja päähän.Lisäksi kipua tuntui selässä lapojen välissä. Sydänmessä tuntui myös kipua. Tätä kesti yht. Noin. 20min.
Mietin sairasauton soittoa. Sit oireet hävis.
Seuraavana kahtena päivänä oli lievempiä taikka lyhkäsempiä samankaltaisia oireita.
Näitä kipu tuntemuksia on ollut jo kymmenen vuotta mutta ne ovat olleet lyhkäsempiä.
Näkyykö tämänkaltaiset kohtaukset kropassa esim. Sydämessä. Siis miten tutkitaan ? Sydänkäyrä vai Ultrataanko ?näkyykö esim . sairaskohtaus jälkikäteen sydmessä? Mitä tutkimuksia kannattas teettää?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 21:20"]Minulla oli joku ihme kohtaus viikko sitten.
Kun hengitin kävi kipeää leukaperiin ja päähän.Lisäksi kipua tuntui selässä lapojen välissä. Sydänmessä tuntui myös kipua. Tätä kesti yht. Noin. 20min.
Seuraavana kahtena päivänä oli lievempiä taikka lyhkäsempiä samankaltaisia oireita.
Näitä kipu tuntemuksia on ollut jo kymmenen vuotta mutta ne ovat olleet lyhkäsempiä.
Näkyykö tämänkaltaiset kohtaukset kropassa esim. Sydämessä. Siis miten tutkitaan ? Sydänkäyrä vai Ultrataanko ?näkyykö esim . sairaskohtaus jälkikäteen sydmessä? Mitä tutkimuksia kannattas teettää?
[/quote]Niin unohtui kertoa ,että lisäksi ollut pistelyä ja puutumista jaloissa ja kämmenissä.Sit käsivarsissa myös tuntunut epänormaalia kipua.
Minulla on ikävä tapa nyppiä huulista nahkaa, kestänyt vuosia. Voiko tuollainen aiheutta syöpää tai muita vaurioita? Mistä lie henkisestä traumasta johtuu, siitä en nyt kysy.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 21:20"]Minulla oli joku ihme kohtaus viikko sitten.
[/quote]
Kannattaa käydä vaikka terveyskeskuksessa lääkärillä jos tuo vielä toistuu.
Jos asteikolla 1-10 ykkönen on pienin mahdollinen kipu ja 10 suurin kipu, mihin kohtaan sijoittaisit tuossa kohtauksessa ilmenneen kivun? Oliko kohtauksen aikana hankalaa hengittää? Alkoiko kohtaus täysin yhtäkkiä? Heikottiko/pyörryttikö kohtauksen aikana? Kuinka vanha olet?
Hankala näin netin välityksellä diagnosoida. Kuulostaa että voisi olla ihan normaali lihaspistos esim sydämen lähettyvillä mutta jos jatkuvasti vaivaa niin kannattaa toki selvittää että mistä johtuu!
Se ensihoitaja amk täällä taas :D
Minkälaisia ovat rintojen hyvälaatuiset muutokset? Voiko rintojen "sisältö" muuttua kuukautiskierron eri vaiheilla ja onko normaalia rintakipu joka säteilee kainaloon? Olen nuori, huoli kova rinnoista, että olisi joku pahalaatuinen muutos.
On, lääkäri.